Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Jij gaat uit van een gezin?

Waarom niet 5?

 

Je moet uitgaan van 1 persoon in beide gevallen, niet vals spelen.

Jij gaat ook uit van één persoon per vliegtuig? Die zit toch ook vol? Of één persoon in de trein? En jij gaat alleen op vakantie? Snap niet zo goed waarom je niet uit kunt gaan van vier personen. Ja, snap het wel. Omdat het anders jouw standpunt niet verdedigt. Maar hoe realistisch is het dat iemand alleen op vakantie gaat?

 

Als de auto niet vol mag zitten, dan het vliegtuig ook niet. Hoeveel co2 stoot een vliegtuig uit als deze met één persoon naar Bangkok vliegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij gaat ook uit van één persoon per vliegtuig? Die zit toch ook vol? Of één persoon in de trein? En jij gaat alleen op vakantie? Snap niet zo goed waarom je niet uit kunt gaan van vier personen. Ja, snap het wel. Omdat het anders jouw standpunt niet verdedigt. Maar hoe realistisch is het dat iemand alleen op vakantie gaat?

 

Als de auto niet vol mag zitten, dan het vliegtuig ook niet. Hoeveel co2 stoot een vliegtuig uit als deze met één persoon naar Bangkok vliegt?

 

Het vliegtuig zit vol.

Per persoon is dat een uitstoot van 1200kg CO2

 

Zou die persoon die 20000km in een auto maken die 128g/km CO2 uitstoot dan komt dat neer op 2560kg CO2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mikeresauer pak maar vast cola/chips en wacht op een leuke passende reactie van Rolf.

 

Go Rolf Go Rolf

 

 

 

 

Dat is geen post van mij, maar ik wil best wel even reageren.

 

Als mikerosauer dat vindt en de misstanden in de food sector voor lief neemt, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik vindt het wel jammer dat hij er zo over denkt, vooral omdat hij in die sector werkt, maar veranderingen vinden pas plaats als je zelf begint te veranderen.

Geef je het vlees eten niet op, eigen keuze, maar begin dan met het laten liggen van kilo knallers en eet geen fastfood keten ham/plofkipburgers meer.

En probeer zoveel mogelijk lokaal (Binnen NL of in de EU) geproduceerd eten te kopen, staat er allemaal bij op het produktkaartje in de supermarkt, waar het vandaan komt.

Zijn we al een heel eind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen post van mij, maar ik wil best wel even reageren.

 

Als mikerosauer dat vindt en de misstanden in de food sector voor lief neemt, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik vindt het wel jammer dat hij er zo over denkt, vooral omdat hij in die sector werkt, maar veranderingen vinden pas plaats als je zelf begint te veranderen.

Geef je het vlees eten niet op, eigen keuze, maar begin dan met het laten liggen van kilo knallers en eet geen fastfood keten ham/plofkipburgers meer.

En probeer zoveel mogelijk lokaal (Binnen NL of in de EU) geproduceerd eten te kopen, staat er allemaal bij op het produktkaartje in de supermarkt, waar het vandaan komt.

Zijn we al een heel eind!

Ik heb het dan over de misstanden bij de slachthuizen.

De klant is hellemaal niet bereid om meer te betalen voor het eten..... en de controlle er op is überhaupt al 0,0 dus wie zegt dat klopt wat je denkt te kopen. Er wordt genoeg gefraudeerd ...

 

Mijn voorkeur gaat toch echt naar zuid Amerikaans rund..

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan 1300/4 als je met zijn vieren gaan dus 325 kilo per persoon.

 

Alternatief ga je met de leaf. 0 kilo Co2. Alleen 63 maal bijladen.

En dan over dat bijladen. Nissan Leaf 30 kwh. Per lading dus 30*0,355 is 10,65 kilo Co2 per lading dus 671 kilo in totaal.

In praktijk iets meer omdat er verlies is bij laden. Maar als je met vier personen in de leaf zou gaan 200 kilo per persoon.

 

Alleen als je iedere lading met echte groene stroom zou laden dan is het nul.

Een van de grootste vervuiler momenteel is, juist, echte groene stroom. Mensen wekken hun eigen energie op, helemaal top. Maar. Diezelfde mensen willen hier ook geld aan verdienen. Dus terugleveren. Echter is hun huisaansluiting hier 9/10 niet op voorbereid. Dus nieuwe aansluiting.

Klein puntje van aandacht: netkabels liggen vaak op eind, niet gekoppeld in een richtingenkast cq. station. Iets dat bij terugleveren van zware vermogens noodzakelijk is. Anders brand het einde van je kabel weg. Dus even een nieuw net leggen in geheel Nederland. Oude GPLKS zijn niet geschikt aangezien er in het verleden teveel gekloot is met TT en NT stelsels. Onbetrouwbaar dus. Grootste diameter momenteel is de 4×150Al kabel. Ze zijn echter nu bezig om de 4×240Al te ontwikkelen. Maar mooi. Opgelost! Toch? Nope.

Leuk dat je de laagspanning aanpakt. Dit houdt echter wel in dat je midden/hoogspanning ook moet gaan aanpakken.

 

Nu vraag je je vast af waar dit relaas heen gaat.

Laatste keer dat ik in het magazijn keek kwamen die kabelhaspels uit zwaar vervuilende fabrieken die hun grondstoffen krijgen uit de grootste natuurvernietigers die er zijn. De mijnen.

 

Maar ach. De linksomdraaiende bioterroristen van Groenlinks kunnen zich weer op de borst kloppen dat ze zo milieubewust bezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even voor de no-nos onder ons.

GPLK is een olie gevulde papier/lood kabel.

 

TT stelsel is onze standaard aardingswijze zoals huis aansluitingen. Trafo aan Aarde en huis aan aarde (aardpen in de grond) (per aansluiting maar 4 draden naar aansluitpunt.

TN stelsel is al afwijkend en duurder. Er loopt vanaf de trafo ook een aarddraad(kabel) mee naar ieder aansluitpunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de grootste vervuiler momenteel is, juist, echte groene stroom. Mensen wekken hun eigen energie op, helemaal top. Maar. Diezelfde mensen willen hier ook geld aan verdienen. Dus terugleveren. Echter is hun huisaansluiting hier 9/10 niet op voorbereid. Dus nieuwe aansluiting.

Klein puntje van aandacht: netkabels liggen vaak op eind, niet gekoppeld in een richtingenkast cq. station. Iets dat bij terugleveren van zware vermogens noodzakelijk is. Anders brand het einde van je kabel weg. Dus even een nieuw net leggen in geheel Nederland. Oude GPLKS zijn niet geschikt aangezien er in het verleden teveel gekloot is met TT en NT stelsels. Onbetrouwbaar dus. Grootste diameter momenteel is de 4×150Al kabel. Ze zijn echter nu bezig om de 4×240Al te ontwikkelen. Maar mooi. Opgelost! Toch? Nope.

Leuk dat je de laagspanning aanpakt. Dit houdt echter wel in dat je midden/hoogspanning ook moet gaan aanpakken.

 

Nu vraag je je vast af waar dit relaas heen gaat.

Laatste keer dat ik in het magazijn keek kwamen die kabelhaspels uit zwaar vervuilende fabrieken die hun grondstoffen krijgen uit de grootste natuurvernietigers die er zijn. De mijnen.

 

Maar ach. De linksomdraaiende bioterroristen van Groenlinks kunnen zich weer op de borst kloppen dat ze zo milieubewust bezig zijn.

 

Nou, dat is wel een reden om maar op onze handen te gaan zitten, lekker doorgaan waar we nu mee bezig zijn en dat is het.

Prima toch dat het stroomnet op de schop moet?

Brengt een hoop werkgelegenheid en vult de gaten die in de olie industrie gaan vallen.

Een verandering vinden mensen over het algemeen niet leuk, het liefst houden we alles bij het oude, open de kolenmijnen in limburg dan ook maar.

Want vroeger was alles beter!

 

Manman, wat een troosteloze negativiteit, omdat het stroomnet er niet geschikt voor is, is de schuld van linksomdraaiende bioterroristen van groenlinks en duurzaam opgewekte energie.

Hoe krom kun je denken.......

Die mijnen waren er ook al toen er nog geen windmolen of zonnepaneel in NL te bekennen was, of was het toen anders?

 

En dan zeggen dat groene energie de grootste vervuilers zijn........

 

Wil je de echte grote vervuilers?

Hier, wat leuke voorbeeltjes:

 

https://www.wired.com/2016/12/thousands-invisible-oil-spills-destroying-gulf/

https://www.washingtonpost.com/national/health-science/a-14-year-long-oil-spill-in-the-gulf-of-mexico-verges-on-becoming-one-of-the-worst-in-us-history/2018/10/20/f9a66fd0-9045-11e8-bcd5-9d911c784c38_story.html?noredirect=on&utm_term=.386fcf6089ed

https://www.wired.co.uk/article/inside-sellafield-nuclear-waste-decommissioning

 

Daar zijn die kopermijnen nog heilig bij, laat staan lithium mijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is wel een reden om maar op onze handen te gaan zitten, lekker doorgaan waar we nu mee bezig zijn en dat is het.

Prima toch dat het stroomnet op de schop moet?

Brengt een hoop werkgelegenheid en vult de gaten die in de olie industrie gaan vallen.

Een verandering vinden mensen over het algemeen niet leuk, het liefst houden we alles bij het oude, open de kolenmijnen in limburg dan ook maar.

Want vroeger was alles beter!

 

Manman, wat een troosteloze negativiteit, omdat het stroomnet er niet geschikt voor is, is de schuld van linksomdraaiende bioterroristen van groenlinks en duurzaam opgewekte energie.

Hoe krom kun je denken.......

Die mijnen waren er ook al toen er nog geen windmolen of zonnepaneel in NL te bekennen was, of was het toen anders?

 

En dan zeggen dat groene energie de grootste vervuilers zijn........

 

Wil je de echte grote vervuilers?

Hier, wat leuke voorbeeltjes:

 

https://www.wired.com/2016/12/thousands-invisible-oil-spills-destroying-gulf/

https://www.washingtonpost.com/national/health-science/a-14-year-long-oil-spill-in-the-gulf-of-mexico-verges-on-becoming-one-of-the-worst-in-us-history/2018/10/20/f9a66fd0-9045-11e8-bcd5-9d911c784c38_story.html?noredirect=on&utm_term=.386fcf6089ed

https://www.wired.co.uk/article/inside-sellafield-nuclear-waste-decommissioning

 

Daar zijn die kopermijnen nog heilig bij, laat staan lithium mijnen.

Ik zeg nergens dat er niets gedaan moet worden. Het lijkt mij echter geen optie om milieuvervuiling op te lossen met een 600% toename in milieuvervuiling zodat sommige onnozelen zich beter kunnen voelen ''omdat ze zo milieubewust bezig zijn''

aangepast door MarkMark
Link naar reactie
Delen op andere sites

600% ?

 

Kun je dat een beetje verduidelijken waar je nu eigenlijk naar toe wil?

Het gaat imo niet over onozelen die zich beter willen voelen.

Dat paniekvoetballen alleen maar meer problemen oplevert. Elke aansluiting gas in Nederland met gemiddeld 1kuub per jaar terugbrengen resulteert in minimaal 2 energiecentrales per provincie erbij. Daar is maximale teruglevering al bij in gerekend. Mensen willen een hele hoop, vooral de mensen die er helemaal geen verstand van hebben (lees politiek) maar er wordt serieus nooit nagedacht over de consequenties. Want die zijn, heerlijk typisch, voor de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, die gaan eerst stationair gebruikt worden als energie centrale en daarna voor 95% gerecycled.

Kunnen we er weer nieuwe accu's van maken.

 

https://electrek.co/2018/09/25/renault-energy-storage-system-used-electric-car-battery-packs/

 

https://auto.howstuffworks.com/can-electric-car-batteries-be-recycled.htm

 

https://nos.nl/artikel/2239009-johan-cruijff-arena-wordt-superbatterij-voor-elektriciteitsnet.html

 

De materialen in een EV accu zijn veel te kostbaar om weg te gooien.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat paniekvoetballen alleen maar meer problemen oplevert. Elke aansluiting gas in Nederland met gemiddeld 1kuub per jaar terugbrengen resulteert in minimaal 2 energiecentrales per provincie erbij. Daar is maximale teruglevering al bij in gerekend. Mensen willen een hele hoop, vooral de mensen die er helemaal geen verstand van hebben (lees politiek) maar er wordt serieus nooit nagedacht over de consequenties. Want die zijn, heerlijk typisch, voor de toekomst.

Er is ook alle reden toe voor dat paniek voetbal.

Anders wordt NL de helft kleiner de komende 50 jaar, maar dat heeft niet iedereen in de gaten geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd hoe ver ze zijn met de techniek om nikkel en lithium terug te winnen. En of je deze gerecycled batterijen dan weer kunt gebruiken in een elektrisch voertuig. Wat ik lees is dat gerecylcled LCO (lithiumcobaltoxide) niet voldoet voor de auto industrie en dus richting consumenten elektronica gaat. Hier is dus nog wel verbetering nodig of andere gebruik van andere soorten materialen in accu’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je daar de spijker op z’n kop slaat.

Alles draait om geld en dam vooral steeds meer en meer ook al hebben (vooral de rijken de aarde) we genoeg het moet duurder en groter.

Aandeelhouders willen t onderste uit de kan, wat bij veel bedrijven ervoor zorgt dat er gesneden wordt zodat de aandeelhouders weer meer krijgen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook alle reden toe voor dat paniek voetbal.

Anders wordt NL de helft kleiner de komende 50 jaar, maar dat heeft niet iedereen in de gaten geloof ik.

  

 

Dankzij dit paniekvoetbal zal het heel wat sneller gaan, maar dat heeft niet iedereen in de gaten geloof ik.

 

1 kind policy wereldwijd = de snelste oplossing imo.

Van 3 miljard mensen in 1970 tot nu al 7,3 miljard.......

Een aantal dat binnen 15jaar verdubbeld is als je unesco mag geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omslag punt voor benzine wordt zo dus door de overheid kunstmatig aangepast. Maar nog is diesel vanaf ca 20.000 km goedkoper.

b499b76dc2397017846e8546652c3eaf.jpg

Als ik het omslagpunt bereken, waarop diesel voordeliger is dan benzine, kom ik uit op ruim 30.000 km/jaar.

Hierin neem ik mee dat de aanschaf van een 3,5 jaar oude diesel €2.000,- duurder is dan een benzine (en dat schrijf ik in 10 jaar af).

Dus als je het voor het geld doet, is diesel rijden al gauw niet neer interessant (en dan heb ik de lagere restwaarde van een diesel nog niet eens meegerekend).

PS: ik heb het verbruik genomen van een BiTDI.

Als ik 1:20 (D) en 1:13 (B) neem is het omslagpunt 26.500 km

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in de Telegraaf

 

DEN HAAG - Het ’groenste kabinet ooit’ zorgt voor meer files met de ambitie om mensen massaal aan de stekkerauto te krijgen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) waarschuwt voor de schaduwzijde van elektrisch rijden.

De aanschafprijs van elektrische auto’s is hoog, maar het gebruik is juist goedkoper. Mensen hoeven bijvoorbeeld geen accijns te betalen”, zegt PBL-programmaleider verkeer en vervoer Hans Hilbers. „Als automobilisten minder kosten hebben, gaan ze vaker rijden.”

 

Zeker als de aanschaf van de stekkerauto voor meer mensen binnen bereik komt, gaat dit sneller leiden tot meer files, waarschuwt de deskundige. Hilbers attendeerde Kamerleden in een gesprek ook op het wegvallen van de accijnsinkomsten aan de pomp. Dit levert de schatkist nu jaarlijks ruim 8 miljard euro op.

Het kabinet probeert uiterlijk in 2030 de verkoop van nieuwe auto’s die rijden op diesel of benzine aan banden te leggen. Ook in het toekomstige klimaatakkoord ligt de focus op elektrisch rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@JanSL

Diesel wagen is tegenwoordig 2ehands gelijk of goedkoper dan een benzine versie.

Ik reken puur met wegenbelasting, brandstofprijs en verbruik.

Afschrijving neem ik niet mee, want als je dat allemaal meeneemt in je calculatie zou je dat bedrag ook moeten reserveren op een bankrekening bijv...

Ik rij auto, of dat nu benzine is of diesel, dat ding staat voor de deur. Iedere maand wordt e.e.a. afgeschreven door belastingdienst en tank ik. Dat zijn dus de cijfers waarmee ik reken.

Dat is wat je direct in je portomonee voelt.

Bij 16.000 km p/jaar zijn de maandbedragen voor wb en diesel ca 255,=

Bij benzine is dat ca 256,=

Bij 25.000 km is dat bij diesel 327,= vs benzine 362,=

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@JanSL

Diesel wagen is tegenwoordig 2ehands gelijk of goedkoper dan een benzine versie.

Ik reken puur met wegenbelasting, brandstofprijs en verbruik.

Afschrijving neem ik niet mee, want als je dat allemaal meeneemt in je calculatie zou je dat bedrag ook moeten reserveren op een bankrekening bijv...

Ik rij auto, of dat nu benzine is of diesel, dat ding staat voor de deur. Iedere maand wordt e.e.a. afgeschreven door belastingdienst en tank ik. Dat zijn dus de cijfers waarmee ik reken.

Dat is wat je direct in je portomonee voelt.

Bij 16.000 km p/jaar zijn de maandbedragen voor wb en diesel ca 255,=

Bij benzine is dat ca 256,=

Bij 25.000 km is dat bij diesel 327,= vs benzine 362,=

Tenzij je altijd in België tankt dan gaat dat dus niet op.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je de afschrijving wel mee moet nemen, maar dat je daar ook weinig over kan zeggen. Ik heb de berekening 3 jaar geleden gedaan, met afschrijving, maar van die som klopt nu niets meer. Door alle perikelen is de dieselprijs gestegen tov de benzineprijs en de waarde van mijn auto aanzienlijk gedaald. Dezelfde berekening nu zal dus aantonen dat ik geen diesel zou moeten rijden, maar de afschrijving is in de laatste 2 jaar zo hard gegaan dat ik geen mogelijkheid zie om er ook maar iets aan te veranderen.

 

De berekening van nu is eigenlijk ook nietszeggend. Want na de dieselauto is de benzineauto aan de beurt. En waar leaserijders overal subsidie voor krijgt, zullen wij het zelf moeten ophoesten. De toekomst wordt zo onzeker gemaakt dat investeren in een benzineauto, met de reden dat je geen diesel meer wilt rijden, een slechte keuze is. Het kan zo maar zijn dat over 4/5 jaar de prijzen van benzineauto's ook gaan dalen. En de benzineprijzen omhoog. Daarnaast is het lenen van veel geld voor een nieuwe ev ook weer een slecht idee. Want of dat de toekomst echt gaat zijn weet ook niemand, behalve Rolf :P

 

Wat misschien nog wel interessant is als momentopname is wat de berekening doet met een, vergelijkbare, EV, diesel- en benzineauto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Tarabass

daarom neem ik nu alleen nog de directe kosten mee. Dat maakt t iets eenvoudiger om te beslissen ;-)

Je zou nog evt verzekering mee kunnen nemen omdat daar nog iets verschil in zit. Diesel is immers bij nieuwkoop duurder en verzerking wordt daar op afgestemt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel meegenomen, omdat ik de keuze had om een passat te kopen met 2 ton op de teller. Deze Passat zou na 100.000km als benzine vrijwel niets meer waard zijn. De diesel is dan nog best wat waard. Of beter gezegd, was toen nog best wat waard. En dat is dan toch een verschil van duizenden euro's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden