Ga naar inhoud
  • 0

EGR-klep softwarematig dichtzetten


LOUD

Vraag

Goedendag Leden,

 

Ik ben nieuw hier, en voornamelijk om kennis op te doen. Kennis brengen op gebied van mijn passat zal minimaal wezen. :D 

 

Zelf heb ik een B7 uit 2011. (1.6 TDI bluemotion comfortline Dark oak Brown met zandkleurige interieur)

 

 

Daar wil ik graag de EGR-klep softwarematig dicht van laten zetten.

Zelf woon ik in het noorden, welke tuner raden jullie aan die goed werk aflevert? 

 

Groet,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb van de garage bericht gekregen over de kosten. Tevens word mij de optie voor een meerpijs gegeven om hem te chiptunen. Dan heeft hij 145pk en 310nm. Mijn vraag is echter hoe 'slecht' is dit voor de motor zelf, kijkende naar slijtage. Qua rijstijl ben ik een tourer en zeker geen "vw golf rijder". 

 

Iemand ervaring hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Altijd doen. Goede tuning heeft geen extra slijtage tot gevolg. De software voor de motor wordt geoptimaliseerd voor de brandstoffen die wij hier gebruiken waardoor je ca 20~25% meer vermogen hebt.

Motor loopt mooier, bij gelijk gebruik van gaspedaal wordt je verbruik lager (echter ga je vermogen meer aanspreken en wordt verbruik gelijk of iets hoger ;-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@LOUD

een motor moet op alle soorten diesel/benzine kunnen draaien die bijv in europa geleverd wordt, dat houd dus in dat jij met je auto naar ergens ver weg kunt rijden zonder negatieve prestaties te kunnen krijgen, mocht de brandstof aldaar minder van kwaliteit zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je mijn onderschrift leest zie je dat ik meerdere Passat's gereden heb tot hogere km stand.

Heb mijn 2e passat gekocht met 150.000 km op de teller. Bij 180.000 heb ik m getuned en bij 600.000 km heb ik m verkocht. De auto was in goede conditie. Motorisch kon die wagen denk ik nog wel een ton of 2 verder.

De motor heb ik nooit ontzien. Maar ben ook geen frequente stoplicht sprinter. Als ik in Duitsland ben wil ik wel lekker mee kunnen rijden. 

Tunen kan geen schade veroorzaken, mits je naar een goede tuner gaat.

JD engineering

VVT 

VAG-Techniek

Cardrik Tuning

 

Bij JB in Dieverbrug is je auto zeker in goede handen. En redelijk dichtbij. Echter moet je wel tijd nemen, want zijn agenda is meestal erg vol 3~4 weken wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar je zou denken dat een motor af fabriek toch de juiste afstelling heeft? Lijkt mij dat die hun product beter kennen dan een tuner. Dan hadden ze hem in de fabriek toch al zo afgesteld dat die meer vermogen heeft en soepeler loopt?

Heb je de sjoemel gate van vw niet meegekregen?

Af fabriek zit er dermate slechte software in dat als ze het opnieuw doen het nog belabberder word.

 

Maar lekker tunen bij een gerenormeerd bedrijf. Ga je geen spijt van krijgen.

Hier is denk ik 70% getunende rijders en ik heb er nog geen 1 horen klagen.

Ja die bij tunex achtige bedrijven zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een fabrikant levert vaak hardwaretechnisch gelijkwaardige motoren uit die ieder een paar vermogensranges heeft, als jij een sterkere motor koopt als je een nieuwe auto besteld zit er vaak andere software in. 

 

Wat fabrikanten vaak doen is dit:

 

SDI - basismodel - niet te tunen ivm geen turbo

TDi 8 klepper, VNT Turbo: 90 en 110 pk

TDI 16 klepper, VNT Turbo: 150 en 150 pk 

 

Zo zie je dat je met 1 motorvariant 2 verschillende vermogens kan bestellen, er zit mooi 2000 euro verschil in aankoopprijs in en het enige verschil is de motorsoftware. Wat je dus doet is een programma uit een sterker gemotoriseerd model in jouw auto laden + een individuele aanpassing specifiek op jouw auto toegespitst aangezien iedere motor een klein beetje anders is. 

 

Ziptuning / Tunex etc schieten een standaard file in je motorcomputer en kunnen NIET ALTIJD toetsen of alles goed werkt, de bedrijven die hierboven staan kunnen, en doen dat wel. Hoop dat je er iets aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik lees mee...en wil graag vragen; mijn egr klep lekt van mijn Touran. Om deze te vervangen wil ik graag de benodigdheden gaan aanschaffen. Heeft iemand van het forum hier een goed(koop) adres voor en welke onderdelen heb ik allemaal nodig? Alleen de klep zelf met wat pakkingen? Ik hoor het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Teddemans ik heb nog een gebruikte EGR liggen.

Ik weet niet wat er lekt, die dingen gaan volgens mij niet vaak lek.

 

EGR klep (is getest en werkt, mijn probleem zat in de bekabeling) is schoongemaakt. nummer 03G-131-502.

 

Ik kreeg een foutmelding dat de positie van de EGR een fout had. Later bleek dat de kabelboom startmotor doorgesleten draden had.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar je zou denken dat een motor af fabriek toch de juiste afstelling heeft? Lijkt mij dat die hun product beter kennen dan een tuner. Dan hadden ze hem in de fabriek toch al zo afgesteld dat die meer vermogen heeft en soepeler loopt?

Af fabriek is er maar 1 instelling, door de laboratoriumtest komen.. dat heeft niks van doen met optimaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar je zou denken dat een motor af fabriek toch de juiste afstelling heeft? Lijkt mij dat die hun product beter kennen dan een tuner. Dan hadden ze hem in de fabriek toch al zo afgesteld dat die meer vermogen heeft en soepeler loopt?

 

30 jaar geleden zou je volkomen gelijk gehad hebben, maar tegenwoordig hangt alles vast aan regeltjes en claims.

Als jij een 140pk TDI koopt, mag je van VW verwachten dat deze voldoet aan alle normen en eisen (*kuch afgezien van dieselgate), dus ook dat ie min of meer nog steeds 140pk doet als jij ergens in een vergeten dorp in Rusland ergens tussen de spinnenwebben je tank vol gooit ;)

 

Tuning is niets meer dan deze toleranties kleiner maken, en hiernaast zal ook het ea. veranderd worden aan met name je NOx uitstoot. Het zijn geen extreme cijfers, je uitstoot zal wellicht op het nivo komen van een 10 jaar oudere auto, daarentegen verbruik je wel weer minder brandstof, dus minder CO2.

De toename van vermogen en koppel daarentegen is zeer goed merkbaar, extra slijtage aan de motor zal alleen plaats vinden als je voortdurend dat extra vermogen blijft aanspreken, wat neerkomt op altijd binair gas geven.

Ik schat in dat we hier gezamenlijk enkele miljoenen kilometers per jaar rijden in getunde auto's, ik moet de eerste nog ontmoeten die motorschade door tuning heeft opgelopen.

Belangrijk is wel dat je een goede tuner neemt, dus sowieso al die marktplaats en facebook tuners, met een grote bocht om heenlopen.

 

Wat wel slecht is voor je motor is, de ERG, weg met dat ding! Softwarematig uitzetten is een goede start, maar dan kunnen ze later nog steeds gaan lekken. Afdoppen die handel ;)

(DPF verwijderen/leeghalen wordt ook veel gedaan, is een wat grotere stap, geeft wel een aardige brandstofbesparing en veel minder storingen met dure reparaties) 

aangepast door Mich76
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb gekeken martijn; motorcode is BLS.Zou de klep passen welke jij op het schap hebt liggen? Grt

Moeilijk zo te zeggen zonder nummer.

BLS is 1.9 diesel de mijne 2.0 TDI.

Volgens mij zijn er drie typen EGR geleverd op de touran BSL.

Dus 33% kans.

Kijk anders even onder de kap en schrijf het type nummer op.

Wat je ook nog kan doen met VCDS is de EGR aansturen in output test. Dan kun je ook kijken waar ie lekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

op zich valt het wel mee, je kan er redelijk goed bij als de V-band klem van het DPF makkelijk los wil en de kabels van de sensoren los en van de drukverschilsensor.

Je bent wel zomaar een uur of 2 aan het sleutelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden