Ga naar inhoud
  • 0

Problemen DAB+ ontvangst Discover Pro (Passat B8)


pe2aab

Vraag

Hallo,

Ik bezit een Passat B8 met Discover Pro entertainment system. Tevens is de DAB+ receiver geïnstalleerd. Steeds vaker heb ik ontvangstproblemen met DAB+

Wat me het meeste gebeurd is dat ik de auto 's avonds op de oprit parkeer tijdens een uitzending op DAB+ (willekeurige zender; voor het gemak; Radio538 ivia de multiplex 11C.
Wat dan gebeurd is dat als ik 's morgens weer vertrek, ik geen DAB+ ontvangst heb en ik de radio dus handmatig op FM ontvangst moet zetten omdat de radio anders om de c.a. 10 seconden 'checkt' of er weer DAB+ stream te ontvangen is. Dit is ook te zien aan een antenne symbool achter de zendernaam met een streep erdoor. (zal van de week even een foto maken en toevoegen aan dit topic).

Dat het aan de ontvangen signaal sterkte ligt lijkt me sterk. Ten eerste zet ik de auto werkend weg met een prima signaal via DAB+ en ten tweede geven ook de kaarten aan dat er bij mij thuis ruim voldoende dekking is. Ook eventuele stoorbronnen in de regio zijn geen optie want het overkomt me niet alleen thuis maar ook bijvoorbeeld op het werk. (totaal ergens anders)

De radio aan/uit/aan zetten biedt geen relaas. Ook contact helemaal uit en vervolgens weer aan helpt niet. Enige dat helpt is hopen dat het weer werkt na een poos parkeren met auto helemaal afgesloten. Echt zo'n probleem wat een VW werkplaats 'hoofdpijn' oplevert want het is een intermitterend probleem.

Wie (her)kent dit probleem of heeft dit zelf ook?

Ik vermoed dat het probleem hem zit in het DAB+ Protection Level. Elke DAB+ stream heeft een mate van correctie in haar carrier. Hoe meer protectie, hoe beter de decoding van de stream maar dat gaat wél ten koste van het aantal services in de multiplex of men moet de hele multiplex in een lagere bitrate streamen. Hoe meer corrigerende data er meegestuurd wordt hoe minder signaal de ontvanger nodig heeft om een goede doorgifte van de radiozender te geven. Nadeel is wel dat er dan minder radiozenders op een DAB+-kanaal kunnen worden doorgegeven.
Om je een voorbeeld te geven; Radio538 heeft op de multiplex 11C, zender Eindhoven Noord Protection Level EEP 3-A met een bitrate van 80 kbps.
Wat soms helpt is overschakelen naar een Duitse DAB+ zender met services welke een hoger Protection Level hebben. Maar dit is ook niet altijd de oplossing.

Lees meer over gradaties van Protection Level in dit artikel: https://mediamagazine.nl/alleen-zendvermogen-belang-goede-lokale-dab-ontvangst door Rene Stevens van HFPrints.

Een lastige kwestie maar wellicht zijn er mensen die mee kunnen denken in een oplossing?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

heb je ook ingeschakeld dat de radio bij slecht signaal overschakelt naar FM?

Misschien dat er een RDS code verkeerd opgeslagen is in de voorkeuze.

Ja die optie staat aan. Bij geen DAB+ schakelt ie dan over op FM. Als de DAB+ stream niet wordt gevonden (b.v. die van Radio538 want die zit ook op FM) dan valt de radio elke c.a. 10 sec. stil. Ik zet hem, als de DAB+ weer eens niet wordt ‘opgepikt’ maar meteen handmatig op FM want anders wordt het een vervelend autoritje ;-)

De RDS is overigens alleen voor FM signalen. DAB+ heeft andere manieren van station indicatie welke in de multiplex zit.

 

Ja ik heb weer eens een complex probleempje (of misschien wel een maandagmorgen modelletje DAB tuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou het probleem toch eerder zoeken in de antenne of in inder geval een compo ent dat te maken heect met het dab ontvangst.

Kan een los contact of vocht oid zijn. Waardoor het de ene keer wel werkt en de andere keer niet.

Als je nog garantie hebt laat je het de dealer toch lekker uitzoeken.

 

Heb iets dergelijks bij mijn vorige auto met aftermarket Dab+ overigens ook gehad. Daar bleek vocht in de antenne te zitten wat soms slecht ontvangst opleverde

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat ik raar vind is dat je ca 10 sec geen geluid hebt omdat de radio aan t zoeken is.

Met de slechte antenne die ik had hoorde ik alleen af en toe dat de radio om schakelde tussen FM en DAB. Geen moment stilte dat ging direct. Uiteraard wel hoorbaar in stereo beeld en klank die wat flakker werd.

Op de autobaan merkte ik t amper, omdat mijn winterbanden geluid dan t verschil overstemde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal een poging doen om een filmpje te maken. Bij de B8 zit de DAB antenne overigens in het rechter achterraam van de kofferbak uitgevoerd als een dun draadje in het glas. Los contact zou kunnen, vocht is wat onwaarschijnlijker. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Indien gewenst kan ik daar wel wat uitleg uit de diverse SSP's over plaatsen.

VW heeft bij de B6 een heel mooi concept voor raamantennes geïntroduceerd!

Nou kom maar op met die schriftelijke college. Beetje extra educatie kan nooit kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag Wittebrug (Den Haag) aan de telefoon gehad. Niet met de oplossing maar wel met het verhaal dat ze dit meer hebben gehoord. Ik ben dus niet uniek!
Wilde een filmpje maken vanmiddag maar je raadt het al; de hele dag perfécte DAB+ ontvangst :smile:

aangepast door pe2aab
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het blijkt uit praktijktests dat het probleem zich ook in de bitrate bevindt.

Om weer DAB+ stream te krijgen schakel ik (in Brabant) naar de Multiplex MTVNL en kies RadioJND (enige stream) en na een aantal seconden weer DAB+ ontvangst. Vervolgens klik ik weer op Radio538 en werkt het weer.
Dat is tot nu toe de enige workaround die ik heb kunnen vinden.

Parameters Radio 538:
Service ID     PTY       Short Label Codec Bitrate (kbps) Protectie level User application
538           83C7 Pop Music 538                  AAC+      80                          EEP 3-A                MOT Slideshow
 

Parameters Radio JND:

Service   ID      PTY           Short Label Codec Bitrate (kbps) Protectie level User application

RADIOJND 8356 Pop Music JND               AAC+    48                     EEP 3-A              MOT Slideshow

aangepast door pe2aab
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt er sterk op dat ik de zaak weer aan de gang kan krijgen door af te stemmen op een 48 kbps bitstream zender.

In het Oosten heb je geen RadioJND via MTVNL dus kreeg ik daar de uitgevallen DAB+ decoding weer aan de praat door af te stemmen op:
 

Service             ID      PTY           Short Label Codec Bitrate (kbps) Protectie level User application

 SIMONE OLDIES 84BE Pop Music  SIMONE       AAC+    48                     EEP 3-A              MOT Slideshow

Een filmpje van de 'recovery' als ik afstem op Radio JND zal ik hieronder toevoegen.

 

aangepast door pe2aab
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden