Roy2709 Geplaatst 12 oktober, 2017 Rapporteer Share Geplaatst 12 oktober, 2017 Beste allemaal, Sinds 1 week is het motorstoringslampje aan gegaan van mijn VW Passat 2.0 TDI 140 PK DSG uit 2012 Deze storing wordt uitgelezen, maar niemand komt het bekend voor? 5286 - P0121 Gasklep, standsensor (69), onwaarschijnlijk signaal, kortsluiting met accu+. De auto rijdt verder wel gewoon. Kent iemand deze storing en weet de oplossing hiervoor. Heb al gekeken voor een nieuwe gasklep maar weet niet zeker of dit wel de oplossing is? Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen! Foto storing en foto van type gasklep heb ik toegevoegd! Alvast bedankt. Groet, Roy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fai Geplaatst 12 oktober, 2017 Rapporteer Share Geplaatst 12 oktober, 2017 AUB Mogelijke verschijnselen: Ruwe motor Onregelmatig stotteren bij accelleratie en afremmen Hoog stationair lopen Zwarte rook uit de uitlaat Niet willen starten Storingslampje (MIL) brandt Mogelijke oorzaken: Sensor Gaskleppositie (G69) niet goed gemonteerd Bedrading en/of aansluitingen defect Water en/of corrosie in de connector of de sensor Sensor Gaskleppostitie (G69) defect Motor Regelmodule defect Mogelijke oplossingen: Check / repareer bedrading en aansluitingen Vervang de Gaskleppositie Sensor (G69) Check (meetwaardeblokken) / vervang de Motor Regelmodule Extra info: De Sensor Gaskleppositie (G69) is een potentiometer die meet hoever de gasklep open staat. Als de gasklep open gaat dan gaat het door de sensor afgegeven voltage omhoog. De ECU voorziet de sensor van een 5 Volts referentiesignaal en meestal ook van een massa signaal. Meestal is dat voltage bij stationair 0.5V en bij volgas 4.5V. Als de ECU, d.m.v. dat voltage, ontdekt dat de gasklep verder open of dicht is dan gewenst is voor een bepaald toerental, dan wordt foutcode P0121 geconstateerd Check of er een software-update is Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Roy2709 Geplaatst 12 oktober, 2017 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 12 oktober, 2017 AUB Mogelijke verschijnselen: Ruwe motor Onregelmatig stotteren bij accelleratie en afremmen Hoog stationair lopen Zwarte rook uit de uitlaat Niet willen starten Storingslampje (MIL) brandt Mogelijke oorzaken: Sensor Gaskleppositie (G69) niet goed gemonteerd Bedrading en/of aansluitingen defect Water en/of corrosie in de connector of de sensor Sensor Gaskleppostitie (G69) defect Motor Regelmodule defect Mogelijke oplossingen: Check / repareer bedrading en aansluitingen Vervang de Gaskleppositie Sensor (G69) Check (meetwaardeblokken) / vervang de Motor Regelmodule Extra info: De Sensor Gaskleppositie (G69) is een potentiometer die meet hoever de gasklep open staat. Als de gasklep open gaat dan gaat het door de sensor afgegeven voltage omhoog. De ECU voorziet de sensor van een 5 Volts referentiesignaal en meestal ook van een massa signaal. Meestal is dat voltage bij stationair 0.5V en bij volgas 4.5V. Als de ECU, d.m.v. dat voltage, ontdekt dat de gasklep verder open of dicht is dan gewenst is voor een bepaald toerental, dan wordt foutcode P0121 geconstateerd Check of er een software-update is Bedankt voor de reactie. Ik vraag me alleen dat af of de G69 Sensor geïntegreerd zit in de klep of ergens anders los te vervangen is, met andere woorden. Moet de gasklep vervangen worden of de gaskleppositiesensor (G69) als deze niet in de klep zelf zit. En waar zit deze sensor dan? Groet Roy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 JanP64 Geplaatst 27 oktober, 2020 Rapporteer Share Geplaatst 27 oktober, 2020 (aangepast) (ik weet dat dit een oud topic is, maar toch...) Vanmiddag bij de dealer geweest met deze storing. Bij mij was het gasklephuis vreselijk smerig (kool-afzetting) aan de binnenkant, waardoor de gasklep niet meer lekker kon bewegen. De sensor wordt daardoor ook slecht aangestuurd en geeft de storingsmelding "onwaarschijnlijk signaal". Voor een plaatje: zoek maar naar P0121 op Youtube of Google. 27 oktober, 2020 aangepast door JanP64 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Roy2709
Beste allemaal,
Sinds 1 week is het motorstoringslampje aan gegaan van mijn VW Passat 2.0 TDI 140 PK DSG uit 2012
Deze storing wordt uitgelezen, maar niemand komt het bekend voor?
5286 - P0121
Gasklep, standsensor (69), onwaarschijnlijk signaal, kortsluiting met accu+.
De auto rijdt verder wel gewoon.
Kent iemand deze storing en weet de oplossing hiervoor.
Heb al gekeken voor een nieuwe gasklep maar weet niet zeker of dit wel de oplossing is?
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen!
Foto storing en foto van type gasklep heb ik toegevoegd!
Alvast bedankt.
Groet,
Roy
Link naar reactie
Delen op andere sites
3 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten