Ga naar inhoud
  • 0

accu vervangen


Willems

Vraag

Heren, mijn Passat 2.0 tdi uit 2010 met start-stop-systeem heeft een Varta AGM accu 7P0915105 68Ah 680A die aan vervanging toe is. Nu heb ik een nieuwe Bosch accu gekocht S5A08 die helaas niet voorzien is van een BEM code. De dealer stelt dat voor een auto met start-stop-systeem een accu met BEM-code noodzakelijk is. dit vind ik vreemd aangezien de nieuwe Bosch een start-stop-accu is en hierbij wordt aangegeven dat hij de 7P0915105 kan vervangen. Mij vraag is nu hoe ik deze accu kan inleren. Weet iemand raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Feitelijk kun je de codering in VCDS opnieuw erin zetten van een gelijkwaardige accu met wel zo’n code.

Dan werkt jouw Bosch gewoon hoor.

 

Ik heb begrepen dat je de Bosch als een Varta Accu moet inleren

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb idd begrepen dat in het boordnet niet het merk Bosch is te selecteren maar dat je wel Varta kunt selecteren aangezien deze identiek is aan de Bosch. Ik weet alleen niet hoe cq waar ik dit zou moeten aangeven.

Het filmpje 

 

 

vind ik enkel duidelijk met de codering via adres 61 aangezien je daar de specificaties vd accu kunt selecteren. Ik heb echter de CANbus optie waarin je blijkbaar enkel een BEM code ingeeft. Aangezien de specificaties (68Ah vs 70Ah resp. 680A vs 760A) afwijken zou ik niet weten waar ik dat moet aangeven.

aangepast door Willems
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb idd begrepen dat in het boordnet niet het merk Bosch is te selecteren maar dat je wel Varta kunt selecteren aangezien deze identiek is aan de Bosch. Ik weet alleen niet hoe cq waar ik dit zou moeten aangeven.

Het filmpje

 

 

vind ik enkel duidelijk met de codering via adres 61 aangezien je daar de specificaties vd accu kunt selecteren. Ik heb echter de CANbus optie waarin je blijkbaar enkel een BEM code ingeeft. Aangezien de specificaties (68Ah vs 70Ah resp. 680A vs 760A) afwijken zou ik niet weten waar ik dat moet aangeven.

Bij mijn weten is dat iets wat je via adaption aan moet passen.

Ik ben ook van 68A naar 70A en van 680A naar 760A gegaan. Ik zal even kijken voor je of ik het kan vinden, want ook ik moet hem nog coderen eigenlijk.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoezo moet je deze waarden ingeven als je start/stop hebt? Een accu is toch een accu?

Als je jouw accu vervangt, moet het batterijmanagement weten dat er een nieuwe accu in zit.

Dit omdat dan de laadcurve wordt aangepast.

Een oude accu heeft een andere laadcurve nodig dan een nieuwe.

 

Doe je dit niet, dan kun je snel weer aan een andere accu.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik heb deze week een nieuwe accu geplaatst. Net gekeken op filmpje hoe deze moet worden aangemeld, echter ik zie geen bem-code sticker op mijn accu. Weet niet of de cijfers die bovenop de accu staan vergelijkbaar zijn met die van een bem-code?? Deze heb ik gekocht:  

 

https://www.accumegastore.nl/auto-accu-13/varta-e44.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb eens gekeken welke waarde bij mij staat (fabrieksmatig tenzij iemand dit zonder reden ooit gewijzigd heeft)

Stored value is: 068 JCB 1111111111

Deze correspondeert totaal niet met de BEM-code van mijn Varta accu. Ook de eerste 3 posities zouden niet conform het format zijn zoals door VW bepaald.

Ik vraag me dan ook af of het door VW niet spannender gemaakt wordt dan dat het is. De VW-dealer wist mij te zeggen dat het serienummer vd accu wordt ingegeven voor de garantie. 

Ben benieuwd wat er bij jullie vermeld staat. 

 

Persoonlijk denk ik wel dat het belangrijk is dat de juiste waardes (in mijn geval vd nieuwe accu 74Ah en 760A) ergens vermeld dienen te worden. De VW-dealer adviseerde mij overigens een OEM-accu te nemen om problemen te voorkomen of in ieder geval de juiste waardes is te geven (voor Bosch kon ik de code van Varta nemen aangezien de code voor Bosch niet herkend wordt.) Waar en hoe ik dit moest doen wist hij echter niet. De optie battery-replacement werkte slechts 1 keer van vele malen proberen en kon zodoende bovenstaande code achterhalen. Wellicht ligt dit aan mijn imitatie VAGCOM-kabel.

 

Als iemand iets nieuws weet te melden, hoor ik dat graag. Blijkbaar zitten er meer mensen met deze vraag.

 

Ik ben er nog steeds niet achter waar deze vermeld staan. Ook doet mijn VCDS raar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal eens kijken als ik tijd heb wat er bij mij staat en of ik niet de door jouw genoemde problemen met VAGCOM heb, mijn kabel is origineel Ross-Tech.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martijn, ben benieuwd wat er bij jouw staat. Overigens bedoelde ik in bovenstaande posts niet dat coderen via optie 61 duidelijk is maar via het UDS-protocol. Hier kun je immers de waardes ingeven van de nieuwe accu. Mijn kabel geeft bij mijn weten alleen CAN aan of kun je dit ergens wijzigen? Of is dit bepaald in de OBU of deze CAN of UDS is?

aangepast door Willems
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martijn, ben benieuwd wat er bij jouw staat. Overigens bedoelde ik in bovenstaande posts niet dat coderen via optie 61 duidelijk is maar via het UDS-protocol. Hier kun je immers de waardes ingeven van de nieuwe accu. Mijn kabel geeft bij mijn weten alleen CAN aan of kun je dit ergens wijzigen? Of is dit bepaald in de OBU of deze CAN of UDS is?

Een originele kabel schakelt automatisch tussen de protocollen. Waar bepaald wordt welk protocol waar wordt gebruikt, dat weet ik zo niet.

Ik denk dat de module waar je in zit dit bepaald.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb nog een link gevonden op internet 

Ook hier staat de code ingesteld op 068 JCB 1111111111. Toeval?

 

Ik denk persoonlijk dat de 1e 3 posities het belangrijkst zijn. Deze staan bij bij op 068 aangezien er een 68Ah Varta inzit. Dit dien ik dus te wijzigen naar 070. De volgende 3 hou ik maar VA0 aan omdat ik een Bosch heb gekocht. Het serienummer is dus volgens de dealer niet zo belangrijk; deze stelling wordt onderschreven aangezien bij mij enkel 1'n staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:bash:  Hoe moeilijk kan een accuwissel zijn?

 

Ik kwam er ook achter dat, naast de reeds genoemde foute instellingen, ook het type accu fout staat. Wellicht is dit ook de oorzaak dat de AGM-accu die blijkbaar in oktober 2013 is vervangen, nu weer aan vervanging toe is (zou in principe 7-10 jaar mee moeten gaan). Er staat een wet-accu ipv een AGM-accu ingegeven. Als ik dit wil veranderen krijg ik de volgende melding "This appears to be an uninitialized control Module;valid WSC/Importer/Equipment data may be required.". Ik kom zowel met de defaultcodes als de bestaande codes echter niet verder. Zucht,....  :cry:

 

Mocht iemand nog een idee hebben hoor ik dat graag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:bash: Hoe moeilijk kan een accuwissel zijn?

 

Ik kwam er ook achter dat, naast de reeds genoemde foute instellingen, ook het type accu fout staat. Wellicht is dit ook de oorzaak dat de AGM-accu die blijkbaar in oktober 2013 is vervangen, nu weer aan vervanging toe is (zou in principe 7-10 jaar mee moeten gaan). Er staat een wet-accu ipv een AGM-accu ingegeven. Als ik dit wil veranderen krijg ik de volgende melding "This appears to be an uninitialized control Module;valid WSC/Importer/Equipment data may be required.". Ik kom zowel met de defaultcodes als de bestaande codes echter niet verder. Zucht,.... :cry:

 

Mocht iemand nog een idee hebben hoor ik dat graag.

Dit staat er bij mij ook (wet-accu)

Ook ik kan het type accu niet aanpassen, ik krijg dan de melding: “Request out of range”

 

Ik vermoed dat er eerst een security code moet worden ingegeven voordat het type batterij aangepast mag worden.

De module staat bij mij wel ingesteld op:”Start/Stop installed/active”

 

Net even gecheckt, ook ik had bij adaption 068 JCB 111111111 staan.

Deze aangepast naar 070 VA0 111111111

Dat accepteerde de module meteen.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

aangepast door maxx007at
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit staat er bij mij ook (wet-accu)

Ook ik kan het type accu niet aanpassen, ik krijg dan de melding: “Request out of range”

 

Ik vermoed dat er eerst een security code moet worden ingegeven voordat het type batterij aangepast mag worden.

De module staat bij mij wel ingesteld op:”Start/Stop installed/active”

 

Net even gecheckt, ook ik had bij adaption 068 JCB 111111111 staan.

Deze aangepast naar 070 VA0 111111111

Dat accepteerde de module meteen.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

 

 

Exact hetzelfde probleem dus. Ook ik kan de code aanpassen naar 070 VA0 111111111, de rest niet met dezelfde melding.

 

Ik vind dit wel erg toevallig dat dit bij ons allebei zo staat. Er staat toch niet voor niets de optie AGM? Zou jij dit ook eens bij de dealer kunnen navragen? De plaatselijke dealer hier is niet erg scheutig met het geven van info hierover (natuurlijk uit eigenbelang). Ik probeer het nog eens via de dealer van mijn werkgever, wellicht kan hij mij dit toelichten.

aangepast door Willems
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wilt dit nu zeggen dat mijn nieuwe accu het sneller zal begeven als die niet correct gecodeerd wordt?

Alles werkt wel zoals het moet met de Bosch ipv de Varta.

Dat klopt Dennis, AGM accu’s kunnen met de laadcycli van een normale accu aanzienlijk korter meegaan.

 

Ik ga eens informeren bij VW of zij dit wellicht met VAS wel om kunnen zetten.

 

Verder zal ik ook nog zoeken naar hoe wij dit wel aan kunnen passen zodat het batterijmanagement weet welke type batterij er werkelijk in zit.

 

Bij mij heeft de vorige AGM accu het wel goed uitgehouden, het was diegene die er af fabriek ingezeten heeft (datum code accu 04/2009, auto is van 05/2009)

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geldt dit verhaal voor alle passat's 3C en B7 of alleen voor de versie die start/stop optie hebben?

@@dieseltje

Feitelijk voor alle VW’s met af fabriek al de Batterij Management module ingebouwd en een LINbus Dynamo (Alternator) Dus niet alleen voor Start/Stop

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

aangepast door maxx007at
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar volgens ik begrepen heb zijn deze dan ook uitgerust met een geschikte LIN bus gekoppelde alternator. Ik heb er sinds de gateway en B7 Comfort module ombouw ook adres 61 in zitten (battery regulator) maar deze is we in te stellen maar ik heb niet de juiste alternator erin zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar volgens ik begrepen heb zijn deze dan ook uitgerust met een geschikte LIN bus gekoppelde alternator. Ik heb er sinds de gateway en B7 Comfort module ombouw ook adres 61 in zitten (battery regulator) maar deze is we in te stellen maar ik heb niet de juiste alternator erin zitten.

@@wulfke

Bij achteraf inbouw geldt dit niet Peter, jij hebt waarschijnlijk ook geen module op de massaklem zitten.

 

Ik heb dat adres 61 er ook in zitten (battery regulator).

Waar kan je dan zien of de alternator geschikt is? En wat dan in te stellen natuurlijk.

 

Zou onze vriend @@Lucas ons hier niet wat kunnen helpen misschien met wat info hierover?

@@Dabrother

Dennis, auto’s met Start/Stop hebben standaard een geschikte alternator.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag een poging gewaagd om bij een andere VW-dealer dit (instellen naar AGM-accu) na te vragen. Ook hij benadrukte het belang van het juist inleren vd accu. Op mijn vraag waarom dit mij niet lukte met VCDS kreeg ik als antwoord dat hij dit niet wist aangezien de dealers blijkbaar werken met een ander systeem (OCIs).

Tja, weer terug bij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Address 61: Battery Regul. (J840)       Labels: 1K0-907-534.clb

   Part No SW: 1K0 907 534     HW: 3C0 907 951

   Component: Batt.regelung H14 0158 

   Revision: --------    Serial number: 0721G01E109202

   Coding: 0301085A

   Shop #: WSC 12345 123 12345

   VCID: E8DFDE2B1B86805EBC3-80BD

 

   Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 915 181 B    HW: 1K0 915 181 A

   Component: J367-BDM  H07 0121

 

No fault code found.

 

---------------------------------------------------------

 

Bij jou staat ingesteld,

 

- Dat je een met LIN gekoppelde alternator hebt

- Dat je een met LIN gekoppelde batterij stroom meetsensor hebt

- System Type: Engine Start/Stop with Battery/Current Sensor (PR-7L1/7L5)

- 08,Battery Position: Engine Compartment in Front of Fire Wall

- 00,Battery Type: Wet Battery

- 5A,Generator Gear Ratio: 2.40 (All Other 4-Cyl Engines)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden