Ga naar inhoud
  • 0

Lekke koppakking vermoedelijk


George007

Vraag

Beste mensen,

 

De laatste week heb ik 2x koelvloeistof moeten bijvullen.

Beide keren heb ik een halve liter moeten bijvullen.

Bij 220dkm heb ik de koppakking moeten vervangen wegens lekkage.

Nu bij 440dkm heb ik 2x binnen een paar dagen zeker een halve liter bij moeten vullen.

Gisteren het systeem afgeperst maar alles bleef mooi op druk.

Maar het vreemde is dat mijn kachel ook niet echt warm wordt.

Mijn monteur denkt aan een lekke koppakking omdat ook de kachel niet echt op temperatuur komt.

Zijn advies is om er een ruilmoter in te zetten als het inderdaad de koppakking is.

De rede omdat het dan de tweede keer is dat de koppakking lekt het een en ander in de motor krom getrokken is en het risico bestaat dat de motor olie gaat zuipen.

Voor de zekerheid heb ik vandaag wel de dop van het expansievat vervangen, want dat zou ook een boosdoener kunnen zijn.

Het is een 2.0 TDI BPM motor van 2006.

Wat is wijsheid de koppakking vervangen?

Motor bij een demontagebedrijf vandaan halen?

Motor helemaal laten reviseren?

Of een gereviseerde motor kopen.

Ik rij ongeveer 50dkm per jaar.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

 

Groetjes van George

aangepast door George007
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

werkt alleen niet bij een Diesel.. er wordt volgens mij CO gemeten..

 

snap overigens niet hoe mensen altijd aan lekke koppakkingen(diagnoses) komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste George,

Kijk eens naar mijn filmpje en vragen. Het lijkt 1op1 op dat van jou. Omdat de motor geen druk afliet na een test hoopte we dat de  koppakking nog heel was. Volgens verschillende mensen op het forum kon het ook de egr koeler zijn, en dat is vurig wat ik hoopte. Na het kortsluiten van het koelsysteem bleek er bij mij echter niets veranderd. Mijn garagehouder was echter nog steeds niet overtuigd. Het bijvullen van de koelvloeistof is bij mijn passat minder, maar mijn verwarming werkt nog boven de 110 in de 6. Daaronder niet. Als ik wat meer ruimte krijg op de snelweg heb ik meteen de lucht van koelvloeistof in de auto als ik stil sta.  Omdat ik met Carnaval naar Oostenrijk ga  wilde ik dit opgelost hebben. Als laatste dacht mijn garagehouder dat het de waterpomp zou kunnen zijn, dus dan maar eerder de distributie vervangen. Het is mij een raadsel hoe de waterpomp bellen kan maken onder druk maar afijn. In plaats van door te pakken toen de waterpomp er 20.000 km voor zijn normale levensduur uit ging en er goed uitzag,vond hij nog een ander idee beter. Nu zou het nog liggen aan de thermostaat. Dus een nieuwe thermostaat erin en de motor weer opbouwen. Omdat het nu bijna echt niet anders kan dat ik (en vooral dit forum) gelijk had. Veranderd de diagnose toch naar waarschijnlijk de koppakking (of kop). Maar ja, dat kan hij niet redden in een week. Ik kan nu dus een auto van mijn broer gaan lenen (wat echt geen stap terug is, maar nooit de bedoeling) en winterbanden huren, omdat ik geen risico wil lopen dat ik teveel lucht in mijn koelsysteem krijg. Ik baal er vooral van dat we dit al dachten in december en dat het me niet is gelukt de auto op tijd klaar te hebben. Ik heb nog nooit gehoord van een krom blok, tenzij het echt en waterkoker is geweest misschien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mensen,

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ik heb de dop van het expansievat vervangen.

Nu hoef ik geen koelvloeistof meer bij te vullen.

Dus ik denk dat daar de oorzaak ligt.

Er zit n.l. een O ring aan de dop en deze zag er wel gehavend uit.

Maar waar ik wel mee blijf zitten is het feit dat de kachel niet echt warm wordt.

En het duurt ook lang voordat de motor op 90 graden Celsius komt.

Ik moet zeker 20 km gereden hebben voordat ik op die 90 graden zit.

Dat lijkt mij redelijk lang.

Ook als ik mijn verwarming aan beide kanten op HI zet dan komt er slecht louwe lucht uit de ventilatieroosters.

Dat zou volgens mij toch wel warmer moeten zijn.

Maar voor zover ik mij kan herinneren is dat al heel lang zo.

Zou dit aan de thermostaat kunnen liggen?

 

Ik hoor het graag.

 

Groetjes van George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de dop van het expansievat vervangen.

Nu hoef ik geen koelvloeistof meer bij te vullen.

 

Die snap ik niet: expansievat zit nooit vol.

Dus koelvloeistof moet eerst vat helemaal vullen en dan langs die lekke afdichting gaan ? en dan zie je geen sporen daarvan ? :blink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben het laatste half jaar ook een 1,5 liter verloren zonder echte sporen te zien. Waarschijnlijk omdat dit tijdens het rijden gebeurd. Het is dan gewoon verdampt denk ik. Je kan het voor het stoplicht weer wel ruiken via de ventilatie. typisch koelvloeistoflucht is herkenbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt maar die overdruk zit boven de vloeistof en houd juist de vloeistof IN het recevoir.

Zonder druk zou het schroefdraad het uitklotsen van vloeistof ook al moeten verhinderen.

Als jij liters verliest door uitklotsen dan zou ik eerst schokbrekers vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben het laatste half jaar ook een 1,5 liter verloren zonder echte sporen te zien. Waarschijnlijk omdat dit tijdens het rijden gebeurd. Het is dan gewoon verdampt denk ik. Je kan het voor het stoplicht weer wel ruiken via de ventilatie. typisch koelvloeistoflucht is herkenbaar.

Die typische koelvloeistof lucht mag je niet ruiken???? , ergens verliest ie wat??

Kan van alles zijn ???? bv : Kachelradiator, expansievat, slang die lekt enz..... . Ik ruik niets in de auto en ook niet bij de motor. Dus normaal is het niet dat je 1,5 liter moet bijvullen. Het is een gesloten syteem . Ook kan de dop niet goed meer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is niet zo moeilijk als het lijkt.

Als je rijdt dan zal de koelvloeistof zo nu en dan flink klotsen in het expansievat.

Aangezien er een bepaalde overdruk in het expansievat ontstaat zal wanneer de dop lekt wanneer er koelvloeistof tegen de dop klotst deze er onder druk er uit geperst worden.

Dus met overdruk is dat heel goed mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Diver dat is niet nodig.

Als je de dop bekijkt zakt die een heel eind om het schroefdraad van de opening van het expansievat.

Om het schroefdraad heen zit een ruimte zeg maar een soort gootje.

De koelvloeistof die via de dop ontsnapt komt in dat gootje terecht en wordt via een slangetje afgevoerd dat heeft VW netjes gedaan.

aangepast door George007
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mensen afgelopen zondag was mijn expansietankje weer leeg.

Gisteren naar mijn monteur geweest en eerst gekeken of ik geen lekke koppakking heb.

Met de Koolmonoxide test gekeken maar de vloeistof in het testapparaat veranderde niet van kleur dus dat was het niet.

Het systeem onder druk gezet en ja daar kwam de boosdoener een minuscuul klein lekje in de radiateur.

Vorige keer ook afgeperst, toen konden we niets ontdekken.

Nu een nieuwe radiateur gemonteerd en alles doet het weer naar behoren.

Hoop dat dit het was en er geen nieuwe narigheid zich aanmeld.

Ik zal jullie laten weten hoe het verloop is.

 

Groetjes van George

aangepast door George007
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mensen afgelopen zondag was mijn expansietankje weer leeg.

Gisteren naar mijn monteur geweest en eerst gekeken of ik geen lekke koppakking heb.

Met de Koolmonoxide test gekeken maar de vloeistof in het testapparaat veranderde niet van kleur dus dat was het niet.

Het systeem onder druk gezet en ja daar kwam de boosdoener een minuscuul klein lekje in de radiateur.

Vorige keer ook afgeperst, toen konden we niets ontdekken.

Nu een nieuwe radiateur gemonteerd en alles doet het weer naar behoren.

Hoop dat dit het was en er geen nieuwe narigheid zich aanmeld.

Ik zal jullie laten weten hoe het verloop is.

 

Groetjes van George

 

Bij een diesel werkt de CO test niet voor een lekke koppakking, dat had jouw monteur moeten weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden