Ga naar inhoud
  • 0

Thermostaat 'soms' stuk ?


Mich76

Vraag

Met deze koude dagen is mij iets opgevallen aan de auto.

Soms lijkt hij helemaal niet meer op temperatuur te willen komen. Koelwater blijft dan ongeveer bij de 70 graden steken, olietemperatuur 75 graden, en het verbruik neemt toe met 2 a 2.5l /100km.

Vreemde is, dat het niet iedere rit zo is. De dag erop, zelfs nog iets kouder, was alles weer normaal, 90 graden water, 90 a 95 graden olie, op de terugweg (alles intussen weer afgekoeld), kwam het probleem terug, en vandaag was alles weer in orde.

Het zal denk ik wel de thermostaat zijn, de reguliere of wellicht degene die bij de DSG zit. Of kan er nog iets anders gaande zijn ? Met VCDS kan ik verder geen foutmeldingen vinden.

 

170 pk TDI (CFGB) met een DSG6

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als zowel de olie- als de watertemperatuur laag blijven ligt de oorzaak niet bij 1 sensor, er worden immers twee verschillende sensoren uitgelezen.

 

Het ligt erg voor de hand dat er een gemeenschappelijke oorzaak is. Wellicht kan een thermostaat ook haperen voordat hij echt helemaal kaduuk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn passat heeft met deze temperaturen ook moeite met op temperatuur blijven.

KVS temp. kruipt langzaam naar de 90 graden en bij een rotonde of stoplichten zakt ie weer naar de 80-85.

 

Olietemperatuur komt na een 40 kilometer met moeite naar 85 graden. Hoenis dar bij jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat haperen van de thermostaat heb ik 2 jaar geleden ook gehad, heb hem gewisseld en nooit geen last meer van gehad.

Weet je zo nog welke thermostaat vervangen was, die van het KW of degene die bij de DSG zit ?

 

Als zowel de olie- als de watertemperatuur laag blijven ligt de oorzaak niet bij 1 sensor, er worden immers twee verschillende sensoren uitgelezen.

 

Het ligt erg voor de hand dat er een gemeenschappelijke oorzaak is. Wellicht kan een thermostaat ook haperen voordat hij echt helemaal kaduuk is?

Jah, ik lees veel over de thermostaat die bij de DSG zit, vandaar ik probeer te achterhalen welke defect is. Zou het zonde vinden om €175,- te verbranden door iets te vervangen wat nog verder goed is.

 

 

Mijn passat heeft met deze temperaturen ook moeite met op temperatuur blijven.

KVS temp. kruipt langzaam naar de 90 graden en bij een rotonde of stoplichten zakt ie weer naar de 80-85.

 

Olietemperatuur komt na een 40 kilometer met moeite naar 85 graden. Hoenis dar bij jullie?

Normaal gesproken zit mijn auto na zo'n 15 minuten wel op 90 graden koelwater en 90 a 95 graden olietemperatuur, ongeacht de buitentemperatuur. Vorig jaar was ik nog ergens met -12 graden, geen probleem, en lekker snel warm.

 

 

idem. Ik heb een rit van 80 km over de N34 met gemiddelde snelheid tussen 85 en 100. Olie temperatuur komt bij mij niet boven de 80 graden.

KVS is na ca 20 km goed op temperatuur.

Mijn vorige 3C zat meestal ook met een olietemperatuur 80 a 85 tot 90 graden, huidige auto lijkt zo gemiddeld constant 10 graden warmer te zijn, ik heb het altijd maar gegooid op het verschil tussen de temperatuursensoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idem. Ik heb een rit van 80 km over de N34 met gemiddelde snelheid tussen 85 en 100. Olie temperatuur komt bij mij niet boven de 80 graden.

KVS is na ca 20 km goed op temperatuur.

Dat is wel heel erg laag. Nu ook bij die lage temperaturen en 107 op de CC is de olietemperatuur gewoon 90-95 graden.

Gisteren na een snelwegrit en daarna 15 minuten stilstand met draaiende motor (even bellen) was de olietemperatuur gedaald naar 80 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het maakt wel uit hoe hard je rijdt. Ik rij smorgens weg en dan duurt het een kilometer of 20 (bij 104 op de cc) voordat de koelvloeistof op temperatuur is. Je ziet ook dat hij normaal op de 90 staat met kou ietsjes ervoor. De olie duurt nog wat langer.

Als ik dan het laatste stuk op de ring Utrecht rij (74 op de CC) dan loopt de olietemperatuur weer terug van 80 naar 74.

 

als je je raam open doet en de kachel hoog loopt ook de koelvloeistof temperatuur weer terug.

 

Moet ook nog even terug naar de dealer, sinds de softwareupdate loopt ie niet lekker. wel veel milieuvriendelijker maar hij hort en stoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij komt de olie ook niet meer boven de 86 met deze temperaturen. Maar rijd toch altijd een uur heen en weer per dag dus niet zo slecht lijkt mij. En interieur is wel snel warm + stoelverwarming. Pas na 35 km bij 80 km/h zit hij rond de 70 graden.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het varieert ook heel sterk. Vanmiddag is de KVS na 15 km 90 graden en de olie bij thuiskomst (40 km) weer een keurige 95 graden terwijl de olietemperatuur 's ochtends niet boven de 85 graden komt.

 

Het is idd wel zo dat dat ik vanmiddag goed door kon rijden en vanochtend nog niet eens 90km/h.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook mijn temperatuur maar even in de gaten gehouden vandaag - kvs was binnen 15 km op 90 graden, de olie had aanzienlijk langer nodig om op te warmen. Na 30 km had hij de 80 graden bereikt, na 65 km was hij niet hoger gekomen dan 84 graden.

 

Omstandigheden: buitentemperatuur -6, snelheid 110-120 op snelweg bij 2.100-2.200 rpm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Mich76

 

Ik heb het zelfde probleem.

Soms komt mijn temperatuur netjes op 90 graden strak.

 

En soms komt ie niet boven de 70 graden.

 

Schommelt tussen 60 en 80 graden.

 

Zou dit de reden zijn dat ik binnen in de auto niet de gewenste warme temperatuur krijg?

Bij mij heeft het geen invloed op binnentemperatuur. Die blaast binnen 5 minuten al heerlijk warm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij heeft het geen invloed op binnentemperatuur. Die blaast binnen 5 minuten al heerlijk warm.

 

Ik las het namelijk vaker in andere topics.

 

Bij mij was dit voorheen ook binnen 5 a 10 minuten al volledig warm, en goed warm ook.

Nu duurt het een 15 minuten en is het nog niet echt zo warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou, ALS je een thermostaat vervangt eerst die van de DSG doen, die is nl het goedkoopst en het makkelijkst te vervangen

Thnxs! Dat wilde ik even weten. Komende week even achteraan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idem. Ik heb een rit van 80 km over de N34 met gemiddelde snelheid tussen 85 en 100. Olie temperatuur komt bij mij niet boven de 80 graden.

KVS is na ca 20 km goed op temperatuur.

Heren, dit is inderdaad een defecte thermostaat, deze blijft hangen en gaat niet helemaal open. In eerste instantie dacht ik ook dat het de temperatuur sensor zou kunnen zijn. Als die defect is zie je vaak de temperatuur heel wisselvallig is.

Maar net als bij Dieseltje kwam de bedrijfstemperatuur niet hoger dan 80c ook niet als ik een rit van 2 uurtjes had. Ik heb ruim 1,5 maand hiermee gereden en ik vond dat het brandstofverbruik omhoog ging.

Volgens mijn VW/Audi specialist was het een defecte thermostaat. Omdat ik nog filters moest bestellen voor mijn reguliere onderhoud, had ik gelijk maar een Thermostaat van Gates besteld (alles via Mr. Auto) a 7,70 euro.

Nadat mijn VW specalist deze vervangen had was het probleem gelijk verholpen. In no time was mijn bedrijfstemperatuur weer 90c geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden