Ga naar inhoud

Lederen stoelen onderhouden - hoe en met wat?


Nietsnut

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

mijn lederen stoelen wil ik graag lange tijd goed houden en wil daarom zorgen dat het leer goed gevoed is waardoor het soepeltjes blijft. Daarnaast heb ik op de rugleuning op de bestuurdersstoel een klein beetje kleurslijtage van het in- en uitstappen.

 

Wat is de beste manier om mijn lederen interieur te onderhouden en welke producten zijn aanbevelingswaardig?

 

Alvast bedankt! Melvin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik Leather Stuff van Poorboys World, eentje voor alles in 1 (reinigen, conditioner en bescherming). Bevalt goed, leer blijft er netjes uit zien.

 

Ik weet alleen niet wat ie bij kleurslijtage doet, daar heb ik het nog niet op getest. Maar mocht ik sommige reviews geloven, moet dat ook lukken. 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n flesje van Audi, werkt prima. Leer wordt mooi soepel en het krijgt een lichte glans. Het lijkt een beetje op handcreme, geeft ook niet af.

Daarnaast heb ik ook nog een setje van Meguiars met een reiniger en voedingsmiddel (2 flessen). Dat heb ik gebruikt in mijn andere auto om het leer ook mooi schoon te maken (waren gloednieuw beklede stoelen maar de vorige eigenaar had ze met olievingers uit de auto gehaald). 

 

Ik heb jaaaaaaaaren geleden es een halfleren interieur gehad waarbij het zwart hier en daar wat dof was. Ik heb toen bij een meubelwinkel een flesje zwarte leerpoets gehaald, dat was een soort "voeding-met-kleur". Werkte echt perfect, alleen heb ik het toen meegegeven toen ik het verkocht dus geen idee meer hoe het heet. 

 

Voor het bijkleuren van leer schijnt Colourlock echt de bom te zijn: https://weethetsnel.nl/instructie/1001-Hoe-kun-je-slijtageplekken-in-autoleer-repareren

aangepast door OmeRoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt altijd de cleaner (indien nodig) en de conditioner van Gliptone gebruikt. De geurhanger in het interieur is ook van Gliptone zodat ik altijd die heerlijke geur van verzorgd leer in de auto heb.

Een kleine verkleuring zou ikzelf niet aanpakken maar gewoon meenemen in de verzorging met de conditioner. Mocht je er toch wat aan willen doen dan zijn de producten van Colourlock (al eerder genoemd door Rolf) een goede keus.

Volgens mij komen de flesjes uit de Audi verzorgingslijn uit de Autoglym productielijnen, maar zeker weten doe ik dat niet.

 

Succes Dude!

 

Even nog een linkje voor de Gliptone:

http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=gliptone

aangepast door BlackPassat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blokje zeep (glycerinezeep) emmertje lauw water en een sponsje.

Sponsje niet te nat en lekker over het zeepje halen.

Hierbij reinig je het leer, daarna met een Theedoek goed afdrogen.

Daarna een goede lederconditioner cq vet je leder weer inwrijven, daarna met een zachter doek uittwijven.

Dit deed ik ook altijd met mijn leren motorpak.

 

Deze schoonmaak methode heb ik van mijn zuster, die al jaren zo haar paardrijzadels onderhoud en geloof me 2 van die zadels kun je een mooie vrij recente 2e handse Passat voor kopen :mrgreen::mrgreen:

 

b6341f335c50189df814abb815515183.jpg

 

Paar euro bij de Hema

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@, werkt inderdaad prima. Ik had uit de paardenwereld ook de tip gehad om een beschimmeld leren Harley Davidson Jack wat 20 jaar op een zeer vochtige zolder had gehangen (en waar werkelijk een witte schimmellaag op was gekomen) te behandelen met Goudzeep en natuurazijn. Er was toch niks verloren als het niet zou lukken dus ik heb het maar op gewaagd. Resultaat was een schoon en fris leren jack wat ik weer in de conditioner kon zetten.

een autointerieur zal er niet snel zo slecht uitzien, maar wie weet waar de tip bruikbaar voor is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@, werkt inderdaad prima. Ik had uit de paardenwereld ook de tip gehad om een beschimmeld leren Harley Davidson Jack wat 20 jaar op een zeer vochtige zolder had gehangen (en waar werkelijk een witte schimmellaag op was gekomen) te behandelen met Goudzeep en natuurazijn. Er was toch niks verloren als het niet zou lukken dus ik heb het maar op gewaagd. Resultaat was een schoon en fris leren jack wat ik weer in de conditioner kon zetten.

een autointerieur zal er niet snel zo slecht uitzien, maar wie weet waar de tip bruikbaar voor is?

En een stuk goedkoper dan al het chemische wat ze te koop hebben????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze nuttige informatie, ik ga eerst maar beginnen met de glycerinezeep van de Hema en onderzoeken waar ik goede ledercreme kan vinden.

Ik heb die van Turtlewax

d93d0836fe667ad99935c6439e801d10.jpg

 

Doe ik al paar jaar mee, die de leren hoekbank thuis er ook mee

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

....Volgens mij komen de flesjes uit de Audi verzorgingslijn uit de Autoglym productielijnen, maar zeker weten doe ik dat niet.

 

Bij nader inzien zouden die Audi producten ook van Sonax kunnen komen. Ook dat weet ik niet zeker, maar wilde deze suggestie in ieder geval nog even toevoegen.

Zowel Sonax als Autoglym leveren natuurlijk beide prima producten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden