Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Ik zeg meer PV leggen om de dipjes in de zomerperiode op te vangen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dat is dan ook weer voer ter discussie.

Gezien velen dan op vakantie zijn (stoppen terug op het net terwijl er niks van verbruik is) - en ook tijdens de zomerperiode is er meer productie want diegene die nog thuis zijn zijn dan rond de tijd van grootste productie uit werken en komen 's avonds thuis.

'S avonds is er een dip omdat dan iedereen gedaan heeft met koken en het verbruik dan terug valt en er eigenlijk overproductie is gezien de centrale steeds blijft draaien. Daarom dat ze vroeger het nacht tarief in het leven hebben geroepen om zo het verbruik tijdens de nacht wat te stimuleren.

 

Hier in BE gebruiken ze de energie 's nachts zelfs om dikke waterpompen te laten draaien die dan op zijn beurt water naar een bovenliggend reservoir pompen.

Verbruik van de pompen zorgt ervoor dat het net niet teveel neigt naar een capacitief karakter. In de piek momenten laten ze het water dan terug naar beneden stromen om zo water turbines aan te drijven en zo terug energie op te wekken.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je wel eens gekeken hoever het stroomnet inklapt als het een beetje mooi weer is? het net kan zomaar zakken van 220V naar 204V, ik zie dat met regelmaat op de UPS-en die ik blij klanten heb staan..

 

Oh.. lekker.. helaas meneer X, uw auto is vannacht niet opgeladen maar we hebben alle stroom gebruikt om een dip op te vangen..

 

Je auto wordt dan niet volledig ontladen!

Er wordt hooguit 1 of 2 kWh uit je accu onttrokken, meer niet, om de dip op te vangen, en als er een paar miljoen auto's aan het net hangen heb je een hele grote UPS.

Het equivalent van een paar miljoen EV'tjes is al werkend in Australië, en dat is hele grote UPS voor het net.

Als het om energie gaat wordt er nog steeds te bekrompen gedacht, er is al veel meer mogelijk dan dat je denkt alleen de wil ontbreekt.

Waarom zou zoiets wat in Australië gebruikt wordt niet in Europa kunnen werken?

Zet zo een paar van die accu centrales in NL neer, het overschot aan wind en solar kan er in en je bent verlost van al je kolen centrales.

Het is puur een kwestie van willen, niet omdat je technische beperkingen hebt, die zijn er niet meer.

 

https://electrek.co/2018/01/04/tesla-powerpack-battery-australia/

 

https://electrek.co/2018/02/06/tesla-giant-battery-australia-gas-cartels-profit-report/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teruggeven aan het net? Maar dat wil de overheid niet hoor. Die gaat in 2020 de saldeerregeltjes herzien en hoogstwaarschijnlijk versoberen. De tip van flip, salderen achter de meter?

 

Dus compenseren met PV is geen optie. We roepen natuurlijk allemaal dat we het voor het milieu doen, maar het moet geen geld kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je auto wordt dan niet volledig ontladen!

Er wordt hooguit 1 of 2 kWh uit je accu onttrokken, meer niet, om de dip op te vangen, en als er een paar miljoen auto's aan het net hangen heb je een hele grote UPS.

Het equivalent van een paar miljoen EV'tjes is al werkend in Australië, en dat is hele grote UPS voor het net.

Als het om energie gaat wordt er nog steeds te bekrompen gedacht, er is al veel meer mogelijk dan dat je denkt alleen de wil ontbreekt.

Waarom zou zoiets wat in Australië gebruikt wordt niet in Europa kunnen werken?

Zet zo een paar van die accu centrales in NL neer, het overschot aan wind en solar kan er in en je bent verlost van al je kolen centrales.

Het is puur een kwestie van willen, niet omdat je technische beperkingen hebt, die zijn er niet meer.

 

https://electrek.co/2018/01/04/tesla-powerpack-battery-australia/

 

https://electrek.co/2018/02/06/tesla-giant-battery-australia-gas-cartels-profit-report/

De wil van wie?
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit is nou juist het grote probleem. Want je kunt wel geduld hebben, maar dat heeft de overheid niet. De overheid naait je op dit moment aan alle kanten voor het rijden van een auto die tot voor kort juist gestimuleerd werd. De diesel wordt duurder, de wegenbelasting gaat omhoog, je auto wordt snel minder waard en als toetje mag je bepaalde steden ook nog eens niet in. Zoveel zal er dus niet overblijven om een EV te kopen. En om benzine te rijden moet er ook een klap geld bij. Je dieselauto is gezakt in waarde en de vraag naar benzineauto's gestegen. Wederom zal dit ervoor zorgen dat er minder geld overblijft voor een eventuele EV.

 

En als kanttekening wordt de leaserijder weer bevoordeeld. Diezelfde leaserijders zagen de afgelopen jaren door de subsidies hun kosten sterk dalen. Zij gingen in een hybride outlander trappen, 1 op 7 op benzine, en gingen soms tot 0 procent bijtelling betalen. De niet leaserijden kon daar voor opdraaien. Zij zagen de brandstofprijzen stijgen en konden een nieuwe auto niet betalen. Ik heb naaste collega's honderden euro's in de maand zien besparen, een verkapte loonsverhoging, een mogelijkheid die ik niet had. Leaserijders die niet wegkomen met een EV qua actieradius levert gewoon zijn stinkdiesel in voor een benzine, tanken doen ze lekker op de pas. De niet leaserijder, die ziet zijn kosten wederom stijgen, de waarde van de auto dalen en het momentum om een EV te kunnen kopen überhaupt is zo goed als weg.

 

Het gaat allemaal zo een vaart niet lopen, en er komen de komende jaren genoeg gebruikte hybrides en EV's op de markt.

Ik heb ook geen nieuwe Leaf en RAV4 gekocht, is mij ook veel te duur.

Ook mijn Passat heb ik niet nieuw gekocht.

 

Dus wordt nu niet gelijk negatief, rij die diesel die je nu hebt gewoon af en investeer niet meer in een nieuwere.

Die trend is niet meer te stoppen, de trend die ingezet is door ons eigen geliefde VW..................

 

De hele energie markt is aan het omvormen, en dat is ook een trend die niet meer te stoppen is.

En we moeten wel, fossiel is op zijn eind hoe dan ook en wij en de 2 tot 3 volgende generaties zullen dat vol op gaan merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat allemaal zo een vaart niet lopen, en er komen de komende jaren genoeg gebruikte hybrides en EV's op de markt.

Ik heb ook geen nieuwe Leaf en RAV4 gekocht, is mij ook veel te duur.

 

Je hebt het steeds over dat het niet zo een vaart zal lopen maar de effecten aan de pomp, invallende 2de handsmarkt voor diesels en weigering in de steden zien we nu al dus blijkbaar loopt het iets meer vaart dan je denkt. een 2de hands EV kost hier ook nog zo een vlotte 15 tot 25000eur. De hybride wagens zijn dan ook weer iets gunstiger maar bij dit voertuig zit je nog steeds gebonden aan de benzine en de bezineprijzen.

 

Ook de 2de hands EV's die beschikbaar komen is dan weinig info over bekend. Met als grootste en belangrijkste factor dan de toestand van de batterij.

Ik veronderstel dat een batterij een batterij is en ook zijn levensduur heeft en dat de levensduur ook kan beïnvloed worden door verschillende factoren.

Als je bvb een auto koop die netjes zijn laadbeurten heeft gedaan en geen snelle ontladingen en oplaadbeurten heeft gehad, dat die langer zal mee gaan dan 1tje die steeds snel ontladen is geweest en steeds aan de snel lader heeft gehangen of heel snelle en korte onvolledige laadbeurten heeft gehad.

Dat is dan iets wat je als particuliere koper niet kan testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@wulfke: Lees dit eens; https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

Een artikel over Tesla accu-degradatie met input van overwegend NL- en BE gebruikers en geextrapoleerd kom je op een nuttige inzet van de accu van 820.000km.

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu's hebben veel minder degradatie dan gedacht, zolang er een actieve warmte huishouding zoals tesla gebruikt in zijn accu's toegepast wordt.

Auto's zoals de Leaf die tot nu toe geen actieve koeling hebben is de degradatie veel groter als deze vaak te warm worden door veelvuldig snelladen achter elkaar.

 

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/ 

 

Snelladen op zich is niet schadelijk, hoge accu temperaturen wel.

Onze Leaf heeft na 60000km nog steeds zijn volledige capaciteit en ook wij snelladen wel eens.

Maar doorsnee laden we de accu tot 80% met 16A max. en af en toe tot 100%, dat is voor het doeleinde waarvoor we de auto hebben aangeschaft ruim voldoende.

En dat zijn toch 13 tot 15000km per jaar die we dan volledig elektrisch afleggen zonder een druppel benzine of diesel op te stoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat allemaal zo een vaart niet lopen, en er komen de komende jaren genoeg gebruikte hybrides en EV's op de markt.

Ik heb ook geen nieuwe Leaf en RAV4 gekocht, is mij ook veel te duur.

Ook mijn Passat heb ik niet nieuw gekocht.

 

Dus wordt nu niet gelijk negatief, rij die diesel die je nu hebt gewoon af en investeer niet meer in een nieuwere.

Die trend is niet meer te stoppen, de trend die ingezet is door ons eigen geliefde VW..................

 

De hele energie markt is aan het omvormen, en dat is ook een trend die niet meer te stoppen is.

En we moeten wel, fossiel is op zijn eind hoe dan ook en wij en de 2 tot 3 volgende generaties zullen dat vol op gaan merken.

Vind je het negatief klinken? Het is namelijk de keiharde realiteit. Dat die realiteit negatief overkomt kan ik niets aan doen. Ik constateer.

 

En het is eigenlijk nog erger. Want uiteindelijk zijn de leaserijders de grote vervuilers tov mij. En zij zijn diegene die netto meer overhouden aan het eind van de maand omdat zij vele voordelen hebben. En dan te bedenken dat ik en mijn collega's hetzelfde werk doen, maar ik intern en zij op lokatie. Dat is ook waarom zij die leaseauto nodig hebben. Dus uiteindelijk is het de vervuiler, die door subsidies en de voordelen om zo van auto te kunnen switchen zonder financiële gevolgen, die voordeel behaalt en zijn vaste lasten ziet dalen en ben ik, diegene die op de fiets naar het werk gaat en veel minder kilometers maakt, diegene die benadeelt wordt en zijn vaste lasten alleen maar ziet stijgen. En van die 200 euro die ze in de maand besparen op bijtelling gaan ze een extra weekje met het gezin in de auto of met het vliegtuig naar de zon. En ik mag extra wegenbelasting gaan betalen, meer betalen voor een liter diesel en de afschrijving op mijn auto zien stijgen met duizenden euro's. En met de nieuwe dieselprijzen is het voor mij waarschijnlijk nu zelfs rendabeler om benzine te gaan rijden. Maar niemand die mijn diesel nog wilt hebben, dus kan ik het niet betalen. En die leaserijder, die rijdt grotendeels op benzine. 1 op 7.

 

Ik zou mijn diesel graag afrijden. Maar ik word daar financieel erg voor gestraft. Ik word zelfs geweigerd in grote steden. Persona non grata. En hoe groter de financiële strop, hoe langer het duurt voordat ik benzine kan rijden. Laat staan een EV.

 

Edit:

Daarnaast moeten we vooral niet vergeten dat het dieselschandaal vooral om nieuwe diesels gaat. Het is namelijk zo dat er zo gesjoemeld werd met norm 6 diesels dat deze meer vervuilend zijn dan een norm 4 diesel. Echter is het niet die nieuwe diesel die de stad niet meer in mag. Nee, het is de norm 4 diesel die de stad niet meer in mag. Die norm 6 diesel. Die mag gewoon overal komen en is over het algemeen ook de auto van die leaserijder, die elke dag half nederland doorcrossen.

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@wulfke: Lees dit eens; https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

Een artikel over Tesla accu-degradatie met input van overwegend NL- en BE gebruikers en geextrapoleerd kom je op een nuttige inzet van de accu van 820.000km.

Heeft Tesla dan geen accu voor mijn Samsung telefoon? Dat spul kon ik in het begin zeker 2-3 dagen gebruiken met een volle batterij en nu moet ik bijna elke dag laden..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat het allemaal nogal meevalt hier in Nederland. De dieselprijs blijft gewoon 30cent onder de benzineprijs en voorlopig zie in de mrb voor diesels (euro5) ook niet stijgen.

Ik zal me diesel ook helemaal af moeten tijden vrees ik en dan me geld in gaan zetten op een ev en wat paneeltjes op het dak. Denk echt dat het daar allemaal naar toe gaat. Jammer dat het dan zo een grote investering is.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.bd.nl/buitenland/dieselgate-is-bom-onder-klimaatafspraken~acf6910c/

 

Toch wel weer een mooi artikel. Linksom of rechtsom. Benzine of diesel. Het maakt elkaar niks en is toch allebei net zo schoon/vervuilend. Net hoe je het bekijkt.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.gelderlander.nl/buitenland/dieselgate-is-bom-onder-klimaatafspraken~acf6910c

 

'Dieselgate is bom onder klimaatafspraken'

Het massale gesjoemel met de software van dieselauto’s in Europa legt een bom onder de klimaatafspraken van Parijs. Autorijders schakelen na ‘dieselgate’ zo massaal over op benzine dat de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s vorig jaar voor het eerst sinds 2010 weer toenam – in Nederland zelfs met 2,27 procent, veel meer dan gemiddeld in andere EU-lidstaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.bd.nl/buitenland/dieselgate-is-bom-onder-klimaatafspraken~acf6910c/

 

Toch wel weer een mooi artikel. Linksom of rechtsom. Benzine of diesel. Het maakt elkaar niks en is toch allebei net zo schoon/vervuilend. Net hoe je het bekijkt.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

,,De shift van diesel naar benzine – samen met de relatief nog geringe marktpenetratie van schone motoren – heeft nu een tastbaar effect op de CO2-prestaties van Europa’s nieuwe autobestand'', zo erkent Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de belangenvereniging van autofabrikanten ACEA.

Om eraan toe te voegen: ,,Dit gaat het heel moeilijk maken om toekomstige CO2-doelen te halen. Niet alleen de voorgestelde doelen voor 2030, maar ook de al overeengekomen doelen voor 2020.''

 

 

Tja, prediken voor je eigen parochie. Die man moet zich schamen en in de hoek gaan staan met 2 ezelsoren op zijn hoofd. Wie heeft die hele teloorgang van diesels veroorzaakt dan? Sinterklaas? Nee, de autofabrikanten zelf met hun gelieg en bedrieg over hoeveel gif die diesels werkelijk uitstoten en de regeringen van de landen ism de EU en de autoloby waar de industrie zich bevindt de hand boven het hoofd wordt gehouden met hun slappe toelatings- eisen en 3x niets testjes.

Nee, de Europese auto fabrikanten hebben te lang achterover geleund en dachten dat ze onaantastbaar waren. Merken als Tesla en Toyota met hun hybride systemen werden uitgelachen en nu is de waarheid boven tafel gekomen. Clean diesel is een farce.

En nu gaan ze lopen janken met grote krokodillentranen dat ze hun CO2 doelen niet gaan halen, wat een lachertje. Waar blijven die EV's dan van die Europese fabrikanten? Als die eens wat eerder begonnen waren ipv Tesla te zitten uitlachen had je die CO2 doeleinden makkelijk kunnen halen.

 

 

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind je het negatief klinken? Het is namelijk de keiharde realiteit. Dat die realiteit negatief overkomt kan ik niets aan doen. Ik constateer.

 

En het is eigenlijk nog erger. Want uiteindelijk zijn de leaserijders de grote vervuilers tov mij. En zij zijn diegene die netto meer overhouden aan het eind van de maand omdat zij vele voordelen hebben. En dan te bedenken dat ik en mijn collega's hetzelfde werk doen, maar ik intern en zij op lokatie. Dat is ook waarom zij die leaseauto nodig hebben. Dus uiteindelijk is het de vervuiler, die door subsidies en de voordelen om zo van auto te kunnen switchen zonder financiële gevolgen, die voordeel behaalt en zijn vaste lasten ziet dalen en ben ik, diegene die op de fiets naar het werk gaat en veel minder kilometers maakt, diegene die benadeelt wordt en zijn vaste lasten alleen maar ziet stijgen. En van die 200 euro die ze in de maand besparen op bijtelling gaan ze een extra weekje met het gezin in de auto of met het vliegtuig naar de zon. En ik mag extra wegenbelasting gaan betalen, meer betalen voor een liter diesel en de afschrijving op mijn auto zien stijgen met duizenden euro's. En met de nieuwe dieselprijzen is het voor mij waarschijnlijk nu zelfs rendabeler om benzine te gaan rijden. Maar niemand die mijn diesel nog wilt hebben, dus kan ik het niet betalen. En die leaserijder, die rijdt grotendeels op benzine. 1 op 7.

 

Ik zou mijn diesel graag afrijden. Maar ik word daar financieel erg voor gestraft. Ik word zelfs geweigerd in grote steden. Persona non grata. En hoe groter de financiële strop, hoe langer het duurt voordat ik benzine kan rijden. Laat staan een EV.

 

Edit:

Daarnaast moeten we vooral niet vergeten dat het dieselschandaal vooral om nieuwe diesels gaat. Het is namelijk zo dat er zo gesjoemeld werd met norm 6 diesels dat deze meer vervuilend zijn dan een norm 4 diesel. Echter is het niet die nieuwe diesel die de stad niet meer in mag. Nee, het is de norm 4 diesel die de stad niet meer in mag. Die norm 6 diesel. Die mag gewoon overal komen en is over het algemeen ook de auto van die leaserijder, die elke dag half nederland doorcrossen.

Ik had het diesel-schandaal anders geïnterpreteerd.

Een Euro6 is nog altijd schoner dan een Euro4, alleen door de software is de uitstoot hoger dan de Euro6 norm. Laat het dan in werkelijkheid de Euro5 norm zijn. Maar met die verplichte software-bugs voldoen ze nu wel aan de Euro6 norm.

Daarnaast heb ik het aangedurfd om vorige week een B8 BiTDI te kopen (3 jaar oud). Diesel stijgt niet harder dan benzine en is al jaren 30ct goedkoper dan benzine. Wegenbelasting is altijd al hoger voor diesels, maar met het gunstigere verbruik en lagere literprijs beter te betalen. En gebruikte benzine auto’s zijn nu erg gewild en dus erg duur. Laat mij maar in mijn 500nm diesel rijden !

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het diesel-schandaal anders geïnterpreteerd.

Een Euro6 is nog altijd schoner dan een Euro4

 

Als dat nu zo geweest was dan hadden we de diesel discussie niet gehad.

Een Euro6 gecertificeerde auto is vaker smeriger dan de Euro4 norm dan beter, sommige auto's halen de Euro3 norm nog niet eens.

En dan zijn dat niet alleen auto's van VAG, laat dat duidelijk zijn, dit probleem is Europa breed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat nu zo geweest was dan hadden we de diesel discussie niet gehad.

Een Euro6 gecertificeerde auto is vaker smeriger dan de Euro4 norm dan beter, sommige auto's halen de Euro3 norm nog niet eens.

En dan zijn dat niet alleen auto's van VAG, laat dat duidelijk zijn, dit probleem is Europa breed.

Ik denk dat je “dit probleem” iets specifieker moet definiëren.

Vroeger al hadden ze het over “zure regen”, latet kwam het “gat in de ozonlaag”, veroorzaakt door het hoge CO2 gehalte. Alle klimaatakkoorden gaan over het CO2 gehalte. En de uitstoot ervan is bij een benzine-auto hoger dan bij een diesel. Toch werd de benzineauto niet geweerd.

Door de sjoemelsoftwareaffaire kwam men erachter dat diesel teveel NOx uitstoten en daar worden mensen ziek van. Dat komt veel “dichterbij” dan de klimaatverandering veroorzaakt door CO2. Dan maar de (oude) diesels uit steden weren.

We zitten nog in een pad-stelling:

Benzine is slecht voor het CO2 gehalte, diesel is slecht voor het NOx gehalte en voor stekker-auto’s is er *en* niet genoeg grondstof om iedereen van een EV auto te voorzien *en* er zijn niet genoeg laadpalen *en* er is nog geen beleid voor het afvoeren van alle afgedankte accu’s.

Ik zeg maar: “allemaal op de fiets !” (zonder accu uiteraard)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

JanSL:

 

Zure regen kwam door het hoge zwavelgehalte die in de brandstoffen aanwezig was, niet door CO2.

CO2 is een gas dat niets aantast, ergo, onze bomen en plantjes zijn er gek op, het is echter wel een "broeikas gas"

Een teveel aan CO2 in de lucht zorgt ervoor dat de gemiddelde temperatuur van de aarde stijgt welke allerlei nare bijwerkingen geeft.

Overstromingen, zeespiegel stijging, zwaardere orkanen, zee stromen die zich verplaatsen en daar enorme klimaatverschuivingen veroorzaken.

 

Het gat in de ozonlaag wordt oa veroorzaakt door teveel CFK's die er de lucht in geslingerd werd, dat is inmiddels drastisch verminderd.

 

Benzine auto's stoten meer CO2 uit, neem dan een hybride.

 

Het deel over EV's, grondstoffen en dergelijke zijn meer dingen die in jou onderbuik spelen dan dat het echt zo is.

Grondstoffen zijn er genoeg, akku's kun je prima recyclen en laadpaaltjes zijn nu niet bepaald rocket science.

Er is btw wel degelijk een beleid voor het afvoeren van afgedankte accu's, die zitten namelijk vol met kostbare materialen die je prima kunt hetgebruiken.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden