Ga naar inhoud
  • 0

KVS niveau daalt


Ramon_Passat_B7

Vraag

Mijn B7 heeft er nu 155.000km op zitten. Ik rij er nu 3 maanden mee en bevalt prima.

Wel probleempje gehad met op temperatuur komen van de auto, maar beide thermostaten vervangen en daarna in orde. Het vervangen van de thermostaten was een tweetraps raket, eerst is de kvs thermostaat vervangen en dat loste het probleem niet goed genoeg op. Daarna is de DSG thermostaat ook vervangen en kwam de auto goed op temperatuur. 

Na het vervangen van de DSG thermostaat zijn er echter problemen ontstaan met verlies/verbruik van koelvloeistof. Af en toe krijg ik alarm laag niveau koelvloeistof. Dan gaat er een flinke scheut bij (0,2-0,3Ltr) en ben ik weer een tijdje uit de problemen.

Ik kan er nog geen lijn in ontdekken, tijdens de vakantie 850km heen en 850km terug en ter plekke nog enkele 100+km ritten; geen kvs verlies. Het lijkt er een beetje op dat er wel kvs verloren gaat zodra ik wat veel kortere ritten maak. De laatste anderhalve week heb ik naast het normale verkeer (afwisselend 30 of 100km enkele afstand naar kantoor) veel korte ritjes moeten maken van 5-6km stadsverkeer.

In de motorruimte zie ik geen sporen van lekkage (al heb ik alleen van bovenaf gekeken).

 

Binnenkort gaat de auto voor een onderhoudsbeurt. Ik ga naar de garage die ook de DSG thermostaat vervangen heeft. Heb alle vertrouwen in hen en staan ook hier goed bekend.

 

Wat kan er aan de hand zijn cq. welke kosten kan ik vervwachten?

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik lees her en der over problemen met de waterpomp. Die zou best kunnen lekken. Waterpomp is niet zo duur maar is wel ff sleutelen.

Doen ze vaak tegelijk met distributieriem, maar die hoeft pas bij 210000.

Ik zou het een beetje vroeg vinden om die al te vervangen.

Kosten voor distributie + pomp is in ieder geval een kleine 600,-

 

Dit is uiteraard een schot van afstand, laat ze eerst maar eens kijken wat er aan de hand is. Maar je moet voor pomp + distributie in ieder geval nooit meer betalen dan 600,-

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waterpomp gaat bij veel merken ineens mee met distributie, omdat het zaakje dan tóch al uit elkaar ligt.

Maar 60000 vooraf al alles laten vervangen vanwege een lekje in de pomp is wellicht wat overdone. KVS is niet zo heel kostbaar en er gaan ook geen kannen vol van dat spul doorheen. In het geval van lekkende pomp kan ik ws. veel beter doorrijden tot de volgende beurt en af en toe scheutje bijvullen. KVS is toch in hoeveelheden in huis omdat ik nog een auto heb met open waterrail, zonder expansievat. Alle expansie loopt de straat op en moet dus veel bijvullen. 

 

Wat ik niet vermeld heb: kvs is helder, zie geen oliekringen erop drijven. Olie blijft op niveau* en ook daar zie ik geen mayonaise.

* Olieniveau daalde wél voor vervangen van DSG thermostaat, daarna niet meer. Zou verklaard worden door koude motor. Zelf verwacht ik dan geen koppakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt me geen slechte keuze. Als het af en toe is zou ik het denk ik ook zo doen.

Ik zou alleen wel willen weten waar het vandaan komt. Maar een waterpomp die lekt moet je echt van buitenaf kunnen zien, dan moeten er sporen zijn.

 

Ik heb nog niet zo goed gekeken dat ik een lekkende pomp (if any) had kunnen zien....

 

Eigenlijk heb ik het op een of meerdere luchtbellen gehouden na vervangen thermostaten. Immers, tijdens vakantie was er niks aan de hand en heb het probleem aan de kant geschoven als opgelost. Vanmorgen kreeg ik echter weer kvs laag niveau alarm.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels zijn we zo'n 2 maanden verder. Het kvs probleem wás ongeveer eens in de 3-4 weken een scheutje van zo'n 300mL bijvullen. Tegenwoordig is het ongeveer 500mL op 150km, maar het vreemde is dat het een beetje wisselvallig is. Wél doe ik tegenwoordig bij parkeren voor langere tijd even de dop van het expansievat los. Het lijkt erop alsof de lekkage veel erger is bij stilstaande auto. Immers staat het zaakje nog op druk en kan er dus vloeistof lekken. Ook op mijn  vaste parkeerplekken ligt koelvloeistof.

Naar een mogelijke lekkage heb ik inmiddels wel gekeken. Enige plek waar ik iets zie is op de motorplaat onder de multiriem. Op die plaat ligt nogal wat koelvloeistof maar ik kan niet ontdekken waar het vandaan komt.

Morgen gaat de auto voor onderhoud (160.000) naar de garage (niet de handelaar), ze zijn op de hoogte van de lekkage. Ben eens zeer benieuwd wat het is, wanneer het opgelost kan worden, en wat de kosten zijn..... :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is toch wel een redelijke lekkage, dat moeten ze wel kunnen vinden lijkt mij. 

 

Ik hoop het ook. Maar er staat een aardige plas vloeistof op de onderplaat, dus moet te vinden zijn.

Bij de garage op de prijslijst/aanbiedingen zie ik een upgrade voor de oliepomp naar een betrouwbaar systeem. Dat is te combineren met distributie/waterpomp en kost dan €1245,- waar de distributie(met waterpomp) afzonderlijk €589,- kost. Als ik de oliepomp ineens meeneem dan wordt het zaakje gewoon 2x zo duur, dus hoor ik graag of dat een zinvolle zet is. Het geld is er wel, maar kan elke € maar 1x uitgeven. Dus als het niet zinvol is dan doe ik dat niet. De prijs voor distributie met waterpomp valt me nog enigszins mee, maar oliepomp is gewoon véél geld extra.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto staat nu in Nuenen voor gepland onderhoud en dan nemen ze de lekkage ineens mee.

Even kort besproken en zal wel volledige distributieriem vervanging worden. Auto heeft 160.000 gereden en is van 2011. Vervangingsinterval is 210.000 of 5 jaar, waarbij ik weet dat het nog nooit gedaan is, én de auto een jaar niet gereden heeft voordat ik hem kocht. Het klinkt vrij zinnig om dan maar ineens alles te doen, zoveel meer kost het niet als de pomp eenmaal vervangen wordt.

 

 

Edit 11-10-17: Auto opgehaald uit Nuenen. Waterpomp was "zo lek als een mandje" en is samen met een compleet distributieriem pakket vervangen. Vloeistof, riem, spanrol, waterpomp en rollen zijn nieuw en kunnen er weer eventjes tegen.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En vanochtend kreeg ik weer alarm laag niveau koelvloeistof.....hen zo'n 1700 km gereden na de beurt en nog niet hoeven bijvullen. Er was wel verteld dat ik nog eens zou moeten bijvullen en er nog eend een laag niveau melding kon optreden. Maar dat zou sneller zijn dan 1700km. Dus ben een klein beetje ongerust. De lekkage is véél minder dan voorheen aangezien ik toen 400mL per 100km moest bijvullen. Toch blijft het een onprettig idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uiteindelijk toch opgelost dan. Dat is mooi.

Bij alle drie de Passats ( 1* 3BG en 2*CC) hier in huis staat het koelvloeistofniveau in het expansievat dicht bij het minimumniveau. Eens in de twee drie maanden gaat er 0,2 tot 0,3 bij. Door de berichten in dit topic durf ik het wel aan om hier nu even niks aan te doen. Zal ongetwijfeld iets weglekken bij de waterpomp. Bij de laatste distributieriemwissel van de 3BG is ook de pomp vervangen. Bij de CC's geen distributieriem maar ketting, is het vervangen van de pomp dan ook een karwei van 600 euro?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

The story continues..... :neutral:

Nu staat de klok op 195.000km en heb ik alwéér last van kvs verlies. Ik zat op een interval van elke ±2500km een scheut van zo'n 200mL bijvullen. Affijn, kan ik mee leven zolang het niet erger wordt.

Vrijdag met naar huis rijden kreeg ik weer de melding "koelvloeistof controleren" en heb toen weer normaal bijgevuld en verder gereden. Zaterdag nog een kort stukje gereden (14km heen en 14km terug). Zondag t/m woensdag is de auto totaal niet gebruikt. Vanmorgen start ik na 4 dagen stilstand en krijg weer de kvs melding. Nu moest er echter fors meer in dan anders, expansievat was bijna leeg.

Bij het losdraaien van de dop siste hij wel weer normaal, systeem was dus nog onder druk. Vreemd eigenlijk, want bij lekkage zou ik verwachten dat de druk ook eraf gaat.

 

Wel, ik snap er niks meer van. Iemand een idee wat er aan de hand is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ie sist als hij koud is, dan heb je een lekke koppakking.

Als hij warm is, draai de dop eens los en kijk of hij borrelt.

 

Bij warme motor losdraaien om te kijken of hij borrelt.

Moet dat met draaiende motor of stilstaand? En wat is dan de verklaring dat er tijdens 4 dagen stilstand zoveel kvs verloren is gegaan?

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oké, zal vanmiddag eens even kijken. Ik moet 30km rijden naar huis, dus dan is de motor wel goed warm.

Veel/weinig verlies en wisselend komt me nog niet bekend voor, maar neemt het verlies wel toe of blijft het constant?

 

Aanvulling: auto is bij bandenman geweest voor diverse klussen (vliegwiel, draagarmrubbers, airco, DSG service). Alles dik in orde, maar de oorzaak van kvs verlies is nog niet boven water. Blok en milieuplaat is droog, dus geen externe lekkage. Volgende week gaat de auto weer terug in behandeling voor afpersen van de warmtewisselaars. Met een beetje geluk heeft een van de radiatoren een lekje, maar de kans bestaat nog dat het in de kop(pakking) zit en dan wordt het minder leuk. Afwachten even.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oei dat is een minder goed bericht Ramon, succes met de aanpak van dit probleem.

 

 

 

Bedankt, de kop is er al af en gaat naar revisiebedrijf. Midden volgende week retour en dan monteren. En de auto is hele goede handen, dus dat komt helemaal goed.

Wel jammer dat de brandstofpomp slijtage vertoont, slijpdeeltjes in het filter. Dus revisie hd pomp, injectoren etc. Daar had ik in eerste instantie niet op gerekend. Positieve is dan wel dat de auto er dan weer een tijdje tegen zal kunnen.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

slijpdeeltjes zie je in elke CR tdi filter, ik houd het een beetje bij, vooralsnog geen uitbreiding van het aantal deeltjes... om dus zomaar een nieuwe pomp en nieuwe injectoren te monteren is een beetje jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

slijpdeeltjes zie je in elke CR tdi filter, ik houd het een beetje bij, vooralsnog geen uitbreiding van het aantal deeltjes... om dus zomaar een nieuwe pomp en nieuwe injectoren te monteren is een beetje jammer.

De hoeveelheid slijpdeeltjes was bij deze een beetje te extreem dus wordt de pomp gereviseerd en de verstuivers gecontroleerd en zonodig gerepareerd, een beetje jammer om de hele boel kapot te laten lopen terwijl het zaakje toch open ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden