Ga naar inhoud
  • 0

Turbo valt uit en na wisselen brandstoffilter slaat hij niet meer aan


villyman

Vraag

Goedenavond Allen,

 

 

Ik rij met een Passat 3BG uit 2004, AVF met 130 PK en 4 Motion.

Vorige week vrijdag viel opeens de turbo uit maar na opnieuw starten werkte hij terug. Na enkele kilometers normaal gebruik viel hij opnieuw uit. Al rijdend contact aan en uit en direct reed de auto weer als voorheen maar ik bleef dus maar met een fluwelen voet rijden tot thuis. Ik merkte al een tijdje dat het vermogen niet meer was wat het was geweest en dat er bij serieuze acceleratie mij een serieuze rookpluim achtervolgde. Ik dacht direct aan de N75 (Turbosturing, of dan toch de verstelling van de schoepen, meen ik). Heb er nog een tweedehandse liggen maar ik bouwde die nog niet in. Ondertussen reed ik een lange rit van een 280 kilometer waar tijdens hij terug 3 keer uitviel. Terug thuis eerst enkele fiches losgemaakt (en terug vast!), nieuw luchtfilter en brandstoffilter geplaatst en klaar voor een testrit. Op einde van de oprit slaat de motor af en is hij met geen middelen meer te starten. Motor draait rond maar hij geeft niet het minste kuchje. Brandstoffilter helemaal gevuld, batterij bijgeladen maar alles tevergeefs! Meermaals geprobeerd doch helaas...

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen worden veroorzaakt door een nieuw brandstoffilter, want volgens mij staat dit los van de N75.

Bijkomend probleem: ik wil maandagavond met mijn Passie naar Spanje vertrekken ...

 

Alvast bedankt om even mee te denken.

 

 

Mvg, Tim.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik probeerde 4 maal maar telkens niet langer dan ongeveer een halve minuut om de startmotor niet te overbelasten. Tijdens de poging werkt de auto ook een beetje tegen door op het display "STOP" te tonen en aan te geven dat er geen oliedruk is. Ik negeer dat dus allemaal en start gewoon 2 minuten door? De batterij kan het zeker aan want die is wat zwaarder dan standaard en helemaal opgeladen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ALL RIGHT !!!! Na ongeveer anderhalve minuut sloeg hij aan! Inderdaad volhouden, dus! Zonder jouw advies had ik het niet aangedurfd uit schrik de injectoren te beschadigen door gebrek aan smering van de brandstof.

BEDANKT UPSEEL !!!

 

Nu kan ik de N75 wisselen en een testrit doen. Fingers crossed it's a good N75 !!

 

Groeten, Tim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ALL RIGHT !!!! Na ongeveer anderhalve minuut sloeg hij aan! Inderdaad volhouden, dus! Zonder jouw advies had ik het niet aangedurfd uit schrik de injectoren te beschadigen door gebrek aan smering van de brandstof.

BEDANKT UPSEEL !!!

 

Nu kan ik de N75 wisselen en een testrit doen. Fingers crossed it's a good N75 !!

 

Groeten, Tim.

Als je volgende keer je brandstof filter wisseld vul de nieuwe dan helemaal met diesel, gewoon overgieten uit je oude???? dan heb je dat probleem niet ???? succes met de testrit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net terug van een testrit en de turbo valt terug uit ...

Ik probeer straks de N75 te wisselen met een ander exemplaar waarvan de werking niet zeker is; het zat ooit bij een ander blok dat ik kocht maar ik ga er van uit dat die ok is.

Ik zie dat het nogal prutsen zal worden wegens zeer weinig plaats. Zijn er handige tips om die zo handig mogelijk te wisselen zonder al te veel demontage?

 

Bedankt!

 

Mvg, Tim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vervangen van de N75 is gemakkelijk te doen als de luchtdarm naar de turbo wordt gedemonteerd.

Opnieuw een testrit maar de teleurstelling volgde al snel; enkele malen goed optrekken en de turbodruk is alweer weg ... Damn! Maandagavond zou ik met de auto op vakantie willen vertrekken ... . Afspraak gemaakt om morgenavond auto te laten uitlezen.Ik begin serieus te vrezen dat dit goed gaat aflopen.

Ik heb nog een AVF-blok zoals het mijne in reserve liggen, maar dat komt van een Audi. Ik controleerde de N75 maar merkte dat die er iets anders uitziet en er een aansluiting voor een darm minder heeft.

2 Kleine witte aansluitingetjes voor onderdrukdarmpjes zijn identiek maar aan de bovenzijde ontbreekt de grote zwarte. Die kan ik dus niet gebruiken, toch?

 

Een prettige avond!

 

Mvg, Tim. (ondertussen een beetje wanhopig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je de slang van turbo naar vaste buis onder radiator gecontroleerd? Zonder foutmeldingen is het maar wat gokken, maar die slang wil wel eens scheuren, als daar een klein scheurtje in zit, kan dat best jouw probleem verklaren. Fiks optrekken --> turbodruk stijgt --> scheur gaat open staan --> turbodruk valt acuut weg en ecu gaat in noodloop hierdoor. Tevens kan dit heel goed gepaard gaan met roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Duidelijk gevalletje noodloop, inderdaad wat @@Upseel zegt controleer de slang , hoor je een sissend geluid??

Ook kunnen je schoepen van je turbo vast zitten door roetaanslag, (deze moeten gangbaar zijn) . Mooiste is rijdend uitlezen. Klote dat dit nu net gebeurt als je vakantie voor de deur staat????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mogelijks komt deze passat morgen bij me langs om hem uit te lezen met VCDS. Heb voor de rest geen enkele ervaring met de 3bg dus als er suggesties zijn wat ik moet controleren met VCDS of wat ik moet uitlezen (buiten de foutmeldingen dan) dan hoor ik het wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Peter: Het is inderdaad deze Passat!

@@Vdub: Deze leidingen zijn intact. Ik heb ze bij aankoop preventief van een stukje rubberleiding voorzien op de plaatsen waar ze contact maken met airbox en dergelijke. Ik deed dat op elke plek waar ik zag dat er wrijvingscontact was.

@@hcaluwe: ik kan via de stang van de turbo de schoepen vrij gemakkelijk bewegen dus ik denk niet dat deze vastzitten. De motor ziet af en toe (bij echt warme motor!) toeren boven de 4.000 om alles mooi gangbaar te houden ...

@@Upseel: Die vaste buis is niet meer in gebruik; ik monteerde jaren geleden een grotere front mount intercooler die ik met wat knutselwerk op de side mount intercooler aansloot. Vorige week controleerde ik deze aansluitingen en alles zag er OK uit maar ik kan zonder belasting niet voelen of er een lekkage in de slangen zit... Stationair ziet alles er ok uit maar onder belasting kan een scheur open komen te staan, dat besef ik. Ik begin te vrezen dat er toch ergens een lekkage moet zijn waardoor drukverlies optreedt. Benieuwd wat de uitlezing morgen geeft.

Bedankt allemaal!

 

Grtz, Tim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Peter: Het is inderdaad deze Passat!

@@Vdub: Deze leidingen zijn intact. Ik heb ze bij aankoop preventief van een stukje rubberleiding voorzien op de plaatsen waar ze contact maken met airbox en dergelijke. Ik deed dat op elke plek waar ik zag dat er wrijvingscontact was.

@@hcaluwe: ik kan via de stang van de turbo de schoepen vrij gemakkelijk bewegen dus ik denk niet dat deze vastzitten. De motor ziet af en toe (bij echt warme motor!) toeren boven de 4.000 om alles mooi gangbaar te houden ...

@@Upseel: Die vaste buis is niet meer in gebruik; ik monteerde jaren geleden een grotere front mount intercooler die ik met wat knutselwerk op de side mount intercooler aansloot. Vorige week controleerde ik deze aansluitingen en alles zag er OK uit maar ik kan zonder belasting niet voelen of er een lekkage in de slangen zit... Stationair ziet alles er ok uit maar onder belasting kan een scheur open komen te staan, dat besef ik. Ik begin te vrezen dat er toch ergens een lekkage moet zijn waardoor drukverlies optreedt. Benieuwd wat de uitlezing morgen geeft.

Bedankt allemaal!

 

Grtz, Tim.

Wat is er uit de bus gekomen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedenavond,

 

Gisteren bij Wulfke geweest en er is duidelijk sprake van drukverlies. Peter vond de oorzaak: een ic-slang (die ik zelf monteerde ivm een grotere FMIC) schuurde tegen het middelste van 3 boutjes voor massacontacten. Vandaag van 10.30 tot 19.00 bezig geweest met wielkuip, wiel, undertray en uiteindelijk de volledige bumper loshalen. De gescheurde IC-slang heb ik gerepareerd met zelfvulkaniserende rubbertape, die ik met grote overlappen omwond. Rond 19.00 klaar voor een testrit en na geen 500 meter hoorde ik al iets "flapperen" en sissen ... DAMN !! Wellicht heeft de tape het niet gehouden ... Serieus balen, eigenlijk. Nu ja, het leven gaat verder en ondertussen staat de Touran gepakt en gezakt om ons naar Spanje te brengen.

 

Mijn dank gaat uit naar eenieder die meedacht rond mijn probleem, in het bijzonder Wulfke, die na het uitlezen toch wou achterhalen waar het gesis vandaan kwam! Top kerel, bedankt!

Met een 10-tal dagen gaat de Passat terug los om te kijken hoe dit euvel kan worden verholpen.

 

Grtz, Tim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hier even het uitlees deel,

 

Sunday,20 ,August,2017,20:04:00:62939
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: 12.12.0.0
Data version: 20130910


VIN: WVWZZZ3BZ5E002093   License Plate: TEST
Mileage: 324650km-201728mi   Repair Order:



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 3B (3B - VW Passat B5 (1997 > 2005))
Scan: 01 02 03 08 15 16 17 19 35 36 37 46 47 55 56 57 58 75 76 77
         
 
VIN: WVWZZZ3BZ5E002093   Mileage: 324650km/201728miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine        Labels: 038-906-019-AVF.lbl
   Part No: 038 906 019 KD
   Component: 1,9l R4 EDC G000SG  4897  
   Coding: 00003
   Shop #: WSC 05314  
   VCID: 63C54907F1A06306E91-4A3A
   WVWZZZ3BZ5E002093     VWZ7Z0D9772605

1 Fault Found:
17964 - Charge Pressure Control
            P1556 - 35-10 - Negative Deviation - Intermittent
Readiness: 1 1 0 0 1

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes        Labels: 4B0-614-517.lbl
   Part No: 4B0 614 517 H
   Component: ABS/ESP allrad      3428  
   Coding: 04255
   Shop #: WSC 05311  
   VCID: 26431013C212D62ECEF-5072

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC        Labels: 3Bx-907-044.lbl
   Part No: 3B1 907 044 K
   Component: CLIMATRONIC B5GP    0010  
   Coding: 17000
   Shop #: WSC 05311  
   VCID: 29591B2FD30CF956E3D-5000

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags        Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
   Part No: 1C0 909 605 B
   Component: 0R AIRBAG VW51 04   0008  
   Coding: 12370
   Shop #: WSC 05311  
   VCID: 23450907B1202306A91-5072

3 Faults Found:
01218 - Side Airbag Igniter; Passenger Side (N200)
            33-10 - Resistance Too Low - Intermittent
01228 - Airbag Cut-Off Switch for Passenger Side (E224)
            25-10 - Unknown Switch Condition - Intermittent
00532 - Supply Voltage B+
            07-10 - Signal too Low - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments        Labels: 3B0-920-xx5-17.lbl
   Part No: 3B0 920 829 A
   Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V04  
   Coding: 05115
   Shop #: WSC 00000  
   VCID: 24470A1BB42E243ED0B-5072
   WVWZZZ3BZ5E002093     VWZ7Z0D9772605

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway        Labels: 6N0-909-901-19.lbl
   Part No: 6N0 909 901
   Component: Gateway K<->CAN    0001  
   Coding: 00006
   Shop #: WSC 05311  
   VCID: F0EFB64BB056489EE43-5072

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv.        Labels: 1C0-959-799.lbl
   Part No: 1C0 959 799 B
   Component: 8S Komfortgerát HLO 0004  
   Coding: 00258
   Shop #: WSC 12345  
   VCID: 3663C05312B2A6AE7EF-4A3A

   Subsystem 1 - Part No: 1C0959801
   Component: 8S Tõrsteuer.FS KLO 0202  

   Subsystem 2 - Part No: 1C0959802A
   Component: 8S Tõrsteuer.BF KLO 0202  

   Subsystem 3 - Part No: 1C0959811
   Component: 8S Tõrsteuer.HL KLO 0202  

   Subsystem 4 - Part No: 1C0959812
   Component: 8S Tõrsteuer.HR KLO 0202  

1 Fault Found:
00929 - Locking Module for Central Locking; Front Passenger Side (F221)
            27-00 - Implausible Signal

-------------------------------------------------------------------------------
Address 76: Park Assist        Labels: 3B0-919-283.lbl
   Part No: 3B0 919 283
   Component: Parkingsyst. PA RDW D01  
   Coding: 00114
   Shop #: WSC 05314  
   VCID: E5C1D71F7F949D36875-50E6

No fault code found.

End   ---------------------------------------------------------------------

 

 

Jammer te lezen dat de reparatie niet gelukt is, zit dan ook op een zeer ongelukkige plaats.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden