Ga naar inhoud
  • 0

Motor slaat plotseling niet meer aan


PeterHoekstra

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik ben Peter Hoekstra, en ben nieuw op dit forum,

 

Na bijna een jaar te hebben stil gestaan ('schroef af schroef op' schade aan de voorzijde) heb ik mijn Passat 3b2 V5 AGZ Tiptronic van 2000 weer aan de praat. Tik en lopen, geweldig. Voor die tijd heb ik 'm ook al een paar keer gestart en probleemloos laten draaien.

Vorige week vrijdag heb ik 'm op mijn werk achteruit een hal in gereden, waar hij a.s. vrijdag uit moet voor APK. Maar gisterochtend wilde ik hem naar buiten rijden om te wassen, is hij toch met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen!

 

Hij krijgt benzine, want dat ruik je goed, de bougies zijn nat als ik die eruit haal, maar vonken wel. Bij het starten is het net of hij maar op 1 of 2 cilinders compressie heeft, hij draait niet geheel gelijkmatig rond. Ik heb me laten vertellen dat het ook nog klevende kleppen kunnen zijn maar, daar twijfel ik een beetje aan, want hiervoor sloeg hij gewoon aan.

 

Misschien de temperatuur sensor, of de krukas sensor, en heeft iemand een afbeelding waar op staat waar die dingen zich bevinden? Te oude benzine en kan dat sowieso?

 

Iemand enig idee, want mijn trukendoos is leeg,...

 

Groeten Peter

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik ben Peter Hoekstra, en ben nieuw op dit forum,

 

Na bijna een jaar te hebben stil gestaan ('schroef af schroef op' schade aan de voorzijde) heb ik mijn Passat 3b2 V5 AGZ Tiptronic van 2000 weer aan de praat. Tik en lopen, geweldig. Voor die tijd heb ik 'm ook al een paar keer gestart en probleemloos laten draaien.

Vorige week vrijdag heb ik 'm op mijn werk achteruit een hal in gereden, waar hij a.s. vrijdag uit moet voor APK. Maar gisterochtend wilde ik hem naar buiten rijden om te wassen, is hij toch met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen!

 

Hij krijgt benzine, want dat ruik je goed, de bougies zijn nat als ik die eruit haal, maar vonken wel. Bij het starten is het net of hij maar op 1 of 2 cilinders compressie heeft, hij draait niet geheel gelijkmatig rond. Ik heb me laten vertellen dat het ook nog klevende kleppen kunnen zijn maar, daar twijfel ik een beetje aan, want hiervoor sloeg hij gewoon aan.

 

Misschien de temperatuur sensor, of de krukas sensor, en heeft iemand een afbeelding waar op staat waar die dingen zich bevinden? Te oude benzine en kan dat sowieso?

 

Iemand enig idee, want mijn trukendoos is leeg,...

 

Groeten Peter

Wellicht hier wat aan? Deze man verteld je (in Engels) waar crankshaft position sensor zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom op het forum.

 

Idd eerst uitlezen. Lijkt wel dat ie verzuipt.

Uitgelezen, geen foutcodes. Tank leeg gepompt, verse benzine er in. bougies vervangen. Het is idd of hij verzuipt want, als ik de bougies droogblaas, en de motor even doordraai zonder bougies, daarna slaat hij héél even aan, om direct daarna weer af te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Knippert er geen sleuteltje in je teller, ivm startblokkering?

Dan loopt de motor ook een of twee seconden en slaat af.

Nee, dat is het jammer genoeg niet. Ik heb vanmiddag de compressie gemeten en die uitslag was behoorlijk verontrustend. Cilinders 2 en 4 hebben helemaal geen compressie. Dus heb ik het manifold en kleppendeksel gedemonteerd, en daar zag ik, dat er ruimte zit tussen de nok en klepstoter, en dat mag niet bij hydraulische klepstoters. De kleppen lijken dus niet geheel te sluiten.

 

Hoe dit is gekomen is mij een raadsel want, zoiets gebeurt zeker niet ongemerkt lijkt mij. Ik bedoel, gewoon een mooi lopende V5 die je achteruit de garage in rijd en uit zet, om daarna een paar kleppen te hebben die niet meer sluiten????????

De distributieketting hangt niet slap en ziet er prachtig uit, evenals de spanner en geleiders, dus het lijkt niet dat de nokkenas van 2 en 4 plotseling een tand versprongen is.

 

Morgen kijken of de kleppen inderdaad blijven hangen, of dat ze toch krom zijn en daardoor niet sluiten????

 

Wordt vervolgt????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, dat is het jammer genoeg niet. Ik heb vanmiddag de compressie gemeten en die uitslag was behoorlijk verontrustend. Cilinders 2 en 4 hebben helemaal geen compressie. Dus heb ik het manifold en kleppendeksel gedemonteerd, en daar zag ik, dat er ruimte zit tussen de nok en klepstoter, en dat mag niet bij hydraulische klepstoters. De kleppen lijken dus niet geheel te sluiten.

Hoe dit is gekomen is mij een raadsel want, zoiets gebeurt zeker niet ongemerkt lijkt mij. Ik bedoel, gewoon een mooi lopende V5 die je achteruit de garage in rijd en uit zet, om daarna een paar kleppen te hebben die niet meer sluiten

De distributieketting hangt niet slap en ziet er prachtig uit, evenals de spanner en geleiders, dus het lijkt niet dat de nokkenas van 2 en 4 plotseling een tand versprongen is.

Morgen kijken of de kleppen inderdaad blijven hangen, of dat ze toch krom zijn en daardoor niet sluiten

Wordt vervolgt

Vraagje: is er iemand in het bezit van merkteken en/of timing gegevens van de nokkenassen (2.3 AGZ motor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na verder onderzoek is gebleken dat de inlaatkleppen van cilinders 2 en 4 krom zijn. Het blijkt dus, dat de AGZ zeer geruisloos de distributieketting 2 tanden heeft laten verspringen Ik heb er namelijk niets van gemerkt tijdens het starten. Het spookte wel door mijn hoofd maar, als je geen rare geluiden hoort, ga je daar niet van uit.

De kettingspanner heeft het 'even' af laten weten, met alle gevolgen vandien. Het volledig herstel gaat, en dan reken ik geen uren, ongeveer € 600,00 aan onderdelen kosten, en dat is te duur. Ik was van plan hem te verkopen, maar dat gaat op deze manier in de papieren lopen.

Hij gaat Marktplaats op voor onderdelen☹

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden