Ga naar inhoud
  • 0

Vertraging bij starten met temperatuur <5°C


Ramon_Passat_B7

Vraag

Een opvallend dingetje, en vraag me af of het een probleem is cq. zal gaan worden.

Als ik de B7 laat staan tot de volgende ochtend, en de buitentemperatuur is laag (zoiets van 3 á 4°C of kouder) dan duurt het eventjes voordat de startmotor aanspringt. Ik moet de startknop (sleutel) echt 2 seconden ingedrukt houden voordat de startmotor aanspringt. Het is geen echt probleem maar valt me wel op, en vraag me af of hier een conclusie aan te verbinden is? Accu slechter aan het worden? Zit nog de originele in. Bij starten met licht aan zie ik de halogeenlampen een heel klein beetje dimmen. 

 

Opvallend dat het niet gebeurt in deze gevallen:

  • Laat ik de auto eventjes op contact staan, zonder direct na instappen te starten, dan springt de startmotor direct aan zodra ik de sleutel indruk
  • Buitentemperatuur rond 8-10°C, start direct
  • Heeft de auto al eventjes gereden, al is het maar 500mtr, dan start hij daarna ook altijd direct
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bijlage is van de BKP en dat is nog de pompverstuiver.

 

Dat de auto vertraagt start is normaal wordt door het motormanagement geregeld.

Heeft te maken met het voorgloeien wat iedere VAG diesel doet beneden de 14 graden.

Hij gloeit eerst volle bak voor 2 seconden en daarna gloeit ie nog na.

Systeem is overigens wel nieuwer, het is een snelgloeisysteem en niet zoals vroeger eerst driee maal een halve dag voorgloeien.

 

Ook als je de startknop heel kort indrukt start ie gewoon alleen niet direct, let maar eens op.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, het lijkt mij eigenlijk sterk dat er iets voor te gloeien is. Maar in de tractoren (AGCO-Sisu motoren) hadden we ook gloeispiralen in de luchtinlaat, dus onmogelijk is het inderdaad niet.

Maar voorgloeien is er dus altijd (bij niet-zomerse temperaturen)? Zal er eens op letten zodra het weer kouder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De CR-motor gloeit ATIJD voor onder de 14 graden celcius en de gloeistiften zijn binnen twee seconden al op 1000 graden. Dit is niet de oorzaak van het vertraagd starten bij kou lijkt mij. Lees de SSP maar na: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_316.pdf. (PDF-Alert!)

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad voorgloeien dus, in het boekje staat dat er bij temperaturen vanaf +5°C en lager een heater in de brandstoftoevoer wordt ingeschakeld. Gloeipluggen wordt niet over gesproken.

Maakt ook eigenlijk niet uit wáár er gegloeid wordt, dat was de vraag ook niet. Ik weet nu waar de vertraging vandaan komt en dat het geen problemen aanduidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden