Ga naar inhoud
  • 0

Is dit normaal gedrag van een DSG?


dsgdriver

Vraag

Hallo iedereen,

 

Ik ben sinds ongeveer een week in het bezit van een Passat B7 1.6TDI DSG7 met ~70k kilometers (bj 2014). Tot nu toe zeer tevreden van de wagen (eerste keer met DSG ook).

Maar onlangs tijdens het gas geven is mij opgevallen dat wanneer de DSG (in "D" modus) schakelt van D4 naar D5, het toerental voor een kort moment stijgt met ~200rpm alsof hij op dat moment in z'n vrij zit. Dit gebeurt dus enkel tijdens het schakelen van D4 naar D5 (bij andere versnellingen is het me niet meteen opgevallen, maar ik moet misschien nog eens aandachtiger kijken komende ritten). Als het niet duidelijk is wat ik bedoel, kan ik proberen een video te maken ervan.

Is dit normaal of teken van slijtage?

EDIT: na nog eens goed te observeren tijdens mijn laatste ritten, merk ik het ook bij andere versnellingen, dus niet alleen bij D4->D5. ook valt het meer op wanneer de auto al goed warm is.

aangepast door dsgdriver
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo iedereen,

 

Ik ben sinds ongeveer een week in het bezit van een Passat B7 1.6TDI DSG7 met ~70k kilometers (bj 2014). Tot nu toe zeer tevreden van de wagen (eerste keer met DSG ook).

 

Maar onlangs tijdens het gas geven is mij opgevallen dat wanneer de DSG (in "D" modus) schakelt van D4 naar D5, het toerental voor een kort moment stijgt met ~200rpm alsof hij op dat moment in z'n vrij zit. Dit gebeurt dus enkel tijdens het schakelen van D4 naar D5 (bij andere versnellingen is het me niet meteen opgevallen, maar ik moet misschien nog eens aandachtiger kijken komende ritten). Als het niet duidelijk is wat ik bedoel, kan ik proberen een video te maken ervan.

 

Is dit normaal of teken van slijtage?

Wat je omschrijft heb ik met mijn golf VII 1.6TDI DSG7 ook gehad. Daarop heeft de dealer preventief 1 van de 2 koppelingen vervangen. Ik heb expliciet gevraagd om beide te vervangen. Wou de dealer wel maar ze kregen dit bij Pon niet voor elkaar. Uiteindelijk lang verhaal kort, ik heb nog 1,5 maand rondgereden met een zeer slecht schakelende DSG, toen overgestapt op een voorloopauto.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@AppieHeijn

 

Dat kan helaas niet, je kan niet maar 1 koppeling vervangen aangezien ze alleen als complete set geleverd worden. Het kan wel zijn dat ie verkeerd gemonteerd is door de dealer, DAT is wel iets wat daar erg veel voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@AppieHeijn

 

Dat kan helaas niet, je kan niet maar 1 koppeling vervangen aangezien ze alleen als complete set geleverd worden. Het kan wel zijn dat ie verkeerd gemonteerd is door de dealer, DAT is wel iets wat daar erg veel voorkomt.

Geen idee wat in de praktijk is uitgevoerd. Bovenstaande is het verhaal wat ik te horen heb gekregen. Eerste verhaal was dan ook , 1 koppeling vertoonde afwijkingen, die gaan we vervangen. Ben na “reparatie” nog 2x langs geweest voor een reset van de bak. Niets hielp echter. Was er wel klaar mee en heb nog 1 a 1,5 maand met een wazige bak rond gereden.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je moet nl alles demonteren, je gaat niet maar 1 plaat erin leggen terwijl het één extra seconde kost om de 2e er ook in te leggen..

Ze zouden dan overigens allemaal enkele platen overhouden waar je niks meer mee kan. De sets horen nl bij elkaar bij de drukgroep ivm een fabrieksafwijking/instelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden