Ga naar inhoud
  • 0

Stuurhuis maakt raar Geluid


SRHoutstra

Vraag

Rond Hemelvaart begon mijn sturing te haperen van mijn Passat sedan.

Bij het starten begon het stuur licht te trillen en ik had geen stuur bekrachtiging.

Ik ging terug naar de garage waar ik um had gekocht en uiteindelijk na wat wikken wegen, is besloten om het stuurhuis te vervangen.

Was een bekend euvel, vernam ik later.

 

Het stuurhuis wat er onder gezet was kwam van een jonge schade auto en kwam met 6 maanden garantie.

Afijn, toen ik de auto ophaalde hoorde ik aanvankelijk geen gekke geluiden...

Dit was wel het geval toen ik thuis kwam en de auto in wou parkeren.

Tijdens stilstand en langzaam rijden hoorde ik een soort schurend geluid tijdens het draaien van het stuurwiel.

Omdat we onze vakantie hierdoor al een week op hadden moeten schuiven, besloot ik alsnog te gaan en na mijn vakantie weer contact opgenomen met de garage.

 

Deze garage is géén " prutser, doehetzelver, ik licht je wel op" garage en heeft een goede reputatie in en rondom Naarden.

 

Na constatering van het schurend geluid door de werkplaats chef, werd besloten om de auto te laten staan en hij zou contact opnemen met het bedrijf om dit stuurhuis weer om te ruilen. Dit keer was het van een nog jongere schade auto.

Dit is gebeurd maar het schurend geluid bleef hoorbaar, hetzij met de andere stuurhuis in mindere mate.

Tijdens het rijden is niets hoorbaar maar alleen met het inparkeren dus.

Volgens de garage is er goed op gelet dat het juiste onderdeel nummer correspondeerde met mijn auto en dat dus het juiste stuurhuis geplaatst is.

 

Bijgaande foto's laten zien dat de aandrijving dmv een multiriem geschiedt en dat deze riem overbrenging  dus een krakend geluid maakt tijdens het draaien.

Het stuurhuis welke er nu onder zit maakt ook een dergelijk geluid, maar zoals reeds gezegd, in mindere mate.

Normaal gesproken wordt een stuurhuis in zijn geheel vervangen en mag je dit niet openmaken......Vertelde de garage mij.

Zelf was ik onder de indruk dat de stuurbekrachtiging hydraulisch was totdat ik dit zag. Het is dus electrisch.

 

Nu staat zowel de garage als ik voor een raadsel waarom dit geluid nu ineens hoorbaar is. Dat was dus niet het geval met de eerste unit die haperde.

De multiriem is niet vervangbaar, dus wat zou er dan aan de hand kunnen zijn en zou het op langere termijn een probleem op kunnen leveren?

Dit allemaal valt nu nog onder de garantie van de auto, 6 maanden Bovag, en zou het nu toch goed willen hebben, niet dat ik over een paar maanden weer de unit moet (laten) vervangen.

 

Graag hoor ik van jullie, mede passat fanaten, wat er aan de hand zou kunnen zijn en of iemand ook zoiets heeft meegemaakt.

post-25719-0-39176200-1503741844_thumb.jpg

post-25719-0-95413600-1503741850_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik had ook een schurend geluid met het draaien van m'n stuur maar bij mij kwam dat uit de sleepring het geluid was ook alleen binnen in de auto te horen. Uit eindelijk sleepring vervangen en het geluid was weg.

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had ook een schurend geluid met het draaien van m'n stuur maar bij mij kwam dat uit de sleepring het geluid was ook alleen binnen in de auto te horen. Uit eindelijk sleepring vervangen en het geluid was weg.

Yep bij mijn vorige passat ook gebeurd

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook na het vervangen vevangen van het stuurhuis een zacht schurend geluid (alleen bij inparkeren), en ik kan wel zeker zeggen dat dit bij het origineel stuurhuis niet het geval was, en dat het zeker niet de sleepring is.

Ik rij er nu al een paar 10K km mee rond zonder probleem...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden