Ga naar inhoud
  • 0

Iemand al van Xenon HID naar LED gegaan ?


Mich76

Vraag

Gezien de auto's van mijn vrouw (Seat Mii) en schoonmoeder ( Seat Ibiza ) na het vervangen van halogeen pitjes door LED's zowat 2x zoveel licht geven als mijn OEM Xenons, zit ik te denken om zelf ook naar LED te gaan.

Er zijn intussen LED lampen met een D3S fitting (zo ook D1S als je een 3C hebt), bedoeld om de xenon lamp te vervangen. Uiteraard sluit je de LED lamp niet rechtstreeks op je ballast, de bedoeling is dat je de 12volt naar je ballast afkoppel en daar de LED lamp op aansluit.

 

Toch is dit blijkbaar nog relatief nieuw, er zijn nog maar weinig (lees:geen) ervaringen te vinden van mensen die dit op een VW gedaan hebben.

Wellicht dat iemand hier er al eens mee bezig geweest is, hoe de ervaringen zijn (storingen?), en of er naast aansluiten nog iets gedaan moet worden aan codering ed.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@@Fopperr

De betere LED lampen gebruiken CREE XHP50/70 of Philips Luxeon Lumileds, iets anders moet je eigenlijk ook niet kopen, want deze veelal low-budget lampen hebben een bedroevend lichtbeeld zodat ze tegenliggers verblinden, of gebruiken namaak, die inderdaad veel sneller stuk gaan..

Maar deze originele CREE en Luxeon LED chips worden ook door OEM's gebruikt (oa in Passat B8), lijkt me dat het dan qua duurzaamheid het wel op orde is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, is niet omdat je een kwalitatief goede led gebruikt dat je daarom zijn levensduur niet aanzienlijk kan inkorten door een verkeerde koeling/warmteafvoer te gebruiken of een verkeerde of te nipt berekende led driver erop aan te sluiten of te ontwikkelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt @@wulfke

Echter, CREE en Luxeon LED chips zijn voor een fabrikant flink duurder met inkoop, daarom worden deze doorgaans ook op beter ontworpen units gezet, daarom zijn ze ook een flink stuk duurder dan de goedkope pitten van €10 en lager.

Van 1 persoon weet ik dat hij intussen al een jaar rondrijd met een CREE gebaseerde H7 ledlamp. (en rijd altijd met dimlicht, ook overdag).

 

Als bochtverlichting heb ik zo'n goedkope 6500 lumen 6000k H7 LED set in mijn auto zitten, totzover doet ie het nog prima, wel frappant dat als ik instuur, meer in me bocht ziet dan rechtvooruit :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal dns e

Klopt @@wulfke

Echter, CREE en Luxeon LED chips zijn voor een fabrikant flink duurder met inkoop, daarom worden deze doorgaans ook op beter ontworpen units gezet, daarom zijn ze ook een flink stuk duurder dan de goedkope pitten van €10 en lager.

Van 1 persoon weet ik dat hij intussen al een jaar rondrijd met een CREE gebaseerde H7 ledlamp. (en rijd altijd met dimlicht, ook overdag).

 

Als bochtverlichting heb ik zo'n goedkope 6500 lumen 6000k H7 LED set in mijn auto zitten, totzover doet ie het nog prima, wel frappant dat als ik instuur, meer in me bocht ziet dan rechtvooruit :D

Dan zal ik maar eerst is gaan kijken of dat er met de xenon die nu heb niks mis is, of het lichtbeeld, of lampen gewoon op.. Mijn bi-xenon in de CC geeft ruim licht, met groot licht helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal dns e

Dan zal ik maar eerst is gaan kijken of dat er met de xenon die nu heb niks mis is, of het lichtbeeld, of lampen gewoon op.. Mijn bi-xenon in de CC geeft ruim licht, met groot licht helemaal.

 

 

Dat kan idd ook nog ja. Heb hier iig geen enkel klagen vwb lichtopbrengst van de zenon.

 

Oh mijn huidige lampen zijn verder prima, maar qua verlichting is het hier meer=beter ;) LED lampen kunnen meer licht geven dan xenon. Gisteren op de meeting hebben een aantal kunnen zien dat me bochtverlichting een stuk feller/helderder is dan mijn front lampen. Als ik in de Mii van mijn vrouw stap is het duidelijk prettiger rijden in het donker, dat terwijl een Mii fabriekaf eigenlijk zeer slechte verlichting heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ziet er verder netjes uit. Heb je een link oid?

 

Link kan ik je niet geven. Ik ben zelf namelijk op zoek naar ervaringen van D3S ombouw, en heb alleen ervaring met de Seat Mii en Ibiza, welke beiden H4 units gekregen hebben, H4 is weer totaal anders.

Maar het is niet moeilijk te vinden. Persoonlijk zou ik dus voor een LED lamp gaan die gebaseerd is op een CREE XHP70 led, waar koper in verwerkt zit, en een passieve koeling heeft, zodat je eventueel bij grote warmte de koellinten buiten je koplamp unit kunt plaatsen.

Met deze criteria kom ik dan op deze en deze uit.

Beiden niet de goedkoopste, maar wel de enige waar men specifiek vermeld dat het CREE chips zijn. Bij anderen laten ze het handig weg, of strepen ze CREE door, wat mij dus overkomt dat het geen echte CREE's zijn.

Zoek je iets heel goedkoops, voor grootlicht ofzo, dan zou je deze kunnen nemen. Hebben geen mooi strak lichtbeeld, behoorlijk wat strooilicht dus, oftewel perfect voor grootlicht :D

 

 

 

 

Ben ook zeer beniuwd. Wil ook xenon inbouwen

 

VW Passat b7 1.6 TWE Edition

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ieder zijn voorkeur, maar ik zou anno 2017 echt niet meer naar Xenon gaan, mits met de juiste goede LED's heb je meer licht, en veel minder inbouw rompslomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, interessant om te volgen. Er zijn idd genoeg led cree verlichting die genoeg licht geven. Eens in verdiepen en dit volgen hier. Indien geen starter te hoeven te gebruiken, scheelt inbouwen weer dan :D

 

VW Passat b7 1.6 TWE Edition

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit zou dus iets kunnen zijn voor de stadslichten?

 

1 Set P70 110 W 13200LM H7 Auto LED Koplamp Kit XHP70 Chip Fanless Super Wit 6000 K Rijden Fog Lamp H4 H8 H11 9005/6 9012

http://s.aliexpress.com/eiaqY3Qz

(from AliExpress Android)

 

VW Passat b7 1.6 TWE Edition

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, interessant om te volgen. Er zijn idd genoeg led cree verlichting die genoeg licht geven. Eens in verdiepen en dit volgen hier. Indien geen starter te hoeven te gebruiken, scheelt inbouwen weer dan :D

 

VW Passat b7 1.6 TWE Edition

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 

LED lampen hebben geen starter of ballast, echter bepaalde modellen hebben nog wel een soort van blokje er tussen zitten, dat scheelt overigens in de warmte productie, bij anderen zit de aansturing in de lamp en moeten nog meer gekoeld worden (hebben doorgaans dan ook een kleine ventilator)

Goede informatie m.b.t. diverse ledlampen zie je op

 

Dit zou dus iets kunnen zijn voor de stadslichten?

 

1 Set P70 110 W 13200LM H7 Auto LED Koplamp Kit XHP70 Chip Fanless Super Wit 6000 K Rijden Fog Lamp H4 H8 H11 9005/6 9012

http://s.aliexpress.com/eiaqY3Qz

(from AliExpress Android)

 

VW Passat b7 1.6 TWE Edition

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 

Nu komen we op het stukje gokken en winnen met Aliexpress. Zoals bekend is er heel veel namaak, en Aliexpress probeert tegen deze misleiding op te treden.

CREE XHP70 led's worden intussen veel nagemaakt, vaak is de namaak erg inferieur.

De verkoper van de link die je geeft, schermt overal met XHP70, maar noemt (bewust) nergens het woordje CREE, sterker nog, het is ergens zelfs heel slecht weg gegumd, voor mij zijn dit de alarmbellen voor namaak. Als hij echter wel CREE vernoemd, moet hij ook CREE leveren, anders is het in strijd met de regels van Aliexpress, en heb je recht op 100% geld teruggave.

De links die ik doorgaf, en met name de 2, vermelden overal dat het om CREE gaat.

Uiteraard nog geen garantie dat je echte krijgt, maar je hebt dan wel recht op 100% geld terug als het om namaak blijkt te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden