Ga naar inhoud
  • 0

Roetfilter melding


Harrynak63

Vraag

Vanmorgen opeens de melding: "Diesel-roetfilter: Instructieboekje!" Tevens brandt het roetfilter lampje.

Ik merk verder geen verschil in vermogen of iets anders. Wel loopt de auto harder stationair.

 

10000km geleden bij het tunen het filter nog uit laten lezen en die zat nog geen kwart vol. Lijkt me vreemd dat ie nu dus vol zou zijn.

Bij het tunen is de EGR weggeschreven, roetfilter niks mee gedaan.

Iemand alvast een idee?

 

Vanavond ga ik hem ff uitlezen met VCDS. Is handmatig genereren misschien een oplossing? Iemand een linkje naar de procedure?

 

aangepast door Harrynak63
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zie niets geks, alleen die -3,14 g is een beetje apart.

Geen foutmelding of iets met VCDS uit te lezen?

Even kijken wat de dP meting doet als je rijd wellicht.

Die snap ik ook niet helemaal. Zal morgen onder het rijden nog wel eens meten.

Ik denk dat ie een keer goed moet regenereren vanwege onvoltooide regeneraties.

Heb laatst een paar keer gehad dat ie bij thuiskomst goed begin te loeien en 1x dat ie flink stonk.

Daarom wil een regeneratie doen onder basic settings 04 en dan Service regeneration maar geen resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja volgens mij heeft Vdub gelijk als hij een aantal maal de regeneratie niet heeft kunnen afmaken gaat hij volgens mij branden. Dan weet je dat je hem deze af moet laten maken. Als je dit ook niet doet dan kun je hem alleen nog met vcds laten regeneren. Als je dit ook niet doet dan moet je hem vernieuwen of foppen dat er een nieuwe dpf in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend tijdens het rijden aan de laptop gehangen. Opeens stond de tijd en kilometers sinds laatste regeneratie op 0 en was het roetfilter lampje uit.

Was dus gewoon een niet voltooide regeneratie. Heeft zichzelf dus opgelost, maar ben wel weer wat wijzer..

 

De waardes zeggen me alleen nog niet zoveel. Is er iemand die hier iets over kan zeggen of een linkje heeft naar een helder artikel er over?

 

Bedankt allen weer voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

c6c33a1bd76e0c64e4e8cf692a45eb36.jpg

 

Drukverschil over roetfilter [mbar]

Rijtijd verstreken sind laatste regeneratie [seconden]

As volume [ml], bouwt op naar mate levensduur. Kan niet met regenereren verwijderd worden. Wordt bepaald uit het langzaam oplopende drukverschil over het filter.

Roet hoeveelheid gemeten [gram], aan de hand van drukverschil bepaald en as volume.

Roet hoeveelheid berekend [gram], berekend aan de hand van gas volume icm vooraf bepaalde waarden

Kilometers gereden na laatste regeneratie [km]

 

Roet berekend en gemeten worden continu met elkaar vergeleken. Als deze te ver uit elkaar gaan lopen dan betekent dit dat het filter een storing heeft. De berekende waarde wordt met via tests verkregen waarden bepaald.

Bij een heel nieuw filter krijg je dan lage dP waarden bij hoge toerentallen. Bij een oud filter heel snel oplopende dP waarden.

Als de dpf defect is te lage dP waarden als hij gebroken is bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die calculated en measured zijn de boosdoener bij jou

DPF is vol bij ca 60g heb je je drukverschilsensor al eens opnieuw aangeleerd? Of is die ooit vervangen of is nu stuk?

Niets opnieuw aangeleerd of vervangen.

Is het drukverschil niet in orde dan?

Wat moet /mag het zijn en hoe leer ik dat ding opnieuw in?

VCDS aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat er 2 waarden door elkaar gehaald worden, asvolume en roethoeveelheid.

Asvolume bij een passat 2.0 tdi CR was dacht ik 250ml voordat hij vol is.

Roethoeveelheid >24 gram alarm, >40 gram alleen met vcds te regeneren, >45 gram vervangen of foppen dat er een nieuwe gemonteerd is.

 

http://www.a5oc.com/forums/attachment.php?attachmentid=39785&d=1399647877

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat er 2 waarden door elkaar gehaald worden, asvolume en roethoeveelheid.

Asvolume bij een passat 2.0 tdi CR was dacht ik 250ml voordat hij vol is.

Roethoeveelheid >24 gram alarm, >40 gram alleen met vcds te regeneren, >45 gram vervangen of foppen dat er een nieuwe gemonteerd is.

 

http://www.a5oc.com/forums/attachment.php?attachmentid=39785&d=1399647877

Ik zie dat denk ik veelvuldig gebeuren dat mensen waardes door elkaar halen.

De ene keer lees ik dat het DPF vol is bij een asvolume van 60 gram en een ander zegt 160 gram.

Het betreft trouwens een 1.6 TDI (CAYC) in mijn geval. Weet je toevallig wat daar het maximum asvolume van is?

 

Het verschil tussen asvolume en hoeveelheid roet begrijp ik maar het verschil tussen measured en calculated nog niet helemaal en waarom er in mijn geval een negatieve waarde staat bij de gemeten hoeveelheid roet.

Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij kan ik de maximale waarde in vcds zien als ik met de muis op de as hoeveelheid ga staan. Weet even niet waar, bij regeneratie dpf dacht ik basic settings of adaptations.

Als ik op internet op jouw motorcode zoek krijg ik ook 70 g als maximale waarde, heeft Vdub gelijk.

Bouwt waarschijnlijk langzamer op omdat dit een nieuwere motor is? Hoeveel kilometer heb je er nu op staan dan precies?

Hij geeft bij mij aan carbon mass berekend 9.3 g en gemeten 4.8 g.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij kan ik de maximale waarde in vcds zien als ik met de muis op de as hoeveelheid ga staan. Weet even niet waar, bij regeneratie dpf dacht ik basic settings of adaptations.

Als ik op internet op jouw motorcode zoek krijg ik ook 70 g als maximale waarde, heeft Vdub gelijk.

Bouwt waarschijnlijk langzamer op omdat dit een nieuwere motor is? Hoeveel kilometer heb je er nu op staan dan precies?

Hij geeft bij mij aan carbon mass berekend 9.3 g en gemeten 4.8 g.

Ik ga eens kijken of ik in VCDS kan zien wat de maximum waarde is. Mijn kilometerstand is 165000.

Als de verzadiging lineair verloopt en het maximum is 70 gram kan ik nog ruim 80000 km vooruit. Wie dan leeft wie dan zorgt.

Het gaat er mij om dat alles technisch wel in orde is.

Die gemeten hoeveelheid roetmassa zit me toch nog niet lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik geef weer even een slinger aan dit topic.

Inmiddels is het zover, gisteren de boel weer even uitgelezen en het filter is nu voor 72 gram gevuld met as waar 70 de grens is.

Mijn vragen op dit moment:

- Hoe kwaad kan het om verder door te rijden?

- Kun je het filter het beste laten reinigen of vervangen? En in geval van reinigen.. welke methode (uitbakken in de oven of spoelen?)

- En tot slot.. iemand ervaring met een betrouwbaar en betaalbaar adres?

Alvast hartelijk dank weer voor jullie input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uiteindelijk zal de auto niet meer willen aanslaan, voor die tijd zul je zeker vermogensverlies krijgen en het idee hebben dat de auto 10-20-30pk minder heeft als voorheen.

Het grote probleem wordt de APK vanaf 01-01-2023.. normaal zou ik zeggen, leegmaken en uitprogrammeren.
Er vanuit gaan dat het filter nog heel is, spoelen is het minst schadelijk, open slijpen en bakken in de oven KAN resulteren in een gebroken filter..

Ik ben nog even bezig met een APK-optie om lege auto's door de test te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, Vdub zei:

Uiteindelijk zal de auto niet meer willen aanslaan, voor die tijd zul je zeker vermogensverlies krijgen en het idee hebben dat de auto 10-20-30pk minder heeft als voorheen.

Het grote probleem wordt de APK vanaf 01-01-2023.. normaal zou ik zeggen, leegmaken en uitprogrammeren.
Er vanuit gaan dat het filter nog heel is, spoelen is het minst schadelijk, open slijpen en bakken in de oven KAN resulteren in een gebroken filter..

Ik ben nog even bezig met een APK-optie om lege auto's door de test te krijgen.

Dat laatste ben ik ook wel benieuwd naar. Moet nu snel nog ff voor 31-12 een apk hebben. Dan kan ik nog een jaartje zo rijden, zonder de hogere wb

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 uren geleden, dieseltje zei:

Dat laatste ben ik ook wel benieuwd naar. Moet nu snel nog ff voor 31-12 een apk hebben. Dan kan ik nog een jaartje zo rijden, zonder de hogere wb

Die van jouw is toch niet van 2011 of jonger? Als het goed is hoeft die van jouw niet een getest te worden. Of ze hebben ondertussen de regels aangepast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ze hebben de regels aangepast, ALLE auto's die op RDW.nl JA hebben staan bij Roetfilter aanwezig voor APK moeten gemeten worden, al is het voor een EU4 met DPF wel een veel hogere uitstootwaarde dan bij de EU5 etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden