Ga naar inhoud
  • 0

VCDS vraag mbt. activeren voice commands RNS310


OmeRoon

Vraag

Ik heb dit weekend mijn OBD2 kabel ontvangen en de auto (Passat CC uit 2010) even uitgelezen omdat ik graag voice commands wil activeren. Ik heb onlangs een andere bluetoothmodule geplaatst die dit ondersteunt, maar omdat mijn oude dat niet deed moet ik waarschijnlijk wat aanpassen in VCDS.

Ik had gehoopt dat Gerrit Speek dat op zijn site had maar uitgerekend de Passat CC heeft geen eigen pagina: http://gerritspeek.nl/vag-com_aanpassingen.html  Ook hier op de site en op VWVortex heb ik niet echt wat kunnen vinden, bij de meeste mensen werkt dit al omdat ze de betreffende module al in de auto hadden.

 

Nu heb ik dit gevonden: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5998359-voice-control-rns-310-BT-9W7 maar ik vraag me af of de codering daar hetzelfde is als voor mijn CC. Is er iemand die hier wat meer over kan vertellen of me kan uitleggen hoe ik de codering kan lezen? 

Hieronder de 2 - volgens mij - relevante logs:

Address 16: Steering wheel (J527)       Labels:| 3C0-953-569.clb
   Part No SW: 3C5 953 501 BN    HW: 5K0 953 569 AB
   Component: LENKS.MODUL   009 0122  
   Revision: FF010E35    Serial number: 20091116100131
   Coding: 0182270002
   Shop #: WSC 05311 115 00000
   ASAM Dataset: EV_VW360SteerWheelUDS A03002
   ROD: EV_VW360SteerWheelUDS.rod
   VCID: 72BD278B0425E3B75C5-8026

   Multifunction steering wheel control module: 
   Subsystem 1 - Part No SW: 3C8 959 537 D    HW: 3C8 959 537 D  Labels: 3C8-959-537.CLB
   Component: E221__MFL-TK6  H06 0022 
   Coding: E20000

-------------------------------------------------------------------------------
Address 77: Telephone (J412)       Labels:| 3C8-035-730-A.clb
   Part No SW: 3C8 035 730 E    HW: 3C8 035 730 E
   Component: Telefon       025 0983  
   Revision: --------    Serial number: 35502105234141
   Coding: 020000000100000000000101
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   ASAM Dataset: EV_UHVPremi 002709
   ROD: EV_UHVPremi.rod
   VCID: 25170CD7856BC40F097-8070


aangepast door OmeRoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

misschien heb je hier wat aan, bij mij werkt het in een B6 icm een RNS510.

Address 16: Steering wheel        Labels: 3C0-953-549-SW20.lbl
   Part No SW: 3C0 953 549 E    HW: 3C0 953 549 E
   Component: J0527               0015 
   Revision: 00006000    Serial number: 3C9953507P   
   Coding: 0000312
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 2E528485B99BDF3633-807A

   Subsystem 1 - Part No: XXXXXXXXXXX
   Component: E0221           002 0010

No fault code found.

 

 

Address 77: Telephone        Labels: 3C0-035-730.lbl
   Part No SW: 5N0 035 730 B    HW: 5N0 035 730 B
   Component: J412                8502 
   Revision: 00015000    Serial number: 0000B7A090504
   Coding: 0020041
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   VCID: 275C71A196618E7EF0-8072

No fault code found.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Moet de kabelboom tussen de RNS en Tel module wel geschikt zijn voor spraakbediening.

Kan me nog herinneren dat ik toen zo'n tussen adapter die tussen de Quadlock komt gekocht had.

 

Alleen zo'n kabelboompje met groen blokje die in de quadlock komt ondersteund het niet

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanx @@wulfke ik zal zo eens even kijken! Bedoel je dat bij adres 16 dan 0582270002 moet komen? Hoe kom ik er precies achter welke bit wat doet, is daar documentatie van of een tootlje voor? Ik zag dat er voor die longcoding een handig progje was die dan aangeeft wat alle settings zijn die je vervolgens kunt aanvinken. Werkt dat ook voor die shortcoding?

 

@ bedoel je de stekker in de bluetoothmodule?

 

@@Diver: graag. Al zie ik wel dat jouw coderingen niet overeen komen met de mijne maar alle info is welkom. :wink:

aangepast door OmeRoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

byte 01 bit 3 aanvinken in adres 16 steering wheel levert niks op ?

 

de codering van adres 77 lijkt goed te zijn, enkel kan je de spraak op NL zetten door byte 00 te wijzigen van 02 naar 0B

 

Zojuist even de tijd genomen om es te kijken hoe VCDS versie 17 werkt (ten opzichte van versie 5 ofzo die ik vroeger had) en ontdekt dat die longcoding helper ook werkt voor de shortcoding. Ideaal! 

 

Bitje 3 gezet in byte 1 op module 16 en in 77 Nederlands aangezet. Knopje ingedrukt en.... werken! Bedankt voor de hulp @@wulfke !

Overigens "praat" mijn auto nog wel Engels maar de herkenning van Nederlandse namen gaat alvast prima. 

 

 

Moet de kabelboom tussen de RNS en Tel module wel geschikt zijn voor spraakbediening.

Kan me nog herinneren dat ik toen zo'n tussen adapter die tussen de Quadlock komt gekocht had.

 

Alleen zo'n kabelboompje met groen blokje die in de quadlock komt ondersteund het niet

 

Ik zeg: lang leve de Passat CC want blijkbaar lag die kabelboom er al. Alles werkte na VCDS aanpassingen hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kon wel Nederlands kiezen (dat was de onderste optie in adres 77) maar die mevrouw blieft blijkbaar alsnog in het Engels tegen me te praten.  :wink: 
Ik weet niet of ik ergens een taalcode kan zien aan de 3C8 maar ik heb em wel uit het buitenland, dus misschien is dat inderdaad de reden.

aangepast door OmeRoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo goed als alle BT modules gebruiken dezelfde label file om te coderen. Dus is niet omdat je het zo kan instellen dat je het ook zo kan hebben. Als de module zelf deze functie niet ondersteund dan beschik je ook niet over het gewenste resultaat terwijl het wel ingesteld kan worden.

 

Net als je in het boordnet kan instellen dat je voorruitverwarming wil maar niet elk boordnet ondersteund deze optie (hardwarematig) terwijl je het wel in elk boordnet kan instellen.

 

Moet even kijken welke module nu de spraak regelt en waar het NL uit komt. Ofwel de BT module, ofwel de RNS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo goed als alle BT modules gebruiken dezelfde label file om te coderen. Dus is niet omdat je het zo kan instellen dat je het ook zo kan hebben. Als de module zelf deze functie niet ondersteund dan beschik je ook niet over het gewenste resultaat terwijl het wel ingesteld kan worden.

Net als je in het boordnet kan instellen dat je voorruitverwarming wil maar niet elk boordnet ondersteund deze optie (hardwarematig) terwijl je het wel in elk boordnet kan instellen.

 

Moet even kijken welke module nu de spraak regelt en waar het NL uit komt. Ofwel de BT module, ofwel de RNS.

 

 

 

Mijn RNS is gewoon in het Nederlands en geeft ook aanwijzingen in het Nederlands via de navigatie. Dus mijn 1e verdachte lijkt me dan de BT module. 

 

Maar wat ook wel vreemd is, is dat ik in het menu tussen de tellers geen Nederlands kan kiezen terwijl mijn auto een originele NLer is. Misschien dat het daar ook wat mee te maken heeft? Ik zal es kijken wat er gebeurt als ik die op bv. Duits zet. Is dat menu op een of andere manier nog uit te breiden met bv. Nederlands?

aangepast door OmeRoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De taal in de teller is afhankelijk van de teller software en type teller.

Mijn vorige CC 3C8 kleuren teller had geen NL taal, de volgende die erin kwam was een 3AA kleurenteller maar ook geen NL taal, Dan is er een andere 3AA kleuren teller in gekomen met wel NL taal, nu zit er terug een 3C8 teller in maar 3D kleuren teller en deze ondersteund ook NL taal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De teller is denk ik hier de bindende factor, gezien deze geen NL ondersteund zal ze altijd Engels blijven lullen.

 

Probeer je teller een in Duits te zetten, wat spreekt ze dan?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De teller is denk ik hier de bindende factor, gezien deze geen NL ondersteund zal ze altijd Engels blijven lullen.

 

Probeer je teller een in Duits te zetten, wat spreekt ze dan?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Zou eens goed kunnen Ronald gezien ik net gekeken heb in mijn eigen codering en de BT ingesteld staat op Engels ipv NL. Maar de teller staat wel ingesteld op NL en de dame spreek ook gewoon NL.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb Duits geprobeerd en inderdaad gaf toen Helga de telefoon aan. ;-) 

 

 

De taal in de teller is afhankelijk van de teller software en type teller.

Mijn vorige CC 3C8 kleuren teller had geen NL taal, de volgende die erin kwam was een 3AA kleurenteller maar ook geen NL taal, Dan is er een andere 3AA kleuren teller in gekomen met wel NL taal, nu zit er terug een 3C8 teller in maar 3D kleuren teller en deze ondersteund ook NL taal.

 

Ik heb een zwart/witte teller en ik lees hier dat die er gewoon niet is in NL, dus dan houden we het lekker bij Engels. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb Duits geprobeerd en inderdaad gaf toen Helga de telefoon aan. ;-)

 

 

 

Ik heb een zwart/witte teller en ik lees hier dat die er gewoon niet is in NL, dus dan houden we het lekker bij Engels. ;-)

Er is een zw/wit teller die Ned taal ondersteund, heb hem zelf gehad.

 

@@Bonny zou hier op kunnen reageren, wie weet heeft hij er nog 1

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja maar dan ben je weer andere opties kwijt toch? Althans, dat begreep ik uit dit:

 

 

De oude 3C8 tellers (SW01xx) kunnen inderdaad alleen een CC logo laten zien, maar hebben wel comfort en licht/zicht menu in een 3C/B6, maar helaas geen NL.

De nieuwere versies (SW04xx) hebben wel een Variant logo, wel een NL taal, maar dan verlies je comfort en licht/zicht menu in een 3C/B6. Deze menus heb je wel in een B7.

 

[....]

 

Gr. Bonny

aangepast door OmeRoon
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je nu aanhaalt ging eigenlijk over kleurentellers, maar dit is ook waar voor z/w tellers:

 

De nieuwere versies (SW04xx) hebben wel  NL taal, maar dan verlies je comfort en licht/zicht menu in een 3C/B6. Deze menus heb je wel in een B7.

 

 

Het is dus maar net waar je de voorkeur aan geeft of wat je belangrijk vindt.
De meeste mensen die ik spreek wat betreft tellers willen de nieuwste firmware, dus met NL en het verlies van die 2 menu's is het minst belangrijk.

Het het comfort menu is vrij makkelijk weer terug te krijgen door plaatsen van 3AA comfort module i.c.m. 7N0 gateway.

 

 

Gr. Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden