Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Man man wat een gezeur hier allemaal.

Allemaal forum vervuiling wat serverruimte kost

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Jammer dat je er zo over denkt.......het is absoluut geen gezeur wat mij betreft.

Heb mij de laatste 2 jaar redelijk verdiept in de materie en het is best triest om te constateren hoe dit diesel schandaal uiteindelijk ontstaan is. (Onkunde, grootheidswaanzin en winstbejag)

De auto-industrie is moreel door en door verrot, met alle Europese diesel fabrikanten voorop.

Je hoeft natuurlijk niet te reageren in dit topic.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat nu zo geweest was dan hadden we de diesel discussie niet gehad.

Een Euro6 gecertificeerde auto is vaker smeriger dan de Euro4 norm dan beter, sommige auto's halen de Euro3 norm nog niet eens.

En dan zijn dat niet alleen auto's van VAG, laat dat duidelijk zijn, dit probleem is Europa breed.

Dit is dus precies waarom het belachelijk is dat ik gestraft moet worden voor het rijden in een oudere auto, terwijl de leaserijder onder dezelfde voorwaarden (contract dus tja) heel Nederland door mag tuffen. Wees als overheid dan een kerel en weer juist die nieuwere diesels. Nog niet gesproken over het feit dat mijn auto straks met teruggedraaide kilometerstand in het Oostblok afgereden gaat worden.

 

Maar het is iets genuanceerder (en erger). De deeltjes die mijn auto uitstoot zijn groter. Die slaan gelijk neer op de grond. De deeltjes uit een nieuwe diesel zijn vele malen kleiner en komen in de lucht die wij inademen. Dat komt door de veel hogere compressie. Daarom ook het onderzoek om ipv mg/km deeltjes/km te kunnen meten. Wat in theorie dus zou kunnen betekenen dat mijn auto een hogere norm krijgt dan de nieuwste diesels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter,

 

Diesel nieuwverkoop blijft inzakken, kan ik ook niets aan doen.

Rijdt je zoveel km's dat je diesel rijdt?

De enige reden dat ik indertijd een diesel aankocht was omdat hier de wb net zo veel kost als een benzine broertje en de diesel iets goedkoper was om te tanken.

Met die 10 tot 15k km die ik reed had ik in principe net zo goed een benzine auto kunnen rijden.

Hoewel het vinden van een benzine auto hier best een opgaaf was, ze waren haast niet te krijgen.

 

Maar het loopt nog niet zo een vaart, dus je hebt nog even.

Diesel verbod is voorlopig voor diesels tot 2001.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter,

 

Diesel nieuwverkoop blijft inzakken, kan ik ook niets aan doen.

Rijdt je zoveel km's dat je diesel rijdt?

De enige reden dat ik indertijd een diesel aankocht was omdat hier de wb net zo veel kost als een benzine broertje en de diesel iets goedkoper was om te tanken.

Met die 10 tot 15k km die ik reed had ik in principe net zo goed een benzine auto kunnen rijden.

Hoewel het vinden van een benzine auto hier best een opgaaf was, ze waren haast niet te krijgen.

 

Maar het loopt nog niet zo een vaart, dus je hebt nog even.

Diesel verbod is voorlopig voor diesels tot 2001.

Ik zou in principe ook benzine kunnen rijden. Ik zal iets duurder uit zijn wellicht, maar het is om het even. Maar ik heb deze diesel nu 2,5 jaar en om nou duizenden euro's af te schrijven op een auto in een paar jaar is mij te gortig. Daarnaast is voor mij het enige alternatief een benzine, en als we straks dit dieselgezeur achter de rug hebben zal dat de volgende hetze worden. Want c02 akkoord, wat nooit gehaald gaat worden door de stijgende benzineauto's op de weg en de productie van EV's. Word ik straks dubbel genaaid door die overheid. Nee, dank je.

 

Maar voor mij is het persoonlijke plaatje nog het minst belangrijk. Ik zie vooral het grote plaatje waarin de auto wederom als melkkoe gebruikt wordt, jan met de pet vooral gestraft wordt terwijl ze met de rug tegen de muur staan en de overheid alleen maar met populistische oplossingen komen. Groenlinks is de grootste partij geworden in veel grote steden, puur door maatregelen te beloven zoals het weren van auto's uit de stad die minder vervuilend zijn dan de auto's die er nog wel in mogen. Als jij in de binnenstad woont, alles met de fiets, bus, metro of tram kan doen en jou wordt gevraagd of je het een goed idee vindt dat er minder auto's de binnenstad in mogen, zou jij dat een slecht idee vinden? En waarom moet alles middels sancties? Stimuleer het één ipv het benadelen van mensen. Dit werkt averechts en zorgt er op langer termijn alleen maar voor dat het allemaal langer gaat duren. Als mijn vaste lasten nu stijgen door maatregelen duurt het alleen maar langer voordat ik ooit een schonere auto zou kunnen betalen.

 

Daarnaast vraag ik me heel erg af wat de belangen zijn en hoe slecht die fijnstof nou daadwerkelijk is voor de mens in het algemeen. Mijn familie van vaders en moeders kant hebben altijd in de binnenstad van Utrecht gewoond. Mijn overgrootmoeder heeft haar hele leven op de Neude gewoond en is 94 geworden (overgrootvader is vermoord door die **** duitsers), mijn oma's zijn 84 en 93, al mijn ooms en tantes zijn er allemaal nog en kerngezond, en mijn opa's zijn gestorven door ouderdom (of noem het veel te hard lichamelijk werken). Wat is de noodzaak? Laten we ons richten op c02, de waterspiegel die stijgt (afgezien van de oorzaak) en andere grote problemen zoals het hervormen van het kapitalistisch stelsel, de vergrijzing etc.. Laatst een onderzoek gelezen over de fijnstof die vrijkomt bij het koken, en hoe slecht dat wel niet was. Die eerder genoemde oma's hebben hun halve leven boven een fornuis gehangen, terwijl de kolenkachel overuren draaide. Die hadden als we alles moeten geloven zwaar verkankerd al decennia onder de grond moeten liggen rotten door alle slechte stoffen die zij hun hele leven hebben ingeademd. Kom op zeg..

 

Maar goed, ik dwaal af haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is eigenlijk nog erger. Want uiteindelijk zijn de leaserijders de grote vervuilers tov mij. En zij zijn diegene die netto meer overhouden aan het eind van de maand omdat zij vele voordelen hebben. En dan te bedenken dat ik en mijn collega's hetzelfde werk doen, maar ik intern en zij op lokatie. Dat is ook waarom zij die leaseauto nodig hebben. Dus uiteindelijk is het de vervuiler, die door subsidies en de voordelen om zo van auto te kunnen switchen zonder financiële gevolgen, die voordeel behaalt en zijn vaste lasten ziet dalen en ben ik, diegene die op de fiets naar het werk gaat en veel minder kilometers maakt, diegene die benadeelt wordt en zijn vaste lasten alleen maar ziet stijgen. En van die 200 euro die ze in de maand besparen op bijtelling gaan ze een extra weekje met het gezin in de auto of met het vliegtuig naar de zon. En ik mag extra wegenbelasting gaan betalen, meer betalen voor een liter diesel en de afschrijving op mijn auto zien stijgen met duizenden euro's. En met de nieuwe dieselprijzen is het voor mij waarschijnlijk nu zelfs rendabeler om benzine te gaan rijden. Maar niemand die mijn diesel nog wilt hebben, dus kan ik het niet betalen. En die leaserijder, die rijdt grotendeels op benzine. 1 op 7.

 

Je schetst het nu wel heel rooskleurig voor de leaserijder. Ik ben begonnen met leaseautos dat ik 140 euro netto pm betaalde. Dat was ergens rond 2009. De auto erna in 2013 was al 275 euro pm. En mijn laatste van 2017 was 340 euro netto bijtelling per maand. Allemaal auto’s in het C segment. Ik reedt nog geen 10-15k per jaar prive van de 60k per jaar.

 

Als ik dan nu kijk

Mrb 135

Verzekering 60

Onderhoud 75

Afschrijving, geen idee, meeste auto’s die ik prive heb gehad heb ik nauwelijks op afgeschreven.

 

Kom ik op 270 ex brandstof. Bij mij is dat een 70-80 eur pm dan ontloopt het elkaar niet veel meer is mijn beleving. Ok ik heb nu meer risico maar ook meer vrijheid. Wil ik de auto aanpassen dan kan dat.

 

De tijd dat de leaserijder grote voordelen genoot is wel een beetje geweest. Alleen die subsidie trekjes zoals een mitsubishi outlander PHEV staan mij persoonlijk heel erg tegen, net als de Volvo V60 PhEV.

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schetst het nu wel heel rooskleurig voor de leaserijder. Ik ben begonnen met leaseautos dat ik 140 euro netto pm betaalde. Dat was ergens rond 2009. De auto erna in 2013 was al 275 euro pm. En mijn laatste van 2017 was 340 euro netto bijtelling per maand. Allemaal auto’s in het C segment. Ik reedt nog geen 10-15k per jaar prive van de 60k per jaar.

 

Als ik dan nu kijk

Mrb 135

Verzekering 60

Onderhoud 75

Afschrijving, geen idee, meeste auto’s die ik prive heb gehad heb ik nauwelijks op afgeschreven.

 

Kom ik op 270 ex brandstof. Bij mij is dat een 70-80 eur pm dan ontloopt het elkaar niet veel meer is mijn beleving. Ok ik heb nu meer risico maar ook meer vrijheid. Wil ik de auto aanpassen dan kan dat.

 

De tijd dat de leaserijder grote voordelen genoot is wel een beetje geweest. Alleen die subsidie trekjes zoals een mitsubishi outlander PHEV staan mij persoonlijk heel erg tegen, net als de Volvo V60 PhEV.

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat is toch precies wat ik bedoel? Ik heb collega's die een outlander zijn gaan leasen met 0 procent bijtelling. Die gingen er netto dus honderden euro's op vooruit. Mijn loon bleef gelijk, de brandstofprijzen niet. Daarnaast kan iemand die nu een diesel least straks gewoon een benzine leasen, ik heb mijn auto in 2,5 jaar duizenden euro's minder waard zien worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, laten we eerlijk blijven.......een Passat uit 2006, 12 jaar oud met 200000+? Km.

Hoeveel denk je dat die nog waard is? Precies, het is niet veel meer in autohandel land.

Dus je kunt er zeker nog 2 a 4 jaar mee rijden, als dan het "gezag" besluit dat het ook over is voor euro4 auto's is de waarde onderhand gereduceerd tot nihil.

Maar dat is de waarde toch al als die auto 16 jaar oud is........als ie het al haalt.

Dus lekker blijven tuffen met je Passat en laat die lease rijders lekker mooie EV's leasen die dan op de 2e hands markt komen.

Of een Passat GTE hybride, die zijn er dan ook al een tijdje tegen die tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, laten we eerlijk blijven.......een Passat uit 2006, 12 jaar oud met 200000+? Km.

Hoeveel denk je dat die nog waard is? Precies, het is niet veel meer in autohandel land.

Dus je kunt er zeker nog 2 a 4 jaar mee rijden, als dan het "gezag" besluit dat het ook over is voor euro4 auto's is de waarde onderhand gereduceerd tot nihil.

Maar dat is de waarde toch al als die auto 16 jaar oud is........als ie het al haalt.

Dus lekker blijven tuffen met je Passat en laat die lease rijders lekker mooie EV's leasen die dan op de 2e hands markt komen.

Of een Passat GTE hybride, die zijn er dan ook al een tijdje tegen die tijd.

Over restwaarde gesproken: net mijn 10 jaar oude 3C ingeruild (170pk highline met 270.000km). Kreeg er € 3.000,- voor terug...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Peter, laten we eerlijk blijven.......KNIPKNIP.....

Dus lekker blijven tuffen met je Passat en laat die lease rijders lekker mooie EV's leasen die dan op de 2e hands markt komen.

Of een Passat GTE hybride, die zijn er dan ook al een tijdje tegen die tijd.

Tegen dan sta je niet meer in de file op de snelweg maar aan de oplaad stations te wachten tot er 1 vrijkomt

 

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over restwaarde gesproken: net mijn 10 jaar oude 3C ingeruild (170pk highline met 270.000km). Kreeg er € 3.000,- voor terug...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Als je een Panamera V8 turbo bij de Porsche dealer had besteld had je er 10 tot 15000 euro voor gehad... ;-)

Maar alle gekheid op een stokje, auto's van die leeftijd en km stand is het wat de gek er voor geeft.

Economische waarde heeft ie nauwelijks meer, rij er maar eens een deuk in.... 2 deuren op een hoop en je bent de klos: total loss......

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over restwaarde gesproken: net mijn 10 jaar oude 3C ingeruild (170pk highline met 270.000km). Kreeg er € 3.000,- voor terug...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mijn 3BG met 290xxx op de teller is getaxeerd op 3000 dagwaarde

Wel weinig voor een 3C.

Of veel voor een 3BG? Zeg het maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn b6 met 265k is in 2014 totall loss gereden. €7500,- voor terug gehad. Woon in Duitsland, scheelt nog een beetje bpm ook.

 

Vraag mij nu wel af of mij B7 een Euro 5 of Euro 6 is. Ik las ergens dat na de sjoemelsoftwareupdate mijn auto Euro 6 zou moeten zijn.... tsja, weet niet of Mathijs daar rekening mee gehoudem heeft????.

 

Ik kan iig nog een aantal jaartjes tuffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3BG met 290xxx op de teller is getaxeerd op 3000 dagwaarde

Wel weinig voor een 3C.

Of veel voor een 3BG? Zeg het maar.

Ik had er liever ook wat meer voor terug gekregen, maar er zitten wat kosten aan te komen later dit jaar:

— grote beurt

— DSG beurt

— remvloeistof

— distributieriem

— twee massa vliegwiel

— mogelijk spoorstangen achter

 

Bij elkaar is dit € 3.000,- aan kosten.

Ik weet niet hoe ik dit krijg rechtgepraat als ik ‘m particulier verkoop...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-26373-0-05125600-1524655619_thumb.png

 

https://www.ft.com/content/4a4a92fe-4870-11e8-8ee8-cae73aab7ccb

 

https://twitter.com/BoschGlobal/status/989089935020974080

 

http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/breakthrough-new-bosch-diesel-technology-provides-solution-to-nox-problem-155524.html

 

post-26373-0-12498300-1524655916_thumb.png

 

Zoals je kan zien staat er dat het voor inbouw in bestaande modellijnen geldt, de kans is dus groot dat dit komend modeljaar in de winkels ligt daar de voertuigproducenten nauw samenwerken met hun toeleveranciers.

post-26373-0-55926600-1524656176_thumb.jpg

post-26373-0-99539400-1524656208_thumb.jpg

post-26373-0-98283600-1524656213_thumb.jpg

post-26373-0-33963400-1524656219_thumb.jpg

Pressrelease_Bosch.pdf

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

attachicon.gifendofdiesel.png

 

https://www.ft.com/content/4a4a92fe-4870-11e8-8ee8-cae73aab7ccb

 

https://twitter.com/BoschGlobal/status/989089935020974080

 

http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/breakthrough-new-bosch-diesel-technology-provides-solution-to-nox-problem-155524.html

 

attachicon.gifendofdiesel.png

 

Zoals je kan zien staat er dat het voor inbouw in bestaande modellijnen geldt, de kans is dus groot dat dit komend modeljaar in de winkels ligt daar de voertuigproducenten nauw samenwerken met hun toeleveranciers.

 

In de US staan er parkeerplaatsen vol met diesels, kunnen ze het mooi op proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje een non-discussie, Groenlinksers zijn daar ook erg goed in; ze stellen dat ze tegen vervuilende auto's zijn en willen ze uit de stad weren. Denk hierbij aan Nijmegen bijvoorbeeld. Als je ze dan de vraag stelt of de auto's welkom zijn als er geen uitstoot meer is komen ze met een frusti-antwoord dat ze op die manier nooit van die vermadelijde auto's afkomen!

 

Dit soort mensen strijdt vooral tegen de auto en als wat Bosch beweert klopt, moeten we rekening houden dat diesels wat langer in het straatbeeld blijven. Overigens zijn er ook onderzoeken gedaan naar de fijnstofuitstoot en die ligt bij EV's nagenoeg gelijk als bij een benzine auto wegens een hoger gewicht (meer bandenslijtage)

 

https://steinbuch.wordpress.com/2014/11/11/fijnstof-door-elektrisch-rijden/

https://www.tijd.be/ondernemen/transport/Fijnstofstudie_e_auto_waardeloos/9566183.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje een non-discussie, Groenlinksers zijn daar ook erg goed in; ze stellen dat ze tegen vervuilende auto's zijn en willen ze uit de stad weren. Denk hierbij aan Nijmegen bijvoorbeeld. Als je ze dan de vraag stelt of de auto's welkom zijn als er geen uitstoot meer is komen ze met een frusti-antwoord dat ze op die manier nooit van die vermadelijde auto's afkomen!

 

Dit soort mensen strijdt vooral tegen de auto en als wat Bosch beweert klopt, moeten we rekening houden dat diesels wat langer in het straatbeeld blijven. Overigens zijn er ook onderzoeken gedaan naar de fijnstofuitstoot en die ligt bij EV's nagenoeg gelijk als bij een benzine auto wegens een hoger gewicht (meer bandenslijtage)

 

https://steinbuch.wordpress.com/2014/11/11/fijnstof-door-elektrisch-rijden/

https://www.tijd.be/ondernemen/transport/Fijnstofstudie_e_auto_waardeloos/9566183.html

EV's produceren net zoveel fijnstof als een benzineauto?

Door de remmen? No way, remmen gebruik je veel minder dan bij een ICE omdat de meest "remkracht" door de elektromotor omgezet wordt in elektriciteit.

 

Als je de linkjes leest wordt ook de vloer aangeveegd met deze flut onderzoekjes.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er wordt gerefereerd naar 25% fijnstof bij de EV tov de benzineauto in het tweede onderzoek. Ik heb ze gelezen hoor. Er staat niet in dat het door de remmen komt, integendeel. 

 

Overigens is mijn motivatie om EV te willen rijden simpelweg financieel - het is op de lange termijn goedkoper voor mij. Ik heb geen idealen om te denken dat ik de wereld wil verbeteren want zolang er dikke vrachtschepen rondvaren en een groot deel van de wereld onze oude auto's oprijdt zal de vooruitgang daarin langzaam gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn b6 met 265k is in 2014 totall loss gereden. €7500,- voor terug gehad. Woon in Duitsland, scheelt nog een beetje bpm ook.

 

Vraag mij nu wel af of mij B7 een Euro 5 of Euro 6 is. Ik las ergens dat na de sjoemelsoftwareupdate mijn auto Euro 6 zou moeten zijn.... tsja, weet niet of Mathijs daar rekening mee gehoudem heeft.

 

Ik kan iig nog een aantal jaartjes tuffen.

Voor zover me bekend kun je alleen aan Euro6 voldoen als je ook AdBlue hebt. Maar ik kan het mis hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets nut:

 

Als er in de westerse wereld overgestapt wordt naar EV heeft dat verstrekkende gevolgen voor de hele ICE keten en alles wat daar mee samenhangt.

Dus het blijft niet alleen beperkt bij de uitlaat uitstoot die er dan niet meer is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden