Ga naar inhoud
  • 0

1.9 TDI Motormanagement storing


smeijeri

Vraag

Hallo,

 

dit is mijn eerste post op dit forum. En ja ik ben lid geworden omdat ik problemen heb.

 

Sinds gisteren is mij TDI in noodloop gegaan. Het voorgloeilampje op het dashboard knippert en de auto heeft veel minder vermogen.

 

Als je de auto start is het net alsof je heel even een dot gas geeft.

Daarna loopt hij op zich wel stationair. Mijn gevoel zegt dat hij wel iets minder lekker klinkt.

 

Laat ik de auto afkoelen dan is het probleem weg. Zodra hij op bedrijfstemperatuur is komt het probleem terug.

 

We hebben een chinese habby babby OBD eraan gehangen en die beweert dat er geen storing gelogd is.

 

Nu heb ik volgens mij een paar mogelijke oorzaken.

 

- turbo stuk (als hij de storing niet heeft spoelt die wel op en de auto levert ook turbo druk)

- de timing van de brandstofpomp is op de een of andere manier verneukt, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan bepalen of hoe dat zou kunnen gebeuren?

- de temperatuur wordt niet correct gemeten (de auto 'denkt dat hij koud is'), deze zou verklaren waarom de auto gas geeft (choked) als je hem warm start.

 

Wat nog meer?

En hoe kan ik het controleren als er geen storingen gelogd zijn?

 

Het is een AHU 90pk

 

Notitie, hij begon ermee tijdens een lange rit. Hij had 300+ km gedraaid, Na een tankstop gestart en toen begon het probleem.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op het forum.

Voorstellen kan je later in de ik ben.... en ik rij... gedeelte.

 

Eerst je storing.

Bij mijn 3B was de turbo slang gescheurd. Lage snelheden geen probleem maar bij gas geven noodloop. Rookt ie ook erg bij optrekken?

Wat ik bedoel is het korte dikke slang van de turbo. Centimeter of 6 a 7 breed en 5 cm doorsnee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@BARRY_TDI

 

Ok, maar krijg je dan ook het verschijnsel dat hij bij het starten gas lijkt te geven?

 

Het is dan de slang aan de ingaande kant van de turbo? 

En hij rookt niet heel extreem. Maar dat is soms nog wat lastig te zien.

Misschien moet ik mijn vrouw vragen om achter mij te gaan rijden.

aangepast door smeijeri
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

dit is mijn eerste post op dit forum. En ja ik ben lid geworden omdat ik problemen heb.

 

Sinds gisteren is mij TDI in noodloop gegaan. Het voorgloeilampje op het dashboard knippert en de auto heeft veel minder vermogen.

 

Als je de auto start is het net alsof je heel even een dot gas geeft.

Daarna loopt hij op zich wel stationair. Mijn gevoel zegt dat hij wel iets minder lekker klinkt.

 

Laat ik de auto afkoelen dan is het probleem weg. Zodra hij op bedrijfstemperatuur is komt het probleem terug.

 

We hebben een chinese habby babby OBD eraan gehangen en die beweert dat er geen storing gelogd is.

 

Nu heb ik volgens mij een paar mogelijke oorzaken.

 

- turbo stuk (als hij de storing niet heeft spoelt die wel op en de auto levert ook turbo druk)

- de timing van de brandstofpomp is op de een of andere manier verneukt, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan bepalen of hoe dat zou kunnen gebeuren?

- de temperatuur wordt niet correct gemeten (de auto 'denkt dat hij koud is'), deze zou verklaren waarom de auto gas geeft (choked) als je hem warm start.

 

Wat nog meer?

En hoe kan ik het controleren als er geen storingen gelogd zijn?

 

Het is een AHU 90pk

 

Notitie, hij begon ermee tijdens een lange rit. Hij had 300+ km gedraaid, Na een tankstop gestart en toen begon het probleem.

Dat ie ff als je start verhoogd stationair draait dat is je Temperatuur sensor , deze meet verkeerde waarden.

Wat betreft je Noodloop zou je de N75 magneetklep kunnen verdenken?? Deze stuurt de turbo aan . En jou Turbo heeft geen verstelbare schoepen.

 

Beste optie is om hem uit te laten lezen en de foutcodes ff hier te posten.

 

Ps: Check je remlichtschakelaar. Deze kunnen de oorzaak zijn van een knipperde gloeispiraal, wat vermogens verlies betreft wordt één en ander doorgegeven aan de ECU daarom gaat ie in Noodloop.

aangepast door hcaluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat ie ff als je start verhoogd stationair draait dat is je Temperatuur sensor , deze meet verkeerde waarden.

 

Even een vraagje tussendoor als het mag.. Is het een korte tijd verhoogde toeren draaien (zo'n 1100 toeren/p.m.) direct na het starten een normaal iets? Of is de temperatuur sensor dan mogelijk defect? Daarna zakt het aantal toeren weer tot normale waarde. Zo'n 700 toeren per minuut. (Motor 2.0 20v).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt allemaal voor de tips.

 

Ik heb net een proefrit gemaakt met mijn Torque app gekoppeld. Ik krijg hem niet in de fout.

Vol last (optrekken tot 4500 toeren) maakte hij gewoon turbo druk. Ik kon niet zo goed in de gaten houden tijdens het rijden met de display naast mee, maar ik zag waardes als 15 voorbij komen.

 

De kanttekening is dat ik de turbo slang had gecontroleerd (niets aan te zien) en alle stekkertjes afgelopen ben. De sensor aan de brandstof pomp (meet volgens mij de temperatuur) zit heel krap vanaf de kabelboom.

Toen ik deze aandrukte hoorde ik KLIK.

 

Aangezien hij zo weinig ruimte heeft vanaf de (aan een beugel ge-ty-prapped) kabelboom zit kan ik me voorstellen dat hij met trillen die sensor eruit heeft getrokken.

 

Ik hou een slag om de arm aangezien ik net 40 km heb gereden. Stukje snelweg 150, paar vollast stoplicht sprintjes. Dus hij is nooit zo warm geworden als hij gisteren na 300km 130 op de snelweg.

Maar het lijkt opgelost.

 

Ga nu die ty-rap losmaken en het allemaal zo schikken dat de stekkertjes er niet onder spanning in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat ie ff als je start verhoogd stationair draait dat is je Temperatuur sensor , deze meet verkeerde waarden.

Wat betreft je Noodloop zou je de N75 magneetklep kunnen verdenken?? Deze stuurt de turbo aan . En jou Turbo heeft geen verstelbare schoepen.

Beste optie is om hem uit te laten lezen en de foutcodes ff hier te posten.

Ps: Check je remlichtschakelaar. Deze kunnen de oorzaak zijn van een knipperde gloeispiraal, wat vermogens verlies betreft wordt één en ander doorgegeven aan de ECU daarom gaat ie in Noodloop.

Remlicht schakelaar gaat samen met esp lampje.

 

 

Mooi dat het voorlopig opgelost is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een vraagje tussendoor als het mag.. Is het een korte tijd verhoogde toeren draaien (zo'n 1100 toeren/p.m.) direct na het starten een normaal iets? Of is de temperatuur sensor dan mogelijk defect? Daarna zakt het aantal toeren weer tot normale waarde. Zo'n 700 toeren per minuut. (Motor 2.0 20v).

Dan is inderdaad je tempsensor stuk????
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het opgelost is???? dan heeft die stekker nooit goed vast gezeten aangezien je een klik hoorde???? , maar dan zit je nog met het verhoogde stationaire toerental wat op treed na het starten voor een paar sec. Dat is tocht je temperatuur sensor achter op je blok????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Remlicht schakelaar gaat samen met esp lampje.

 

 

Mooi dat het voorlopig opgelost is

Volgens mij heeft TP starter een 3b en geen 3bg? Aangezien hij een AHU 90 pk heeft???? .

Kan me niet heugen dat deze ESP had standaard. Hij rept niks over ESP .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden