Ga naar inhoud
  • 0

DSG geluid bij warme motor/transmissie


Brambo

Vraag

Mijn Passat is nu dik 1 jaar oud, ruim 34000 km mee gereden en sinds een tijdje merk ik dat de DSG (vooral als 'ie goed warm is) een raar geluid maakt bij optrekken vanuit stilstand. Nu rij ik weinig stadsverkeer, dus ik maak het maar af en toe mee.

 

Om precies te zijn:

 

Alles koud: DSG werkt wat schokkerig, trap 1, 2 en 3. Je voelt eigenlijk een soort trilling zodra hij opschakelt.

Warm: Alles werkt prima, beste automaat ter wereld.

Warm na bv. druk stadsverkeer: vooral de 1e versnelling geeft steeds even een soort metaal-achtig geschraap, alsof je 2 metalen koppelingsplaten hebt.

 

Het is dan zo duidelijk hoorbaar, dat voetgangers bij een stoplicht vaak even omkijken... Ook evt. pasagiers vragen altijd wat het is (zo kom je altijd weer op de sjoemel-discussie :wink: ).

 

Eigenlijk wil ik deze week even langs de garage, maar wellicht dat iemand hier het al eens meegemaakt heeft...

 

 

Edit: 2 audiobestanden toegevoegd. Mogelijk moet je de extensie even renamen van .mp3 naar .m4a  Dat formaat wordt hier niet toegelaten om te uploaden.

DSG geluid 1.mp3

DSG geluid 2.mp3

DSG geluid 2.mp3

aangepast door Brambo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ajaj.. de DSG7.. slechtste bak die ze gemaakt hebben.. weet je zeker dat het de eerste versnelling is en niet de 2e? De 1e wordt eigenlijk alleen gebruikt als je stilstaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik stil sta, dan zie ik "D1", bij gasgeven (en dus koppelen) hoor je het geluid.

 

Vandaag was het weer zover. Ik wilde het geluid opnemen met m'n telefoon, maar door de harde regen ging dat niet lekker.

Zodra het wel lukt zal ik het hier posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste,

Ik heb een vergelijkbaar "probleem" met de 1e 3 versnellingen. De wagen is een half jaar, +- 25k en vanaf het begin voel je bij de 1e 3 versnellingen bij het optrekken een ligte schok, hapering. Alsof de koppeling slipt...

Ik heb dit meteen gemeld bij de dealer. Zal bij de eerste 30k beurt naar gekeken worden. Hoor trouwens niets.

Sorry, Even voorstellen...., passat con. Ser. +. 1.6 diesel 7dsg. Tungsten zilver. + nog wat opties.

Verder erg tevreden. Ondanks het ligte schokken is de automaat een verademing. Maar..... moet wel opgelost worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste,

Ik heb een vergelijkbaar "probleem" met de 1e 3 versnellingen. De wagen is een half jaar, +- 25k en vanaf het begin voel je bij de 1e 3 versnellingen bij het optrekken een ligte schok, hapering. Alsof de koppeling slipt...

Ik heb dit meteen gemeld bij de dealer. Zal bij de eerste 30k beurt naar gekeken worden. Hoor trouwens niets.

Sorry, Even voorstellen...., passat con. Ser. +. 1.6 diesel 7dsg. Tungsten zilver. + nog wat opties.

Verder erg tevreden. Ondanks het ligte schokken is de automaat een verademing. Maar..... moet wel opgelost worden.

je voelt een schok bij het overschakelen? Koude/warme motor? Ook in S en M?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is niet echt een schok. Zijn meer kleine haperingen/trillingen (lichtjes). Zijn altijd de 1e 3 versnellingen en bij een koude is het wel erger. Maar voel het ook bij een warme motor. Het is trouwens ook aan het begin van de versnelling.

In S stand weet ik eigenlijk niet, zal het eens gaan proberen. Er is goed mee te leven, maar ja. Verwacht van een wagen van ruim 47k dat het allemaal wel perfect werkt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zoals je het verteld lijkt het op versleten koppelingsplaten, bij een 1.6TDI nog niet vaak gezien, maar bij de 1.4TSI gaan ze al stuk vanaf 30dkm..

 

Je kan het wel uitlezen met vcds

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een bezoek aan de garage even de klacht over de problemen met de DSG gemeldt, alhoewel ik er al aan begon te wennen. Men constateerde gelukkig ook het abnormale geluid en het wat schokkerige schakelgedrag.

Dubbele koppeling moest vervangen worden. Bekend probleem en er was een modificatieset voor. Schijnt nogal een klus te zijn ("10 uur arbeid"...) en ben de Passat ruim 2 dagen kwijt geweest. Maar... het lijkt allemaal netjes opgelost en hij schakelt weer als een tierelier! :smile:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blij dat het opgelost is!

 

zoals je het verteld lijkt het op versleten koppelingsplaten, bij een 1.6TDI nog niet vaak gezien, maar bij de 1.4TSI gaan ze al stuk vanaf 30dkm..

 

Je kan het wel uitlezen met vcds

 

 

 

ajaj.. de DSG7.. slechtste bak die ze gemaakt hebben.. weet je zeker dat het de eerste versnelling is en niet de 2e? De 1e wordt eigenlijk alleen gebruikt als je stilstaat ;)

 

En ik maar denken dat de DSG-bakken van VAG fantastische stukjes techniek zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blij dat het opgelost is!

 

 

 

 

 

En ik maar denken dat de DSG-bakken van VAG fantastische stukjes techniek zijn...

Is ook een geweldig stukje techniek, alleen emissie eisen zorgen voor dat de bak snel op moet schakelen. Te vroeg in de meeste gevallen, waardoor de koppeling vroegtijdig slijt. De bak laten tunen en de schakelmoment laten aanpassen is de oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is ook een geweldig stukje techniek, alleen emissie eisen zorgen voor dat de bak snel op moet schakelen. Te vroeg in de meeste gevallen, waardoor de koppeling vroegtijdig slijt. De bak laten tunen en de schakelmoment laten aanpassen is de oplossing.

Ik merk ook dat ie te vroeg opschakelt, maar als je hem laat tunen/aanpassen wanneer schakelt ie dan... bij hoeveel meer.. heb het idee ala ie 250 later zou schakelen dat ik net iets prettiger de rotonde over kan gaan....

 

 

Verzonden via PTT post.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is ook een geweldig stukje techniek, alleen emissie eisen zorgen voor dat de bak snel op moet schakelen. Te vroeg in de meeste gevallen, waardoor de koppeling vroegtijdig slijt. De bak laten tunen en de schakelmoment laten aanpassen is de oplossing.

 

Lijkt me toch niet ok dat deze bakken slechts 30.000km mee gaan, in mijn ogen dikke rommel voor wagens van soms meer dan 45.000 euro (passat met mooie opties). Niet iedereen weet (of wenst) dat hij naar een tuner moet om dit aan te passen, met verval van garantie tot gevolg.

 

Mijn vader overweegt een DSG bak op een tsi-motor (nieuwe wagen) en wenst dit niet te laten aanpassen bij een tuner, zou ik hem dan aanraden om een handbak te nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update mbt de eerdere berichten van het schokken.

Had dit aangegeven bij de VW dealer (30k beurt). Kreeg de melding dat er niets aan de hand was, geen problemen dus.

Nu de beurt (60k) laten uitvoeren door een bosch carservice garage (moet van de leasemaatschappij). Hetzelfde aangegeven. Ze hebben de bak getest (opengehaald). Deze wordt nu onder fabieksgarantie vervangen.

Conclusie, was dus wel degelijk iets aan de hand die de VW dealer niet zag e/o wilde zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update mbt de eerdere berichten van het schokken.

Had dit aangegeven bij de VW dealer (30k beurt). Kreeg de melding dat er niets aan de hand was, geen problemen dus.

Nu de beurt (60k) laten uitvoeren door een bosch carservice garage (moet van de leasemaatschappij). Hetzelfde aangegeven. Ze hebben de bak getest (opengehaald). Deze wordt nu onder fabieksgarantie vervangen.

Conclusie, was dus wel degelijk iets aan de hand die de VW dealer niet zag e/o wilde zien.

 

Lees dit nu pas... Blijkbaar had je dealer hier geen zin in en dan houdt het meestal wel op.

 

Overigens begint mijn bak (nu de 63.000 gepasseerd) weer duidelijk minder te worden. Vooral kort na wegrijden (ook bij buitentemperatuur >20 C) merk ik dat het schakelen naar 2 en 3 niet meer helemaal lekker gaat. Bij mijn werk zit een soort heuvel (zeker niet overdreven steil) waar ik 's-middags over moet, kort na de start. Ik doe dat rustig, maar de bak moet wat meer presteren dan. Je merkt dat aan vibraties bij oplopen toerental (ca. 2500 rpm) en het schakelen zelf gaat echt schokkerig. Na een paar minuten en in hogere versnellingen gaat alles weer ok. Ik kan er wel mee leven en ik wil niet als zeikerd bij de garage te boek staan, maar toch.

 

Vorige week sloeg de motor 1 seconde na starten steeds af. Meldingen in display: Wegrijblokkering ingeschakeld, Rempedaal intrappen en Storing versnellingsbak. Na een keer of 5 proberen (contact uit, starten) ben ik uitgestapt, op slot gedaan en toen weer ingestapt. Starten en geen probleem meer sindsdien gehad. Kan een keer gebeuren, maar ik heb geen zin om straks op vakantie ergens langs een donkere snelweg dit mee te maken na een tankstop en dan niet weg te kunnen komen. Vooral de versnellingsbakmelding vind ik onheilspellend...

 

Overigens ben ik een vrij rustige rijder, af en toe gebruik ik de S stand of de flippers en wil ik eens doorrijden. Ik vraag me dan ook af als je echt trapt met deze auto, hoelang het goed gaat.

aangepast door Brambo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wegrijblokkering zeg je, maar wellicht werd je sleutel niet herkend en was het de startblokkering. Dat moet echt een grote uitzondering zijn en blijven.

Al eens een melding op je display gehad dat de batterij van de sleutel leeg begint te raken? Wat betreft vreet de B8 sleutel batterijen. Die van mij is ook al binnen 2,5 jaar vervangen terwijl ik met de B6 en B7 dat nog nooit heb meegemaakt, die gingen gewoon 5 jaar mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@bm-er: Ik heb de sleutel tijdens de startpogingen op verschillende plekken gehouden, maar dat maakte geen verschil. De batterij is ca. een half jaar geleden vervangen.

Dat er tegelijkertijd nog 2 meldingen waren ("Trap rempedaal in", terwijl ik dat deed en "Fout versnellingsbak"), geeft denk ik aan dat er iets grondig in de war was.

 

 @@Vdub: Ja dat kennen we. En "U bent de enige met deze klacht, wij herkennen hem absoluut niet".  :wink:

 

Overigens lijkt de bak sinds dit akkefietje eigenlijk weer een stuk beter te schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update: Ik werd het toch wel zat. De monteur merkte tijdens de proefrit niets vreemds aan de bak en dat klopte. Op dat moment reed hij prima. De dag daarvoor alleen maar trillen en schokken.

 

Ik had een filmpje gemaakt van de toerenteller en snelheidsmeter, daarop zag je rare dingen. Zo gingen de toeren bij schakelen van 6 naar 7 skyhigh waarna ze langzaam teruggingen. Gelukkig konden ze daar wat mee.

De Passat heeft een week in de garage gelogeerd. Daarbij schijnt zowel de Megatronics-unit als de meervoudige platenkoppeling te zijn vervangen. Alles weer opgelost nu.

 

Maar hoe lang... (nu 75000 km op de klok in 2,5 jaar ongeveer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden