Ga naar inhoud
  • 0

Led koplampen automatische hoogteregeling


AlexanderPeters

Vraag

Hallo,

 

Ik rij al sinds 2002 Passat en sinds midden vorig jaar in een Passat Variant 1.6 TDI Connected series. 

 

Mijn probleem is dat de Led koplampen, waarvan de hoogte door de automatisch hoogteregeling geregeld wordt, bij volledige belading te laag staan. Hierdoor heb ik geen diepte in het lichtbeeld voor de auto en ontstaan er onveilige situaties.

 

Ik heb hier online niet veel over kunnen vinden maar ik heb hiervoor wel een verklaring gevonden. De huidige generatie Passat die is uitgerust met Led koplampen hebben een automatische lichthoogteregeling.

 

Wat ik begrepen heb is dat het gebruikelijk is dat er dan op de vooras en achteras sensoren gemonteerd zijn die de hoogte van de assen meet en obv die gegevens de hoogte van de koplampen regelt. Echter is dat niet het geval bij de meeste uitvoeringen van de huidige Passat die alleen een sensor op de achteras hebben. Hierdoor wordt bij de bepaling van de koplamphoogte geen rekening gehouden met de stand van de vooras. En daar zit bij mij het probleem. Omdat ik en mijn vrouw nogal zwaar zijn ligt mijn Passat voor al lager dan in de meeste gevallen het geval zou zijn. Als ik dan passagiers op de achterbank heb en/of bagage in de kofferbak dan wordt alleen dat extra gewicht meegenomen in de bepaling van de koplamphoogte. Omdat de stand van de vooras niet gemeten wordt en wij zo zwaar zijn krijg je een soort van overcompensatie omdat alleen het gewicht op de achteras gemeten wordt waardoor de lichtbundel veel minder ver komt.

 

Het hele systeem is gecontroleerd door de VW dealer en werkt volgens de specificaties van VW en daarmee houden de mogelijkheden bij de VW dealer op. De dealer heeft wel melding gemaakt bij VW maar daar verwacht ik niet veel van ondanks dat ik vindt dat VW hier iets op te lossen heeft.

 

Hopelijk is mijn probleem een beetje duidelijk. Is er iemand die dit probleem ook heeft en een oplossing weet? 

 

Groeten,

Alexander

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ben je dan niet te zwaar beladen misschien? Hulpveren achter kan helpen om je Passie minder in te laten zakken. Of indien mogelijk eens proberen de echte zware stukken voor de achterwielen te laden (gaat natuurlijk niet als je mensen op de achterbank hebt).

Gooi je ze in de kofferbak????????
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een voorbeeldt   

 

 

Er zijn bepaalde testvoorwaarden die je moet weten voor je aan de procedure kunt beginnen:

- De auto moet horizontaal staan en veren en schokbrekers in normale positie (settled on its suspension).
- Handrem moet UITgeschakeld zijn.
- Contact moet AAN staan.
- Koplampen moet UIT staan.

N.B.: Er zijn berichten van lager gelegde auto's welke een foutmelding geven in óf Basic Settings group 001 óf group 002. Als de hoogte sensor(en) van de auto aan zijn maximum zit, is het misschien nodig om het huis van de sensor een beetje te buigen om normale xenon-aanpassing mogelijk te maken.

  1. ga naar   [select]
  2. dan naar [55 - Xenon Range] (sommige nieuwe auto's: [29 - Left Light])
  3. dan naar   [basic Settings - 04], Groep 001
  4. [Go !]
  5. wacht minimaal 20 seconden op de motoren van de koplamp totdat die bewogen hebben. De koplampen zijn nu in de positie waarin ze kunnen worden aangepast. Zet de koplampen aan. Pas de lichtstraal aan met behulp van de juiste bouten terwijl de lampen gericht zijn op een geschikt richtdoel.
  6. ga naar Group 002. De Xenon Range controller weet nu dat deze positie zijn nieuwe Home positie is.
  7. klik op [Done, Go Back] en je bent klaar.
aangepast door Fai
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

Ik heb hier nieuw op het forum, ik kwam het tegen in mijn zoektocht naar info over de led lichten in de passar variant model 2017 1.4tsi

Dit is mijn 2 de Passat en de eerste met led voorlichten en die vallen mij wat tegen.

 

Zoals Alexander ook melde vind ik ook dat de lichten zeer laag staan geregeld bij wat belasting, zonder belasting (enkel chauffeur) vind ik het zicht ver ook nog niet zo fantastisch.

Met lichte belasting rijden in het donker is met deze stand van lichten mijns inziens zelf gevaarlijk.

 

Bij de garage melden ze mij dat alles normaal is.

 

 

Iemand nog ervaringen mee? Oplossing?

 

Thx

 

Dirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Standaard zet VW ze vrij laag, had ik hiervoor ook met Xenon in de vorige Passat. Nu met Led valt het gelukkig wel mee in mijn geval.

 

Wel ben ik in het verleden vaak genoeg terug gegaan na een beurt en heb ze weer hoger laten afstellen en daar werd nooit moeilijk over gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit staat bij mij ook op het lijstje om na te laten kijken bij de eerste onderhoudsbeurt.

 

Led koplampen zijn wel belachelijk laag afgesteld. Op een donkere weg is het echt gevaarlijk vind ik, want je bent niet altijd in de mogelijkheid om je grootlichten op te zetten.

 

Vorige week vergeleken met de I20 (halogeen projectors) van mijn vriendin en die schijnen dus zeker 10m verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ik rij al sinds 2002 Passat en sinds midden vorig jaar in een Passat Variant 1.6 TDI Connected series. 

 

Mijn probleem is dat de Led koplampen, waarvan de hoogte door de automatisch hoogteregeling geregeld wordt, bij volledige belading te laag staan. Hierdoor heb ik geen diepte in het lichtbeeld voor de auto en ontstaan er onveilige situaties.

 

Ik heb hier online niet veel over kunnen vinden maar ik heb hiervoor wel een verklaring gevonden. De huidige generatie Passat die is uitgerust met Led koplampen hebben een automatische lichthoogteregeling.

 

Wat ik begrepen heb is dat het gebruikelijk is dat er dan op de vooras en achteras sensoren gemonteerd zijn die de hoogte van de assen meet en obv die gegevens de hoogte van de koplampen regelt. Echter is dat niet het geval bij de meeste uitvoeringen van de huidige Passat die alleen een sensor op de achteras hebben. Hierdoor wordt bij de bepaling van de koplamphoogte geen rekening gehouden met de stand van de vooras. En daar zit bij mij het probleem. Omdat ik en mijn vrouw nogal zwaar zijn ligt mijn Passat voor al lager dan in de meeste gevallen het geval zou zijn. Als ik dan passagiers op de achterbank heb en/of bagage in de kofferbak dan wordt alleen dat extra gewicht meegenomen in de bepaling van de koplamphoogte. Omdat de stand van de vooras niet gemeten wordt en wij zo zwaar zijn krijg je een soort van overcompensatie omdat alleen het gewicht op de achteras gemeten wordt waardoor de lichtbundel veel minder ver komt.

 

Het hele systeem is gecontroleerd door de VW dealer en werkt volgens de specificaties van VW en daarmee houden de mogelijkheden bij de VW dealer op. De dealer heeft wel melding gemaakt bij VW maar daar verwacht ik niet veel van ondanks dat ik vindt dat VW hier iets op te lossen heeft.

 

Hopelijk is mijn probleem een beetje duidelijk. Is er iemand die dit probleem ook heeft en een oplossing weet? 

 

Groeten,

Alexander

 

Hoi Alexander. Ben je al verder in je zoektocht naar een oplossing?

 

Wij hebben sinds vorig jaar een Passat met LED koplampen en ook ik vindt de afstelling te laag. Ook zonder belading.. We zijn er nog niet bij de dealer mee geweest verder. Voor een veilige rit in het donker moet dit echt beter! Af en toe rij ik ook in een auto met LED plus. Veel beter! Net als onze vorige auto: met xenon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit staat bij mij ook op het lijstje om na te laten kijken bij de eerste onderhoudsbeurt.

 

Led koplampen zijn wel belachelijk laag afgesteld. Op een donkere weg is het echt gevaarlijk vind ik, want je bent niet altijd in de mogelijkheid om je grootlichten op te zetten.

 

Vorige week vergeleken met de I20 (halogeen projectors) van mijn vriendin en die schijnen dus zeker 10m verder!

 

Enkele weken geleden is de Passat binnen geweest voor een storing aan de dagrijverlichting.

Ze hebben duidelijk de rechterkoplamp gedemonteerd gehad.

Ik merkte vorige week - tijdens het rijden op onverlichte Franse wegen - dat de rechterkoplamp nu NOG minder ver schijnt.

En dit terwijl ze niet af te stellen waren volgens hun. "Nee meneer, de LED-koplampen stellen zich zelf".   :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben met de dealer niets opgeschoten en eerlijk gezegd verwacht ik daar ook geen hulp van. Op e.e.a. manier ben ik altijd de eerste die zo een probleem heeft.

 

Van een Audi specials begreep ik dat dit probleem veel vaker voorkomt en dat er maar 1 oplossing is en dat is het zelf bijstellen van de koplampen. Normaal gesproken laat ik de lampen op de door de dealer ingestelde hoogte staan. Maar bij volle belading draai ik de lampen zelf omhoog. Op de koplamp unit zit bovenop een witte stelschroef waarop ik heb een merkteken heb aangebracht. Deze  schroef deze draai ik dan ongeveer een half tot driekwart naar rechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De koplampen stellen wel continu in hoogte maar je zult ze toch echt een basisafstelling moeten geven, zeker als je een koplamp hebt verwijderd.

Vanuit de garage worden ze altijd extreem laag afgesteld heb ik het gevoel alsof ze een veiligheidsmarge aanhouden.

Ik draai ze altijd iets hoger naar een hoogte die ik zelf proefondervindelijk bepaald heb en waar anderen ook geen last van hebben.

Daarnaast moet je de calibratie soms ook verwijderen, soms kun je met de stelschroef de bundel niet hoger krijgen met het bijstellen.

Als je dit doet dan zit de hoogteregeling weer in zijn normale werkgebied en kun je de bundel weer goed afstellen.

 

.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik met vcds alles In basis mode zet en instel om de koplampen te kunnen bijstellen, ben ik toch alsnog niet van het probleem af?

Nu heb ik in onbeladen auto goede koplamp hoogte maar bij belading zakken de koplampen ver door, wil ik dat op normaal niveau krijgen dan verblind ik geheid iedereen in onbeladen toestand omdat de basislijn dan ver omhoog moet. 

 

Probleem zit hem in slechts "een" sensor op de achteras die de boel bijstelt?

 

aangepast door Soullancer
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Soullancer

"de led lampen die ik heb  "stellen zichzelf". De Volkswagen garage doet er dus ook niks aan behalve een evt computer reset, of diagnose weer van 127€..

Bekend probleem bij deze modellen is dat zonder dcc er maar een sensor zit op de achteras die de belading meet en dus de afstand tot de grond. Hierdoor over compenseerd de computer als je de achterkant belaad van de auto. Waardoor hij automatisch de koplampen teveel naar beneden bijsteld. Een auto met dcc en dus een extra sensor op de vooras doet dit niet.

Volkswagen weet dit, wolfsburg weten ze dit ook, maar ze kunnen er niks mee en kletsen zich er dus steeds onderuit in allerlei manieren. En met 2 man op de achterbank heb je dus geen licht meer in de verte."

Welke LED lampen heb je? De low of high uitvoering?

Hetgeen wat je beschrijft heb ik maar 1 keer meegemaakt, ik vond het toen ook vreemd waarom de koplampen zo laag stonden. Ik heb vaker met 2 of 3 man achterin gereden, maar na die ene keer is het ook niet meer voorgekomen. 

Op mijn vorige Passat zat er ook 'maar' 1 sensor op de achteras. Die heeft het probleem nooit gehad. Ik betwijfel of het echt daadwerkelijk daardoor komt. 

Heb je al de koplampen in de basisafstelling gezet en de koplampen opnieuw afgesteld? Heb je al gekeken naar de staat van de sensor? Of geprobeerd te vervangen?

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden