Ga naar inhoud
  • 0

Dashcam inbouwen, inclusief foto's bij B8


stijnv

Vraag

Tijdens het zoeken naar het probleem dat ik vorig weekend had rond de electronica in mijn wagen heb ik veel bijgeleerd rond de zekeringen in de wagen. Ik speelde al een tijdje met het idee een dashcam te kopen, maar omdat ik er te weinig van af wist hield iets me toch tegen. Na uren pluizen in de info rond de zekeringen ben ik dan toch ook eens de details rond de dashcam gaan opzoeken (oa op dit forum, waarvoor dank). Zondagavond laat besteld, dinsdag al toegekomen...


 


Deze tutorial is voor diegene die minimale aanpassingen willen doen.


Wil je een betere inbouw, dan kan je een extra circuit inbouwen: https://www.my-gti.com/601/addition-of-extra-circuits-to-the-volkswagen-golf-jetta-passat-eos-scirocco-rabbit-fuse-box (tip van Roy_01)


 


 


Shoppinglist:


  • Dashcam
  • Constante voeding
  • Piggyback fuse holder
  • Spudgers (Plastic tools om kunststof panelen te manipuleren)

Alternatief, maar volgens dezelfde principes:


  • Dashcam
  • Extra 12v plug
  • Piggyback fuse holder
  • Spudgers (Plastic tools om kunststof panelen te manipuleren)

Wat ik er ook bij heb gebruikt: Crimping Ferrules (in het nederlands: Adereindhulzen)


b-ferrule_single.jpg


Wat nog beter zou zijn: Ring of Spade terminal (6mm). Maar die had ik niet liggen.


b-ringterminal.jpg


b-SpadeTerminal.jpg


 


 


Stap 1


(Geschakelde) plus vinden


Ik heb in het instructieboekje van de wagen gekeken: in het hoofdstuk 'zekeringen' te vinden in de index.


Volgens het schema is in de Passat B8 zekering F40 aangesloten op de 12v-sigarettenaansteker. Je kan in B8 zelf kiezen of je die zekering geschakeld of altijd gevoed wenst. De F40 plaats bevat namelijk 3 pinnen. De bovenste is 'altijd aan' de middenste is 'massa' de onderste is de geschakelde plus.


 


Je kan de (geschakelde) plus ook vinden door de gewenste zekering te verwijderen, uw multimeter (rode pin) aan te sluiten op 1 van de 2 polen, de zwarte pin hou je aan de massa (een bout in de buurt van de zekeringendoos. Stel de multimeter in op 20V gelijkspanning en je zal indien het contact ingeschakeld is rond de 12 volt meten op de (geschakelde) plus. Je mag met je multimeter meter zonder verbruiker, omdat de polen parallel staan met andere verbruikers, je zal dus niet kortsluiten!


 


Stap 2


Piggyback


a-PiggyBack.jpg


De 'Piggyback fuse holder' is essentieel als je een veilige inbouw wilt. Indien hij goed is aangesloten behoudt u de originele kring van de aftakplaats (met originele zekering) & is uw toestel op zijn beurt ook gezekerd.


De 'aftak-zekering' hoort onderaan in de piggyback te zitten.


Zorg er voor dat de platte kant aangesloten is op de plus, anders ben je afhankelijk van de onderste zekering om stroom te krijgen op de bovenste zekering. Bekijk dit schema en ga er van uit dat de onderste rode zekering doorgebrand is. Indien de platte kant van de piggyback aan de plus hangt is er nog altijd een kring van plus naar min. Indien de platte kant aan de min hangt, dan is er enkel een verbinding van min naar min...


Indien de zekering niet doorgebrand is zal alles werken, alleen niet zoals voorgeschreven.


a-PiggybackPlus.png


Interessante video: How to add a fused circuit to your vehicle – how to fuse tap - by VegOilGuy (gevonden via dit forum btw)


 


 


Stap 3


Constante voeding of 12v plug aansluiten


a-Voeding.jpg


Rood


De rode draad dient aan de piggyback gehangen worden. Bijna alle piggybacks dien je uw kabel in de daarvoor voorzien plaats te duwen, en dan met een speciale of gewone tang krachtig dichtduwen. Zo is de plus van uw toestel verbonden aan de plus van uw wagen. Ikzelf heb als tussenstuk een ferrule gebruikt.


b-ferrule_single.jpg


 


Zwart (op mijn Chinese voeding was de zwarte kabel gewoon wit  :neutral: )


De zwarte draad moet niet aan de aftakzekering maar aan de massa van de wagen. Deze is meestal te vinden in de vorm van een bout, bij de B8 is deze 6mm bout perfect geschikt. Even losdraaien met een torx30 en de zwarte kabel in een ferrule, Ring-terminal of Spade-terminal bevestigen aan de bout, en de bout terug vast draaien.


2.jpg


 


Stap 4


Wegwerken kabel


De voedingsblok kon ik met een plastic snelbinder (tiewrap) monteren op de zijkant.


De kabel loopt vanaf de zekeringkast, via het zwarte paneel, via het beige paneel (A-stijl) naar de bovenkant van het raam. Zorg er voor dat de kabel niet voor uw airbag komt, mijn kabel loopt eigenlijk achter de zwarte rubber en ligt tegen het beige paneel. Aan de bovenkant van de A-stijl is de draad zichtbaar, uit voorzorg voor de airbag wou ik er niet voor lopen. Daarna via de dakbekleding en over de spiegel naar de rechterkant van de spiegel zodat de dashcam niet om mijn gezichtsveld is tijdens het rijden. De kabels zijn weggeduwd met de Spudger, om een minimum aan demontage te hebben.


 


Foto's:


 


1.jpg


 


2.jpg


 


3.jpg


 


4.jpg


 


5.jpg


 


6.jpg


 


7.jpg


 


8.jpg


 


Indien iets niet duidelijk is: Vraag maar :) alle onderdelen kon ik gewoon op een dashcam site bestellen, Snelbinders, knijptang, kniptang, Torx30, plastic tools, en ferrules had ik liggen.


post-25740-0-56534700-1501099351_thumb.jpg

post-25740-0-00283600-1501099352_thumb.jpg

post-25740-0-34657700-1501099352_thumb.jpg

post-25740-0-72156800-1501099352_thumb.jpg

post-25740-0-20593000-1501099353_thumb.jpg

post-25740-0-53404700-1501099353_thumb.jpg

post-25740-0-84653900-1501099353_thumb.jpg

post-25740-0-11182400-1501099367_thumb.jpg

post-25740-0-43994100-1501099367_thumb.jpg

post-25740-0-76805800-1501099367_thumb.png

post-25740-0-08055000-1501099368_thumb.jpg

post-25740-0-48678900-1501099368.jpg

post-25740-0-73678300-1501099368.jpg

post-25740-0-98677600-1501099368.jpg

aangepast door stijnv
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Massa aansluiting zou ik niet met adereindhuls doen, vorktong connector (spade terminal) heeft daar mijn voorkeur.

 

Hoe heb je de voeding van A-stijl naar de binnenspiegel gekregen? Met een spudger tussen de bekleding en glas gedrukt? Ik wil dit weekend ook een dashcam monteren (DDPai Mini2) en ben nog niet helemaal eruit hoe ik van A-stijl naar binnenspiegel kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze kun je gewoon boven de dakhemel leggen vanaf de binnenspiegel dan achter de a-stijl omlaag. Makkelijkste is om een leeslampje ook even eruit te halen voor het trekken van de draden.

 

Beste kun je gewoon een zekering bijplaatsen in de zekeringkast dan zo'n add-a-fuse te gebruiken. Je belast nu de inkomende zijde van de zekering met een hogere belasting. Nu zul je daar geen last van hebben met een dashcam maar met bijvoorbeeld stoelverwarming wordt het wel kritisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Massa aansluiting zou ik niet met adereindhuls doen, vorktong connector (spade terminal) heeft daar mijn voorkeur.

 

Hoe heb je de voeding van A-stijl naar de binnenspiegel gekregen? Met een spudger tussen de bekleding en glas gedrukt? Ik wil dit weekend ook een dashcam monteren (DDPai Mini2) en ben nog niet helemaal eruit hoe ik van A-stijl naar binnenspiegel kom.

 

 

Over de massa ben ik het helemaal met je eens, ik had geen spade of ring liggen dus deed het even zo. Kans zit er in dat ik het nog aan pas. Maar een adereindhuls is naar mijn bescheiden mening wel pakken beter dan de kabel er zomaar in te vijzen, zeker gezien het een flexibel snoer was (met vele kleine draadjes ipv 1 stevige draad).
 
Idd met spudger (dat noem ik in de tutorial 'Plastic tools om kunststof panelen te manipuleren', wist niet dat dit 'Spudger' heette :).
Ik ga van de zekeringkast naar de A-stijl, en blijf met de kabel aan de buitenkant.
Dan kom ik even naar boven in de A-stijl, omdat ik de airbag in geen geval wil hinderen. Misschien kan het beter, dan hoor ik het graag.
6.jpg
Daarna via de dakbekleding: met de ene spudger de bekleding wat omlaag duwen, met de andere spudger de kabel er in duwen. Je komt eigenlijk een hand te kort :) maar het lukt.
 
Aan de spiegel komt mijn kabel weer even boven. Als iemand daar mijn tutorial nog wil aanvullen mag dat gerust, dan pas ik de openingspost aan :). Ikzelf vind het prima zo, minimum aan manipulaties nodig op die manier.

 

Deze kun je gewoon boven de dakhemel leggen vanaf de binnenspiegel dan achter de a-stijl omlaag. Makkelijkste is om een leeslampje ook even eruit te halen voor het trekken van de draden.

 

Beste kun je gewoon een zekering bijplaatsen in de zekeringkast dan zo'n add-a-fuse te gebruiken. Je belast nu de inkomende zijde van de zekering met een hogere belasting. Nu zul je daar geen last van hebben met een dashcam maar met bijvoorbeeld stoelverwarming wordt het wel kritisch.

 

Zo'n Piggyback verlaagt de instapdrempel enorm omdat je heel envoudig een geschakelde zekering vindt. Indien je er meer kennis van hebt zou een aparte zekering beter zijn.

Mensen zonder multimeter: gebruik dan toch maar een piggyback (naar mijn mening). Je kan zonder multimeter ook de + vinden van een zekering door de piggyback zonder onderste zekering even te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik overigens heb gedaan om 12Volt af te takken: Nieuw relais voor sigarettenaansteker gekocht, die open gemaakt en gemeten welk contact naar de aansteker gaat. Op dat contact een draad gesoldeerd, is ruimte genoeg om een 1½mm² draad op aan te sluiten. Zo heb ik een geschakelde en gezekerde aftakking voor 12Volt. Dat is net even een tikkeltje beter dan een aftakzekering.

 

Als extraatje zou je nog beide zijden van het schakelcontact naar buiten kunnen halen en er een schakelaar tussen zetten. De geschakelde draad sluit je aan op je cam, phone, navi etc. Mocht je ooit 12Volt nodig hebben bij uitgeschakeld contact, dan kun je de schakelaar inschakelen en 12V direct vanaf de accu halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooiste is natuurlijk om een of meerdere zekeringen in de zekeringhouder bij te plaatsen. Die is er met enige moeite uit te halen, ZONDER het hele dashboard uit te bouwen zoals VW dat zelf voorschrijft. Accu loskoppelen, onderste relais er uit halen, en na 4 keer ontgrendelen, kan je de hele zekeringhouder naar voren kantelen door het opbergvakje wat je er uit hebt gehaald. Beter beschrijving volgt later.

Bij de B8 kan je aan de onderkant van de zekeringhouder de inkomende accuspanning ontkoppelen, daar zit een ontgrendeling waarmee je twee hele dikke draden (rood en zwart) kan ontkoppelen. Is goed over nagedacht bij VW.

 

 

Bij de B6 en B7 gaat het bijplaatsen wat makkelijker, want daar haal kan je de houder aan de zijkant naar buiten kantelen en heb je wat meer ruimte, maar bij de B8 is het ook goed te doen. Alleen even een overzichtje opsporen waar aangegeven is welke zekering constant en welke geschakeld zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooiste is natuurlijk om een of meerdere zekeringen in de zekeringhouder bij te plaatsen. Die is er met enige moeite uit te halen, ZONDER het hele dashboard uit te bouwen zoals VW dat zelf voorschrijft. Accu loskoppelen, onderste relais er uit halen, en na 4 keer ontgrendelen, kan je de hele zekeringhouder naar voren kantelen door het opbergvakje wat je er uit hebt gehaald. Beter beschrijving volgt later.

Bij de B8 kan je aan de onderkant van de zekeringhouder de inkomende accuspanning ontkoppelen, daar zit een ontgrendeling waarmee je twee hele dikke draden (rood en zwart) kan ontkoppelen. Is goed over nagedacht bij VW.

 

 

Bij de B6 en B7 gaat het bijplaatsen wat makkelijker, want daar haal kan je de houder aan de zijkant naar buiten kantelen en heb je wat meer ruimte, maar bij de B8 is het ook goed te doen. Alleen even een overzichtje opsporen waar aangegeven is welke zekering constant en welke geschakeld zijn.

 

Wil je bij die beschrijving wat foto's plaatsen ook? Dan verwijs ik in de openingspost zeker ook naar jouw antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 27-7-2017 at 10:56, stijnv said:

Ik ga van de zekeringkast naar de A-stijl, en blijf met de kabel aan de buitenkant.

Dan kom ik even naar boven in de A-stijl, omdat ik de airbag in geen geval wil hinderen. Misschien kan het beter, dan hoor ik het graag.
6.jpg
 
Vandaag heb ik ook een dashcam ingebouwd, inclusief camera achter.
Een opmerking over de manier waarop hierboven uitgelegd wordt dat de kabel bovenin "om de A-stijl" gelegd wordt: Dan leg je feitelijk de kabel om de airback heen! Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij. De zij-airback loopt namelijk van onderuit de A-stijl helemaal door boven de portier. Op de foto hierboven ligt de kabel dus om de airback heen en zal deze blokkeren bij opblazen.
 
Ik heb daarom mijn kabel onderin bij het dashboard om de A-stijl heen gelegd, aangezien dat onder de airback is. Van daar de kabel tussen raam en A-stijl bekleding gestopt en zo door naar de bovenkant van het raam.
 
Weet iemand hoe die bekleding van de A-stijl verwijderd kan worden. Onderin zit bij mij nog een ventilatie-roostertje.
 
Verder liep ik tegen een probleem met de piggybacks aan, namelijk dat er bij mij een grote hoge zekering naast de geschakelde zekering van de sigaretten aansteker zit. Bij mij past die piggyback er dus alleen andersom in, dus met de uitgaande plus kabel naar beneden gericht. Mijn extra aansluiting is dus nu afhankelijk van de eerste zekering. Maar ja, het is niet anders want ik heb geen andere geschakelde zekering kunnen vinden.
aangepast door automq
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden