Ga naar inhoud
  • 0

Verlichting verbeteren 3BG


PMKoning

Vraag

Dag heren,

 

Ik zou graag weten wat voor opties er zijn om de lichtopbrengst van mijn koplampen te vergroten.

Inmiddels is het zicht in het donker echt zo minimaal dat ik er echt last van heb. Ook was de laatste apk in januari een echt gevalletje "met de hakken over de sloot" (of beter gezegd, zonder een zeer creatieve keurmeester was ie afgekeurd...)  :blink1:

Natuurlijk kan ik nieuwe units monteren, maar ik was benieuwd of er nog alternatieven zijn die budget vriendelijker zijn en/of minder tijd/werk kosten.

 

De glazen zijn mooi helder, voorgaande jaren kon het 3M poetssetje nog redelijk veel omhoog halen, maar op dit moment is het glas nog steeds mooi helder en heb ik toch een waardeloze lichtopbrengst. Wel schijn ik keurig alle borden in de weide omgeving aan als ik op bv de snelweg rijd, dus ik denk dat de reflectoren redelijk ver heen zijn en het licht niet meer gefocust wordt op één punt.

 

Ik heb proberen te zoeken in het forum en op internet, maar krijg zo 123 niet gevonden of je de reflectoren ook kunt opkalefateren (wat dan volgens mij meer werk is dan een nieuwe/vervangende unit monteren), of dat het monteren van de EvoX-R's mij gaat helpen (bijna duurder dan een nieuw setje imitatie lampen) of dat er nog andere oplossingen zouden zijn die ik nog niet heb gevonden.

 

Tweede vraag hieraan gekoppeld: stel ik kies voor een gebruikt setje (genoeg te krijgen natuurlijk), hoe kan ik dan bepalen of die niet hetzelfde probleem hebben. Mij lijkt namelijk dat het vergaan van de kwaliteit van de reflector voor een kwestie van tijd is?

Of spelen daar toch andere invloeden in mee?

 

Wie kan er wat licht in de duisternis voor me scheppen?  :roll:

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je nu de gewone standaard koplampen hebt met H7 halogeen zou de eerste stap kunnen zijn om Xenon H7 setje te monteren. Echter als je reflector slecht is, is dat niet de beste oplossing.

Alternatief is nieuwe H7 halogeen koplampen OEM of aftermarkt en hierin een H7 xenon set monteren.

2e alternatief is originele xenon koplampset zoeken voor D2S xenon. Hier evt een evox in monteren en een nieuwe D2S set plaatsen. Dit geeft de meeste licht opbrengst, maar is tevens ook het kostbaarst.

 

 

 

OEM Xenon

post-12164-0-70434300-1517929691_thumb.jpg

 

 

 

OEM H7 Halogeen

 

post-12164-0-10017500-1517929593_thumb.jpg

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, dat gaat rap :-)

 

Ik heb gewoon halogeen erin zitten en ben bang dat de reflectoren er echt aan zijn (dat was tenminste het oordeel bij de laatste keuring). Ik had idd al gedacht aan een setje retro Xenon erin, maar het leek me dat dat misschien wel meer licht geeft, maar als dat nog steeds veel te ver verstrooid wordt ik er nog maar beperkt wat mee op schiet.  :neutral:

 

Kan je die reflectoren "fixen" / nog wat upgraden? Of moet je dan toch naar nieuwe/andere lampunits?

 

Zoals vermeld, ik probeer het met een beperkt budget te doen, de "vrije" euro's moeten helaas de verbouwing zoveel mogelijk in.

 

Is er op een bepaalde manier te zien hoe goed/slecht reflectoren zijn (buiten een rondje rijden in het donker  :angel: )??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je met beperkt budget werkt zou ik eerst alleen een Xenon H7 setje proberen als dat niet lukt een aftermarkt setje koplampen bijv bij BM-Parts

Heb je voor 300 euro een complete nieuwe koplampen set (excl verlichting)

is dat nog te hoog kwa budget zou ik zoeken naar een net gebruikt setje Halogeen lampen.

 

De evox-R kun je niet in de bestaande Halogeen unitsbouwen. En de huidige reflector kun je niet herstellen of vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

HI Diesel,

 

OK duidelijk. Ga ik eerst eens met zo'n Xenon set aan de slag. Ik meen dat je die voor ca € 50 al kan kopen, niet? Zal nog wel ff verder lezen in het forum, daar is toch al het e.e.a. over geschreven volgens mij  :mrgreen:

 

Weet je of er van buiten op de eoa manier te zien is hoe de staat van een gebruikte unit is? Nieuw gaat idd wat boven budget zijn zeker als de xenon er eerst in gaat.

Ik vind het kopen van een gebruikte unit wat "spannend" als het vergaan van de reflector een leeftijdskwestie zou zijn. Oftewel, wat zonde om voor € 150 een gebruikte set erin te gooien om dan 2 mnd later hetzelfde issue te moeten constateren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik stond voor hetzelfde dilemma en heb een aftermarket Xenon setje gekocht bij een bekende automaterialen handel om en nabij de 5 tientjes. Wereld van verschil. Nu nog even de boel polijsten. Kan je wel even het merk doorsturen als je intresse hebt. Zit er een week in dus kan nog weinig zeggen over de lange termijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

HI Diesel,

 

OK duidelijk. Ga ik eerst eens met zo'n Xenon set aan de slag. Ik meen dat je die voor ca € 50 al kan kopen, niet? Zal nog wel ff verder lezen in het forum, daar is toch al het e.e.a. over geschreven volgens mij  :mrgreen:

 

Weet je of er van buiten op de eoa manier te zien is hoe de staat van een gebruikte unit is? Nieuw gaat idd wat boven budget zijn zeker als de xenon er eerst in gaat.

Ik vind het kopen van een gebruikte unit wat "spannend" als het vergaan van de reflector een leeftijdskwestie zou zijn. Oftewel, wat zonde om voor € 150 een gebruikte set erin te gooien om dan 2 mnd later hetzelfde issue te moeten constateren...

Ik heb via ali in 7 dagen een xenon set binnen gekregen. 20 euro heb je al wat

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden