Ga naar inhoud
  • 0

Ontwatering raam


djanssen

Vraag

Beste,

Ik heb al een tijdje last van beslagen ramen met dit koude vochtige weer. Ik kan niet bijzonder vochtige plekken ontdekken, behalve beide (soft) rubbers aan de binnenkant van het raam van beide achterdeuren. Zie de eerste foto.

 

Die rubbers zijn alleen vochtig aan de voorkant van het raam, dus niet aan de achterkant.

 

Ik heb vandaag nog wat getest met water op het raam. Ik heb het idee dat het water langs het raamrubber in een gat moet lopen. Zie de tweede foto bij de pijl. Aan de achterkant zit er een duidelijk gat waar ik ook zo bijna 10cm met een ijzertje in kan komen. Daar loopt het ook prima door. Aan de voorkant kan ik er niet of met veel gepruts 2 of 3 cm in komen.

 

Ik vermoed dat die gaten aan de voorkant ook open horen te zijn, maar nu dichtgekoekt zitten.

 

Een paar vragen:

- klopt het dat er aan de voorkant ook een afwateringsgat hoort te zitten?

- kan bij die plek het vocht van buiten naar binnen doorslaan?

- hoe kan ik dat gat weer open krijgen zonder allerlei rubbers te beschadigen?

9485bf48e046698166cfa0a450e2339b.jpg2e6505934e71d9e89c0b25f3f2452700.jpg

aangepast door djanssen
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het kan ook het gaatje onderaan de deur zijn dat verstopt is dat het water afvoert wat langs het raam de deur in loopt.

En als je een panorama dak hebt lopen er bij sommigen ook afvoergootjes binnen de stijlen naar beneden.

Een verstopte airco condens afvoer is nog mogelijk of lekke kabeldoorvoer bij het schutbord.

Als laatste nog vervuilde modderkuipen in de wielkasten, hier komt veel modder en troep in en daardoor kan soms water via het ventilatiesysteem naar binnen komen.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Roy, dankje voor je suggesties. Ik heb deze plekken allemaal al doorgelopen en zie daar niets vreemds aan. Over blijven deze raamrubbers die aan de binnenkant nat zijn.

 

Ik heb de ontwateringsgaten aan de onderkant van de deuren al gecontroleert. Per deur zitten er 5 of 6. Uit de meeste kwam wel water lopen als ik water over het raam gooide. Ik neem aan dat die met elkaar in verbinding staan. Ook zag ik geen water onder de deurbekleding vandaan komen.

aangepast door djanssen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal eens met Petroman. Dit probleem van vochtaanslag op die plek is bij vele 3BG's te vinden.

Voor beslagen ramen is weer echt het seizoen aan het worden.

Water onder de vloerbekleding helpt hierbij ook niet... en lekkage via interieurfilterbehuizing, ECU-behuizing, airco afvoer en deurpakkingen zijn hiervan vaak de oorzaak.

Echt kwaaltjes van de 3BG... (niet exclusief hoor)

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, helemaal mee eens en ga ik ook zeker verder uitsluiten. Het probleem wat ik nu wil oplossen is dat wat ik in het eerste bericht heb beschreven. Juist ook omdat het rubber wat je op de eerste foto kunt zien nat is (meer dan vochtig) en er dus ook narigheid op groeit... Zie ook mijn vragen die ik daar stel :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@djanssen: rubber aan de buitenzijde hoort nat te zijn. Sterker nog die hele kant van de binnendeur is de natte zijde. De metalen deurplaat houd het vocht tegen. Voorop gesteld de pakking daarvan is nog in orde. Probleem issue nr x bij 3BG.

Dan heb je nog de pakkingen onder je achterlichten, die gaan helaas ook geen 30jaar mee > vocht in interieur

Voor je deuren: controleer de afvoergaatjes aan de onderzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, dan ga ik die plekken eerst nauwkeurig nakijken. Doorslag van het buitenrubber naar buitenrubber lijkt dus niet logisch?

 

Vind het wel vreemd dat de binnenrubbers alleen op die plek nat zijn en niet die bij de ramen van de voordeur of de achterkant van de ramen van de achterdeuren. Zal het daar echt zoveel warmer zijn?

 

Moet ik om de achterlampen te controleren de hele lampunit er uit schroeven of iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, dan ga ik die plekken eerst nauwkeurig nakijken. Doorslag van het buitenrubber naar buitenrubber lijkt dus niet logisch?

 

Vind het wel vreemd dat de binnenrubbers alleen op die plek nat zijn en niet die bij de ramen van de voordeur of de achterkant van de ramen van de achterdeuren. Zal het daar echt zoveel warmer zijn?

 

Moet ik om de achterlampen te controleren de hele lampunit er uit schroeven of iets anders?

Vocht in je achterlichten is ook een kwaaltje bij de 3bg variant, om ze te controleren hoeven ze er niet uit je ziet zo aan de buitezijde of er vocht inzit???? meestal aan de zijkanten , heb er ook last van , om ze te vervangen of nieuwe pakking er in te zetten moeten ze in zijn geheel eruit, beste is om een dunne pijpsleutel 8 te gebruiken, boutjes zitten nogal diep. Tja de passat 3b/g blinkt niet uit wat betreft vocht buiten houden???? succes. En neem de adviespunten wat gezegt is wel serieus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het kan ook het gaatje onderaan de deur zijn dat verstopt is dat het water afvoert wat langs het raam de deur in loopt.

En als je een panorama dak hebt lopen er bij sommigen ook afvoergootjes binnen de stijlen naar beneden.

Een verstopte airco condens afvoer is nog mogelijk of lekke kabeldoorvoer bij het schutbord.

Als laatste nog vervuilde modderkuipen in de wielkasten, hier komt veel modder en troep in en daardoor kan soms water via het ventilatiesysteem naar binnen komen.

Waar vind ik de afvoer van airco condens? Onder de auto?

 

En als de kabeldoorvoer niet goed afdicht heb ik (dus) last van nat tapijt bij de pedalen?

 

Thanks!  :thumb: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend ff vloeistoffen en bandenspanning gecontroleerd. Toen ik de achterklep open deed, hoorde ik een gesis onder het raam. Ik zag al snel wat belletjes onder een rubbertje vandaan komen waar het raam in ligt (zie foto). Ik vermoed dat in ieder geval daar wat vocht door heen loopt en zo uiteindelijk in het slot terecht komt. De slotvanger heeft namelijk de nodige roest.

 

Is dat rubber makkelijk te vervangen of moet het raam er dan uit? Is er een andere optie, bijvoorbeeld het gootje tussen raam en beplattng kitten?

 

314d43da30fc2e6eafbde76a117aeafc.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend ff vloeistoffen en bandenspanning gecontroleerd. Toen ik de achterklep open deed, hoorde ik een gesis onder het raam. Ik zag al snel wat belletjes onder een rubbertje vandaan komen waar het raam in ligt (zie foto). Ik vermoed dat in ieder geval daar wat vocht door heen loopt en zo uiteindelijk in het slot terecht komt. De slotvanger heeft namelijk de nodige roest.

 

Is dat rubber makkelijk te vervangen of moet het raam er dan uit? Is er een andere optie, bijvoorbeeld het gootje tussen raam en beplattng kitten?

 

314d43da30fc2e6eafbde76a117aeafc.jpg

Kwaaltje bij de variant, vlgs mij zit het raam gekit en kan je niet zomaar rubber vervangen????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt.

 

Die rubberen rand zit aan het achteruit vast. Het daadwerkelijk vastzetten van het achterruit is met kit.

 

Naar voorbeeld van een ander forumlid heb ik bij herplaatsen/herspuiten van oude achterruit/achterklep deze rubberen rand eraf laten halen. Schuurt anders alleen maar verf kapot over de jaren.

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt.

 

Die rubberen rand zit aan het achteruit vast. Het daadwerkelijk vastzetten van het achterruit is met kit.

 

Naar voorbeeld van een ander forumlid heb ik bij herplaatsen/herspuiten van oude achterruit/achterklep deze rubberen rand eraf laten halen. Schuurt anders alleen maar verf kapot over de jaren.

@@Worfje heeft deze rubberrand dan wel een waterkerende functie, of is het voor de sier? Als ik jou verhaal lees, heeft deze geen functie en kan langs die plek ook geen water de deur in lopen. Klopt dat?
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden