Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Blauwe diesel, is er hoop ?

 

 

https://autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/

Ik vind het “verrassend” dat er nu opeens allerlei alternatieven komen zoals die van Bosch of de Blauwe diesel.

In de trant van ...”als het kalf verdronken is, dempt men de put”

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe diesel is 20 cent duurder dan gewone diesel en nog net 10 cent goedkoper dan benzine.

Als je dan nog steeds de volle mep wegenbelasting moet betalen is het leuk voor de buitenwereld maar schiet je er persoonlijk niets mee op.

Ben ook benieuwd of de prijs hiervoor gekoppeld wordt aan de olieprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom dit nog tegen wat de uitstoot betreft:

 

Reductie

Blauwe Diesel B100 wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën die eerst een voedseldoel gediend moeten hebben. Gebruik ervan zorgt voor een forse reductie van CO2. Dat is niet alleen een voordeel ten opzichte van reguliere diesel, maar ook ten opzichte van een alternatief als GTL. In vergelijking met diesel valt de CO2-uitstoot 89 procent lager uit (well-to-wheel). Tank-to-wheel is de brandstof zelfs CO2-neutraal. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) ligt 9 procent lager, die van koolmonoxide (CO) 24 procent, koolwaterstoffen (HC) 30 procent en roet en fijnstof 33 procent. Bij oudere type motoren (tot EU4) valt de reductie van emissies nog hoger uit.

 

Mag ik misschien met mijn Euronorm 3 toch in de milieuzones komen  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie ontwikkeling! Zowel op het gebied van fosiele brandstoffen als op EV's lijkt er beweging te zijn.

 

Wel heb ik met dit soort ontwikkelingen altijd de gedachte wat dit voor mijn, puur hypothetisch, net nieuw gekochte EV gaat betekenen. De ontwikkelingen gaan zo snel, en ik vrees dat nu meer onderzoekers zich storten op EV's dit nog harder zal gaan, dat we misschien wel hetzelfde gaan krijgen met auto's als dat we nu met telefoons en computers hebben. Dit zijn al heel snel waardeloos en afgeschreven terwijl ze nog wel werken. Worden auto's met traditionele accu's ineens heel snel veel minder waard?

 

En nu hebben we het nog over een evolutie van de accu. En hoewel de overheid en producenten zich compleet als schapen storten op elektrisch rijden, is het nog maar de vraag of er vandaag, of morgen, of volgende week, of volgend jaar zich iets aandient wat eigenlijk veel beter lijkt te zijn. Kunnen dan over 5 jaar bijv. alle paaltjes, oplaadstadions en zelfs auto's de prullenbak in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

EV gaat niet meer weg, het is zoveel beter dan welke fossiele motor dan ook.

Accu capaciteit gewicht verhouding en laadtijd is een kwestie van tijd dat dat op een acceptabel niveau is voor iedereen.

Ik heb er nu al geen probleem mee als ik een P90 of P100 model S onder m'n kont zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EV gaat niet meer weg, het is zoveel beter dan welke fossiele motor dan ook.

Accu capaciteit gewicht verhouding en laadtijd is een kwestie van tijd dat dat op een acceptabel niveau is voor iedereen.

Ik heb er nu al geen probleem mee als ik een P90 of P100 model S onder m'n kont zou hebben.

Zeg nooit nooit. De EV was er 15 jaar geleden ook al, en toen zou die nooit doorbreken. Daarnaast is het natuurlijk een alternatief voor fossiele brandstof die op dit moment "maar" 25% - 30% schoner kan zijn. Als een knappe kop over een paar jaar een ander alternatief bedenkt kan het alles wat nu geïnvesteerd wordt nutteloos maken. Niet dat ik bedoel dat we stil moeten zitten, Maar tot voor kort kon je van een auto op fossiele brandstof zeggen dat hij gemiddeld, wat is het, 15 jaar mee kon gaan. De ontwikkelingen voor EV's staan nog zo in de kinderschoenen, net zoals autonoom rijden, dat het wellicht kan betekenen dat het morgen allemaal anders is of moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EV gaat niet meer weg, het is zoveel beter dan welke fossiele motor dan ook.

Accu capaciteit gewicht verhouding en laadtijd is een kwestie van tijd dat dat op een acceptabel niveau is voor iedereen.

Ik heb er nu al geen probleem mee als ik een P90 of P100 model S onder m'n kont zou hebben.

De MRB in Noorwegen zal wel wat lager zijn dan in Nederland :)  Tot 2020 (?) zijn in NL EV's vrijgesteld van MRB maar als je met 2500kg voertuig komt aanzetten begint de fiscus als te glimmen van plezier, en zie je de EV-eigenaar weer een potje vaseline tevoorschijn toveren terwijl hij obligaat buqt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei, EV gaat nooit meer weg.

Of die elektriciteit nu komt van een accu, fc of wat dan ook doet niet zo terzake meer.

Fossiel loopt op zijn laatste benen, die hele keten is het meest vervuilend om van A naar B te komen en het is de hoogste tijd dat dat gaat veranderen, moet veranderen, om deze bol leefbaar te houden.

En niet alleen auto's.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

De MRB in Noorwegen zal wel wat lager zijn dan in Nederland :)  Tot 2020 (?) zijn in NL EV's vrijgesteld van MRB maar als je met 2500kg voertuig komt aanzetten begint de fiscus als te glimmen van plezier, en zie je de EV-eigenaar weer een potje vaseline tevoorschijn toveren terwijl hij obligaat buqt.

MRB is toch al laag hier, voor alle fossiele brandstoffen zo 350 euro's per jaar.

EV is nu 50 euro's per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Nitro68: das wel zeer betaalbaar, als een Tesla straks het benzinetarief van MRB gaat krijgen mag je voor een P100D € 1460 per jaar afrekenen en als het tegen dieseltarief afgerekend wordt zelfs € 2608. Nu weet ik niet wat een Noor verdient en ik weet ook niet wat een Nederlander verdient maar ik weet wel dat er een verschil zit tussen € 50 per jaar en € 1460 per jaar. 

 

post-26373-0-43625100-1525121197_thumb.png post-26373-0-65434400-1525121220_thumb.png

 

post-26373-0-04786000-1525121164_thumb.png post-26373-0-35033200-1525121178_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil met NL en hier is dat het bezit van een auto niet bestraft wordt maar het gebruik en de aanschafprijs.

EV wordt hier nu flink gesubsidieerd, hoewel dat ook een keer ophoud.

De voordelen die er nu zijn zullen over een aantal jaren hier ook verdwijnen, maar tegen die tijd is de prijs van een EV dermate in prijs gezakt dat een EV ipv een ICE kopen een no-trainer is en de subsidie niet meer nodig is.

Anders zouden we nu ook nog steeds met paard en wagen rijden........

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden