Ga naar inhoud
  • 0

Winterbanden


Gast jered.seedorf1

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn advies is om minimaal 2 maten smaller te gaan voor winterbanden, ik weet niet welke zomerbanden op jouw auto horen.

 

Voor meer semantiek moet je eens lezen op http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

Waarom als ik vragen mag? In verband met stabiliteit ??

 

 

Verzonden via PTT post.....

aangepast door rusty1977
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@rusty1977: omdat de druk per vierkante centimeter als je op sneeuw rijdt beter iets hoger kan zijn zodat je meer doorzakt naar de weg en meer grip hebt.

 

Brede banden op droog asfalt = veel grip

Brede banden op nat asfalt = weinig grip

 

Iedere autofabrikant onderschrijft dat en levert veelal iets smallere winterbanden.

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op een Passat is een 205 winterband prima.

205 is ook de breedte van een originele winterset welke je onder een b6 en b7 kon bestellen.

 

B6 had 205/50R17

B7 had 205/55R17

 

Het hoogte verschil tussen 50 en 55 is te verwaarlozen. Velgen waren wel 6,5j ipv 7,5j zoals bij de velgen waar 235 onder zit.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door ThomasTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast jered.seedorf1

205 is ook de breedte van een originele winterset welke je onder een b6 en b7 kon bestellen.

 

B6 had 205/50R17

B7 had 205/55R17

 

Het hoogte verschil tussen 50 en 55 is te verwaarlozen. Velgen waren wel 6,5j ipv 7,5j zoals bij de velgen waar 235 onder zit.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Waar kun je zien hoeveel j een velg is

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat winterbanden veelal wat smaller zijn heeft te maken met het kunnen aanleggen van sneeuwkettingen, meer niet.

Dat smallere banden meer wegzakken in de sneeuw is onzin.

 

En dat smallere banden tov bredere banden minder contact oppervlak hebben is niet waar.

Dat bredere banden meer grip in bochten hebben komt niet alleen omdat ze breder zijn maar door het feit dat brede banden een andere vorm contact oppervlak (breed - smal) hebben dan smallere banden (meer vierkant) en minder hoog zijn, dus minder vervorming van het karkas hebben bij snel genomen bochten.

Een smaller maar breder oppervlak geeft een ander krachtenspel in het contactvlak dan bij een smallere band met een meer vierkant contactvlak welke gunstiger is bij het nemen van bochten..

Zijn hele wetenschappelijke boeken over geschreven.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat het krap gaat worden met de remklauwen. Ik heb 17inch op mijn B7 en daar is niet zo heel veel ruimte tussen klauw en velg. Voldoende ruimte in mijn geval, maar minder of ongeveer 1 inch. Die ruimte heb je namelijk nodig om een 15 inch velg te laten passen.

Ik zou het even proberen of het past, is een kleine moeite. En dan wel aan de voorwielen passen, daar zit de grootste remschijf. Zelf verwacht ik dat het niet gaat passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:thanks: voor de snelle reacties 

Dan maar op zoek naar een groter setje, gaat dit setje naar mijn schoonvader :wink:

 

Edit: in een ander topic die ik later vond staat ook dat het niet kan vanwege de remschijven.

aangepast door VW Marco
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:thanks: voor de snelle reacties

Dan maar op zoek naar een groter setje, gaat dit setje naar mijn schoonvader :wink:

Heb een setje van 5x dezelfde Velgen voor je liggen van 17inc,er liggen nog banden op van 5.9 en 4.9 .

 

Je zou alleen de winterbanden moeten aanschaffen dan heb je zo een ruilsetje zonder moeite te doen voor bandenwissel ???????? :mrgreen:

aangepast door Rachid17
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden