Ga naar inhoud
  • 0

koelvloeistof


martijn v o

Vraag

Ook hier heb ik even hulp bij nodig.

 

Ik heb al een tijdje dat ik loop te worstelen met de koelvloeistof. Ik moest steeds vaker steeds meer bijvullen.

Er was een lekkage op de waterpomp en dat is vorig jaar verholpen. 

 

Nu krijg ik af en toe de melding Check engine coolant. Als ik dan stop en ik controleer visueel het peil in het vaatje dan staat het inderdaad erg laag.

 

Vervolgens wil ik bijvullen en draai de dop los. Dan komt de koelvloeistof omhoog en staat het tussen minimum en maximum en valt er dus niet heel veel bij te vullen.

 

Het rare is dat ik dacht als ik met de caravan rij en de motor flink belast zal het wel vaker voorkomen, maar tijdens het trekken met de caravan heb ik geen enkele melding, maar wel als ik de caravan heb losgekoppeld en ik ga boodschappen doen of tanken dan krijg ik de melding wel binnen 10 minuten.

 

Ik heb daarvoor toch forse stukken gereden met de caravan.

 

Is het normaal dat de koelvloeistof zo ver omhoog komt na het losdraaien van de dop?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

zit er niet een soort ontluchting in de dop verwerkt ? misschien dat de dop niet goed meer is ? ik roep maar wat.

Zou kunnen hoor. Als ik de dop losdraai met warme motor dan moet ik eerst de druk eraf laten en dat lijkt mij goed. Water van het koelcircuit staat onder druk om het kookpunt te verhogen.

 

Ik kan het even uitproberen met de dop van mijn Audi. Ik wissel ze wel even om.

 

 

Ruikt de lucht boven het resevoir naar uitlaat gas. zo ja misschien een lekke kop pakking. geen witte rook uit de uitlaat.

Ruikt niet naar uitlaatgas. Heb ook geen witte rook uit de uitlaat en hij start ook normaal.

Ik heb de afgelopen tijd vanaf januari ongeveer een liter moeten bijvullen. Ik dacht ook (maar wie ben ik) dat als de kop pakking lek is de koelvloeistof of eruit wordt gedrukt door de hogere compressie of dat hij dit gewoon meeverbrand, maar dan stijgt het peil toch niet na losnemen dop?

 

Ik verdenk overigens de radiator van een lekje daar zaten iets rode sporen op de binnenkant bij de ventilator. Je ziet dat de lamellen daar iets verbogen zijn er is waarschijnlijk iets tussengevlogen wat een mep heeft gehad van de ventilator.

Dat verklaard wel waarom ik iets moet bijvullen, maar nog niet waarom het peil zo omhoog komt na het losdraaien van de dop.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de compressie druk in het koelwater komt zit het altijd boven de vloeistof, lucht gaat altijd omhoog en komt dan boven de vloeistof. en zo krijg je de extra druk op de vloeistof. Maar als je een lekke radiator heb is de oorzaak al bekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bij de garage hebben ze een koker met vloeistof die ze op je reservoir zetten, en als de vloeistof verkleurd ( door uitlaat gas/compressie ) heb je een lek in je koppakking. 

https://www.autogereedschap.com/a-25243516/test-en-diagnose-gereedschap/cilinderkop-lekkage-tester-set-midlock/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een maat van mij die werkt in een garage, en die heeft het zo wel eens gecontroleerd bij mijn vorige auto vandaar dat ik het weet. Ben van m'n eigen namelijk niet zo slim :mrgreen:

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zou dat werken, naar mijn mening is het namelijk maar heel weinig, zelfs bij gasgeven zie je de flow toenemen maar de bubbels nauwelijks meer worden.

Ik heb die snuffeltest van midlock ook toegepast. Helaas reageerde het heel duidelijk. Samen met de compressietest wist ik dat ik spekkoper was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over de hoeveelheid koelvloeistof maak ik me niet zo druk, zeker niet omdat ik weet dat er een lekje in de radiateur zit.

 

Maar er komt druk op de koelvloeistof. dan verdenk ik de koppakking, maar later dacht ik, het zou ook de EGR koeler kunnen zijn. Die zijn toch ook vaak lek?

Weet het niet meer precies zou ook kunnen dat ik met het inbouwen van de standkachel het ding er koelingstechisch tussen uit heb gehaald.

 

Ik heb nu een liter in een half jaar bijgevuld waarbij ik flink heb lopen knoeien.

 

Ik denk dat ik een keer de auto warm rijdt en dan de EGR koelklep ga bedienen met VCDS om te kijken of de bubbels gaan toenemen. De vorige melding koelvloeistof was namelijk na het regenereren.

 

Ik heb ook de dop verwisseld met de Audi om te kijken of dat helpt.

 

Nu ik het toch over regeneren heb, ik las in VCDS uit vandaag dat mijn partikelload 1,5% was (en er staat in de kentallen bij 40% gaat hij regenereren), in een ander veld las ik dat de carbon mass 90 gram was terwijl er in de kentallenvelden staat dat 60 gram maximaal is. drukverschil was ook laag over het filter bij idle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem opgelost, was uiteindelijk een lekke koppakking.

Koppakking vervangen en de bubbels zijn weg en er staat geen druk meer op de koelvloeistof.

 

Dus als je een vermoeden hebt van een lekke koppakking:

1- draai met lopende motor de dop van het expansiereservoir en kijk of er bubbels uit de retour komen.

2- Als je hebt gereden met de auto en je laat hem afkoelen, en je draait de volgende dag de dop eraf dan mag er geen druk op zitten. Er zit wel druk op als je dit met een warme motor doet.

 

Heb je deze symptomen dan lekke koppakking.

 

heb je ook nog een BMP motor, dan zou ik een revisiekop monteren waarin ze stalen bussen hebben geperst in de verstuivergaten, dan ben je dat probleem ook gelijk kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden