Ga naar inhoud

Geheime agenda


Petroman

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Op een ander forum werd door iemand gesuggereerd dat de nieuwe generatie auto's meer vastleggen en delen met een dealer / verzekeraar dan dat wij weten.

 

Bekend is de optie dat de auto na een ongeluk zelf 112 belt en de (gps) positie doorgeeft Maar dan zal er toch ook een sim kaartje ergens in moeten zitten.

En dan ?

Houd de wagen dan snelheid, stuurcorrectie, slaap indicatoren vast en worden die dan, met of zonder toestemming, gedeeld met een verzekeringsmaatschappij of politie voor het onderzoek.

 

En wat te denken van rijgedrag ?

 

Maar ook zonder ongeluk wat kan een dealer/garagist uit de wagen halen als feedback richting fabrikant ? En zou dat ook ongemerkt kunnen gebeuren middels dat sim kaartje ?

 

Dus, wat weten/denken jullie daar van ?

aangepast door Petroman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig wordt vaker ern 'sim on chip' gebruikt voor bijvoorbeeld auto's. Deze zit ingebakken in de apparatuur en is niet los verwisselbaar. Hoe het bij VAG is dirf ik niet te zeggen.

Dat er stiekem dat verzonden wordt naar anderen kan natuurlijk. Maar voor nu maak ik mij daar niet druk om. Volgens de wet mag dat namelijk niet zonder toestemming van jouw.

Dus ookal hebben ze die data, ze mogen het niet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik begrepen heb is dat er zaken worden vastgelegd om dit bij een ongeval te kunnen gebruiken, zoals wagensnelheid, is de rem gebruikt, zijn de gordelspanners in werking getreden, is de airbag afgegaan (ja dat kun je niet zien aan de buitenkant he :smile:)

Of ze gedeeld worden, geen idee.

 

Er zijn ook verzekeraars die premiekorting geven bij goed rijgedrag, je plaatst daarvoor een dongle in de OBD poort en deze geeft periodiek gegevens door naar de verzekering.

 

 

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politie-wil-zwarte-doos-autos-kunnen-uitlezen-zit-die-jouw-auto

 

https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/auto/connected-car/my-car-my-data---adac---fia-test-data-in-auto.pdf

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt want als de verzekeraars dat aanbied zoals de ANWB verzekering dan krijg je inderdaad een soort blackbox waardoor men precies kan zien wat en hoe..

Dus eigenlijk schending van de privacy wetgeving.

Maar je tekent daar ook voor dat je zelf toestemming voor geeft.

 

Dus kort gezegd ik zal daar nooit voor tekenen. (In mijn geval en nee heb niets te verbergen)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal.. we hebben bij de recente Mercedessen een zogehete KOMO module, deze houdt altijd contact met de fabriek.

 

Denk ook aan uitbereiding voor het abbonement voor live navi, op afstand mobiel autodata inzien enz enz.

 

Bij veel nieuwe auto's zo nog in de duurdere prijsklasse word al veel met de navigegevens geregeld, denk aan full led koplampen.

 

Bij bepaalde wegen/aankomende tunnels enzz kan de navi de koplampen/klima/airco enz al op scherp zetten.

 

Hierbij trek ik Mercedes niet voor, toevallig weet ik daarvan bijna alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verlengde hiervan.

Ben laatst gebeld door een vriendelijke dame (receptie denk ik) van mijn dealer. Zij vertelde mij dat mijn accu bijna leeg was en vroeg of ik daarvan op de hoogte was en of ik ondersteuning nodig had.

Mijn auto stond toen al toevallig bij de dealer, ze waren bezig met opnieuw uitlijnen van de radar tbv front assist.

Accu melding had ik natuurlijk al gezien op de mijn volkswagen app. Maar goed kan dus ookwel handig zijn. Overigens heb ik bij het aanmaken van mijn Car-Net account ergens wel aangevinkt, dat mijn dealer storingsmeldingen ontvangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden