Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

DEN HAAG - Bezitters van vieze diesels kunnen nog even opgelucht ademhalen. Door ICT-problemen bij de Belastingdienst worden zwaardere heffingen uitgesteld.

Per 2019 zou voor dieselauto’s zonder fabriekroetfilter de motorrijtuigenbelasting per 2019 omhoog gaan met 15 procent. Maar doordat de Belastingdienst opnieuw kampt met systeemproblemen, zal dit volgens bronnen met een jaar worden verlaat.

Wie een gemiddelde dieselpersonenauto heeft in de gewichtsklasse van 1350-1450 kilo, ontspringt daardoor nog even de verhoging van zo’n 225 euro per jaar. Het gaat om enkele honderdduizenden personenauto’s in Nederland. De schatkist loopt hierdoor naar schatting enkele miljoenen mis. :mrgreen:

Voor welk type/bouwjaar geldt deze toekomstige regeling? Ik betaal nu al €125 per maand. aangepast door Martijn-kever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor welk type/bouwjaar geldt deze toekomstige regeling? Ik betaal nu al €125 per maand.

Bj maakt niet uit, ik zou van 133 naar 153 per maand gaan met een 2.0 TDI uit 2006

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe gemist!

 

Het is precies andersom. Antarctica is een continent waar een poolkap op rust, de Noordpool kap drijft op water. Het is inderdaad het smeltwater van Antarctica wat de zeespiegel het meest zal laten stijgen.

Het nivo van een drinkglas vol ijsblokjes zal na smelten nauwelijks hoger worden, echter smeltwater wat zich nu op land begeeft (Antarctica) is een toevoeging van watermassa aan de oceanen. 

 

Maar nu komt de clue.

De noordpool lijkt inderdaad met ieder jaar in massa af te nemen, echter is Antarctica met een groeispurt bezig, massa neemt ieder jaar sterk toe. Maar dat zijn geen feiten die de groene lobby graag in het nieuws willen horen.

 

Je hebt gelijk.  :wink:  die groei is nog niet verklaart.

 

Dat is, de enige en beste oplossing voor de problematiek. Kappen met kappen, en de aardbol weer volplanten met nieuwe bomen. Hiernaast zijn er nog een boel andere goede CO2 reductie maatregelen. Zo zou men algenkweek kunnen toepassen op grote meren. Bepaalde algen zijn efficiënter in omzetten CO2 naar O2 (zuurstof) dan bepaalde boomsoorten. (grofweg 40% van de zuurstof op aarde komt van zeealgen).

En ik blijf erbij dat we het irrigeren van Noord-Afrika (en andere woestijngebieden) een wenselijke oplossing is, omzetten van een woestijn naar een groen gebied. (Nijl-delta is daar een natuurlijk voorbeeld van)

Het werkt verkoelend, meer CO2 -> O2 productie, goed voor de lokale economie, bied ook agrarische toepassingen, en zal op lange termijn weer bruikbare kennis opleveren als we ooit eens een andere planeet willen gaan terravormen (Mars).

Mja, kost allemaal geld, en omdat het buiten onze landgrenzen plaats moet vinden, heeft het geen politiek prioriteit. Men maakt zich liever druk om dure maatregelen die uiteindelijk een 0,0003% globale CO2 afname realiseren.

 

Tja, mooi streven, maar het wil maar niet lukken omdat er geen belang aan hangt wat geld op levert.

En de locals hebben het te druk met elkaar naar het leven te staan omdat de 1 christelijk is en de ander een moslim.

Wordt nooit wat daar.

 

 

De enige reden waarom het dieselschandaal zo breed mogelijk in VS is uitgemeten is puur om de eigen industrie te kunnen bevoordelen.

Amerikanen hebben de TDI al heel lang als bedreiging gezien, en dit was natuurlijk de ultieme kans om het de grond in te stampen, protectionisme op top nivo.

Is natuurlijk niet nieuw, VS frustreer al decennia de auto import door allerlei eisen waar eigen geproduceerde auto's niet aan hoeft te voldoen. Denk aan de dubbele koplamp eis, idiote milieu maatregelen, lang verbod op Xenon HID, totaan flauwe rubbere bumpers op Bugatti's die na aankoop klant net zo hard weer afgeschroefd werden. Maar intussen zetten ze pickups en vans in een aparte klasse, waar ze zowat carte-blanche in uitstoot hebben gekregen.

 

GM heeft jaren lang bewust onder de pet gehouden dat er een ontwerpfout in het contactslot zat, hebben willens en wetens nog jaren lang door geproduceerd, meer dan 30 miljoen auto's.

124 doden, 274 gevallen van zware verwondingen met blijvend letsel en nog ruim 400 overige schadegevallen.

Vergeleken met VW zijn ze hier met een lachertje vanaf gekomen.

Dat maakt de praktijken van VW met de TDI niet minder erg op, geeft wel het contrast in protectionisme aan.

 

Protectionisme? Nou nee, gewoon fraude, zo simpel is het.

VW heeft gefraudeerd, bewezen en toe gegeven. klaar uit.

​Het stil zetten van al die auto's is natuurlijk kolder en draagt niets bij aan de redding van de planeet, eerder omgekeerd.

 

VAG heeft wel degelijk wat met hybrides (2011 Jetta Hybrid, later GTE/eTron) EV en andere zuinige voertuigen ( Lupo 3L, VW L1) gedaan. 

Lacherig hebben ze er zeker niet over gedaan, VAG wil auto's verkopen, maakt producten waar klanten om vragen, maar wil geen grote compromissen sluiten op gemak en rijeigenschappen.

Het is geen Toyota dat zaaddodende Prius'en met belabberde rijeigenschappen op de markt zet.

En tja, wat is clean diesel.. De euro6 TDI's zijn de schoonste van de markt (onafhankelijk onderzoek), de nieuwe ETDI zou zelfs nog schoner zijn dan een benzine.

 

VAG en hybrides is natuurlijk een lachertje met die aantallen, komt niet eens in de buurt van Toyota (11 miljoen onderhand) dus dat was meer symbool politiek, zo van wij doen ook mee.

Of je ze mooi vind of niet doet niet terzake. (Vindt de Prius ook niet om aan te gluren)

Het diesel schandaal ging over euro5, en de meeste euro6 diesels halen de eis in de praktijk ook niet, altijd nog zo een 4x zo smerig dan geëist.

Geld net zo goed voor andere merken die geen grote tank ad-blue hebben.

Zonder ad-bleu is er maar 1 merk die de euro6 eis haalt in de praktijk en dat is Honda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de aanschaf had ik al het idee dat dit wel eens mijn laatste diesel zou kunnen zijn. Die van mij is toevallig euro6. Over een jaar of 5 ziet de markt er heel anders uit. Er zullen veel meer electrische auto's beschikbaar zijn en verder heeft VW vorig jaar al aangekondigd te stoppen met het verder doorontwikkelen van kleine dieselmotoren omdat het ondoenlijk is geworden om die aan de nieuwe euro norm te laten voldoen.

 

Dus ja, het einde van het dieseltijdperk zit er aan te komen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik er wel eens over denk om voordat het zo ver is tenminste nog in een Passat BiTDI rondgereden te hebben. Dan wordt dat mijn laatste diesel: Go out with a bang!

Dat is precies wat ik zojuist gedaan heb. Na een 3BG (130pk) via 3C (170pk) naar deze BiTDI 240pk (en 500nm)...nu het nog kan !

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan dpf eruit en knuffel van JD. #yolo

VAG Techniek zit op 30min rijden vandaan, dus da’s mijn vaste garage.

Wat is een DPF ?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toekomstig bericht: Omdat er veel minder diesels rondrijden zijn de inkomsten van de MRB drastisch omlaag gegaan, we gaan dus nu 25% extra belasting heffen op elektriciteit, ELK huishouden is zometeen 50 euro per maand duurder uit dan normaal..

Wel of geen auto.. oh en we hebben 's avonds wat moeite om het stroomnet stabiel te houden ivm alle laadpalen..kunnen ze vast ook wel weer een regeltje op bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toekomstig bericht: Omdat er veel minder diesels rondrijden zijn de inkomsten van de MRB drastisch omlaag gegaan, we gaan dus nu 25% extra belasting heffen op elektriciteit, ELK huishouden is zometeen 50 euro per maand duurder uit dan normaal..

Wel of geen auto.. oh en we hebben 's avonds wat moeite om het stroomnet stabiel te houden ivm alle laadpalen..kunnen ze vast ook wel weer een regeltje op bedenken.

Kolder, als heel NL EV gaat rijden wordt er hooguit 10 tot 15% meer elektriciteit verbruikt dan nu.

Tegen die tijd is het smart grid een feit met als gevolg een veel stabieler elektriciteit net, dus je argumenten zijn hooguit onderbuik gevoelens en zeker geen werkelijkheid.

Al die EV's die aan de paal zijn zijn dan 1 grote back-up ups voor het net.

Op stroom zitten meer heffingen dan op fossiele brandstoffen, dus den Haag wrijft zich al in de handen als we veel stroom gaan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest ik dan Den Haag zijn dan regel ik mooie subsidie voor iedereen (niet alleen de zelfstandigen en bedrijven). Het geld dat ik moet investeren voor de subsidies dat krijg ik erna dubbel en dik terug welke blijvend is jaar na jaar terwijl ik die subsidie 1 malig per aangekocht EV moet betalen.

En ik krijg ineens een groene naar wegens het aanmoedigen voor over te stappen naar een milieuvriendelijk EV. Want dat is de drempel waar de meeste mensen niet over kunnen/willen en dat is de financiële drempel. Een mooie subsidie zou velen over de streep trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wulfke:

 

Geduld, dat is het enigste wat je nodig hebt.

Je bent de enigste niet die daar de financiële middelen nog niet voor heeft.

Dat hadden ook veel mensen niet toen vroeger de eerste kleuren tv op de markt kwam....

Zodra EV’s meer verkocht wordt als zij fossiel broeders dan worden ze vanzelf goedkoper.

Dat heeft tot nu toe met ieder nieuw product zo gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wulfke:

 

Geduld, dat is het enigste wat je nodig hebt.

Je bent de enigste niet die daar de financiële middelen nog niet voor heeft.

Dat hadden ook veel mensen niet toen vroeger de eerste kleuren tv op de markt kwam....

Zodra EV’s meer verkocht wordt als zij fossiel broeders dan worden ze vanzelf goedkoper.

Dat heeft tot nu toe met ieder nieuw product zo gewerkt.

En dit is nou juist het grote probleem. Want je kunt wel geduld hebben, maar dat heeft de overheid niet. De overheid naait je op dit moment aan alle kanten voor het rijden van een auto die tot voor kort juist gestimuleerd werd. De diesel wordt duurder, de wegenbelasting gaat omhoog, je auto wordt snel minder waard en als toetje mag je bepaalde steden ook nog eens niet in. Zoveel zal er dus niet overblijven om een EV te kopen. En om benzine te rijden moet er ook een klap geld bij. Je dieselauto is gezakt in waarde en de vraag naar benzineauto's gestegen. Wederom zal dit ervoor zorgen dat er minder geld overblijft voor een eventuele EV.

 

En als kanttekening wordt de leaserijder weer bevoordeeld. Diezelfde leaserijders zagen de afgelopen jaren door de subsidies hun kosten sterk dalen. Zij gingen in een hybride outlander trappen, 1 op 7 op benzine, en gingen soms tot 0 procent bijtelling betalen. De niet leaserijden kon daar voor opdraaien. Zij zagen de brandstofprijzen stijgen en konden een nieuwe auto niet betalen. Ik heb naaste collega's honderden euro's in de maand zien besparen, een verkapte loonsverhoging, een mogelijkheid die ik niet had. Leaserijders die niet wegkomen met een EV qua actieradius levert gewoon zijn stinkdiesel in voor een benzine, tanken doen ze lekker op de pas. De niet leaserijder, die ziet zijn kosten wederom stijgen, de waarde van de auto dalen en het momentum om een EV te kunnen kopen überhaupt is zo goed als weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit is nou juist het grote probleem. Want je kunt wel geduld hebben, maar dat heeft de overheid niet. De overheid naait je op dit moment aan alle kanten voor het rijden van een auto die tot voor kort juist gestimuleerd werd. De diesel wordt duurder, de wegenbelasting gaat omhoog, je auto wordt snel minder waard en als toetje mag je bepaalde steden ook nog eens niet in. Zoveel zal er dus niet overblijven om een EV te kopen. En om benzine te rijden moet er ook een klap geld bij. Je dieselauto is gezakt in waarde en de vraag naar benzineauto's gestegen. Wederom zal dit ervoor zorgen dat er minder geld overblijft voor een eventuele EV.

 

En als kanttekening wordt de leaserijder weer bevoordeeld. Diezelfde leaserijders zagen de afgelopen jaren door de subsidies hun kosten sterk dalen. Zij gingen in een hybride outlander trappen, 1 op 7 op benzine, en gingen soms tot 0 procent bijtelling betalen. De niet leaserijden kon daar voor opdraaien. Zij zagen de brandstofprijzen stijgen en konden een nieuwe auto niet betalen. Ik heb naaste collega's honderden euro's in de maand zien besparen, een verkapte loonsverhoging, een mogelijkheid die ik niet had. Leaserijders die niet wegkomen met een EV qua actieradius levert gewoon zijn stinkdiesel in voor een benzine, tanken doen ze lekker op de pas. De niet leaserijder, die ziet zijn kosten wederom stijgen, de waarde van de auto dalen en het momentum om een EV te kunnen kopen überhaupt is zo goed als weg.

Go Peter Go Peter

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kolder, als heel NL EV gaat rijden wordt er hooguit 10 tot 15% meer elektriciteit verbruikt dan nu.

Tegen die tijd is het smart grid een feit met als gevolg een veel stabieler elektriciteit net, dus je argumenten zijn hooguit onderbuik gevoelens en zeker geen werkelijkheid.

Al die EV's die aan de paal zijn zijn dan 1 grote back-up ups voor het net.

Op stroom zitten meer heffingen dan op fossiele brandstoffen, dus den Haag wrijft zich al in de handen als we veel stroom gaan gebruiken.

heb je wel eens gekeken hoever het stroomnet inklapt als het een beetje mooi weer is? het net kan zomaar zakken van 220V naar 204V, ik zie dat met regelmaat op de UPS-en die ik blij klanten heb staan..

 

Oh.. lekker.. helaas meneer X, uw auto is vannacht niet opgeladen maar we hebben alle stroom gebruikt om een dip op te vangen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je wel eens gekeken hoever het stroomnet inklapt als het een beetje mooi weer is? het net kan zomaar zakken van 220V naar 204V, ik zie dat met regelmaat op de UPS-en die ik blij klanten heb staan..

 

Oh.. lekker.. helaas meneer X, uw auto is vannacht niet opgeladen maar we hebben alle stroom gebruikt om een dip op te vangen..

Ik zeg meer PV leggen om de dipjes in de zomerperiode op te vangen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die werken momenteel hier in t noorden averechts.

Het net is te zwak en niet aangelegd kwa infrastructuur om terug te leveren.

Er zijn momenteel veel boeren die overstappen en een groot PV patlrk aan laten leggen of De schuurdak vol leggen met panelen.

Dan komt t zo voor dat de spanning dipt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden