Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Dat is het grootste probleem met EV's. Het accupakket. Ik heb iemand gesproken die bij Opel werkt (geen vriend!!11!!!1!!!! :P ), en daar was een Ampera binnengekomen met kapot accupakket. De auto was net buiten de garantie en had net iets meer dan 100.000 gelopen. Kosten; €20.000,-. Auto kon total loss verklaard worden. De auto heeft dus onder aan de streep een veel grotere CO2 voetafdruk dan een vergelijkbare benzineauto, die overigens nog gewoon door kan rijden. Er is immers al 6ton CO2 vrijgekomen bij het maken van de auto/accu's. Daarom komen ze nu met huuraccupakketten. Maar wat gebeurt er dan bij een ongeluk, of een te water raking :neutral:

 

Dit is ook de reden waarom ik over een paar jaar, als al die lease EV's op de markt komen, nooit een EV zal kopen. Ten eerste is het onduidelijk hoe het dan moet gaan met de gehuurde accu's. Moet ik dan zo'n contract overnemen? Moet ik dan een nieuw accupakket huren en wordt deze voor mij gemonteerd? En wat als de auto geen huurpakket heeft, maar gewoon bij de prijs inzit? Het schijnt best veel voor te komen dat een accupakket kapot gaat. Koop je een auto van 15 rooitjes met een ton op te teller, gaat je accupakket kapot. Dag auto, dag 15 rooitjes, dag huwelijk :mrgreen:

 

https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/elektrische-autos/accus-techniek-en-kosten

 

Deze auto koop je dus om 70km op elektriciteit te rijden :cry: Moet je wel €750,- betalen voor de garantie, en krijg je 3 jaar garantie op het accupakket. Na die 3 jaar moet hij heel blijven anders is je  auto total loss.

http://www.autoservicestepelo.nl/occasions/opel/ampera/opel_ampera_3_jaar_50_000km_garantie_op_het_accupakket-1663184.html

 

post-24177-0-98993500-1541330077_thumb.png

 

Nog een leuke quote van die advertentie:

 

 

Het accupakket is in topconditie en in eerdere veronderstellingen dat deze om de 8 jaar vervangen moet worden, kan deze wel 15 jaar mee gaan.

De verwachting voor deze auto uit 2012 is dat hij tussen 2020 en 2025 dus economisch total loss is door een kapot accupakket. Als je deze auto koopt is de kans aanzienlijk groot dat het accupakket net kapot gaat buiten de 3 jaar garantie. 2022. Zeg het maar, zou jij deze auto kopen?

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom heb ik t gevoel dat dit niet de toekomst is. Eerder waterstof

Niet direct om jouw te quoten maar je herinnerde me aan dit.

 

Ik zag dit een tijdje terug ik een docu op tv. Staat nog in de kinderschoenen maar ik vond het wel boeiend.

De homosapien is zo stom nog niet. Ik denk dat het wel goed komt. En anders vind James Webb wel een ander planeetje voor onze nakomelingen, om te .......... (zelf invullen) ????

 

http://www.metalot.nl/2017/05/05/ijzeren-brandstof/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben best wel benieuwd hoe nu de werkelijke levensduur is van een gemiddeld accupakket van elektrische voertuigen.

Als de productie CO2 footprint hiervan al gelijk staat aan 8 jaar rijden met een vergelijkbare diesel/benzine auto, dan vraag ik me af of we zo goed bezig zijn. Ook willen we steeds kortere laadtijden en de laadstromen worden dus steeds hoger wat accupakket sneller achteruit laat gaan. Daarnaast zorgen grotere accupaketten voor langere laadtijden.

Er is nog een hoop te verbeteren.

 

https://www.google.nl/amp/s/www.groen7.nl/alles-over-laadtijden-bereik-en-accus-deel-2/amp/

Eigenaar van het bedrijf waar ik voor werk rijdt een Tesla model S. Bijna 200k zonder enig probleem en in te hoeven leveren qua bereik. Af en toe voor check-up, remmen, banden en etc. moet hij naar de dealer, verder niets bijzonders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar ik naar zoek statistieken van de gemiddelde levensduur van een accupakket, ik begrijp dat die nog niet echt te vinden zijn en tijd nodig heeft. Als zo’n pakket echt na 8-10 jaar einde levensduur is dan is er geen CO2 reductie. Misschien nog maar even verder zoeken op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar ik naar zoek statistieken van de gemiddelde levensduur van een accupakket, ik begrijp dat die nog niet echt te vinden zijn en tijd nodig heeft. Als zo’n pakket echt na 8-10 jaar einde levensduur is dan is er geen CO2 reductie. Misschien nog maar even verder zoeken op internet.

 

is niet zo moeilijk te vinden:

 

https://insideevs.com/lets-look-at-tesla-model-s-x-battery-degradation/

 

https://cleantechnica.com/2017/05/19/show-me-the-data-the-truth-about-tesla-battery-degradation/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het grootste probleem met EV's. Het accupakket. Ik heb iemand gesproken die bij Opel werkt (geen vriend!!11!!!1!!!! :P ), en daar was een Ampera binnengekomen met kapot accupakket. De auto was net buiten de garantie en had net iets meer dan 100.000 gelopen. Kosten; €20.000,-. Auto kon total loss verklaard worden. De auto heeft dus onder aan de streep een veel grotere CO2 voetafdruk dan een vergelijkbare benzineauto, die overigens nog gewoon door kan rijden. Er is immers al 6ton CO2 vrijgekomen bij het maken van de auto/accu's. Daarom komen ze nu met huuraccupakketten. Maar wat gebeurt er dan bij een ongeluk, of een te water raking :neutral:

 

Dit is ook de reden waarom ik over een paar jaar, als al die lease EV's op de markt komen, nooit een EV zal kopen. Ten eerste is het onduidelijk hoe het dan moet gaan met de gehuurde accu's. Moet ik dan zo'n contract overnemen? Moet ik dan een nieuw accupakket huren en wordt deze voor mij gemonteerd? En wat als de auto geen huurpakket heeft, maar gewoon bij de prijs inzit? Het schijnt best veel voor te komen dat een accupakket kapot gaat. Koop je een auto van 15 rooitjes met een ton op te teller, gaat je accupakket kapot. Dag auto, dag 15 rooitjes, dag huwelijk :mrgreen:

 

https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/elektrische-autos/accus-techniek-en-kosten

 

Deze auto koop je dus om 70km op elektriciteit te rijden :cry: Moet je wel €750,- betalen voor de garantie, en krijg je 3 jaar garantie op het accupakket. Na die 3 jaar moet hij heel blijven anders is je  auto total loss.

http://www.autoservicestepelo.nl/occasions/opel/ampera/opel_ampera_3_jaar_50_000km_garantie_op_het_accupakket-1663184.html

 

attachicon.gifampera.png

 

Nog een leuke quote van die advertentie:

 

De verwachting voor deze auto uit 2012 is dat hij tussen 2020 en 2025 dus economisch total loss is door een kapot accupakket. Als je deze auto koopt is de kans aanzienlijk groot dat het accupakket net kapot gaat buiten de 3 jaar garantie. 2022. Zeg het maar, zou jij deze auto kopen?

 

Laat Opel nu niet de maatstaf wezen wat betreft het vervangen van accupakketten.

Een 24kwh Nissan Leaf accu kost rond de 6000-7000 USD.

 

EDIT: Zo een 5500 USD: https://cleantechnica.com/2017/10/04/nissan-leaf-replacement-battery-will-cost-5499/

 

Wat betreft een accu huur pakket:

Ja, de huur neem je over.

Degradeert het pakket te veel dan zal Renault (die is de enige die dat doet) de accu moeten vervangen.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een schema van waterstof omzetting in vergelijking met normale elektrisch rijden, toch wel een groot efficiency verschil.

 

EDB3-F9-D8-86-A8-4805-8-CAE-F56796036-F9

 

Waterstof lijkt leuk, alleen al omdat je het kunt "tanken" maar er zitten meer haken en ogen aan dan iedereen denkt.

De dramatisch slechte efficiëntie is 1 ding, maar zo zijn er nog wel een paar meer.

Hier is wel een aardige uiteenzetting wat waterstof in een automobiel inhoud:

https://tweakers.net/reviews/6449/de-gr ... jden.html

 

Met name dat een waterstof aandrijving veel plaats in neemt en je minimaal een formaat E segmenter nodig hebt om nog een beetje range over te houden.

Ga al dat spul eens in een formaat Golf proppen, dan zit je met je boodschappen op schoot want een bagageruimte heb je dan niet meer.

Het formaat tanks van bijvoorbeeld de Toyota Mirai heb je toch wel minimaal nodig om een beetje range over te houden.

Elk merk die een waterstof auto heeft of een studiemodel zijn grote auto's, en dat is niet voor niets.

En dat wil er bij velen maar niet in.......

 

Daarom is waterstof in personenauto's trekken aan een dood paard.

Te duur en te ingewikkeld voor personen auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, want ev's zijn natuurlijk superschoon :neutral:

 

Als je met een ev harder rijdt vervuild hij ook meer. We hebben van tno geleerd dat een ev 30% schoner is dan een benzineauto. En om mensen die in een ev rijden te belonen, mogen ze 30% harder rijden. Netto resultaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je harder rijd met een EV trek je de accu beter leeg.

Met een legere accu kun je met een grotere laadstroom laden. Op lange stukken met meerdere keren bijladen met een Tesla p100d haal je de hoogste gemiddelde snelheid door 170 km/h te rijden haha.

 

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vindt het ook een kul regel, zet ook geen zoden aan de dijk.

Mensen zullen dat niet als argument gebruiken om over te stappen naar een EV.

Het enige argument is dat het simpelweg goedkoper autorijden is.

Rolf, we zijn het eindelijk eens! :thumb:

 

Slotje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterstof in personenauto's gaat niet gebeuren.

Te duur en ingewikkeld en past alleen maar in een E segment auto of groter.

Prop je die installatie in een Golf of Polo, dan heb je geen bagageruimte meer over.

Kleinere tanks = kleine range, nog minder als een accu alleen en veel duurder.

 

Wordt hier goed uitgelegd in begrijpelijke taal:

https://tweakers.net/reviews/6449/de-grote-belofte-van-waterstof-het-alternatief-voor-elektrisch-rijden.html

Misschien wel misschien niet, maar de Japanner zijn niet dom ;) ... de druk van het publiek forceert de ontwikkeling van de e-auto's maar de altlasten van de accu's wordt een molensteen..... als een voetbaltrainer/ speler roept dat geruchten van weggaan bij een club niet kloppen ... dan .... ;) .... elektra ja (in grote steden zeker) de rest van het land zal het toch H2 worden .. wij zullen zien ... en elektro auto met een musikgeluid van een 8 cilinder is het ook niet  ... :mrgreen:

aangepast door Tikra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er rekening mee dat Japan in een heel andere situatie zit dan elk ander land in de wereld.

Ze zijn ruim 90% afhankelijk van import van hun energie behoefte van buiten de landsgrenzen en dat maakt ze kwetsbaar.

Dat hebben ze 70 jaar geleden ook ondervonden als die aanvoer afgeknepen wordt, weet je gelijk waarom ze een oorlog begonnen zijn..............

Waterstof is daar een soort van obsessie geworden, maar ook met waterstof blijven ze afhankelijk van het buitenland, dus eigenlijk veranderd er niet zo heel veel.

 

Aardig stuk over dit onderwerp:

https://www.greentechmedia.com/articles/read/in-hydrogen-japan-sees-the-next-lng#gs._mGdCbk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude diesels...........hoeveel rijden er daar nog van rond.

Beetje symbool politiek.

Heb je kloten, dan de hele binnenstad helemaal dieselvrij, dan krijgt zo een maatregel effect.

We weten onderhand wat er echt uit de pijp van een wat minder oude diesel komt.................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met je eens symboolPOLITIEK alle diesels van voor 2005, dus ook de bestelbusjes. Helaas voor mij is mijn wagen van 2002. 

Wat betreft het afsluiten van steden, of centrumdelen, voor oude diesels zijn ze in Duitsland nog voortvarender bezig.

Moeten er maar aan gaan wennen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden