Ga naar inhoud
  • 0

sleepring, ESP, bochtenverlichting, AFS fout na wisselen combischakelaar


JurgenTDI

Vraag

Zo, na een tijdje klachtenvrij gereden te hebben kom ik met 337dkm op de klok maar weer eens kijken of er een (simpele) uitleg is voor onderstaand probleem:

 

Vorig jaar heb ik een probleem gehad met mn stuurkolomschakelaar. Na verloop van tijd gaan die dingen slijten, en dat merk je vooral bij koud (onder de 5 graden zegmaar) weer, dat als je richting aangeeft naar RECHTS, dat af en toe niets meer knippert, of dat de pinker aan de linkerkant gaat knipperen.

Met een beetje aan de pook wrikken/roeren gaat het dan even goed, maar na een paar min gaat het weer mis.

 

Daaropvolgend heb ik toen mijn stuurkolomschakelaar vervangen, en het probleem was verholpen. Tot vorige week, toen de temperaturen 2 dagen rond het vriespunt kwamen.

 

Dus vanmiddag naar de sloop gegaan, en wederom een andere stuurkolomschakelaar gehaald (had een nieuwe van Valeo besteld bij 2 leveranciers, maar die kunnen tijdelijk niet leveren. En uiteraard ga ik maandag op vakantie. Dus ja... dan maar weer een gok van 50euro).

 

Na montage krijg ik een fout op de sleepring, en krijg met geen mogelijkheid de stuursensor (via de juiste weg) in positie.

 

Log:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes        Labels: 3C0-614-095-C2.clb
   Part No SW: 3C0 614 095 Q    HW: 3C0 614 095 Q
   Component: ESP 440 C2     H015 0003  
   Revision:  H015       Serial number: 0658016107
   Coding: 0013605
   Shop #: WSC 00352 211 69729
   VCID: 306FF64BA3D6889E243-8065

1 Fault Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
            005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

-------------------------------------------------------------------------------
Address 44: Steering Assist        Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
   Part No: 1K1 909 144 J
   Component: EPS_ZFLS Kl.5   D04 1606  
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 326BFC43ADDABA8E527-8067

1 Fault Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
            014 - Defective

-------------------------------------------------------------------------------
Address 55: Xenon Range        Labels: 5M0-907-357-V1.lbl
   Part No SW: 5M0 907 357     HW: 5M0 907 357
   Component: AFS-Steuergeraet    X016  
   Revision:   H09       Serial number:               
   Coding: 0000001
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: F1E9B34FE85C4196EBD-80A4

   Subsystem 1 - Part No: 7L6 941 329
   Component: AFS-Lst.-Modul l    X017  
   Coding: 00000035

   Subsystem 2 - Part No: 7L6 941 330
   Component: AFS-Lst.-Modul r    X018  
   Coding: 00000035

1 Fault Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
            013 - Check DTC Memory - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11101101
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 134
                    Mileage: 337255 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2017.11.10
                    Time: 18:15:43


Ik heb nu 3 extra lampjes op mn display waarvan er 1 knippert, erg irritant.

Problemen die ik nu heb:

- AFS werkt niet

- ESP werkt niet

- Bochtenverlichting werkt niet

- Stuurbekrachtiging werkt anders

 

2 vragen:

1. Kan de sleepring door de vervanging beschadigd zijn en moet ik deze vervangen?

 

2. En anders: Hoe werkt de functie van de sleepring, klopt het dat deze wordt uitgelezen door een aantal (lijkt wel IR-diodes) op de combischakelaar (dus schakelaar defect?)

 

post-11704-0-63300100-1510340260_thumb.jpg

aangepast door JurgenTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

heb je geen fout in adres 16 ?

Alle fouten hebben te maken met de stuurhoek sensor die zit tussen de hendelset en de sleepring.

De sleepring en stuurhoek sensor zijn 2 aparte delen maar beide zijn ingehaakt op de stuur module die onderaan de hendelset hangt/zit ingeklikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen fout in adres 16 (16-Steering wheel -- Status: OK 0000)

 

Basisinstelling heb ik via onderstaande procedure gevolgd:

 

Start the vehicle.
Turn the steering wheel one turn to the right and one turn to the left.
Drive in a short distance straight line on a level surface at a speed not higher than 20 km/h.
If the steering wheel is straight during the test drive then stop the vehicle with the wheels pointed straight.
Ensure that the steering wheel is not moved again.
Keep the engine running and do not switch off the ignition.
System voltage at least 12.0 V.


[select]
[03 - Brake Electronics]
[Coding-II - 11]
OR (if Coding-II is not available)
[security Access - 16]
Enter 40168, to enable the basic setting.
[Do it!]
[basic Settings - 04]
Group 060
[Go!]
Activate the Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
After a successful basic setting, field 2 should say "OK".
[Done, Go Back]
To make sure the basic setting was succesful, check the sensor again.
[Measuring Blocks - 08]
Group 004
[Go!]
Check field 1, the value has to be between -1.5 and +1.5 °.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]

aangepast door JurgenTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

2 vragen:

1. Kan de sleepring door de vervanging beschadigd zijn en moet ik deze vervangen?

 

2. En anders: Hoe werkt de functie van de sleepring, klopt het dat deze wordt uitgelezen door een aantal (lijkt wel IR-diodes) op de combischakelaar (dus schakelaar defect?)

 

attachicon.gif3C9953507P-3C9953513B.JPG

de foto die je genomen hebt is de stuurhoek sensor. Daar zitten inderdaad zender-ontvanger combinaties op.

Je hebt een zwart blokje met tegenover een doorschijnende blokje - deze combinaties heb je een 7 keer na elkaar.

Dat is de stuurhoek sensor op zich.

 

Dan heb je de sleepring die er bovenop gemonteerd komt te zitten. Als je goed kijkt achterop de sleepring dan zie je plastiek rechthoekige tandjes. Deze tandjes zullen op een bepaalde combinatie voor de zender ontvanger combinaties komen en de een zal dus ontvangen en de andere zal dus belemmerd worden door zo een tandje. Hiermee kan je dus verschillende combinaties krijgen en weet de stuurhoek sensor perfect in welke positie de sleepring (dus ook het stuur) zit.

 

Dus je kan al raden dat wanneer je bij onvoorzichtigheid zo een tandje afbreekt of beschadigd dat het helaas afgelopen is met het systeem, ook een defecte stuurhoeksensor komt wel eens voor.

De sleepring zelf heeft geen elektrische verbinding tov de stuurhoek sensor - de sleepring dient elektrisch enkel om de de stuur signalen voor de MFL en airbag bedrading over te brengen naar het stuur. intern zitten er een flatkabels die mee verschuiven bij het draaien van de sleepring. Hierdoor is het belangrijk dat je het middelpunt van de sleepring weet bij de montage ervan en dan dan ook de wielen recht staan. Indien je dit niet doet kan je het stuur mechanisch nog verder door draaien terwijl de sleepring al tegen zijn mechanische aanslag komt en draai je deze stuk.

 

kan je even aangeven wat je specifiek hebt vervangen ?

Enkel de combi schakelaar ? --> dan zou ik kijken of de stuur module goed is ingeklikt op sleepring en stuurhoek sensor

Combi schakelaar incl stuurhoek sensor --> dan zou ik hetzelfde doen als hierboven - blijft het probleem aanwezig zou ik de oude stuurhoek sensor eens op de nieuwe combi schakelaar plaatsen

Combi schakelaar incl stuurhoek sensor en sleepring ? --> hierbij vrees ik dat deze een defecte stuurhoek sensor heeft en je eens kan proberen met je oude stuurhoek sensor hierop te monteren

Is je stuur module dezelfde gebleven ?

 

De combi schakelaar heeft ook geen rechtstreekse elektrische verbinding met stuurhoek sensor of sleepring. Enkel een onrechtstreekse mechanische koppeling zodat wanneer de knipperlichthendel is bediend en je het stuur terug draait dat automatisch het knipperlicht wordt uitgeschakeld

 

hieronder de achterkant van de sleepring,

met ook zichtbaar de tandjes die aanwezig zijn - 2 ringen met tandjes die elk voor een andere combinatie zullen zorgen.

Helemaal in het midden de grote nok die ervoor zal zorgen dat de knipperlicht hendel wordt uitgeschakeld wanneer je het stuur terug draait.

4c58cab4edb98a7f8d79f982c2c8a34c.jpg

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Duidelijke uitleg Peter, dank je.

Ik ga zodadelijk de oude combischakelaar terugzetten en kijken of het dan weer werkt.

 

Ik heb inderdaad enkel de combischakelaar vervangen.

fingers crossed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En gefixt.... stuurhoeksensor defect. Oude overgezet, opnieuw in de basis afgesteld en alles o.k.!

 

Ben weer een stukje blijer en wijzer

... en een nieuwe sleepring op voorraad.

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door JurgenTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden