Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotor elektronische handrem (en auto hold)


lonnebol

Vraag

Beste leden,

Ik had al een tijd op de planning staan om vandaag auto hold in te bouwen. Dit bleek voor mijn modules mogelijk.

Twee weken terug kreeg ik een melding van de handrem. Fehler. Bij het wegrijden ging deze er niet van af. Na wat proberen met het knopje kwam deze los. Dit is een wel goed gegaan. Toen ik op het werk de auto startte kreeg ik een melding, Parkbremse Fehler. Helaas lag mijn laptop met VCDS bij mijn ouders en kon ik niet uitlezen. De melding is niet weggegaan en ik heb sindsdien ook niet de handrem gebruikt.

Vrijdag kwam ik bij mijn ouders en uitgelezen. Melding over dat de kracht niet bereikt kon worden op de linker motor:

                Address 53: Parking Brake       Labels: 3C0-907-801-53.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
  Component and/or Version: EPB  VC8HC003   013 0003
           Software Coding: 0000011
            Work Shop Code: WSC 05311 000 08193
                      VCID: 244074BFE7C8581E19-8070
2 Faults Found:

02428 - Left Parking Brake Motor (V282) Clamping Force Not Reached 
            000 -  -  - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 141
                    Mileage: 254448 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 22:49:43

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.11 V
                    Count: 14

02430 - Left Parking Brake Motor (V282) Resistance to Movement 
            003 - Mechanical Failure - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11110011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 4
                    Reset counter: 98
                    Mileage: 254352 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 07:34:22

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.18 V
                    Count: 88


Vandaag begonnen met naar deze motor te kijken. Ook om te bepalen of het Torx of veeltand is. Helaas is een schroef dol en krijg ik deze niet 1-2-3 los. Daarop alles maar weer vastgezet, stekker eraan en wiel terug. Hierop begonnen met het inbouwen van Auto Hold. Dit ging prima. Enkel ben ik niet zeker of ik pin 4 of pin 9 op de module van de handrem moet hebben. Nadat het aansluiten gedaan was, met VCDS de codering aangepast. Hierop even gaan rijden en meteen kwam een melding, Parkbremse Fehler. Ik dacht iets van de Auto Hold, maar deze melding bleek het niet (melding die ook komt bij het testen of je de juiste module hebt). Het lampje van de Auto Hold gaat ook niet aan.

Eerst twee meldingen en daarna bleef continu een melding over Supply voltage komen. Ik krijg deze niet weg. De auto blijft piepen. Ik heb de stekker nog even gecontroleerd, of deze er goed op zit. Zit stevig vast.

Wat moet ik nu doen? Ik wil best een nieuwe motor bestellen. Ik denk dat dit sowieso nodig is. Maar ik ben niet zeker welke versie ik moet hebben: Torx of veeltand?
 

Logs van vandaag:

                Address 53: Parking Brake       Labels: 3C0-907-801-53.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
  Component and/or Version: EPB  VC8HC003   013 0003
           Software Coding: 0000011
            Work Shop Code: WSC 05311 000 08193
                      VCID: 244074BFE7C8581E19-8070
3 Faults Found:

02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282) 
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11111100
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 105
                    Mileage: 254672 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 15:53:20

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.15 V
                    Count: 86

02443 - Control Head 
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00111100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 145
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.11 V
                    Count: 40

02430 - Left Parking Brake Motor (V282) Resistance to Movement 
            003 - Mechanical Failure - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11110011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 5
                    Reset counter: 98
                    Mileage: 254352 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 07:34:22

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.18 V
                    Count: 88

Sunday,13,August,2017,16:08:53:05031
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 7 x86
VCDS Version: 15.7.1.0
Data version: 20150904
www.Ross-Tech.com


VIN:    License Plate: 07XFVS
Mileage: 254672   Repair Order: 



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 53: Parking Brake       Labels: 3C0-907-801-53.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
  Component and/or Version: EPB  VC8HC003   013 0003
           Software Coding: 0000011
            Work Shop Code: WSC 05311 000 08193
                      VCID: 244074BFF7C8581E19-8070
Fault Codes have been Erased

1 Fault Found:
02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282) 
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11101100
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 105
                    Mileage: 254672 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 15:53:20

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.15 V
                    Count: 86
aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Deze

Address 53: Parking Brake        Labels: 3C0-907-801-53.clb
   Part No SW: 3C0 907 801 G    HW: 3C0 907 801 G
   Component: EPB  VD8HC005   013 0005 
   Revision:   013      
   Coding: 0000012
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   VCID: 26427CA5916B9771B3-8072

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze

Address 53: Parking Brake        Labels: 3C0-907-801-53.clb

   Part No SW: 3C0 907 801 G    HW: 3C0 907 801 G

   Component: EPB  VD8HC005   013 0005 

   Revision:   013      

   Coding: 0000012

   Shop #: WSC 12345 123 12345

   VCID: 26427CA5916B9771B3-8

072

 

Ok. Ik heb de E variant. Ik heb gegokt voor pin 9. Maar ik denk totdat de handremmotor het niet doet, zal de Auto Hold het sowieso ook niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2007 zal torx zijn.

heb deze destijds via ali express besteld en werken prima.

 

voor de aansluiting op de handrem module is het 4 en 7 (niet 4 en 9)

de codering van de handrem module is 0000011 of 0000012 - dan is het 4 en 7

de nieuwere handrem module is coderen met 0000056 of 000057 - dan is het 4 en 9

de aansluiting 7 of 9 is voor het auto-hold lampje

 

welke abs pomp heb je erin (module 03 ABS brakes in vcds) ?

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net vanmiddag stelmotoren en remreiniging gedaan.

 

Let op zonder vcds kun je geen stelmotoren vervangen, gezien je de remmen in servicestand moet zetten.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2007 zal torx zijn.

heb deze destijds via ali express besteld en werken prima.

 

voor de aansluiting op de handrem module is het 4 en 7 (niet 4 en 9)

de codering van de handrem module is 0000011 of 0000012 - dan is het 4 en 7

de nieuwere handrem module is coderen met 0000056 of 000057 - dan is het 4 en 9

de aansluiting 7 of 9 is voor het auto-hold lampje

 

welke abs pomp heb je erin (module 03 ABS brakes in vcds) ?

 

Op Passat3c.info staat het volgende:

bis April 2007

Pin 9 und Pin 7

ab Mai 2007

Pin 4 und Pin 7

 

Ik heb nu dus pin 7, pin 9 en pin 11 van de handremmodule aangesloten (net nog even gecheckt op een foto). De codering van de handremmodule stond op 0000011.

 

Dus: k*t! Kan ik die pin nog makkelijk demonteren of wordt het een nieuw kabeltje?

 

ABS-pomp is  3C0 614 109 (geen extra toevoeging).

ESP 440 C4                    H018 0001

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan het stekker pinnetje er makkelijk uit halen.

Moet je terug die paarse vergrendeling eruit schuiven en dan aan de stekker kan het fijne lipje wat verduwen richting de zijkant van de stekker behuizing en dan tegelijk aan het draadje trekken.

 

 

 

607b2ae40eaea8f110e9173bcd62d16d.jpg7837a5661b7326592809a39411d1452b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb nog even aan de rechterkant de motor losgehaald (deze ging wel), is inderdaad torx. Ik ga er twee bestellen, want bij de rechter is bij het weer vastschroeven me de flens aan een zijde gebroken :neutral:

Daarom zeg ik dat je vcds nodig hebt

Je kunt de klauw na servicestandveraf halen en fatsoenlijk de stelmotor en oring verwijderen.

Dan met schraaphaakje de gang van de oring goed schoonmaken.

Vervolgens de oring invetten en weer in de gang plaatsen.

Stelmotor moet er soepel op gaan.

 

Boel vast zetten, klauw erop en via vcds weer de remklauw sluiten.

Stelmotor via basic settings weer inleren, hij moet nl de druk voelen als die tegen de blokken aan duwt.

 

Als je vcds aansluit zal je lezen dat dit nauwkeurig opgevolgd moet worden.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net vanmiddag stelmotoren en remreiniging gedaan.

 

Let op zonder vcds kun je geen stelmotoren vervangen, gezien je de remmen in servicestand moet zetten.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

stelmotoren kan je toch zo vervangen zonder deze in service stand te zetten ?

Stel motor icm handrem module regelt zichzelf af door de stroom te meten weet de stelmotor waar de blokken staan. Is maar bij het vervangen van de blokken dat deze in service stand moet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

stelmotoren kan je toch zo vervangen zonder deze in service stand te zetten ?

Stel motor icm handrem module regelt zichzelf af door de stroom te meten weet de stelmotor waar de blokken staan. Is maar bij het vervangen van de blokken dat deze in service stand moet ?

Je moet de boel schoonmaken, dat heeft u zelf gezien. Vervolgens kun je met basicsettings de druk er weer opzetten.

 

Als jij een zuigertje hebt die vast zit en drukt op de parkeerrem dan kan het zo zijn dat je de stelmotor weer mag vervangen.

 

Dit kun je dus voorkomen om ze in servicestand te zetten. Als remklauw er makkelijk af gaat weet je dat zuiger vrij staat.

 

Zo doe ik het altijd en de boel is ook weer lekker schoon, en je kunt sla het moet gelijk ke blokken vervangen.... 3 vliegen in 1 klap gahaha

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet de boel schoonmaken, dat heeft u zelf gezien. Vervolgens kun je met basicsettings de druk er weer opzetten.

 

Als jij een zuigertje hebt die vast zit en drukt op de parkeerrem dan kan het zo zijn dat je de stelmotor weer mag vervangen.

 

Dit kun je dus voorkomen om ze in servicestand te zetten. Als remklauw er makkelijk af gaat weet je dat zuiger vrij staat.

 

Zo doe ik het altijd en de boel is ook weer lekker schoon, en je kunt sla het moet gelijk ke blokken vervangen.... 3 vliegen in 1 klap gahaha

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

 

dat klopt maar ik bedoel dat je de stelmotor gewoon kan vervangen zonder deze in service stand te zetten (ongeacht de kennis over de toestand van de zuiger). Spreek hier nog niet over het reinigen en reviseren van de remklauw (wat eigenlijk wel een must is nu alles terug open ligt).

Bij mijn collega was er vocht en vuil in de stelmotor gekomen, deze heeft ze ook gewoon vervangen omdat de stelmotor gewoon vastgelopen was door het vocht en vuil erin.

Door het vast lopen van de motor krijg je ook een foutmelding over een te hoge stroom of te stroef lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat klopt maar ik bedoel dat je de stelmotor gewoon kan vervangen zonder deze in service stand te zetten (ongeacht de kennis over de toestand van de zuiger). Spreek hier nog niet over het reinigen en reviseren van de remklauw (wat eigenlijk wel een must is nu alles terug open ligt).

Bij mijn collega was er vocht en vuil in de stelmotor gekomen, deze heeft ze ook gewoon vervangen omdat de stelmotor gewoon vastgelopen was door het vocht en vuil erin.

Door het vast lopen van de motor krijg je ook een foutmelding over een te hoge stroom of te stroef lopen.

Ja klopt je kan hem vervangen, maar het is makkelijk schoonmaken.

Door de pekeltroep gaat de o/ring naar buiten drukken en scheurt de stelmotor.

Trouwens je krijgt nadat de stelmotor eraf is hem er niet meer op.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kibbel niet hoor, Ronald heeft bij mij de remmerij professioneel gereviseerd !!! Heb gewoon gekeken hoe alles in zijn werk gaat.

Door vuil en pekel komt er een barst in de motor behuizing, dan komt er water, pekel en andere troep binnen lopen tot wanneer de lagering van de stelmotor vast komt te lopen of loopt het vuil en water verder door en gaat de zuiger stroever lopen waardoor je dus een te hoge stroom krijgt.

 

Als enkel de stelmotor is vast gelopen kan je deze gewoon uitwisselen met een nieuwe - kan je er zelf voor kiezen om de zuiger en dichtingen gewoon zo te laten maar dat is volgens mijn mening een uitstel van executie. Maak je kans dat de volgende keren de zuiger vast loop met terug een kapotte motor als gevolg.

 

Wat je kan doen is de stelmotor eraf halen en dan met een torx sleuteltje de zuiger proberen te verdraaien, als dat vlot gaat weet je al dat de zuiger niet vast zit of voel je dat deze stroef loopt..

 

Dat is ook maar mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kibbel niet hoor, Ronald heeft bij mij de remmerij professioneel gereviseerd !!! Heb gewoon gekeken hoe alles in zijn werk gaat.

Door vuil en pekel komt er een barst in de motor behuizing, dan komt er water, pekel en andere troep binnen lopen tot wanneer de lagering van de stelmotor vast komt te lopen of loopt het vuil en water verder door en gaat de zuiger stroever lopen waardoor je dus een te hoge stroom krijgt.

 

Als enkel de stelmotor is vast gelopen kan je deze gewoon uitwisselen met een nieuwe - kan je er zelf voor kiezen om de zuiger en dichtingen gewoon zo te laten maar dat is volgens mijn mening een uitstel van executie. Maak je kans dat de volgende keren de zuiger vast loop met terug een kapotte motor als gevolg.

 

Wat je kan doen is de stelmotor eraf halen en dan met een torx sleuteltje de zuiger proberen te verdraaien, als dat vlot gaat weet je al dat de zuiger niet vast zit of voel je dat deze stroef loopt..

 

Dat is ook maar mijn mening.

Moet je even corrigeren hahaha

Je kunt met torxsleutel het asje verdraaien dat klopt, alleen naar binnen gaat soepel zonder weerstand, maar andere kant duw je de zuiger naar buiten en voel je weerstand. Kun je de zuiger daarna met de hand weer stevig terug duwen dan weet je dat die niet vast zit.

 

Zuiger gaat dus niet heen en weer als je met torx het asje verdraaid

 

Zo en nu houden we er over op

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden