Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

En wij alle diesels wegdoen zodat ze er in oost Europese en Afrikaanse landen nog jaren verder mee kunnen rijden.

Het milieu probleem enkel hiermee denken op te lossen is zowiezo onbestaande.

Eerst en vooral zijn we met véél te veel mensen op de aarde die allemaal eten/drinken nodig hebben wat de aarde uitput (al zeker de manier van verbouwen in de "moderne" wereld).

Bossen en dieren moeten wijken om ons te kunnen voorzien van onze luxe.

Is bij vele geen populair topic maar toch nodig om er eens bij stil te staan. Ik weet zelf ook niet wat DE oplossing zou kunnen zijn.c134fb8adbd0671a07151a647b93272e.jpg30370e3e31f2996c6abed4a50692634f.jpg

Als wij stoppen met het kopen van diesels dan gaan ze ook niet meer naar oost europa of Afrika, wat er niet meer is kan er ook niet meer heen gaan.

Zo simpel is het.

 

En ja, veeteelt draagt zeker bij bij het broeikasgas probleem.

Daar kun je zelf zeker aan bijdragen tot verminderen door niet meer bij fastfood restaurants te gaan eten en je vlees consumptie te minderen.

Maar dat kan geen reden zijn om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen.......

Een beter milieu begint bij jezelf, en niet door naar anderen te wijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, en nog meer varkens dan inwoners.

Als je er over nadenkt is het eigenlijk wel een beetje walgelijk.

Toch heb je als consument de macht om het te laten stoppen door simpelweg minder vlees te gaan eten en de overheid zou het kilo knaller gebeuren gewoon kunnen verbieden en daar eens een goede informatie kampanje over wat veel veel vlees eten voor een milieuschade aanbrengt. Zoals de massa's vlees die uit zuid Amerika naar Europa gesleept wordt.

Onwetendheid is nog steeds een groot probleem.

 

Kilo knallers hebben we hier in NO ook niet, vlees is nagenoeg allemaal van binnen de grenzen en niet bepaald goedkoop.

Vindt ik persoonlijk ook helemaal niet erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 miljoen koeien enkel in Nl. 1 koe staat gelijk aan 1 personen auto welke 15k per jaar rijdt..... dus reken maar uit.

Dat is natuurlijk een kromme vergelijking. Koeien mag je alleen vergelijken met sneltreinen die naar Parijs rijden. Varkens, die mogen wel vergeleken worden met auto's. En met hoeveel personen zit je dan op zo'n varken? De hamvraag blijft natuurlijk hoeveel koeien er in een sneltrein passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk een kromme vergelijking. Koeien mag je alleen vergelijken met sneltreinen die naar Parijs rijden. Varkens, die mogen wel vergeleken worden met auto's. En met hoeveel personen zit je dan op zo'n varken? De hamvraag blijft natuurlijk hoeveel koeien er in een sneltrein passen.

En een koe drinkt melk????????
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom wel eens in landen waar er net zoveel diesel wordt gebruikt om de auto te laten roken ( oude wrakken en slecht afgestelde autos ) als voor het rijden gebruikt wordt. Als dan de wind verkeerdt staat hebben we hier nog slechte lucht. En aangezien we ons ook bemoeien met het kappen van regenwoud zouden we ons dan ook daar mee moeten bemoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respect, maar helemaal geen vlees eten is imo helemaal niet nodig.

Als een varken groot geworden in een weiland vol bagger en zich daar een heerlijk varkensleven gehad heeft dan heb ik daar helemaal geen moeite mee.

Zie ik die walgelijke beelden uit van die respectloze slachterijen ben ik ook bijna over de streep.

Ik heb het er echt voor over om 2X of 3X zoveel te betalen als ik zeker weet dat het dier een goed leven heeft gehad.

Daarom eet ik geen hamburgers uit fastfood keten meer, die hebben 100% fout vlees.

Eet trouwens toch al minder vlees dan vroeger, er ligt echt niet elke dag een lap vlees of een gehaktbal op mijn bord, en eet wat vaker een vis.

Ook lekker. (Of laten vissen ook methaan scheten?)

Durf wel te beweren als iedereen zijn vleesconsumptie halveert we al een heel eind op weg zijn met de broeikasgassen reductie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CO2 & OCEANEN

Het belang van oceanen als koolstofput is niet te onderschatten. De in de atmosfeer aanwezige CO₂ wordt voor een deel omgezet in O₂ (zuurstof), en dit voornamelijk door twee uiterst belangrijke ecologische systemen: de bossen (en dan vooral het tropisch regenwoud) en de oceanen. Het in de oceaan aanwezige fytoplankton neemt hierbij meer dan de helft van de CO₂-opname en O₂-productie voor zijn rekening!

 

Het Broeikaseffect

Het broeikaseffect is in oorsprong een natuurlijk fenomeen. Broeikasgassen vormen een dekentje in de atmosfeer, waardoor de aarde een deel van haar warmte krijgt teruggekaatst. Hierdoor is het op aarde gemiddeld ± 30°C warmer (+ 15°C) dan als er geen broeikaseffect zou bestaan (- 18°C). Broeikasgassen komen in de atmosfeer terecht via allerlei natuurlijke processen, zoals ademhaling van dieren én planten, ontbinding van dood materiaal, bosbranden, vulkaanuitbarstingen, enz.

Het probleem is dat, sinds het begin van de industriële evolutie, de mens een grote hoeveelheid extra broeikasgassen (vooral CO₂ of koolstofdioxide) is beginnen uitstoten, voornamelijk door de verbranding van fossiele grondstoffen. Hierdoor is intussen de gemiddelde temperatuur op aarde gestegen met ± 0,6°C. Deze temperatuurstijging heeft, samen met de concentratie aan broeikasgassen, een exponentieel verloop. Om de gevolgen van de klimaatverandering enigszins beperkt te houden, mag de temperatuurstijging de grens van 2°C ten opzichte van het pre-industriële niveau niet overschrijden

 

Gevolgen

Indien er – zoals dit momenteel het geval is – teveel CO₂ in de atmosfeer terecht komt, heeft dit twee belangrijke gevolgen voor de oceanen. Enerzijds worden de oceanen warmer. Zij volgen hiermee de algemene trend van opwarming als gevolg van het broeikaseffect. Anderzijds worden de oceanen zuurder. De overmaat aan CO₂ uit de lucht bindt met het water (H₂O) van de oceaan, en vormt aldus een zuur (H₂CO₃ of diwaterstofcarbonaat).

 

De opwarming en verzuring van de oceanen heeft gevolgen voor zowel de flora en fauna in en rondom de oceanen als voor de mensen. Hier volgen enkele voorbeelden.

 

Door de opwarming van het zeewater zijn vele soorten vissen en zeezoogdieren verplicht om naar koudere wateren te trekken op zoek naar voedsel. Andere van de oceaan afhankelijke diersoorten, zoals de pinguïn en de weddelzeehond, vinden minder eten, omdat de voedselketen verstoord geraakt (minder plankton→minder weekdieren→minder vissen).

Door het smelten van het pakijs moeten ijsberen verder zwemmen om eten te vinden en komen de jongen van zeehonden en walrussen te vroeg in het water terecht.

Door de opwarming van het water en het smelten van het pakijs stijgt het zeeniveau. Hierdoor verliezen bepaalde diersoorten hun habitat (bv. de Bengaalse tijger) of vinden zij geen geschikte nestplaatsen meer (bv. de zeeschildpad). De stijging van het zeeniveau heeft ook desastreuze gevolgen voor mensen die leven op laaggelegen eilanden en kustgebieden.

Door de verzuring van het zeewater worden de kalkskeletten van weekdieren aangetast. Hierdoor komt het voedselaanbod van vele vissen, zeezoogdieren en zeevogels in het gedrang.

De verzuring van het zeewater tast tevens de kalkskeletten van de koralen aan. Koralen zijn bovendien heel gevoelig voor temperatuurstijging van het zeewater. Hierdoor sterven wereldwijd koralen in snel tempo af. Dit heeft op zijn beurt schadelijke gevolgen voor de vissen die er afhankelijk van zijn en voor de mensen die deze vissen vangen.

Als gevolg van de opwarming van het klimaat worden kust- en eilandbewoners tevens meer en meer geplaagd door heviger stormen en cyclonen.

Oplossingen

Het spreekt voor zich dat hier een belangrijke taak is weggelegd voor de politieke leiders van de landen, die tot sluitende en krachtige internationale akkoorden dienen te komen om de mondiale CO₂-uitstoot terug te dringen. Maar toch kunnen wij hiertoe ieder voor zich ons steentje bijdragen, want vele kleintjes maken een groot. We kunnen zowel werken aan het beperken van onze eigen CO₂-uitstoot, als aan het beschermen van de natuurlijke ecosystemen die CO₂ opnemen, met name de bossen en de oceanen.

 

Bij het beperken van onze eigen CO₂-uitstoot kunnen we denken aan:

 

onze verplaatsingen zoveel mogelijk te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer uit te voeren;

eerder met de trein op reis te gaan dan met het vliegtuig;

minder vlees te eten. In de intensieve veeteelt worden immers grote hoeveelheden broeikasgassen uitgestoten;

in de winkel uit te kijken naar biologische, streek- en seizoensproducten;

zuinig te zijn met energie en gebruik te maken van groene stroom;

een verstandig en duurzaam consumptiepatroon te ontwikkelen.

Bij het beschermen van de natuurlijke ecosystemen die CO₂ opnemen, denken we ondermeer aan:

 

enkel hout aan te kopen dat voorzien is van een duurzaamheidslabel (vb. FSC);

minder vlees te eten. Enorme oppervlaktes tropisch regenwoud worden tegenwoordig immers gekapt om plaats te maken voor plantages van soja, dat dienst doet als veevoeder;

minder vis te eten. De uitwerpselen van vissen zijn immers rijk aan kalk, wat een neutraliserende werking heeft op de verzuring van het zeewater;

lid te worden van een natuurbeschermingsorganisatie die actie voert voor de bescherming van het (tropisch) regenwoud en de oceanen.

 

Helemaal top. Niets meer aan toe te voegen.

Ik let zelf ook steeds meer waar de producten vandaan komen.............denk je een Frans knoflook bolletje.........is niks Frans aan, maar uit China!

Die van binnen Europa liggen er ook, iets duurder, maar dan laat ik die Chinese links liggen.

 

AlieExpress, ook zo een ding, of een hele hoop producten bij bijvoorbeeld de Action.

Genereert een enorme hoeveelheid extra zee containers richting Europa.

Nu komt er tegenwoordig ook een hoop per trein, de zijderoute expres.

Soms heb je geen keus, dan moet je wel omdat er geen alternatief van dichterbij voorhanden is.

Maar bewust let ik steeds meer op waar het spul vandaan komt voor ik het koop.

 

Seizoengebonden groente en fruit heb je zeker een punt.

Aardbeien in de winter is natuurlijk van de zotte.

We hebben zelf ook een kasje van 16m2 waar ik elk jaar Tomaten, snijbonen en sperciebonen in kweek, die kan je hier niet vers kopen en nog wat andere seizoen groente, andijvie bijvoorbeeld.

Tomaten uit de supermarkt smaken naar niks vergeleken met die van mijzelf.

Tomaten maken we grotendeels saus van als basis voor soep of saus en al dat spul gaat de vriezer in.

Net als een flinke lading boerenkool, kopen hier 2 grote planten bij de boer, maken het schoon, gesneden en de vriezer in.

Je kan het hier ook voorgesneden in plastic zakjes kopen van 200gram.........

 

Waar ik mij verder aan kapot erger is al dat plastic gebruik bij vers producten.

Elke komkommer heeft een plastic jas......waarvoor?

Elke krop sla, een plastic jas. Etc, etc.

Daarom halen we de meeste lokale groente en aardappels bij de boerderij winkel hier vlak bij, tas neem ik zelf wel mee.

 

Zo zijn er legio dingen die je zelf kunt doen om het milieu te ontzien.

Niet dat je als individu daar de wereld mee red, maar als velen het gaan doen zet het wel zoden aan de dijk.

En het mooiste is, mijn kinderen vinden veel van die dingen gewoon over, die nemen ook een eigen vouwtasje mee als ze gaan shoppen en weigeren plastic zakjes.

Dat vindt ik dan wel weer mooi om te zien, goed voorbeeld doet goed volgen. :smile:

 

Toch zijn er nog politici die met iets zinnigs komen, hulde, en direct invoeren.

https://www.ad.nl/politiek/christenunie-geef-nederlandse-producten-voorrang~a6840317/

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan we een Klimaat Discussie voeren, of zullen we ons beperken tot, wat de titel van dit topic al aangeeft: “Diesel....” ?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, indirect gaat het toch over "diesel", die schepen, vliegtuigen, treinen en vrachtwagens die al dat spul uit Verwegistan laten overkomen verbruiken dat spul met grote hoeveelheden.

Dus het gaat wat dat betreft nog steeds over Diesel en het verbranden van dat spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, reken het zelf uit.

 

Vlucht naar Bangkok is 10000km ongeveer?

 

10000x128gr/km en delen door 1000 kom je uit op.......... 1280kg CO2 als je die afstand aflegt in een Passat 2.0 TDi Bleu Motion.

 

Hoezo zijn vliegtuigen smeriger?

Laat je niet te veel op de mouw spelden wat betreft vliegtuigen en vervuiling.

Auto's vervuilen helemaal niet minder, die zijn net zo smerig.

 

Even mijzelf quoten..........

 

Het is een retourtje Bangkok, dus 2x 10000km.

 

Vliegtuig per persoon 1200kg Co2

 

Neem je de auto is dat 20000kmx128 gedeelt door 1000 = 2560kg

 

Dus als al die passagiers die afstand in een auto gaan afleggen is dat vliegtuig een stuk schoner!

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

 

Dus als al die passagiers die afstand in een auto gaan afleggen is dat vliegtuig een stuk schoner!

Tegenwoordig halen wij onze informatie van het o-zo-betrouwbare Internet (ahum).
Als ik jouw berekening overdoe met data die ik op onderstaande sites vind, dan is een vakantiereis met het vliegtuig ruim 3.5 schadelijker dan zo'n zelfde vakantiereis met de auto.
 
Ik ben erg benieuwd op welke sites (meervoud) jij een onderbouwing vindt dat reizen per auto schadelijker is voor het milieu dan reizen met het vliegtuig.
 
Bronnen
-------
 
 
Vliegtuig
----------
Reisafstand = 20.000km
CO2-uitstoot vliegtuig per passagier-kilometer = 148 gr/km
CO2-uitstoot voor een gezin met 4 leden = 4 x 148 = 592 gr/km
CO2-uitstoot voor de gehele reis = 20.000 x 592 = 11.8 miljoen gram CO2
 
 
Auto
----------
Reisafstand = 20.000km
CO2-uitstoot Passat BiTDI (www.autoweek.nl) = 151 gr/km
CO2-uitstoot voor een gezin met 4 leden = 151 gr/km
CO2-uitstoot voor de gehele reis = 20.000 x 151 = 3,0 miljoen gram CO2
 
De meeste leden op dit forum rijden een 'schonere' diesel dan de BiTDI, dus dan wordt dit plaatje nog 'gunstiger' voor de auto.
De 150PK TDI is erg populair bij leaserijders en die heeft een 13,2% lagere CO2-uitstoot (120gr/km).
 
Als je de TSI-benzine moter gebruikt i.p.v. de BiTDI, dan moet je zelfs rekenen met een uitstoot van 163gr/km !
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Tegenwoordig halen wij onze informatie van het o-zo-betrouwbare Internet (ahum).
Als ik jouw berekening overdoe met data die ik op onderstaande sites vind, dan is een vakantiereis met het vliegtuig ruim 3.5 schadelijker dan zo'n zelfde vakantiereis met de auto.
 
Ik ben erg benieuwd op welke sites (meervoud) jij een onderbouwing vindt dat reizen per auto schadelijker is voor het milieu dan reizen met het vliegtuig.
 
Bronnen
-------
 
 
Vliegtuig
----------
Reisafstand = 20.000km
CO2-uitstoot vliegtuig per passagier-kilometer = 148 gr/km
CO2-uitstoot voor een gezin met 4 leden = 4 x 148 = 592 gr/km
CO2-uitstoot voor de gehele reis = 20.000 x 592 = 11.8 miljoen gram CO2
 
 
Auto
----------
Reisafstand = 20.000km
CO2-uitstoot Passat BiTDI (www.autoweek.nl) = 151 gr/km
CO2-uitstoot voor een gezin met 4 leden = 151 gr/km
CO2-uitstoot voor de gehele reis = 20.000 x 151 = 3,0 miljoen gram CO2
 
De meeste leden op dit forum rijden een 'schonere' diesel dan de BiTDI, dus dan wordt dit plaatje nog 'gunstiger' voor de auto.
De 150PK TDI is erg populair bij leaserijders en die heeft een 13,2% lagere CO2-uitstoot (120gr/km).
 
Als je de TSI-benzine moter gebruikt i.p.v. de BiTDI, dan moet je zelfs rekenen met een uitstoot van 163gr/km !

 

 

Jij gaat uit van een gezin?

Waarom niet 5?

 

Je moet uitgaan van 1 persoon in beide gevallen, niet vals spelen.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Nitro68 ik eet op 1 januari precies 1 jaar geen dierlijke producten meer en bevalt me goed. Wel na jarenlang overwegen toch eindelijk de stap gezet. Voornamelijk voor mijn gezondheid maar de kleine persoonlijke bijdrage tot het milieu is natuurlijk niks.

 

Een leuke documentaire vind ik op Netflix of YouTube deze

 

FOODCHOICES

Respect. Maar voor mij never nooit niet...

Ik zit zelf in de food sector die misstanden kenne we toch al jaren ...... Maar ik kan me daar eigenlijk niet zo druk om maken. Er zijn wel erugere dingen in de wereld

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden