Ga naar inhoud
  • 0

Sikaflex kit gebruiken om rondom de achterruit te kitten...of welke wel?


Max1966

Vraag

Beste Passanten,

 

Ik zit al een tijd met water dat na (flinke) regenbuien in mijn achterklep lekt.

 

Afgaande op de zich langzaam uitbreidende roestvorming onder de lak op de rand aan de onderkant van de ruit rechtsonder en omdat ik zie dat volgens mij dat rubber daar ook wat "open staat" vermoed ik dat het daar naar binnen lekt / druppelt.

 

Helemaal rechts , onder de hoek van de ruit, lijkt ook met de lak iets te gebeuren, daar is een vaag "lek"- spoortje van verkleuring te zien.

 

Zwart / blauwig ,beetje olievlek kleur, op de lak is totaal geen bobbeling te zien / voelen. Dus nog mooi glad, maar volgens mij geen goed teken.

 

Misschien het resultaat van de genoemde roestvorming?

 

Maar goed, ik wil ondanks dat m'n wagen verder meer dan prima in orde is, in nette staat is en ook heerlijk rijdt liever geen honderden euro's uitgeven om de klus te laten doen , het hoeft ook niet weer helemaal professioneel gerestaureerd / gerepareerd worden (achterruit er uit, schuren, spuiten etc) 

 

Ik heb eerst op de plek waar de roest bobbeling te zien is meerdere malen roest omvormer naar binnen laten lopen / aangebracht en nu is mijn plan om de naad rondom de achterruit maar helemaal dicht te kitten / vol te zetten.

 

Ik heb op aanraden van een automaterialenzaak een tube Sikaflex 221 zwart gekocht maar afgaande op wat ik lees ga ik twijfelen of deze geschikt is.

 

Dit spul is blijkbaar behoorlijk giftig, handschoenen zijn verplicht. En ik vermoed daarom dat ik niet met een blote vinger de kit mooi glad kan strijken in de naad.

 

Ook lees ik op het web dat de kit alleen voor binnen is en niet voor buiten zou zijn.

 

Heeft iemand van jullie ervaring met deze kit?  Of heeft iemand een tip waarmee ik de klus wel kan uitvoeren?

 

Ik hoor het graag, alvast dank!

 

 

PASSAT VARIANT 1998  163.000 km

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Sikaflex 265 is de kit die ook gebruikt wordt om ruiten er in te lijmen.

Belangrijk is wel dat je de te kitten oppervlake voorbereid met een speciale hechtprimer, de sikaflex G+P.

 

Kit: https://www.viba.nl/nl/catalog/autotechniek/ruitmontage-reparatie/ruitmontage/ruitverlijming/sikaflex-265/925426500/groups/g+c+p+t+a+nr+view

en

Primer: https://www.viba.nl/nl/catalog/autotechniek/ruitmontage-reparatie/ruitmontage/voorbehandeling/sika-primer-206-g-p/925320650/groups/g+c+p+t+a+nr+view

 

Beide vast ook wel op andere plekken te vinden op het web.

Ervaring is hoe erger het stinkt en hoe meer veiligheidslabes op de tube/fles hoe beter het werkt   :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet je vinger wel even in een sopje dopen. De kit hecht dan niet aan je vinger. De kans dat je huid dan iets van de kit opneemt is dan ook extreem klein. De waarschuwing ten aanzien van de handschoenen zal zeker terecht zijn maar zijn vaak wel gebaseerd op langdurige blootstelling (bij professioneel gebruik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
  • 0

Dank voor de tips.

 

Die Sikaflex blijkt echt gemeen spul te zijn als ik afga op wat ik op het web lees.

 

ik heb nu een andere zwarte kit gekocht die wel met de vinger glad gestreken kan worden, het komt dus wel goed.

 

Nu alleen wachten op minder koud weer.

 

En hopen dat de lekkage in m'n achterklep nu voorbij zal zijn........ :blink1:

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag zat er weer water in m'n klep.  Het liep achter de zwarte klepbedekking eruit, best een plons water.

 

Het dichtkitten van de randen om de ruit heeft dit dus niet opgelost.

 

ik had er al naar gekeken, maar nu wat grondiger, en wat blijkt : de greep zit aan de rechterkant een klein beetje los / er zit rechts een beetje beweging in.

 

Het is meer "op en neer" dan dat ik de greep naar voren kan trekken.

 

Ik heb ergens op het web gelezen dat dat ook een oorzaak zou kunnen zijn maar kan het niet zo snel weer terugvinden.

 

Klopt het dat er water via de greep naar binnen kan lopen?

 

Tips en advies zijn als altijd welkom, mijn dank alvast!

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Check ook de rubber seals van je achterlichten even, bij mij lekte het daar naar binnen.

 

Verder heb ik vroeger bij mijn Golf 2 een lekkage gehad (ook de achterlichten trouwens) en die toen opgespoord met talkpoeder: daar waar het lekt zie je dan een “streepje”. Of de tuinslang erop en zelf in de kofferbak gaan liggen met een zaklamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden