Ga naar inhoud
  • 0

egr koeler kortsluiten


arthurs

Vraag

Morgen gaat de garage de egr koeler doorkoppelen. Mathijs wees me door naar Aad en die had het nogal druk (jammer de donkervoortstraat roept interesse op), dus mijn lokale garage gaat dit doen. Als dat niet helpt wordt het kijken naar de waterpomp en of koppakking/kop. Dit is dus nog een simple test. Nu is de egr er jaren geleden al uitgeprogrammeerd in combinatie met tuning. Mijn garagehouder beweerd dat er toch nog uitlaatgassen doorheen gaan ook al is hij uitgeprogrammeerd. Wat ik mezelf nu afvraag is of de egr een leiding is die altijd een gedeelte van de uitlaatgassen doorvoert of een leiding is die (origineel) alleen open gaat bij deellast en koude motor. 

Als er altijd uitlaatgassen doorheen gaan wordt hij dan dus erg warm zonder koeling?

Motor :Bmp 2.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

als de EGR is uitgeprogrammeerd door de tuner, dan komt hij bij koude motor en in deellast niet in. Normaal wordt de EGR dan gebruikt om de stokstofoxiden terug te dringen.

 

Geheel uitlaattechnisch afdoppen kan echter niet omdat bij een BMP motor de regeneratie van het roetfilter wordt gestart door kort de EGR aan te sturen, en deze doet het dan nog wel. Is je EGR dan afgedopt dan krijg je een storingsmelding. Hij zal dan niet starten met de regeneratie en dan krijg je een te vol roetfilter.

 

De koeler kan wel worden doorgelust waterzijdig, hij wordt niet te warm.

 

Als je bang bent dat de EGR koeler, uitlaatgassen in je koelcircuit perst, kun je twee dingen doen.

1- De koeler uitlussen en deze zelf op druk zetten, de koeler moet op druk blijven staan en het koelcircuit dan juist niet.

2- De koeler lekker zo laten zitten en met VCDS de EGR open sturen (kan met outputtest), en dan kijken of er meer bubbels komen als hij open staat dan dicht. Dit is wel moeilijk omdat de bubbels te zien zijn bij het expansievat en eerst door het circuit moeten.

 

Ik ben er bang voor dat je koppakking doorslaat. krat bier en een doos sauzijzen en een kaasbroodje voor Rachid (mag ook een kippenpoot zijn).

 

Hoe is je balansasmodule, zit daar al een tandwiel in en zo ja wanneer is dat asje voor het laatst vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pompaandrijving is reeds gemodificeerd door de vorige eigenaar en ongeveer 80.000 km nog gecontroleerd door Matthijs. Asje is toen niet vervangen omdat hij die niet op voorraad had, maar zag er goed uit.

EGR op een mooie manier omschreven: Je drinkt ook niet je eigen pis om minder afvalwater te produceren.  :wink: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de complete egr koeler verwijderd bij de bkp motor dit had ik jaren eerder moeten doen. Laatst met onderhoud alles na gelopen spruitstuk en gasklep was nog net zo schoon als toen ie er nieuw in ging. Kwa werk was ik met 2 uurtjes klaar verwijdering en door lussen van de koelslangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pompaandrijving is reeds gemodificeerd door de vorige eigenaar en ongeveer 80.000 km nog gecontroleerd door Matthijs. Asje is toen niet vervangen omdat hij die niet op voorraad had, maar zag er goed uit.

EGR op een mooie manier omschreven: Je drinkt ook niet je eigen pis om minder afvalwater te produceren. :wink:

Dus adem je de extra nox maar in?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eindelijk is dan de koppakking vv. Het borrelen is nu over en ook de verwarmingsproblemen. Helaas waren ook de verstuivers ingeslagen wat boven de 3 ton redelijk normaal is. Ook wat tuimelaars waren ingelopen, die zijn vv . Al met al een weekje later was hij weer klaar. De duidelijk stillere loop valt meteen op en de kachel levert goed warmte. Vanwege de verstuivers zit er nu ook een ruilkop op met stalen bussen. Maar er is altijd een maar :evil: .

We rijden deze auto al zo'n 100.000 km, we kunnen dus redelijk  inschatten of alles nog goed loopt. Ik had een minimaal zelfde vermogen verwacht, maar het is minder. Een van de dingen die opviel toen we dit exemplaar kochten was dat hij echt power had voor een 8 klepper. Dat kwam ook behoorlijk in als je hem gas gaf. Die gretigheid is er vanaf. Dit wil niet zeggen dat je niet mee kan komen in het verkeer, er moet echter wel meer geschakeld worden. Ook het verbruik lijkt hoger, maar dan moet ik eerst nog een keer tanken. Ik zit normaal gesproken op de 1 op 16. In de winter is het verbruik echter altijd hoger.

Nogmaals hij loopt prima maar het lijkt wel of het tunen ongedaan is gemaakt. De variabele turboverstelling werkt nog, dat is (alleen visueel) gecontroleerd. Nu begrijp ik dat je de timing kunt checken met de vcds?. Is dat een betrouwbare manier?  Dan kan ik met zo'n uitdraai terug naar mijn garage. hier in omgeving Breda zit iemand die dat ook kan. 

aangepast door arthurs
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De man in Breda is echt een wizkid op het gebied van instellingen voor verschillende auto's, maar is ook zo eerlijk om te zeggen dat hij van dit gebied te weinig weet voor een goede diagnose. Waar kan ik het laten checken? Het liefste in de buurt op korte termijn, en is de timing aanpassen veel werk. Dat zou ik dan meteen het liefste laten doen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is wel een uurtje rijden, maar zou een optie kunnen zijn. Ik heb vandaag inderdaad gezien dat ik al een reservemelding krijg bij 900 km. Dat is dus minimaal 100 km eerder dan normaal. Ik heb geen idee wat er nodig is aan tijd op de timing aan te passen maar dat ga ik nog wel navragen. Ik wil er zo alleen niet te lang mee rond rijden, dus eens kijken wanneer het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Avs had niet voor vrijdag tijd, dus ik ben ff naar Twan gereden. Alles blijkt precies te kloppen (0 graden), de timing is perfect, de turbo komt aan zijn druk. Ook de verstuivers hebben wel wat afwijking maar zitten volgens Twan  binnen de marges. Verder kon hij zien  dat er of een aanpassing zat in de egr klep, of dat die een probleem had. Maar die was er al uitgeprogrammeerd, dus dat moet ook geen probleem zijn.

Volgens Twan is het wel zo dat na een montage van een andere kop de auto een tijd nodig heeft voordat alles weer een beetje vertrouwd overkomt, en ook het inslijten van de kleppen heeft tijd nodig. Waarschijnlijk is de stillere loop en het stemmetje in je hoofd dat het wel nog niet goed zal zijn de grootste storingsfactor. Gewoon vertrouwen hebben dus en gaan met dat ding. Afijn, de rit en de kosten waren het me toch wel waard om dat gevoel kwijt te raken, en ik durf nu weer heerlijk door te rijden zonder het gevoel te hebben dat ik mijn roetfilter volblaas. :?

aangepast door arthurs
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oké, dan blijft de vraag hoe het kan dat ik iets aan koppel mis. Wat we kunnen controleren lijkt te kloppen in ieder geval.  Ik was eigenlijk een beetje gerust gesteld :neutral:

Vraagje; als een auto getuned is met alleen software, neemt dan de turbodruk toe over het gehele toerenbereik, of alleen tot een hoger toerental. Volgens Twan komt hij naml. precies aan de (originele ?)waarde. In dat geval verdienen de turboslang en actuator ook nog een keer de warme aandacht. De verstelling heb ik gecontroleerd, maar of het bereik geheel bereikt wordt weet ik natuurlijk niet. 

aangepast door arthurs
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Software update op een auto met 330.000 km? Dat zou wel het laatste zijn waar ik aan dacht, maar kan natuurlijk wel. Datgene waar je als eerste aan voorbijloopt . Het is echter geen stealer waar de reparatie gedaan is, kan een universele zomaar het motormanagement overschrijven ?. Zo ja kun je dat aan nog iets anders zien. Het zou vervolgens niet slim zijn omdat hij zelf de egr er ook waterzijdig uitgehaald heeft. Dan zou die ook weer aangestuurd worden bij deellast en vervolgens toch ook een storing geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze was warm precies 0 graden. Hij verliep tijdens het optoeren zo weinig dat Twan in eerste instantie dacht dat er iets mis was met de meting. Wat later verliep hij dan uiteindelijk iets van een halve graad.  Koud is niet gecontroleerd. Turbodruk zakt af in de hogere toeren, maar is tot die tijd wel het originele maximum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden