Ga naar inhoud

Hoe je lak beschermen....


MarVelous

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar maanden geleden mijn auto compleet overgespoten. En nu heb ik wel verstand van stofjes en zakkers poetsen maar niet van detail werk. Ik wil de lak mooi laten glimmen en graag mooi houden! Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?

 

Mvg Marcel

 

Ook even foto van de auto....dc13a5877c079823ae9145a1cad01d27.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beschermen ga ik doen met Collonite 845. Volgens velen een goede en betaalbare bescherming.

 

Polijsten etc zal bij jou niet nodig zijn?

Ik zal wel wat moeten polijsten inmiddels al weer wat vuil opgepakt! Maar zal eens kijken naar dat Collonite.

 

Mvg Marcel

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeker geen expert, maar t gaat ongeveer zo;

 

Auto met de hand wassen.

Kleien met lubricant als glijmiddel.

Polijsten met dual-action machine en Scholl S20

En in de wax met collonite.

 

Ik heb de Scholl S20 en de Collonite bij carclean.nl besteld. Goede en betrouwbare winkel met veel kennis. Ook op fb staat veel bruikbare info op.

 

Wat ik altijd leuk vind om te zien is hoe amateurs bepaalde zaken aanpakken op youtube.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Polijsten (met een slijpgraad) doe je om lakdefecten weg te halen, zoals swirls, krassen, etc.. Polijsten doe je niet om je lak schoon te maken. Integendeel, voor het polijsten wil je juist je lak zo schoon mogelijk hebben. Polijsten is ook iets wat je zo weinig mogelijk wil doen. Je slijpt elke keer een laagje van je blanke lak af.

 

Om een goed gepolijste auto bij te houden moet je hem regelmatig opnieuw in de wax zetten. Als de beading minder wordt, of als standtijd van je wax gehaald is. Daardoor moet je eerst de oude waxlaag strippen. Dit kun je doen met een polish/cleaner (bijv. Poorboys World Professional Polish of bij zware vervuiling Poorboys World Professional Polish 2), of een polijstpasta met hele lage slijpgraad (denk aan Monello finale of Scholl s40).

 

Stappenplannen zou kunnen zijn "wassen -> kleien -> polishen -> ontvetten -> waxen". Waarbij kleien niet elke keer hoeft, maar beter van wel. Ligt eraan hoevaak je waxt, hoe vies de auto is en of het überhaupt iets oplevert. Als je dit elke 3/6 maanden doet, en je de auto op de juiste manier regelmatig wast, is polijsten echt niet nodig. Polijsten zou je dan 1 keer per jaar of liever nog minder vaak kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok het is me duidelijk. Ik zal iig even moeten kijken hoe het lak werk er nu uitziet. Er zal weinig opzitten maar voelde op de kap al wel wat oneffenheden dus zal moeten kleien. Daarna polijsten is geen probleem moet toch nog een paar stofjes weghalen van het spuiten... Waar ik wel over na zit te denken is om er een coating op te doen ipv een wax. Het is redelijk zelf te doen. Wel veel werk maar dan heb je ook wat.

 

 

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook eerst een sealant kunnen proberen.

Dat is toch een soort extra iets wat je na een wax kan doen?

 

Ben echt een leek hoor op dit gebied dus sorry als het een domme reactie Is!!

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

aangepast door MarVelous
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen domme reactie, gewoon een vraag. Je kan zoveel kanten op met detailen. Weet niet of je een lakdiktemeter hebt op het werk, andere zou je van je hele auto een overzicht kunnen maken met de dikte van de lak. Waar eventuele oneffenheden of stofjes zitten en dan rustig beginnen per paneel met wassen,kleien, polijsten, totdat je het gewenste resultaat hebt.

 

 

Het mooiste is als je een keer met iemand kan meekijken en proberen om het te leren. Of misschien op het werk een oud paneel om mee te oefenen voordat je aan je eigen auto begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen domme reactie, gewoon een vraag. Je kan zoveel kanten op met detailen. Weet niet of je een lakdiktemeter hebt op het werk, andere zou je van je hele auto een overzicht kunnen maken met de dikte van de lak. Waar eventuele oneffenheden of stofjes zitten en dan rustig beginnen per paneel met wassen,kleien, polijsten, totdat je het gewenste resultaat hebt.

 

 

Het mooiste is als je een keer met iemand kan meekijken en proberen om het te leren. Of misschien op het werk een oud paneel om mee te oefenen voordat je aan je eigen auto begint.

Nee heb geen lakdiktemeter op het werk. Maar weet wel hoe ver ik kan gaan. Maar zoals ik al aangaf is de auto krap 2 maanden geleden compleet gespoten dus lakdefecten of iets dergelijks zit er niet meer in. Hooguit wat stofjes. Dus echt polijsten hoef ik niet, gelukkig! Maar voel op de motorkap wel wat vuil zitten dus kleien is wel verstandig. Maar ik ziek echt iets om de lak erna te beschermen. En het mooiste zou inderdaad zijn als ik met iemand mee kan kijken. Of nog beter samen mijn auto kunnen doen. Dus als er mensen zijn! Wel graag mensen met wat ervaring daarin. Anders wordt het zometeen weer een overspuit project..

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden