Ga naar inhoud
  • 0

Defecte motor: repareren of afvoeren?


meulenbeldj

Vraag

Beste forumleden,

 

Ik ben in het bezit van een Volkswagen Passat Variant Highline
Bouwjaar 2006, 2.0 TDI DRF 103 kw full options. Achteruitrij camera, flippers aan stuur, stoelverw. enz.

Hij heeft nu 300303 km gelopen en heeft vorig jaar mei een grote beurt gehad en nieuwe distri.

 

Ik zit nu met het volgende dilemma. 2e kerstdag op de terugweg naar huis begon de auto te trillen en ik had geen vermogen meer. ANWB erbij. volgens de ANWB'er vermoedelijk verstuifer stuk. Auto uiteindelijk afgevoerd naar vaste garage. Deze vermoede ook defecte verstuifer. Ik attendeerde hem op de werkplaatsactie van de verstuifers. Daarvoor moest ik naar de dealer. Geluk, deze zat 300 meter verderop. Daar heen gebracht. Dealer heeft gisteren en heeft de bovenkant van de motor los gehaald en kon daar geen probleem vinden. verstuifers goed, nokkenas goed. Om verder te kijken moet nu de hele motor uit elkaar gehaald worden en volgend de dealer moet ik dan rekenen op 3500 a 4000 euro. Dat is even schrikken. Een optie zou ook zijn om een andere motor te plaatsen, maar dan moet ik ook rekenen op minstens 1600 a 2000 euro. Daarnaast kan ik hem ook laten afvoeren. Ik krijg er dan natuurlijk niet de hoofdprijs dat weet ik. Ik besteed het geld dan liever aan een andere auto.

 

Wat zouden jullie doen? Repareren of andere motor plaatsen en dan verkopen?

Of toch de auto afvoeren?

 

Ben benieuwd naar jullie mening

 

Groet,

 

Jeroen

aangepast door meulenbeldj
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Jeroen, waar in het land zit je ongeveer? Ik zou een van de experts laten kijken, de dealer is in veel gevallen niet goed in het repareren van delen, maar vooral goed in het vervangen van...

 

Is de auto uitgelezen? Wat kwam daar uit?

 

Kreeg je geen foutmelding? Is niet je ic slang los geschoten? Heb ik een keer gehad, ook geen vermogen en de auto trilt dan idd een beetje. Maar gaat ook in noodloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

EGR klep defect ?

Turbo schoepenverstelling vast ?

 

We kunnen uiteraard niet in uw geldbuidel kijken maar gezien de KM stand van de auto (zit mogelijks een typ foutje in) en het bouwjaar ga je er niet veel meer voor vangen als je deze laat afvoeren.

Ook weet uzelf als de beste hoe de wagen onderhouden is en in welke toestand deze zich nu bevind (dan denk ik aan schokdempers, remmerij, banden, chassis/koetswerk algemeen, enz)

Als je weet dat de er binnenkort remmen, schijven, banden aan zitten te komen is dit nog een extra meerprijs bij de eventuele "nieuwe" motor.

 

lastige beslissing maar direct uit handen geven zou ik eigenlijk ook niet, kan zowel ook iets klein zijn gezien de motor het nog deed zonder andere toeters en bellen.

Bij een kapotte oliepomp zou je meldingen en lampjes krijgen en zit je met een kapotte turbo en vastgelopen motor enz maar volgens ik opmaak uit het verhaal is dit niet het geval.

 

succes met het maken van de juiste beslissing

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals de meeste al aangeven, ik zou ergens anders een second opinion laten uitvoeren,

want ze "vermoeden" geeft bij mij altijd het "haren rechtop" effect.

Ik heb het met mijn Passat gezien, uiteindelijk uitgelezen door Vdub, en daar tot op heden nog

zeer blij mee dat hij dat gedaan heeft, maakte een hoop duidelijk, en heb daardoor uiteindleijk

mijn problemen kunnen oplossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu gaan er als ik dat lees een heleboel dingen fout.

 

Als jij de 2.0 TDI motor met roetfilter hebt dan heb je motorcode BMP.

 

Op deze motorcode is geen werkplaatsactie van de verstuivers van toepassing, jij hebt Bosch verstuivers en de actie betreft Siemens.

 

Verder begrijp ik niet waarom de dealer (die dit ook moet weten overigens) de bovenkant eraf trekt.

Als er verder niets te zien is, nokkenas (en vooral de glijlagers) zijn in orde en de kleppen ook, dan is er daar mechanisch niets defect.

 

Aandachtspunt: Ingeslagen verstuivers. dat is met afgenomen kop makkelijk te bekijken.

Aandachtspunt: oliepomp balans as module.

aandachtspunt: hydrostoters genitreerd.

 

Onzin om de hele motor uit elkaar te halen, als je het carter eraf trekt kun je van de onderkant al een heleboel zien.

 

Kop eraf 4 uur werk. nieuwe kop (gereviseerd met stalen bussen, koppakking en kopbouten 1250 euro)

Kopdelen omzetten 2 uur werk.

Kop erop ook 4 uur werk.

 

Carrec in Soesterberg doet deze reparatie compleet met nieuwe nokkenas, grotebeurt, diistributieriiiem en delen en hydro stoters voor 3500 euro. Zijn er delen in orde en kunnen ze die overzetten dan is het minder.

 

wat ik zou doen:

- controleren nokkenaslagers, nokken op de as, zijn deze in orde (niet ingesleten door diesel in de olie?)

- controleren asje oliepompmodule is deze al eens vervangen (heb je al tandwiel of nog ketting)

- controleren zuigers (geen pissende verstuiver gehad en daardoor waterslag?)

 

Als dit in orde is en je hebt een BMP de kop laten reviseren, heb je weer jaren plezier.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

km stand is overigens 300303.

EGR klep is overigens al nagekeken en dat is niet het probleem.

 

De motor loopt op 3 cilinders en "bokt" heel erg. Verder geen vermogen. Kan wel rijden. Hij is ook uitgelezen en geeft een storing in de turbodruk in mis fire op de 2e cilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo te zien komt Jeroen uit Oldenzaal. Vraag eens of Patrick Seiger (Seiger auto’s) er naar wil kijken. Zit aan de Hengelosestraat tegenover Pan’s restaurant. No nonsens garage.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Dat kan ik ook wel eens doen. Helemaal niet aan gedacht. Ben er vorig jaar nog geweest voor grote beurt en distri.

Zal Patrick eens om een second opinion vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@meulenbeldj ben je hier nog meer verder gekomen?

 

Ja ik ben uiteindelijk bij Seiger auto's geweest en de passat heeft een koprevisie gehad. De kleppen waren stuk. Auto rijd weer als een zonnetje. Enkele dagen later had de auto spontaan geen vermogen meer. Weer terug naar Seiger auto geweest. Auto gaf storing aan de turbodruk. Sensor bleek vervuild, deze schoongemaakt door Seiger auto's en dat kosteloos. Sindsdien rijd hij prima. Ben nu alleen toe aan een nieuwe accu. Hoop dat ik er voorlopig mee kan rijden ipv geld uitgeven. 

Ik kan iedereen Seiger auto's aanraden. Top garage. Aardige gast en denkt goed mee. 

aangepast door meulenbeldj
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden