Ga naar inhoud

Aerodynamica / verbruik B8 passat vraag


tjerkveen

Aanbevolen berichten

Ik heb een b8 190 tdi r-line het verbuik zou op de snelweg 4.1 moeten zijn. Ik had een getuned 110 tdi blue motion naar 150PK (JDE tuning) 2009 B5 passat . Deze auto reed 1300km op 1 tank en op 100km traject rijden haalde hij 3,8. 

 

Waarom is deze nieuwe passat zoveel slechter in gebruik? is de aero dynamica slechter? Ik begrijp dat er enige regeneratie op zit , maar dat zou op de snelweg niet veel moeten schelen. 

 

Iemand enig idee waarom dit minder is? en hopelijk iemand een idee om dit te verbeteren?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

B8 is tot 80kg lichter dan de B7.

 

Hoe meet je het verbruik? Ik hoop niet dat je het vaststelt op basis van het aantal kilometers per tankbeurt, want de tank van een B8 is kleiner dan van een B7/B6.

B8 heeft 59 of 65 liter. Ik denk dat de 190pk TDI de 65 liter tank heeft.

 

En als je het verbruik wil verlagen: minder gas geven, smallere banden plaatsen, airco uit zetten, alles op de CC rijden.

 

Met name smallere banden maakt veel uit.

 

En 4,1l/100km haal ik met mijn 1.6TDI ook niet op de snelweg. Iets van 4,5l is mogelijk als ik de CC op 100 instel en verder heel rustig optrek. Dan moet ik dus echt wel als een Prius-rijder gaan rijden.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties,

 

Ik vergelijk mijn oude B5, 2009 TDI met de nieuwe B8 van 2016 met inmiddels 80.000 op te teller, dus hij zou wel ingereden moeten zijn. Ja klopt de B5 is 70L en de B8 is 66L tank, maar ik kijk naar gebruik op de snelweg, bij bijvoorbeeld 100km pu traject controle. Dan verbruikt de oude veel minder. En als je het naar de weergave kijkt, de oude gaf regelmatig op het dashbord aan 1300 en de nieuwe geeft nooit meer dan 1080, als je net getanked had. Gemiddelden haalde de oude als je 100k reed van 5.1 en de nieuwe 5,8 of 5.9. 

 

De nieuwe heeft wel ipv 205-55-r16,  215-55-r17 , dus ja zijn wel grotere banden. De oude had wel michelin energy plus en de nieuwe heeft conti achter en pirelli voor. Als het nu aan de banden ligt zou ik er dan maar michelin onder zetten, maar ja is dat nu wat deze auto zo onzuiniger maakt? Of ligt dit allemaal aan minder uitstoot? en een soort regeneratie? Ik blijf het toch raar vinden dat je 7 jaar oudere auto minder verbruikt. Of is JDenginering met hun tuning zo goed dat hun update dit verschil veroorzaakt?

 

 

Gewicht: hij weegt 50kg meer  dan de oude. 

 

Heeft iemand de aero dynamica cijfers van de B5 en de B8?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5,8 of 5,9 is wel hoog voor een nieuwe B8. Zoals ik aangaf haal ik 4,5 bij 100 met 235 banden. Dit verschil wordt niet door de Cw waarde verklaard, aangezien het in beide gevallen om een B8 (variant) gaat.

 

Kaart het eens bij de dealer aan, aangezien er nog garantie op zit.

 

Was de auto wellicht aan het regenereren tijdens de verbruiksmeting? Heb je 4motion?

 

De eenvoudigste truuk is je bandenspanning verhogen, dat was een van de manieren waarop VW bij de eerste generatie Passat Bluemotion in 2007 het verbruik omlaag bracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok thanks, 

 

Nee, ik heb een voorwiel aangedreven 190pk diesel. Ik heb haast het idee dat hij bij 120 of 140km pu verhoudingsgewijs economischer rijd. De banden zijn nu 2.4, ik zal ze eens op 2.7 zetten.

 

kijken wat er gebeurd.

 

ik zou de auto kunnen verlagen iemand enig gevoel wat dat oplevert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had rondom nieuwe banden laten zetten op mijn Passat CC TDI (omdat de oude nogal rumoering waren) en ging van verbruik ineens van 4.2 naar 4.8. Bleek uiteindelijk inderdaad de bandenspanning te zijn, de garage had ze op 2.2 gezet... FF opgepompt en ik was weer terug bij 4.1. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Een EURO-6 diesel verbruikt meer dan een EURO4 of 5. Naast je roetfilter heeft de motor ook een lagere CO2 en NOx, wat resulteert in hoger brandstof verbruik.

DPF verwijderen, EGR uitschakelen en een goede tuning hadden hier een behoorlijk positieve invloed op het verbruik, met cruise op 130km/u ben ik van 1 op 17 naar 1 op 21 gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok thanks, 

 

Nee, ik heb een voorwiel aangedreven 190pk diesel. Ik heb haast het idee dat hij bij 120 of 140km pu verhoudingsgewijs economischer rijd. De banden zijn nu 2.4, ik zal ze eens op 2.7 zetten.

 

kijken wat er gebeurd.

 

ik zou de auto kunnen verlagen iemand enig gevoel wat dat oplevert?

Ik heb de 1,5 cm kortere veren van het sportonderstel geplaatst. Ziet er beter uit, maar heeft verder geen voordelen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden