Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Daarom moeten er extra bossen geplant worden om de CO2 op te eten. Het helpt ook tegen de 'verwoestijnisering' en zorgt ervoor dat er op middellange terijn natuurlijke bouwmaterialen beschikbaar zijn.

 

https://m.phys.org/news/2013-07-greening-co2.html

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iedereen zijn diesel meteen weg doet krijg je dit  :mrgreen:

https://www.google.be/maps/place/34%C2%B035'22.3%22N+117%C2%B023'51.5%22W/@34.5895309,-117.4063888,2416m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x80c3645a63ddd279:0xd95115925f43476!2sVictorville,+Californi%C3%AB,+Verenigde+Staten!3b1!8m2!3d34.5362184!4d-117.2927641!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d34.5895142!4d-117.3976342 stockage van de verplichte terugname VW in de US, dit is er maar 1 van de zovele.

Tijdens het diesel schandaal werden er USA diesel motoren naar de EU verzonden (mijnbouw machines) deze werden soms bij levering beschadigde te zijn en zo diende deze retour terug naar de USA te gaan.

Echter niet volgens de US douane kon de EU deze niet terug sturen volgens de EPA regelgeving wegens te vervuilend. ( Nu nog steeds)

De US wijst het vingertje naar de EU over diesel en dit terwijl zijzelf niet koosjer bezig zijn.

 

Mijn wagen is Euro4 en tegen 2020 mag deze nergens bijna binnen in de steden, dankzij de maatregelingen die de overheden hebben genomen heeben zij mijn wagen van dag op dag total loss verklaard zonder dat ik daar een vergoeding voor gekregen heb.

Zelf kan ik mij niet echt een EV aankopen deze centen heb ik niet voorhanden. Een benzine dan??? Dit zal het volgende zijn die men zal aanvallen.

 

Onlangs was ik in een stad tijdens het spitsuur in Duitsland en het rook een en al benzeen van de benzine wagens!!! is dat dan gezond? Denk het niet en geeft het zelfde probleem als in de 80's

Maar ondertussen blijven de bedrijven nog redelijk volop dieselwagens maken en verkopen. Dat men eerst de wortel aanpakt i.p.v het kleine werkvolk die geen andere keuze heeft om van dag op dag om te schakelen.

 

Wat gaat men doen met de overschotten van dieselolieen? In een ruw vat olie na verwerken tot benzine blijft er +- 40-45% over waarvan men nog +-35% diesel uit maakt.

 

Ondertussen lijkt de dieselaar opgejaagd wild met kameras, borden die amper te zien zijn tussen de andere wildgroe van borden, boetes, als je betaald dan mag je binnen?! brandstof prijzen diesel duurder, een tax op een tax neerleggen,

In Belgistan is er al een dieseltax sinds 90's +-50euro en sinds 2017 extra dieselinschrijvings tax op CO en een dieseltax% voor de gemeente dat zijn dus al 3 taxen op eenzelfde voertuig.

 

Men had beter een uitdoofscenario gemaakt bv: nu worden er geen diesels meer verkocht/gemaakt en die er nog zijn af te bouwen in 10j na opmaak datum wetgeveing.

 

En niet te vergeten als men het openbaar vervoer eens deftig onderhanden neemt en afsteld dan zouden er velen zelfs een wagen voor wegdoen.

Velen hebben 2 of meer wagens uit noodzaak in Belgie wegens het slechte openbaar vervoer om tot op hun werk te geraken.

Het bedrijf waarvoor ik werk steld 4-500 mensen te werk en er is niet 1 bus die daar langs komt.

aangepast door PassatMotion
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat sommigen hier reeds verder denken, namelijk dat je met plezier wilt rijden en dat je plezier niet afhankelijk hoeft te zijn van het brandstoftype. Daar hoef je dus geen EV-Passat forum voor te hebben aangezien er over 15 jaar geen enkele ICE-auto nieuw verkocht gaat worden, op wat industriespul na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen wel allemaal zielig gaan zitten klagen, maar je kan heel goed leven zonder diesel.

Ik heb er geen moeite mee om geen diesel meer te rijden, hybride is een prima alternatief als overgang naar EV, maar ja, daar werd door de hogere leger leiding van VAG altijd lacherig om gedaan, wij maken clean diesel....

Yeah, right, onderhand weten we hoe we belazerd zijn over wat er werkelijk uit de uitlaatpijp van onze euro 4 en 5 kwam.....En niet alleen bij VW.

De transitie naar EV zal minstens 20 tot 30 jaar duren, dus maak jullie maar niet druk.

 

 

PASSATMOTION:

 

In benzine zit nagenoeg geen benzeen meer om de eenvoudige reden dat dat verboden is, al heel veel jaren.

Benzeen is kanker verwekkend, van daar.

Dus dat je benzeen ruikt is hoogst onwaarschijnlijk en wordt je eerder vergiftigd door de NOx uit die dieseluitlaatjes.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat hem bij niet om het diesel rijden, of het benzine rijden of whatever, ik wil gerust morgen EV gaan rijden maar daar heb ik de financiële middelen niet voor. En wat centen recuperen van mijn huidige wagen zit er niet meer in (toch niet het bedrag voor welke hij normaal zou verkocht kunnen worden) gezien niemand dit voertuig nog wil. Je mag er in 2020 de steden niet meer mee in. Zoals Dany zei zouden ze eerder een uitdoof scenario moeten opzetten dan ineens te zeggen dat de wagen niet meer binnen mag en dat ineens de brandstofprijzen de pan gaan uit swingen.

 

 

De transitie naar EV zal minstens 20 tot 30 jaar duren, dus maak jullie maar niet druk.

 

Dat kan goed zijn maar tegen 2020 zou ik al een ander voertuig moeten kopen om nog ergens binnen te mogen..

en nu zijn we 2018 -- even snel rekenen geeft me dat ik geen 20-30 moet wachten om me druk te maken om een voertuigprobleem te hebben.

Gelukkig voor mezelf werk ik in de buurt en is het "maar" 21km enkel om op mijn werk te raken - dus dat doe ik steeds met de fiets.

 

Maar ik geef ook toe dat het voor de meeste een luxe probleem is, als ze zouden kunnen zouden ze elk klein ding met de auto doen. Vele werknemers die bij me werken wonen bvb in een straal van 1-7km van hun werk en allen komen met de wagen.

Ook aan de schoolpoort zie ik bijna dagelijks ouders die hun kinderen naar school brengen met de wagen terwijl ze dat perfect te voet, fiets zouden kunnen doen. Maar dan is elk excuus een geldig excuus om zich eruit te lullen. Te nat, te veel wind, te warm, teveel verkeer en onveilig (terwijl ze zelf deze factor in handen hebben).

 

Zoals ik zeg, ik wil gerust veranderen maar ze moeten mens de tijd gunnen om aan te passen, niet zo ineens.

Voor iemand die zijn wagen aan vervanging toe is is dit de ideale moment en heeft dit mogelijks ook ingecalculeerd dat deze kost eraan zit te komen.

Ik heb deze nog niet ingecalculeerd gezien mijn wagen nog maar 160d km heeft en nog wel wat mee kan, maar dit wordt nu beperkt tot 2 jaar tenzij ikzelf de steden mijd en als ik ze neem ik de kosten maar moet dragen..

Maar anderen zouden de tijd moeten krijgen. Zeker gezien ze ons jarenlang hebben voor gelogen en goede winsten hebben gemaakt en hun nog eens goed gaan profiteren gezien alle dieselrijders toch een andere wagen gaan moeten kopen en terug langs hun kassa zullen moeten passeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wulfke: In Hamburg hebben ze het dieselverbod voor 2 (Twee!) straten al weer uitgesteld.

Dus die soep wordt niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt.....

Laat die mensen met veel te veel geld lekker het voortouw nemen, koop jij straks een leuke gebruikte EV, heb ik nu al gedaan voor de vrouw.

En ze wil niet meer anders.

 

Maar hoe het ook zij, ons eigen favoriete merkje heeft dit toch allemaal teweeg gebracht, dus ga Winterkorn en kornuiten maar eens een flinke trap voor hun ballen geven.

Over 20 tot 30 jaar vraag je je misschien wel af waarom we in vredesnaam met die vieze stinkende fossiele orgels rondreden.  :mrgreen:

EV heeft veel meer koppel dan een vreselijk ouderwetse 3.0TDI V6 en is veel sterker en lekker stil.

Dat range "probleem", zoverre het een probleem is, wordt gerust uit de weg geruimd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat sommigen hier reeds verder denken, namelijk dat je met plezier wilt rijden en dat je plezier niet afhankelijk hoeft te zijn van het brandstoftype. Daar hoef je dus geen EV-Passat forum voor te hebben aangezien er over 15 jaar geen enkele ICE-auto nieuw verkocht gaat worden, op wat industriespul na.

Heb het ook niet over een EV Passatforum maar gewoon een EV forum.

Kunnen we hier mooi weer genieten en lullen over onze Passie diesel en of Benzine en niet denken over al die dure woorden die hier voorbij komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het noorden komen dan hele stukken land bloot te liggen waar onder het ijs nog meer broeikasgassen vrijkomen en het proces nog sneller gaat en het gesmolten ijs veroorzaakt de ophoging van het zeewater niveau..

De zuidpool drijft op water, dus of die nu smelt of niet dat genereert geen extra CO2 of stijgend zee niveau.

 

Het is precies andersom. Antarctica is een continent waar een poolkap op rust, de Noordpool kap drijft op water. Het is inderdaad het smeltwater van Antarctica wat de zeespiegel het meest zal laten stijgen.

Het nivo van een drinkglas vol ijsblokjes zal na smelten nauwelijks hoger worden, echter smeltwater wat zich nu op land begeeft (Antarctica) is een toevoeging van watermassa aan de oceanen. 

 

Maar nu komt de clue.

De noordpool lijkt inderdaad met ieder jaar in massa af te nemen, echter is Antarctica met een groeispurt bezig, massa neemt ieder jaar sterk toe. Maar dat zijn geen feiten die de groene lobby graag in het nieuws willen horen.

 

 

Daarom moeten er extra bossen geplant worden om de CO2 op te eten. Het helpt ook tegen de 'verwoestijnisering' en zorgt ervoor dat er op middellange terijn natuurlijke bouwmaterialen beschikbaar zijn.

 

https://m.phys.org/news/2013-07-greening-co2.html

 

Dat is, de enige en beste oplossing voor de problematiek. Kappen met kappen, en de aardbol weer volplanten met nieuwe bomen. Hiernaast zijn er nog een boel andere goede CO2 reductie maatregelen. Zo zou men algenkweek kunnen toepassen op grote meren. Bepaalde algen zijn efficiënter in omzetten CO2 naar O2 (zuurstof) dan bepaalde boomsoorten. (grofweg 40% van de zuurstof op aarde komt van zeealgen).

En ik blijf erbij dat we het irrigeren van Noord-Afrika (en andere woestijngebieden) een wenselijke oplossing is, omzetten van een woestijn naar een groen gebied. (Nijl-delta is daar een natuurlijk voorbeeld van)

Het werkt verkoelend, meer CO2 -> O2 productie, goed voor de lokale economie, bied ook agrarische toepassingen, en zal op lange termijn weer bruikbare kennis opleveren als we ooit eens een andere planeet willen gaan terravormen (Mars).

Mja, kost allemaal geld, en omdat het buiten onze landgrenzen plaats moet vinden, heeft het geen politiek prioriteit. Men maakt zich liever druk om dure maatregelen die uiteindelijk een 0,0003% globale CO2 afname realiseren.

 

 

Als iedereen zijn diesel meteen weg doet krijg je dit  :mrgreen:

https://www.google.be/maps/place/34%C2%B035'22.3%22N+117%C2%B023'51.5%22W/@34.5895309,-117.4063888,2416m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x80c3645a63ddd279:0xd95115925f43476!2sVictorville,+Californi%C3%AB,+Verenigde+Staten!3b1!8m2!3d34.5362184!4d-117.2927641!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d34.5895142!4d-117.3976342 stockage van de verplichte terugname VW in de US, dit is er maar 1 van de zovele.

Tijdens het diesel schandaal werden er USA diesel motoren naar de EU verzonden (mijnbouw machines) deze werden soms bij levering beschadigde te zijn en zo diende deze retour terug naar de USA te gaan.

Echter niet volgens de US douane kon de EU deze niet terug sturen volgens de EPA regelgeving wegens te vervuilend. ( Nu nog steeds)

De US wijst het vingertje naar de EU over diesel en dit terwijl zijzelf niet koosjer bezig zijn.

 

De enige reden waarom het dieselschandaal zo breed mogelijk in VS is uitgemeten is puur om de eigen industrie te kunnen bevoordelen.

Amerikanen hebben de TDI al heel lang als bedreiging gezien, en dit was natuurlijk de ultieme kans om het de grond in te stampen, protectionisme op top nivo.

Is natuurlijk niet nieuw, VS frustreer al decennia de auto import door allerlei eisen waar eigen geproduceerde auto's niet aan hoeft te voldoen. Denk aan de dubbele koplamp eis, idiote milieu maatregelen, lang verbod op Xenon HID, totaan flauwe rubbere bumpers op Bugatti's die na aankoop klant net zo hard weer afgeschroefd werden. Maar intussen zetten ze pickups en vans in een aparte klasse, waar ze zowat carte-blanche in uitstoot hebben gekregen.

 

GM heeft jaren lang bewust onder de pet gehouden dat er een ontwerpfout in het contactslot zat, hebben willens en wetens nog jaren lang door geproduceerd, meer dan 30 miljoen auto's.

124 doden, 274 gevallen van zware verwondingen met blijvend letsel en nog ruim 400 overige schadegevallen.

Vergeleken met VW zijn ze hier met een lachertje vanaf gekomen.

Dat maakt de praktijken van VW met de TDI niet minder erg op, geeft wel het contrast in protectionisme aan.

 

 

We kunnen wel allemaal zielig gaan zitten klagen, maar je kan heel goed leven zonder diesel.

Ik heb er geen moeite mee om geen diesel meer te rijden, hybride is een prima alternatief als overgang naar EV, maar ja, daar werd door de hogere leger leiding van VAG altijd lacherig om gedaan, wij maken clean diesel....

Yeah, right, onderhand weten we hoe we belazerd zijn over wat er werkelijk uit de uitlaatpijp van onze euro 4 en 5 kwam.....En niet alleen bij VW.

De transitie naar EV zal minstens 20 tot 30 jaar duren, dus maak jullie maar niet druk.

 

Dus dat je benzeen ruikt is hoogst onwaarschijnlijk en wordt je eerder vergiftigd door de NOx uit die dieseluitlaatjes.....

 

VAG heeft wel degelijk wat met hybrides (2011 Jetta Hybrid, later GTE/eTron) EV en andere zuinige voertuigen ( Lupo 3L, VW L1) gedaan. 

Lacherig hebben ze er zeker niet over gedaan, VAG wil auto's verkopen, maakt producten waar klanten om vragen, maar wil geen grote compromissen sluiten op gemak en rijeigenschappen.

Het is geen Toyota dat zaaddodende Prius'en met belabberde rijeigenschappen op de markt zet.

En tja, wat is clean diesel.. De euro6 TDI's zijn de schoonste van de markt (onafhankelijk onderzoek), de nieuwe ETDI zou zelfs nog schoner zijn dan een benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PASSATMOTION:

 

In benzine zit nagenoeg geen benzeen meer om de eenvoudige reden dat dat verboden is, al heel veel jaren.

Benzeen is kanker verwekkend, van daar.

Dus dat je benzeen ruikt is hoogst onwaarschijnlijk en wordt je eerder vergiftigd door de NOx uit die dieseluitlaatjes.....

Klopt was om het kind een naam te geven 'benzeen' Nu zonder benzeen is er ook geen brandstof want dat is al aanwezig in ruwe olie.

Echter om Benzeen te verwijderen moeten ze dus ook een ander vervangend product toevoegen dat evenzeer zwaar vervuilend is methyl butylether -was even opzoeken voor de schrijfwijze-

NOx is kleur en geurloos.

De sommige nieuwe DI-benzine motoren stoten zelfs meer fijn stof dan toegestaan wat reeds geld voor dieselvoertuigen

 

Een Hybride voertuig hou je meestal voor je eigen de gek, die rijden meestal op fosiele brandstof en pas op een parking rijden ze elektrisch.

Zelfs in stad hoor ik hun motor draaien/starten bij vertrekken aan de lichten. Enkel de Engelse bussen hoorde je ze bij lage snelheden elektrisch rijden en toch hoorde je vaak de de motor alsnog hielpen.

 

Dat men iets wil veranderen OK maar wel op een menselijke mannier en de industrie eerst daar zij de grootste boosdoeners zijn.

De scheepvaart moeten ook aanpassen om minder uitstoot en dit tegen 2050, echter hier gaat men de berekeningen gebruiken vanaf 2008 tot 2050.

De nieuwe schepen hebben zowiezo al beter motoren en zo krijgen ze krediet gewonnen in hun berekeningen.

De dieselvoeretuigen was met onmiddelijke ingang en dit terwijl er geen keuze voorhande was.

 

Alleen Testa had op dat moment een volwaardige auto, Tesla maakt voet aan de grond in de EU en dan kort daar na diesel schandaal. Daar stel ik toch ook vragen bij.

 

Net zoals appelen en peren dat zijn eigen producten deze exporteren ze naar vb Rusland en aan de andere kant importeren weer appelen en peren van uit bv Spanje.

Hoe gek kan de industrie wel niet zijn.

 

De politieke moed is zo plat als een vijg om de grote jongens aan te vallen en de industrie er op te wijzen. Maar nee Jan met de pet zal alle schuld op zich dragen.

Als iedereen meteenoverschakeld op EV-voertuigen heeft Europa een black-out want dat kan het net niet aan.

 

Dat diesel ooit moet verdwijnen ben ik er mee eens alleen de mannier waarop. Het lijkt wel plots dat alle dieselaars moordenaars zijn geworden.

Benzine zal eveneens verdwijnen ook de hybride voertuigen.

Een Hybride truck is meer haalbaar dan een EV-Truck wat men nu aan het testen is.

Een EV heeft reeds al tonnen vervuild voor zijn batterij voordat deze nogmaar op de weg gereden heeft t.o.v. brandstof wagens.

 

Wacht het mooi weer komt er aan, ik wed dat men niet lang meer die enkele wagens die nog toegelaten zijn in stad dat de fietsersbewegeing etc die gaan willen verbannen.

Al wat milieu is HOT item tegenwoordig.

aangepast door PassatMotion
Link naar reactie
Delen op andere sites

Passatmotion:

 

Enig idee hoeveel CO2 er al geproduceerd is voordat je ook maar 1 meter gereden hebt met een fossiele auto?

Komt ie nog een keer:

 

 

Hybride houd je voor de gek?

Hybride is een prima alternatief voor de diesel, met name het Toyota systeem is werkelijk vernuftig.

Je auto in beweging zetten kost de meeste energie, als een elektromotor daar aan bijdraagt kan je de totale uitstoot enorm verlagen.

Het werkt gewoon, kan het beamen.

En het is juist mooi dat hij op lage snelheden uitstootloos rijd, dat is meestal de plaats waar ook veel mensen rondlopen, file rijden, stadscentra en parkeerplaatsen en met name in parkeergarages is dat bijzonder fijn als je daar loopt en spaart enorm op het verbruik.

 

Diesel schandaal is gewoon een feit, er is voldoende onafhankelijk gemeten dat tijdens real life driving de uitstoot van NoX van 10 tot 40 keer hoger is dan de wettelijk toegestane hoogte.

Met recht een schandaal, en niet alleen bij VW was dat zo, alle diesel merken maakten zich daar schuldig aan.

 

Niemand beweert dat een EV niet vervuild, alleen vervuilt een EV aanzienlijk minder in zijn levensloop.

Accu productie is op zich geen vervuilend proces, het delven van stoffen wel.

Het mooie van een accu is dat hij prima te recyclen is en de materialen hergebruikt.

Kost ook energie, maar minder dan opnieuw delven.

Olie die je verbrand kan je helemaal niet recyclen............

 

En pas op dat je geen Calimero complex ontwikkeld, je kunt voorlopig nog wel even blijven rijden in je diesel.  :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen wel allemaal zielig gaan zitten klagen, maar je kan heel goed leven zonder diesel.

 

Hoho, wie begint er over giftige gassen etc etc. en heb het alleen maar over EV's etc  :mrgreen:  :mrgreen:

Ik heb jaren diesel gereden en zou er zo weer 1 kopen als ik 40000 km per jaar rijd.

 

Waar ik me aan erger is als ik langs schiphol rijd, laten ze daar eerst eens iets aan doen.. gewoon kerosine lozen boven zee en Ijsselmeer... omdat ze teveel aan boord hebben. Hoezo Milieu vergiftigen, dan heeft mijn Passie het maar mooi gedaan met dat kleine beetje uitstoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hybride is een prima alternatief voor de diesel, met name het Toyota systeem is werkelijk vernuftig.

Ik rijd zowat ieder weekend 300km a 400km met radio vossenjachten als bestuurder in de Toyota Hybrid van mijn navigator.

En eigenlijk is dat het meest ideale verkeer voor zo'n ding. Weinig snelweg, rustig rijdtempo, veel remmen en optrekken (drempels, stoplichten, rotondes), en ook redelijk wat stadsverkeer.

 

Ik kan je verzekeren, daar is helemaal niets vernuftig aan, behalve een berg irritatie dat het zo'n vreselijk klo** aandrijflijn is.

De CVT is echt een drama, hoewel een toerenteller ontbreekt, lijkt dat ding zichzelf constant op 6000 toeren te houden zodra er ook maar een mug op het gaspedaal land.

Het elektrisch bereik is een lachertje, met volle accu's haal je de 10km nog niet eens. En zodra je normaal met het overig verkeer optrekt, dwz. dus niet als een oud wijf de boel ophouden, springt gelijk de benzinemotor er direct bij (BAM 6000 toeren). Verder is het een mythe dat hij op parkeerplaatsen geen uitstoot heeft, de ICE springt regelmatig aan, waarom geen idee, maar ik vermoed dat ie de accu's op een bepaald nivo probeert te houden.

Vervolgens, na een avond vossenjachten, waarbij ik bovengemiddeld rustig rijd, zoveel mogelijk regeneren, zoveel mogelijk op EV mode (kan maar tot 40km/u, echt waarom geen 60!?!?), en stukjes snelweg met 100 op cruise (gaat ie ook regeneren, geen idee waarom), staat er doodleuk 7.6L/100km op de teller.

Nou, wat een fantastische besparing! Daarvoor zit je dan in een frustrerend herrie hok te rijden, met een verder totaal onlogische ergonomie.

 

Mijn TDI doet op een avondje vossen ongeveer 6.4L/100km (normaal gebruik 4.8L/100km), de Mii van mijn vrouw neemt met 4.7L/100km genoegen. Een beter verbruik, maar dan zonder de accu's die al een millieu belasting op zichzelf zijn.

Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen hybride of EV rijden, win ik de staatsloterij, staat de volgende dag een P100D voor de deur (en een LP750-4  :mrgreen: voor in de weekenden). Verder heb ik alleen nog gereden in een B8 GTE en Mercedes BlueTec, en dat waren uiterst fijne auto's. Maar in mijn mening, een Toyota hybrid rijd je als straf van je baas, als het te ver fietsen is, of als rijcomfort je verder geen bal interesseer.

Volkomen overrated, en direct duidelijk waarom de Duitse en Franse merken met zoiets echt niet mee op te proppen komen.

aangepast door Mich76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd zowat ieder weekend 300km a 400km met radio vossenjachten als bestuurder in de Toyota Hybrid van mijn navigator.

En eigenlijk is dat het meest ideale verkeer voor zo'n ding. Weinig snelweg, rustig rijdtempo, veel remmen en optrekken (drempels, stoplichten, rotondes), en ook redelijk wat stadsverkeer.

 

Ik kan je verzekeren, daar is helemaal niets vernuftig aan, behalve een berg irritatie dat het zo'n vreselijk klo** aandrijflijn is.

De CVT is echt een drama, hoewel een toerenteller ontbreekt, lijkt dat ding zichzelf constant op 6000 toeren te houden zodra er ook maar een mug op het gaspedaal land.

Het elektrisch bereik is een lachertje, met volle accu's haal je de 10km nog niet eens. En zodra je normaal met het overig verkeer optrekt, dwz. dus niet als een oud wijf de boel ophouden, springt gelijk de benzinemotor er direct bij (BAM 6000 toeren). Verder is het een mythe dat hij op parkeerplaatsen geen uitstoot heeft, de ICE springt regelmatig aan, waarom geen idee, maar ik vermoed dat ie de accu's op een bepaald nivo probeert te houden.

Vervolgens, na een avond vossenjachten, waarbij ik bovengemiddeld rustig rijd, zoveel mogelijk regeneren, zoveel mogelijk op EV mode (kan maar tot 40km/u, echt waarom geen 60!?!?), en stukjes snelweg met 100 op cruise (gaat ie ook regeneren, geen idee waarom), staat er doodleuk 7.6L/100km op de teller.

Nou, wat een fantastische besparing! Daarvoor zit je dan in een frustrerend herrie hok te rijden, met een verder totaal onlogische ergonomie.

 

Mijn TDI doet op een avondje vossen ongeveer 6.4L/100km (normaal gebruik 4.8L/100km), de Mii van mijn vrouw neemt met 4.7L/100km genoegen. Een beter verbruik, maar dan zonder de accu's die al een millieu belasting op zichzelf zijn.

Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen hybride of EV rijden, win ik de staatsloterij, staat de volgende dag een P100D voor de deur (en een LP750-4  :mrgreen: voor in de weekenden). Verder heb ik alleen nog gereden in een B8 GTE en Mercedes BlueTec, en dat waren uiterst fijne auto's. Maar in mijn mening, een Toyota hybrid rijd je als straf van je baas, als het te ver fietsen is, of als rijcomfort je verder geen bal interesseer.

Volkomen overrated, en direct duidelijk waarom de Duitse en Franse merken met zoiets echt niet mee op te proppen komen.

Helemaal eens met de beschrijving van de Toyota. Heb ook eens in zo'n ding gereden, en ik kwam tot dezelfde conclusie. Drama is het om in te rijden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mitch:

 

Dan kan je niet met een hybride rijden of het is een wat oudere hybride.

Toyota heeft deze "klacht" ter harte genomen en dat punt verbetert.

Ik heb namelijk toch echt een hele andere ervaring, die van mij is waarschijnlijk nieuwer en met een zwaardere motor.

Ik rij in de dorpskern toch echt puur op stroom, en mijn voet is echt geen mug.

Ik kan tot 60km/h op stroom rijden, geen probleem.

Je moet er ook een beetje mee leren om gaan, als je dat pedaal alleen maar te snel intrapt gaat hij inderdaad in toeren klimmen en blijft dat doen, maar welke automaat doet dat niet?

En nee, een toerenteller is er niet, wel een power meter en die is heel goed bruikbaar om zo zuinig mogelijk te rijden als je dat wil.

Ik rij met de RAV4 gemiddeld ook tussen de 1:14 en 1:15, net als met mijn Passat.

Benzine en diesel is hier nagenoeg even duur, dus voor mij een prima alternatief.

 

PS: een Toyota hybride heeft geen CVT........ ;-)

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoho, wie begint er over giftige gassen etc etc. en heb het alleen maar over EV's etc  :mrgreen:  :mrgreen:

Ik heb jaren diesel gereden en zou er zo weer 1 kopen als ik 40000 km per jaar rijd.

 

Waar ik me aan erger is als ik langs schiphol rijd, laten ze daar eerst eens iets aan doen.. gewoon kerosine lozen boven zee en Ijsselmeer... omdat ze teveel aan boord hebben. Hoezo Milieu vergiftigen, dan heeft mijn Passie het maar mooi gedaan met dat kleine beetje uitstoot.

Kerosine lozen gebeurt alleen maar in noodgevallen als ze na de start direct terug moeten, anders is het landingsgewicht te hoog, is geen vaste routine.

Omdat hullie het niet doen doe ik het ook niet.......of dat nu een juiste instelling is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou niet weten wat ik nog moet doen om 'hybride' te kunnen rijden.

Wellicht als ik dan zou gaan rijden zoals je sommige Priussen hier ziet, verkeersbelemmerende rijstijl dus. Ik heb het echt geprobeerd, gewoon met verkeer meerijden, kan niet in EV mode, je gaat te hard, of je wilt te vlot accelereren.

 

Zoals ik al aangegeven had, zoveel mogelijk proberen te remmen op de regeneratie, dus langere remweg aanhouden (zo min mogelijk je remblokken aanspreken dus), wisselende snelheden proberen voorkomen, dus op snelweg cruise aan op de maximale toegestane snelheid (we vossen in regio Amsterdam, dus eigenlijk is dat 80 en 100).

En verder, zoveel mogelijk EV rijden, al is het maar vanwege de rust die het brengt  :wink: . Boven de 40km/u kan het knopje niet aan (iets van excessive speed detected op scherm), onder de 40 wel, 1km daarboven en de ICE meld zich al gillend weer. (excessive speed) Echt een gemiste kans op dat model, een limiet op 60km/u zou een ontzettende verbetering zijn.

Naald zit vrijwel de hele tijd in ECO gebied, of in blauw als je het pedaal wat loslaat, doe echt mijn best.  :roll:

Oud is de auto niet, althans, het is een Auris 5 deurs hatchback 2016, dat vind ik nog redelijk jong, jonger dan mijn auto in ieder geval. Heeft ongeveer 45k KM gelopen.

 

Voor mij gevoel heeft dat ding echt een CVT, althans zo rijd dat hok wel. De ICE lijkt maar 3 standen te hebben; uit, 6000 toeren (geen idee of het ook echt 6000 is, zo klinkt het namelijk), of een lager toerental waar ie uiteindelijk terugvalt als je de cruisenelheid hebt bereikt.

De 'automaat' gaat echt geheel traploos van 15km/u totaan je eindsnelheid. Iedere vorm van acceleratie, ook al geef je maar heel weinig gas, klinkt dat ding als een DAF46 variomatic, een hoop herrie, maar er gebeurt.... niets. :bash:

Toerental ICE lijkt zich dus niet te verhouden met je gereden snelheid, wel in verhouding tot acceleratie.

Een DSG hoor en voel je echt dat de auto schakelt, het toerental valt namelijk steeds terug na iedere shift (of gaat omhoog bij een downshift), zelfs zo'n bejaardenmaat van een oude Mercedes doet dit, alleen heel wat langzamer.

 

Alleen als ik het pedaal aardig wat diep intrapt, verkleurt de wijzer rood (wat wel cool is) en voel je een bescheiden duwtje, duidelijk dat de elektromotor dan bijspringt, blijft de ICE op hetzelfde toerental doorjanken.

 

Afin, als ik dan de voor en nadelen van die auto bij elkaar optel, heeft het eigenlijk weinig toegevoegde waarde. Voor de CO2 uitstoot hoef je het dus niet te doen ;)

 

En de NOx, tja, dat is nog steeds niet wetenschappelijk onomstotelijk vastgesteld wat dat nu daadwerkelijk aan gevolgen geeft aan volksgezondheid. En zolang dat nog niet gebeurt is, blijf ik uiterst kritisch over de beweegreden om diesels te ontmoedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden eens de vernieuwde i3, 3 dagen mogen testen:

https://www.olino.org/articles/2016/09/14/100-elektrisch-rijden-voor-een-kilometer-vreter/

Indien je de aanschafprijs buiten beschouwing laat, erg interessant om als particulier EV te rijden.

 

Helaas is het aanbod qua auto’s behoorlijk beperkt, veel kleine bakjes, weinig grote, Tesla buiten beschouwing gelaten. Ik ben benieuw wat er de komende 5 jaar gereleased wordt.

 

Persoonlijk denk ik dat een auto met 300km praktijk range aangevuld met een (waterstof) brandstof cel de toekomst is.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mitch:

 

Zoals ik al zij, ik heb een heel andere ervaring met de auto die ik heb.

Waarschijnlijk omdat er een zwaardere motor in ligt.

Dat de motor op een vast toerental draait en dat blijft doen is inherent aan het hybride systeem dat Toyota gebruikt.

De motor draait op zijn meest economische toerental waarbij de verbranding het meest optimaal is met de minste uitstoot en werkt volgens de Atkinson cycle.

In samenwerking met de electromotor wordt dan de meest gunstige output naar de wielen gestuurd.

Het is mij duidelijk dat je geen idee hebt hoe deze aandrijflijn werkt, het is niet te vergelijken met een gewone automaat of een CVT.

Het toerental van de motor staat geheel los van de power output, en ja, daar moet je mee leren omgaan.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hetze hebben de diesel fabrikanten zelf over zich afgeroepen met hun gekonkel en bedrog, met VAG in de hoofdrol met hun herkenning software.

Auto's verkopen die meer dan 40% over de schreef gaan wat betreft NOx uitstoot wat gewoon puur gif is.

Ik vindt het geen hetze, het is gewoon een logische reactie.

De enige manier om aan de eisen te voldoen konden ze blijkbaar niet zonder de boel te moeten belazeren, en dan nu komen dat het allemaal wel kan?

Deze meneer moet in de hoek met 2 grote ezelsoren op zijn hoofd gaan staan en zich doodschamen over wat ie allemaal uit staat te kramen.

Zij kunnen nog niet zonder diesel omdat ze te lang om Tesla en Toyota hybride hebben zitten lachen en veel te lang gewacht hebben om in beweging te komen om daar ook eens mee te beginnen en hun investeringen van de fossiele aandijflijnen nog niet terug verdient hebben. Puur economisch belang, niets anders.

Laat je geen zand in de ogen strooien met deze onzin die deze meneer eigenbelang loopt uit te kramen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DEN HAAG - Bezitters van vieze diesels kunnen nog even opgelucht ademhalen. Door ICT-problemen bij de Belastingdienst worden zwaardere heffingen uitgesteld.

Per 2019 zou voor dieselauto’s zonder fabriekroetfilter de motorrijtuigenbelasting per 2019 omhoog gaan met 15 procent. Maar doordat de Belastingdienst opnieuw kampt met systeemproblemen, zal dit volgens bronnen met een jaar worden verlaat.

Wie een gemiddelde dieselpersonenauto heeft in de gewichtsklasse van 1350-1450 kilo, ontspringt daardoor nog even de verhoging van zo’n 225 euro per jaar. Het gaat om enkele honderdduizenden personenauto’s in Nederland. De schatkist loopt hierdoor naar schatting enkele miljoenen mis. :mrgreen: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden