Ga naar inhoud
  • 0

Nadelen bij het sluiten EGR klep?


StyloM

Vraag

Hoi allemaal, sinds kort duikt sporadisch het gele uitlaat icoontje (EGR) op de dashboard teller.

Ik heb de auto uitgelezen en het blijkt dus de EGR te zijn. Nou ben ik gaan lezen erover en zie ik dat er veel mensen zijn die deze laten afsluiten/verwijderen.

Er zijn ook aardig wat diensten die dit aanbieden heb ik gemerkt.

Momenteel merk ik geen problemen met de auto maar wil ik dit natuurlijk wel gaan voorkomen. Gezien het lampje brandt en het duidelijk om een vervuilde EGR gaat zit ik nu te twijfelen over het compleet verwijderen of het reinigen hiervan. Ik lees dat er heel veel voordelen zijn bij het verwijderen maar zoek graag advies bij mn vw passat broeders.. :P

 

Dus wat zijn de nadelen en uiteraard de voordelen van het verwijderen/sluiten van de EGR klep?

 

Ohja, mijn auto heeft een benzine motor.

 

Gr,

StyloM

aangepast door StyloM
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Enige nadeel die ik heb kunnen ontdekken is dat je motor iets langer tijd nodig heeft om goed warm te worden. Verder zijn er technisch alleen maar voordelen. Hij is nu immers vervuilt.

Ik zag een aardige lijst van voordelen als je deze dus softwaretechnisch laat uitschakelen en eruit laat coderen icm afdichten. 

Ik zoek nu eigenlijk de eventuele risicos mochten die er uberhaupt zijn, maar ik begrijp uit alle info dat het vooral een milieu gerelateerde zaak is en dat het technisch geen nadelen oplevert als je die eruit gooit..... (tijdens nachtdienst lekker lopen lezen hehe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, bedankt voor jullie reacties. We kijken er wel naar, heeft hoogstwaarschijnlijk met vervuiling te maken, want het was sporadisch aanwezig die storing... 
Ohja, de foutcode is: 

Address 01: Engine        Labels: 06F-906-056-BLR.lbl

   Part No SW: 06F 906 056 AM    HW: Hardware No
   Component: MED9.5.10       G00 7553 
   Revision: --H01---    Serial number: VWZCZ000000000
   Coding: 0000072
   Shop #: WSC 05311 000 08193
   VCID: 74E062F3176EC5E40C-8020
 

005123 - EGR System
               P1403 - 008 - Regulation Deviation - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 186155 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 01:23:41

             Freeze Frame:
                    RPM: 0 /min
                    Load: 0.0 %
                    Speed: 0.0 km/h
                    Temperature: 99.0°C

aangepast door StyloM
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

EGR bij benzine vervuilen nauwelijks, tenzij je alleen ritjes om de kerk maakt.

Zoiets las ik dus ook, dat dit vaak bij diesels ivm roet wél vaak het geval is. Maar het is niet onwaarschijnlijk natuurlijk, want het is immers mogelijk bij zowel benzine als diesel motoren....

We gaan er in ieder geval naar kijken en dan trekken we wel onze conclusie.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh, zelf een defectieve of vervuilde EGR gehad dus? Was het opgelost met schoonmaken of echt vervangen...?

 

Ik had geen storingen. Door het demonteren van het inlaatspuitstuk vanwege een ander probleem ben ik me deze eens gaan bekijken en bleek sterk vervuild te zijn. Dusdanig dat de inlaatspruitstukomschakeling vast is komen te zitten en zodoende de stang van het onderdruk-stelelement is afgebroken.

 

Ik moet zeggen dat ik wel even bezig ben geweest om dat schoon te maken.

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had geen storingen. Door het demonteren van het inlaatspuitstuk vanwege een ander probleem ben ik me deze eens gaan bekijken en bleek sterk vervuild te zijn. Dusdanig dat de inlaatspruitstukomschakeling vast is komen te zitten en zodoende de stang van het onderdruk-stelelement is afgebroken.

 

Ik moet zeggen dat ik wel even bezig ben geweest om dat schoon te maken.

Gaan we gelijk even het inlaatspruitstuk een keer goed controleren. Wat is de meest effectieve en tijdwinstgevende manier van het schoonmaken hiervan? Enige tips zijn uiteraard welkom.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voordat je deze los gaat maken, zorg er eerst voor dat je vier nieuwe klemmen in huis hebt.

 

Deze hebben onderdeel nummer 058133301E en zien er zo uit:

 

clic_clamp.jpg

 

Het nadeel van bovenstaande klem is dat deze met een speciale tang dichtgeknepen moeten worden en veelal maar eenmalig gebruikt kunnen worden.

Zelf heb ik deze vervangen door 4 slangklemmen die gemakkelijk weer los gedraaid kunnen worden met in mijn geval een 7mm dop. Ik weet alleen even de diameter niet meer:

 

82479.jpg

 

Verder heb ik de boel schoongemaakt met o.a. remreiniger, verschillende soorten borstels en veel geduld :smile:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

EGR bij benzinemotoren vervuilen ook wel (erg) hoor, in jouw geval is er iets mis met de verstelling, bij een FSI komt het voor dat tanden van het (kunstof)tandwiel in de bediening van EGR klep zijn afgebroken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

EGR bij benzinemotoren vervuilen ook wel (erg) hoor, in jouw geval is er iets mis met de verstelling, bij een FSI komt het voor dat tanden van het (kunstof)tandwiel in de bediening van EGR klep zijn afgebroken

Vervuiling had ik al een groot vermoeden van gezien de melding soms wel of niet aanwezig is. Betreft het tandwiel van de egr zou dat idd zomaar kunnen. Ik denk dat ik hier gauw achteraan moet om dit te fixen (oplossing te kiezen). Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

EGR bij benzinemotoren vervuilen ook wel (erg) hoor, in jouw geval is er iets mis met de verstelling, bij een FSI komt het voor dat tanden van het (kunstof)tandwiel in de bediening van EGR klep zijn afgebroken

@@Vdub ik heb een 2.0 benzine FSI, heeft die dan ook een EGR, dacht dat alleen diesels die hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Chiptuning heeft weinig nut bij een FSI.

Het wat lekkerder lopen en 'besparing op brandstof' is dus verkooppraat in dit geval? Want dan hoeft het niet. Zou 15pk plus zijn en dat is idd niet zoveel verschil.

je hebt toch een 2.0FSI zonder T? Houd dan het geld van tuning in de zak en zorg gewoon dat de EGR schoongemaakt word.

Geld in de zak klinkt goed ;)

Egr irriteert me mateloos momenteel. Het betreft enkel het lampje dat weleens verschijnt. Geen andere zaken gelukkig. Ik zoek nu naar de mogelijkheden voor een oplossing.

aangepast door StyloM
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden