Ga naar inhoud
  • 0

Verwarming 3BG werkt niet meer


kriss

Vraag

Vanochtend deed de verwarming van mijn 1.9tdi 3bg uit 2003 het niet. Tot vandaag werkte hij (denk ik) wel gewoon. Als je de temperatuur op 

'low' zet wordt de lucht duidelijk een paar graden kouder, maar op '20' of 'HI' hooguit een paar graden warmer dan de buitentemperatuur.

 

Motor komt normaal op temperatuur (wijzertje), er zit genoeg koelvloeistof in, slangen van radiator en koelvloeistofrecevoir zijn warm, waterpomp is bij laatste distributieriemvervanging ook vervangen dus niet oud.

 

Ik las ergens op het forum dat het de aansturing van climatronnic kleppen kan zijn, thermostaat, ...

 

iemand een idee? wat is de goede volgorde om het probleem op te sporen?

aangepast door kriss
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vanochtend deed de verwarming van mijn 1.9tdi 3bg uit 2003 het niet. Tot vandaag werkte hij (denk ik) wel gewoon. Als je de temperatuur op

'low' zet wordt de lucht duidelijk een paar graden kouder, maar op '20' of 'HI' hooguit een paar graden warmer dan de buitentemperatuur.

 

Motor komt normaal op temperatuur (wijzertje), er zit genoeg koelvloeistof in, slangen van radiator en koelvloeistofrecevoir zijn warm, waterpomp is bij laatste distributieriemvervanging ook vervangen dus niet oud. Ik las ergens op het forum dat het de aansturing van kleppen kan zijn.

 

iemand een idee? wat is de goede volgorde om het probleem op te sporen?

Waarschijnlijk een klep die blijft hangen, neem aan dat je climatronic hebt?

Heb je hem al een keer gereset?

Dit kan je doen door de "econ en recirculatie knop" gelijk in te drukken en vasthouden en de kontaktsleutel omdraaien ( niet starten) dan na 2 sec loslaten ,hij gaat dan 30 sec een zelftest doen en alles aansturen. Je hoort van alles bewegen en blazen . Daarna laat hij foutcodes zien in display. Met warm en koud kan je door de codes bladeren. Schrijf deze op en post ze hier???? wellicht helpt het om je kleppen weer gangbaar te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarschijnlijk een klep die blijft hangen, neem aan dat je climatronic hebt?

Heb je hem al een keer gereset?

Dit kan je doen door de "econ en recirculatie knop" gelijk in te drukken en vasthouden en de kontaktsleutel omdraaien ( niet starten) dan na 2 sec loslaten ,hij gaat dan 30 sec een zelftest doen en alles aansturen. Je hoort van alles bewegen en blazen . Daarna laat hij foutcodes zien in display. Met warm en koud kan je door de codes bladeren. Schrijf deze op en post ze hier wellicht helpt het om je kleppen weer gangbaar te maken?

ik heb de 'reset' gedaan. de codes die ik te zien krijg zijn:

25b 02

4F7 02

4F8 02

4FA 02

000 02

 

de reset zelf heeft het probleem niet verholpen

 

na stukje rijden en paar keer resetten blijven 25b, 4F7 en 4FA terugkomen. '02' na een tijdje ook.

ik las op http://www.gerritspeek.nl/vag-com_climatronic.html dat die '02' ' signaal kortsluiting met de massa' zou zijn. weet niet wat dat betekent, maar alle andere functies (behalve warme lucht) lijken het wel te doen.

aangepast door kriss
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt waarschijnlijk dat er problemen zijn met de kleppen .

Maar dan zou je toch nog warme lucht moeten krijgen.

Wat @@Vdub zegt is ook een verdachte? Kachel radiator. Worden de slangen wel heet?

alletwee de slangen die onder de parafaan onder de voorruit doorgaan worden even heet. dus dan neem ik aan dat er stroming is.. ik ga zaterdag het handschoenenkastje demonteren en kijken of ik beweging in de kleppen zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

alletwee de slangen die onder de parafaan onder de voorruit doorgaan worden even heet. dus dan neem ik aan dat er stroming is.. ik ga zaterdag het handschoenenkastje demonteren en kijken of ik beweging in de kleppen zie.

Oke . ???? achter het handschoenen kastje zit er één, daar kom je wel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben een stapje dichterbij gekomen: de servomotor die de 'warmeluchtklep' (met rode armpje) bedient, doet het niet.

 

ik heb de servo eraf geschroefd en de klep met de hand bediend. dit gaat heel soepel. met de ventilator 'aan' valt de klep vanzelf in de 'warme lucht' stand. even een rondje gereden en. . ah wat lekker warm!

 

 

De volgende vraag is waarom de servo het niet doet. Bij alle foutcodes kreeg ik ook melding '02' (kortsluiting?) de stekker ziet er mooi uit. missiën is het motortje doorgebrand. weet iemand hoe je dit kunt testen zonder de servo open te maken? Ik hoop in ieder geval dat het probleem aan de kant van de servo zit en niet aan de kant van de aansturing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben een stapje dichterbij gekomen: de servomotor die de 'warmeluchtklep' (met rode armpje) bedient, doet het niet.

 

ik heb de servo eraf geschroefd en de klep met de hand bediend. dit gaat heel soepel. met de ventilator 'aan' valt de klep vanzelf in de 'warme lucht' stand. even een rondje gereden en. . ah wat lekker warm!

 

 

De volgende vraag is waarom de servo het niet doet. Bij alle foutcodes kreeg ik ook melding '02' (kortsluiting?) de stekker ziet er mooi uit. missiën is het motortje doorgebrand. weet iemand hoe je dit kunt testen zonder de servo open te maken? Ik hoop in ieder geval dat het probleem aan de kant van de servo zit en niet aan de kant van de aansturing. 

 

ik heb de servo unit opengemaakt. en gemeten op de motor tijdens het bedienen van de temperatuuur. ik meet dan 9V, maar de motor draait niet. Als ik het motortje uit de behuizing haal, en er 12 v op zet draait hij wel, maar kan ik hem gemakkelijk tegenhouden. ik denk dat het motortje verleten is, en dat de aansturing vanuit de climatronic ok is.

 

net voor €1,95 nieuw motortje besteld! ik laat nog weten hoe het verder gaat.

aangepast door kriss
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zo, even een update:

 

servo unit open gemaakt. nieuw motortje erin (€ 1.95) en alles werkt weer!

Top opgelost???? kosten zijn te verwaarlozen. Beetje handigheid en tijd???? , vroeger deden garages dat ook nog wel , tegenwoordig moet je wel handig zijn anders loop je leeg kwa kosten!????
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Netjes gedaan. Waar heb je het motortje gehaald?

een duitse electronica winkel, ik weet de naam niet meer, op het motortjes (bosch) zit een stikkertje met een nummer. Op ebay komt je ze overal tegen, daar stond dat bedrijf ook bij. Ik begreep later dat dit soort motortjes in veel auto's gebruikt worden en dat Nederlandse automaterialenzaken ze waarschijnlijk ook zo hebben liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden