Ga naar inhoud
  • 0

Adaptive cruise control Scirocco


Roy_01

Vraag

Heeft iemand wel eens een Golf 6, Scirocco of ander vag model gezien dat onderstaande radar sensor ingebouwd had voor adaptive cruisecontrol?

De sensor is hierbij binnen boven de binnenspiegel geplaatst. Ik krijg het idee dat VW dit als test heeft ingebouwd bij de Golf V, VI en Scirocco en deze per ongeluk op de markt zijn gekomen.

Onderdeelnummer: 1K0907201 (worden aangeboden op ebay als Golf V, VI of Scirocco radar sensor)

 

Zie wel wat informatie op internet staan over inbouw bij een Golf VI maar dat is tot stand gekomen met het andere type radar sensor onder het embleem.

Nu een Scirocco het embleem op de motorkap heeft wordt dat wat lastig. Dan wordt het al de voorgrille aanpassen wat ik wel zonde zou vinden.

 

Verder begrijp ik hier uit het forum dat een nieuwere type abs nodig is (zoals onderstaande) om de acc werkend te krijgen om tot een volledige automatische stop te komen en front assist werkend te krijgen.

Mogelijke optie is flashen van de ABS maar daarvoor moet ook alles gedemonteerd/gesoldeerd worden dus dan wissel ik liever de complete pomp.

 

Nog een probleem is de motorsoftware die mogelijk de codering niet pakt. Ik begrijp dat deze eerst geupdate moet worden om het te kunnen coderen? Ik weet niet of dit een probleem gaat worden omdat het natuurlijk nooit op dit model officieel een optie is geweest. Voor de golf 6 heeft het in 2009 wel enige maanden in ETOS/ETKA gestaan want er zijn elektrische schema's van de ACC. Zie ook de onderstaande ABS pomp met optiecode PR-8T3 van een Golf VI.

 

Wat zou de beste stap wezen om te kijken of het uberhaupt mogelijk is? Motorsoftware updaten en dan ACC proberen te coderen in module 01 om vervolgens te kijken of er een fout code ontstaat dat er geen communicatie is?

 

Mijn auto is van modeljaar 2010 (bouwdata mei 2009) met een 2.0 CR motor (CBDB) met DSG 6 (LQV)

 

3AA 907 567A - ACC laser radar

1K0 953 549 CH - Lenksaeulen-Stg. ACC mit Lenkwinkelsensor 1K0 953 654 (Tiguan 08-11)

1K0 959 653 C - Schleifring

1K0 953 513 H - Lenkstock ACC

7N0 907 530 G/L/Q - CAN Gateway (Golf 10-13/Passat B6-B7/Scirocco 09-13/Tiguan 08-11)

1K0 614 517 BF - ABS Einheit (1K0 614 517 BFB EF / PR-8T3 / Golf 1K 2009-})

 

Via internet heb ik een Scirocco testmodel weten te traceren ook een 2.0 CR TDI met motorcode CBDB waar in iedergeval de radar sensor, sleepring en acc hendel overeenkomen met bovenstaande onderdeelnummers. De vincode van deze auto is WVWZZZ13Z9V002925, kan iemand hieruit opmaken welke ABS pomp en stuurwielmodule hierop heeft gezeten?

 

5cd93d166451.jpg

3903a8516ee1.jpg

FB0968_3244039_640.jpg

 

Edit: het gaat hier om de city braking van de UP wat hier waaschijnlijk getest is. Geen ACC.

We gaan verder met de AC20 radar van TRW autocruise die al sinds 2007 op de Passat wordt gebruikt.

 

The radar AC20 allows a very accurate follow-up of objects in any weather condition, on short or long distances.

It is able to simultaneously identify several different targets, and to classify them according to their height and shape.

The light and compact design of the AC20 makes it ideal for built-in applications. Especially when it is integrated on a vehicle.

 

produitsac20-300x221.png

 

TRW AC20 SPECIFICATIONS

 

Operating frequency: 76-77 GHz

Range: 1-200 m

Operating speed: From 30 to 180 km/h

Measurements: 98 mm x 98 mm x 63 mm

Speed accuracy: 0,09 km/h

Field of view : 11°

Operating temperature: From -40°C to +105°C

Operating voltage: 12 V

 

Manual

https://fccid.io/S9IAC20/User-Manual/User-Manual-590202

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Autohold houd de remdruk op de remzuigers dmv de abspomp. Na 2 minuten op remdruk gaat die op de handrem (dat hoor je dan ook, bv als je een tijdje in stilstaat in de file) en is de hydraulische druk op de zuigers weg.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat zou er gebeuren als je limiet van 30 kmh voor het actief worden van de acc in de motor ecu naar 0 kmh zet.

Remt de acc dan af naar 0 en worden de remmen dan losgelaten en dan weer bediend of iets of blijven ze continu aangestuurd bij te weinig afstand.

Of stel je zet hem op -1 kmh uur deactivatie snelheid, krijg je dan een soort follow to stop? En wat zijn de nadelen als de abs de remmen blijft aansturen, energieverbruik hoger of wordt die pomp te heet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tof dat het werkt... 

Het heeft bij mij ook een (lange) tijd geduurd eer ik een effectieve ingreep van de remmen had. Dat was bij hogere snelheid, toen iemand voor me naar rechts draaide, maar dan zó traag dat ik er te dichtbij kwam...

Alle andere keren was bij traag verkeer, toen follow to stop nog niet actief was. Na dat ik deze actief gemaakt heb, heb ik geen melding meer gehad... 

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog niet echt een remingreep gehad omdat ik zelf al meteen remde toen ik het signaal hoorde afgaan. Ben best wel benieuwd. Echt afgesneden door iemand ben ik nog niet, maar werkt dus wel goed zo te horen. Alleen is het te hopen dat er niemand dicht achter je rijd. Je kunt dan niet even de rem lossen.

 

Heb contact gehad met een bedrijf die wel een poging wil wagen om de minimale snelheid van de acc in de motor ecu aan te passen van 30 km/h. Ben benieuwd of het lukt. Straks heb ik nog follow to stop zonder elektrische parkeer rem haha. Laat het wel even weten of het gelukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor wie nog geen remingreep heeft gehad, Trust me, het systeem kan echt belachelijk hard afremmen. Zo hard rem je zelf gewoon nooit. Ik heb een keer een ingreep gehad toen iemand mij (op de invoegstrook notabene) een flinke brake-test gaf. Hij wou mij eens flink laten schrikken of zo. Die vent was gewoon gek natuurlijk, maar het systeem greep ijskoud in en er was niks geen botsing of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja dat geloof ik graag, die spreekt direct de hydraulische ventielen aan zonder tussenkomst van het rempedaal.

 

Wie weet trouwens precies wat adaptation channel 09 doet in de acc radar: acc activeren bij een snelheid <30 km/h of alleen het waarschuwingssignaal uitschakelen rem indrukken <30 km/h? Of een combinatie. Als je onder de 30 km/h komt zie je dat hij de auto voor je nog wel ziet. Bij stilstand schakelt het auto symbool uit maar volgens mij is de radar dan nog gewoon actief, bij normale cruise control schakelt het snelheid symbool ook om naar km stand. De minimale snelheid en deactiveren lijkt uit de motor ecu te komen omdat deze ook anders gecodeerd wordt bij follow to stop.

En het verschil in software tussen een abs met of zonder follow to stop is me ook niet helemaal duidelijk nog.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Roy_01

 

Volgens mij activeert kan 9 alleen ACC voor < 30 km/u (follow to stop)

Kanaal 8 activeert front assist  (Collision prevention) (actief ingrijpen?)

Kanaal 6 (standaard voor alle ACC modellen) activeert het "druk op de rem" signaal (Collision prevention 0 = inactief, 1 = actief : standaard)

 

Het signaal voor minimum snelheid komt inderdaad van de motor ECU. PD motoren tot 30 km/u, CR motoren met manuele bak tot 30 km/u, met DSG tot stilstand.

 

Voor ABS is er volgens mij geen verschil in SW, alleen verschil in codering...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm bedankt Dre, niet helemaal als ik gehoopt had.

Had liever de de-/activatie <30 km/h helemaal uit de motor ecu zien komen.

Ik ga eens proberen om alleen kanaal 9 follow to stop weer aan te zetten zonder in de motor ecu die andere code in te geven.

Als dat lukt en het verplaatsen van de minimum acc snelheid ook dan zou het moeten werken zonder elektronische parkeerrem en pr-8t5 abs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even motor met 30903 gecodeerd en adaptation 09 follow to stop aangezet. Hij werkt dan bij mij onder de 30 km/h maar zodra hij bijna stilstaat gaat hij in storing, vanwege de abs.

Het alarm bij 30 km/h rem indrukken zit bij mij niet onder kanaal 06, met deze uitgeschakeld krijg ik nog steeds het signaal.

Ga morgen nog wel even kijken of ik de functie kan achterhalen van onderstaande kanalen.

 

Adaptation

 

A01,0,;1
A01,1,;ON (aan/uitzetten radar bij werkzaamheden auto)

A02,0,;1
A02,1,;Locked (codering module lock/unlock)

A05,0,;1
A05,1,;0 Not OK (schijnt bij elke acc zo te staan)

A06,0,;1
A06,1,;ON

A07,0,;1
A07,1,;ON

A09,0,;1
A09,1,;OFF (Follow to stop)

A10,0,;127

A11,0,;1
A11,0,;OFF (E-parkeerrem)

A12,0,;1
A12,1,;ON

A13,0,;1
A13,1,;ON

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Adaptation

 

A01,0,;1

A01,1,;ON (aan/uitzetten radar bij werkzaamheden auto)

 

A02,0,;1

A02,1,;Locked (codering module lock/unlock) (Security acces 201, na coderen weer vergrendelen)

 

A05,0,;1

A05,1,;0 Not OK (1 invullen om voertuig karakteristiek opnieuw aan te leren)

 

A06,0,;1

A06,1,;ON

 

A07,0,;1

A07,1,;ON (Brake boosting)

 

A09,0,;1

A09,1,;OFF (Follow to stop)

 

A10,0,;127 (Acceleratie 255 is maximum)

 

A11,0,;1

A11,0,;OFF (E-parkeerrem)

 

A12,0,;1

A12,1,;ON (Follow to stop auto resume)

 

A13,0,;1

A13,0,;OFF (Start stop geinstalleerd)

 

A14,0,;127 (Acceleratie 255 is maximum)

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja denk dat ik niet verder kom, 12 en 13 zijn volgens mij voor follow to stop automatisch wegrijden weer na een stop. Kanaal 6 geen idee, het is bij mij niet het plaats voet op rem bij 30 km/h signaal.

Ik heb ook nog een kanaal 14 die is precies hetzelfde als 10 en hebben dezelfde waarde.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag op weg naar het hotel een ingreep gekregen met 20 km per uur. Was zelf iets verblind door de zon en zat ook niet echt op te letten had verwacht dat m'n voorganger de rotonde die we naderde wel gelijk zal nemen. Maar hij remde voor een auto die ik niet zag. Kreeg gelijk de front assist in me menu en remmende abrupt af. Dus kan zeggen dat het goed werkt als ie z'n werk moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo dan was je precies op tijd met het installeren, heeft nu al een botsing voorkomen of had je nog zelf kunnen remmen? Mooi om te horen dat het goed heeft gewerkt. Hij kijkt volgens mij heel erg naar abrupte veranderingen van snelheid van de voorganger t.o.v. jezelf. Daarom is het denk ik ook heel moeilijk om zelf die front assist te laten aanspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag op weg naar het hotel een ingreep gekregen met 20 km per uur. Was zelf iets verblind door de zon en zat ook niet echt op te letten had verwacht dat m'n voorganger de rotonde die we naderde wel gelijk zal nemen. Maar hij remde voor een auto die ik niet zag. Kreeg gelijk de front assist in me menu en remmende abrupt af. Dus kan zeggen dat het goed werkt als ie z'n werk moet doen.

Totdat je een ingreep hebt meegemaakt weet je niet goed wat je er precies van mag verwachten.

Maar na zo'n ingreep van het systeem weet je het pas echt te waarderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden