Ga naar inhoud

Vraag

Geplaatst (aangepast)

Mijn B7 heeft een 2.0 TDI blok erin liggen met motorcode CFGB. Blok heeft volgens het boekje 170PK.

Ik rij er nu zo'n 2500km al mee rond en heb gisteren ongeveer 0,8liter olie moeten bijvullen. Volgens de handelaar waar ik hem kocht, zou ik geen olieverbruik moeten hebben of althans geen groot olieverbruik. Voorbeeldje: ik heb ooit Caddy (nieuw gekocht in 2006) gereden en die had vanaf nieuw al iets van 1 liter per 1000km nodig. "Normaal" volgens de dealer. Toen ik dat verhaal deed bij de handelaar waar ik de Passat kocht, moest hij lachen en vertelde dat VW dat inmiddels wel in orde had. Mijn Passat zou volgens hem niet noemenswaardig olie moeten verbruiken.

Als ik uit ga van max 1ltr/1000km, dan zit ik nog in de zonde waar het olieverbruik niet zorgwekkend is. Maar ik heb 3 maanden garantie erbij gekocht op motor, aandrijving en ophanging. Is het zinvol om daar nu een beroep op te doen? En welke argumenten kan ik in de strijd werpen?

Bij de handelaar aankomen met "ik vind het olieverbruik te hoog" is zinloos. Die lacht me weg, of splitst me een smoesje in de maag.

In het ergste geval heb ik rechtsbijstand (extra verzekering) en een goede jurist bij de hand. Maar beide partijen zijn ter zake niet deskundig, dus ik moet wat geschut in de strijd kunnen werpen.

Tenminste, als het olieverbruik zorgwekkend is én aangepakt kan worden (als er geen oplossing is, dan is de strijd bij voorbaat zinloos).

Dus in het kort: 0,8ltr olie op ±2500km. Zorgwekkend? Aanpakken?

Auto heeft 149200km op de teller staan.

aangepast door Ramon_Passat_B7

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Dit is mijn 3e TDI. Mijn zus heeft ook haar derde na vele jaren. Mijn vader heeft ook jaren TDI gereden. Wij hebben allen zo wel de 1.9, 2.0 als de 2.5 gehad. Zowel pompverstuiver motoren als ons huidige common rail motoren. Nog nooit hebben wij last gehad van olieverbruik. Het was altijd nihil.

• 0
Geplaatst

Same here. Olie verbruik is niet verwaarloosbaar. Dit is m'n eerst CR, voorheen 3 x PD motor gehad. Zo'n 400.000km en ik heb nog nooit olie bij hoeven te vullen.... maar ja, 1L op 1000km is "normaal" volgens de dealer dus als de rechtsbijstand informatie gaan inwinnen krijg je dat te horen.

Wellicht verkeerde olie lid? Geen idee of dit een hoger verbruik veroorzaakt en evt verdere problemen.

Succes met de afhandeling.

• 0
Geplaatst (aangepast)

Wellicht verkeerde olie lid? Geen idee of dit een hoger verbruik veroorzaakt en evt verdere problemen.

Ik heb 2x 5 liter Castrol 5W30 besteld met VW 507 00 classificatie. De auto heeft weliswaar een beurt gehad van de handelaar, maar daar heb ik geen bon van. Aangezien de olie roetzwart is, is het nog maar de vraag óf de olie vervangen is. Ik weet dat de auto lang stil heeft gestaan, dus best kans dat er vocht in gedrongen is dat ik er nu uit stook. En geen idee hoe oud de olie is, oude olie verbruik je meestal sneller dan nieuwe. Daarom wil ik eerst olie vervangen en de stand bijhouden voordat ik ga klagen. 1 liter op zo'n 3000km is nou ook de wereld niet, maar liever heb ik geen enkel verbruik. Maximaal 1 op 15000km vind ik aanvaardbaar want dan kun je net van beurt naar beurt zonder bijvullen. Ik peil regelmatig, dat is geen punt, maar om elke maand een fles olie erbij te moeten gooien is me te gortig. Da moet je steeds olie bij de hand hebben, eraan denken en het brengt weer kosten met zich mee.

• 0
Geplaatst

Dat is iig een goed begin en heb je een schone referentie.

Olie schijnt wel heel snel zwart te worden, ook al is de olie net gewisseld. Dus dat zegt denk ik niet heel veel.

• 0
Geplaatst

handelaren en afleverbeurten... dat gaat lang niet altijd samen..

Elke 15dkm moet je de olie wisselen bij een VAG motor.. het kan ook zijn dat de Castrol het olieverbruik minimaliseert, tevens moet je na het vullen van 4L olie even de motor starten, laten lopen, uitzetten en opnieuw peilen.

Kijken hoeveel er bijgaat. als je elke keer als 0,2L te weinig vult gaat ie natuurlijk ook eerder mekkeren.

• 0
Geplaatst

Mekkeren viel nog wel mee. Ik peil altijd regelmatig olie. Met de Westfield een noodzaak (ingekort carter, altijd kleine lekkages), met de Japanners die ik gehad heb een leuke doch overbodige gewoonte.

De Passat peilde ik toevallig de olie en stond midden tussen de markeringen in. De handelaar heeft bij aflevering laten zien dat het peil boven de hoogste streep stond. Vandaar dat ik schrok en olie heb bijgevuld. Auto heeft (vanzelfsprekend) geen melding gegeven omdat dat pas bij laagste niveau gebeurt.

Ik zag net deze uitleg: http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84

Hartog heeft het alleen over de TSI en TFSI motoren die het zuigerprobleem hebben. Nu weet ik niet of mijn CFGB blok ook zo'n motor is, maar op de achterklep staat alleen 2.0TDI (rode I). Is die revisie dan wel toepasbaar? Voor zo'n €4000,- kan ik ook een hele hoop andere dingen doen. Hartog heb ik al gemaild (net) met de info en vraag over nut en noodzaak.

En ook nog maar afwachten hoe de discussie met de handelaar uitpakt.... Grote kans dat die zich verschuilt achter "1 op 1000 is de limiet en daar zit je ver boven" . Met een beetje pech heb ik de beruchte kat in de zak gekocht :-(

• 0
Geplaatst

Mekkeren viel nog wel mee. Ik peil altijd regelmatig olie. Met de Westfield een noodzaak (ingekort carter, altijd kleine lekkages), met de Japanners die ik gehad heb een leuke doch overbodige gewoonte.

De Passat peilde ik toevallig de olie en stond midden tussen de markeringen in. De handelaar heeft bij aflevering laten zien dat het peil boven de hoogste streep stond. Vandaar dat ik schrok en olie heb bijgevuld. Auto heeft (vanzelfsprekend) geen melding gegeven omdat dat pas bij laagste niveau gebeurt.

Ik zag net deze uitleg: http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84

Hartog heeft het alleen over de TSI en TFSI motoren die het zuigerprobleem hebben. Nu weet ik niet of mijn CFGB blok ook zo'n motor is, maar op de achterklep staat alleen 2.0TDI (rode I). Is die revisie dan wel toepasbaar? Voor zo'n €4000,- kan ik ook een hele hoop andere dingen doen. Hartog heb ik al gemaild (net) met de info en vraag over nut en noodzaak.

En ook nog maar afwachten hoe de discussie met de handelaar uitpakt.... Grote kans dat die zich verschuilt achter "1 op 1000 is de limiet en daar zit je ver boven" . Met een beetje pech heb ik de beruchte kat in de zak gekocht :sad:

Ik zou eerst de olie gaan verversen zoals je zelf al opperde. En dan kijken hoe het olie verbruik is.

En je kan jouw motor niet vergelijken met de TSI/TFSI motoren.

Over het algemeen hebben de TDI motoren geen hoog olie verbruik.

• 0
Geplaatst (aangepast)

De handelaar heeft bij aflevering laten zien dat het peil boven de hoogste streep stond.

Bedenk me nu dat de voorbeeld peiling bij aflevering de olie ook al behoorlijk zwart was. Ik heb er toen niet op gereageerd omdat je dan wel meer dingen hebt om op te letten. Longlife olie in de huidige dieselblokken zou al snel een zwarte olie opleveren, las ik ergens. Maar dat zal toch niet het geval zijn na een proefritje van 10-15km (door de monteur na de afleverbeurt)?

In dat geval begin ik steeds meer te denken aan olie die niet gewisseld is en gewoon een hoogverbruik vertoont, wat ook gebruikelijk is bij oude olie.

Edit: Overigens ook al antwoord gehad van Hartog. Bij de TDI motor is het onwaarschijnlijk dat er olieverbruik is, en er bestaat ook geen zuigerupgrade voor zoals de T(F)SI motoren. Ze verwachten dat het ergens anders aan ligt en zou bijv. de turbo kunnen zijn, al is het lastig beoordelen vanaf afstand.

Contact met de handelaar is er ook geweest, en positief afgelopen. Ik word er volgende week verwacht om olie op peil te zetten en controle over 1000km. Tevens kijken ze dan naar de temperatuurhuishouding en naar de diesellucht die uit het motorcompartiment komt bij stop and go verkeer (aka. file) of na een rit van meer dan 50km bij stilstand.

• 0
Geplaatst

Jep, elk jaar krijgt de Caddy verse olie, en word opgehaald en gebracht naar de zaak,

is zo'n 9 km. direct daarna is de olie weer zwart.

Heb al eens geopperd om het blok te spoelen....willen ze niet aan, dus blijft er altijd

sludge achter, wat zeer rap weer mengt met de verse olie....dus snel smerig/zwart

• 0
Geplaatst (aangepast)

Dat is geen sludge dat is gewoon roet, koolstof. Ook al spoel je hem dan is het binnen een paar ritten zwart.

En over 0,8 liter olie bijvullen zou ik me niet direct zorgen maken als dit de eerste keer vullen is.
Zat hij precies tot aan de max streep vol bij aflevering? En in welke situatie is het gepeild.

Zoiets moet je over een langere periode meten.

En 1 op 15.000 km ga je denk ik ook weer niet redden.

aangepast door Roy_01
  • 0
Geplaatst

Peil zat zelfs nog voorbij de bovenste streep. Is volgens het boekje ook toegestaan. En gepeild werd bij koude motor in horizontale toestand, net zoals ik het te lage peil ontdekte.

• 0
Geplaatst

het kan al wel zijn dat als je van een merk naar een ander merk olie overstapt dat het veel minder is.

• 0
Geplaatst (aangepast)

Nu weer opnieuw gepeild, 900km na bijvullen.

Verrassend want op het oog is er geen spat olie verloren gegaan. Afgelopen zaterdag ongeveer midden tussen bovenste streep en kraal gezet. Daarna Maastricht <=> Noordwijk(560km totaal), diverse kleine ritten (ruim 150km), Eindhoven <=> Maastricht (220km totaal).

Vandaag opnieuw gepeild nadat de warme auto een goed half uur had gestaan. Tadaaah, peil weer tussen streep en kraal.

Enige verklaring die ik kan ophoesten is vocht in carter/olie door het lange stilstaan (denk dat de auto minstens 6 maanden ergens gestaan heeft, ws zelfs langer). En dat vocht kruipt er nu uit door het rijden.

Olie ga ik nu niet verversen omdat ik woensdag terug ga naar de handelaar. Hij houdt de auto t/m vrijdag daar voor controle. Om er nu even voor zo'n €40,- olie in te gooien is een béétje zonde van de centen.

Edit: Vandaag toch maar eens met VAGtechniek gebeld. De handelaar wil er niet direct aan dat de auto olie zou verbruiken en wil oliestaat gaan bijhouden. Waarschijnlijk gaan ze a.s. woensdag de olie op peil zetten en dan elke 1000-2000km peilen. Maar VAGtechniek neemt een andere benadering. De auto komt namelijk ook niet goed op temperatuur (ws. DSG thermostaat), zéker toen ik hem net had omdat het toen nog veel kouder was buiten. Nu met hogere buitentemperaturen komt de auto wél beter/goed op temperatuur en is ook het olieverbruik veel lager (denk zelfs nihil).

VAGtechniek wil daarom eerst de thermostaat vervangen en dan zien hoe temperatuurgedrag is icm olieverbruik. Ben dus alweer een heel stuk gerustgesteld. DSG tehermostaat is geen kostbare klus, KVS thermostaat is al vervangen, dus daar kan het in principe niet meer aan liggen. Volgende week naar Nuenen.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden