Ga naar inhoud
  • 0

Lane-, sign-, grootlichtassist + vermoeidheidsverkenning inbouwen


Roy_01

Vraag

Afgelopen weken bezig geweest met de volgende mod.

Het uitrusten van de Scirocco met lane keep assist, verkeerdsbord herkenning, grootlichtassistent en vermoeidheidsherkenning.

Het probleem is alleen de optie grootlichtassistent is standaard een optie bij de Scirocco.

Via een kennis bij het Scirocco forum op een andere optie gewezen die hij zelf heeft uitgevoerd.

De grootlichtassistent camera uitbouwen uit de achteruitkijkspiegel en hier de lane assist camera inbouwen.

Enige wat ik nog uit moet zoeken zijn de bedrading en of de grootlichtassistent camera functie kan worden overgenomen door de lane assist camera? Of gaat dit altijd via een aparte camera, lijkt me stug.

 

Volgende onderdelen besteld:

 

- 7N0 907 530 AA CAN gateway met uitgebreidere functies

- 3AA 980 654 D 2e hands gecalibreerde lane assist camera

- 1k8 857 511 E scirocco binnenspiegel met grootlichtcamera

- 8E0 972 712 stekker

- 5N0 845 543 lane assist camera bevestiging

- 3C8 868 437 B afdekking camera

 

Het komt er ongeveer zo uit te zien:

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier weer even een update:

 

Montageframe voor de camera binnengekregen, deze gemonteerd tegen het raam aan. Ook het verwarmingselement op het raam geplaatst.

Alles elektrisch aangesloten en afdekkapje op maat moeten slijpen omdat dit toch afweek van het montageframe.

Dus veel voetjes opnieuw moeten lijmen op de juiste plaats. Ook de voet van de spiegel van de Scirocco heeft een andere vorm, meer vierkant. Het afdekkapje had meer een elipsvorm dus veel moeten dremelen maar wel mooi geworden. Van de buitenzijde zie je er ook weinig van omdat het raam op deze plaats toch al verduisterd is.

 

De spiegel werkt helemaal, verduistering etc. Toen ik de auto aansloot op vcds zag hij meteen module 20 high beam assist en lane maintain 5c voor iets te coderen in de can gateway.

Alleen als ik de modules probeer te benaderen kan hij geen verbinding maken.

Toen A5 front assist camera in de can gateway installatie lijst aangezet en deze kon ik ook niet benaderen, ook geen verbinding.

Spanning gecontroleerd op pin 1 en 2 van de camera en die is aanwezig. Canbus zit samen met de koplampen op de can gateway en de koplampen zijn ook benaderbaar.

Ook herkent vcds de modules blijkbaar want hiervoor zag ik deze niet met het starten van vcds dus de canbus aansluiting zit naar mijn idee ook goed.

Dus het is nog even zoeken waar de fout zit.

 

Pin 1: 12V
Pin 2: Massa
Pin 3: Can hi naar pin 17 can gateway
Pin 4: Can low naar pin 7 can gateway
Pin 5: Massa verwarming element
Pin 6: 12v verwarming element

 

IMG_4502.jpg

IMG_4507.jpg

IMG_4508.jpg

IMG_4510.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de lane assist werkend gekregen. Ik had had de camera toch op de verkeerde pinnen aangesloten van de can gateway.

Het moest toch pin 7 en 17 can extended zijn. Daarna kon ik gewoon in module A5 frt. assist. sens. En vielen module 20 en 5C ook weg die er helemaal niet in zitten.

In module A5 stond nog wel een fout:

 

3145728 - Databus U1121 00 [009] missing message

 

Bleek dat er in de codering van de module nog iets ontbrak, byte 5 stond op 00 control module not coded. Deze aangepast naar 02 vehicle manufacturer Volkswagen en toen kon ik de foutcode wissen. Daarna verscheen alles mooi in de mfd. Codering module A5: 01 00 01 00 02 01 02 05 00 01 04 00 00 00 00 00

 

Voor de verdere codering heb ik deze link gebruikt, hier staan ook nog verdere instellingen in om alle mogelijke opties in het licht en zicht menu te krijgen.

Wel zit er 1 verschil in met mijn module 44 steering assist, adaptation kanaal 03 moest veranderd worden naar waarde 2 i.p.v. 1 zoals hier beschreven. : https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjWpMSEmJHVAhVJbVAKHRCdAi4QFggjMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.motor-talk.de%2Fforum%2Faktion%2FAttachment.html%3FattachmentId%3D751655&usg=AFQjCNEet9BK0LXV9FQTmS2NrA_vWPMiMw&cad=rja

 

De verkeerstekensignalering kan ik alleen niet werkend krijgen want ik heb geen RNS in de auto, mocht het wel zonder wel kunnen werken dan hoor ik het graag.

Verder moet ik de groot licht assistent nog aan de praat krijgen, zie in ieder geval geen fouten in module A5 staan.

 

Even een testrit gemaakt en vind dat het prima werkt. Nu heb ik natuurlijk geen vergelijking met een goed gekalibreerd systeem dus daar kan ik niets over zeggen.

De auto blijft goed aan 1 kant van de weg rijden, iets dicht op de rechter streep. Verder reageert het normaal en voorspelbaar in bochten. Als de bochten te scherp worden dan is dit voor het systeem ook teveel om nog te corrigeren, volgens mij is het hier niet hiervoor bedoeld maar meer voor snelweg gebruik.

In het onderstaande filmpje beweeg ik alleen even het stuur als de waarschuwing komt om het stuur weer over te nemen, daarna laat ik deze meteen weer los.

 

Voor iemand die er iets aan heeft ik heb het volgende stuurhuis:

 

Address 44: Steering Assist Labels: 1Kx-909-14x-44.clb

Part No: 1K0 909 144 E

Component: EPS_ZFLS Kl. 70 2501

Revision: 00H15000

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de nieuwe ruit er ooit komt bij mij hoop ik hier ook mee aan de slag te kunnen. In de voorgaande berichten had je het nochthans goed geschreven waar de can signalen op moesten aangesloten worden. Je had ze dus ergens anders bij aangesloten dan ? Past de camera module gewoon in de houder van Ali express of moest je daar ook iets voor aanpassen aan de module?

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klinkt niet slecht. Op een rechte baan houdt het systeem de auto niet gecentreerd, maar kan enigszins tussen beide rijbaan markeringen gaan slingeren. In een bocht 'leunt' het systeem tegen de buitenste markering aan.

 

Er kan maximaal iets van 3nm koppel op het stuur uitgeoefend worden voor stuurcorrecties, is meer nodig dan is de bocht te scherp voor het systeem.

 

Trucje om een soort van autopilot te krijgen is een beetje kracht naar links of naar rechts op het stuur uit te oefenen waardoor de auto tegen de rijbaan markering aan blijft hangen. Dat kan dmv een flesje drinken links of rechts in of aan het stuur te hangen. Zijn wel filmpjes op YouTube van te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja valt mij ook 100% mee dat het zo goed reageert terwijl het op een Audi q3 is gecalibreerd. Oke 3 Nm is inderdaad vrij weinig, ik zal het eens uittesten om hem iets te helpen in de bocht. Haha ja dat met het flesje water had ik ook al gezien, grappig. Ik laat dat verkeersteken herkenning dan maar varen, ik vind de Kenwood die ik nu erin heb wel prima. Denk ook niet dat ik het veel gebruik heb altijd de flitsmeister draaien waarop de snelheid wordt aangegeven.

 

Ja klopt ik heb het aangepast waar de can draden op moeten komen in het vorige bericht, ik wil niemand op het verkeerde been zetten. Ik had ze op de normale canbus aangesloten pin 6 en 16. Maar dat werkte dus niet.

De camera module klikt prima in de houder je hoeft niets aan te passen hiervoor. Aan de ene kant schuift er een nokje ergens onder en aan de andere kant zitten 2 metalen clips waar je 2 uitstekende pennen indrukt. Zodat de clips eromheen klemmen. In principe hoef jij niets aan te passen omdat het op de Passat gewoon een normale optie is.

Ja icm een verwarmde voorruit zou ik het meteen meepakken. Het is echt het werk niet qua bedrading.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De camera heb ik ondertussen ook al in mijn bezit. Het stuurhuis ligt ook al ergens in NL op me te wachten. Is een 144M of L maar zeker geschikt voor lane assist en PLA. Er zit een RNS is dus de verkeersbordenherkenning zou ik wel werkende moeten kunnen krijgen. Maar groot licht assistent dan weer niet omdat ik nog een gewoon boordnet heb ipv een BCM.

 

Ze moeten dus bij de extended can - je zou haast verwachten dat ze bij de drivetrain can zouden moeten.

 

Thx voor de info ivm de houder. Had eens eens een Russisch topic gezien en deze moest steeds de camera houder aanpassen of te zeggen hulpstukken maken om deze te kunnen monteren.

Deze maar eens bestellen bij Ali dan - helaas best prijzig stukje plastiek. Of zou een B7 ruit met optie lane assist deze houder er al op hebben gezien je deze eigenlijk niet meer apart kan bestellen ?? Veronderstel dat deze houder er niet makkelijk af komt als je deze er origineel in hebt zitten dan moeten ze bij glasbreuk hem toch ook kunnen mee vervangen ..

 

Wel nuttige info in dit topic welke ik dan mogelijks goed ga kunnen gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze moeten dus bij de extended can - je zou haast verwachten dat ze bij de drivetrain can zouden moeten.

 

De oude versie ven de 3C moest op drive can (die had nog geen extended can)...

 

 

Thx voor de info ivm de houder. Had eens eens een Russisch topic gezien en deze moest steeds de camera houder aanpassen of te zeggen hulpstukken maken om deze te kunnen monteren.

Deze maar eens bestellen bij Ali dan - helaas best prijzig stukje plastiek. Of zou een B7 ruit met optie lane assist deze houder er al op hebben gezien je deze eigenlijk niet meer apart kan bestellen ?? Veronderstel dat deze houder er niet makkelijk af komt als je deze er origineel in hebt zitten dan moeten ze bij glasbreuk hem toch ook kunnen mee vervangen ..

Dat is voor de camera van de B8 in de B7 te monteren dat je deze verloopstukken nodig hebt...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat ik je vraag iets verkeerd heb begrepen en het had over hoe de module in de houder bevestigd wordt.

Volgens mij heb je gelijk dat bij een nieuw raam die houder er meteen op zit.

Bij de dealer konden ze hem in iedergeval niet los aan mij verkopen.

Als je hem bij Ali koopt zit er geen bevestiging bij, ik heb gewoon doorzichtige dubbelzijdige montage tape gebruikt voor mij heeft de houder toch alleen als functie de module te dragen. Maar vw zal hier vast speciale lijm voor hebben. Het makkelijkste is een nieuw raam als je nog voorruit verwarming wil inbouwen.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even met de grootlicht assistent aan de gang geweest, krijg het nog niet werkend.

Ik begrijp dat de grootlicht hendel die niet terugveert naar de middenstand eigenlijk niet geschikt is.

Dit signaal van de schakelaarstand zou eigenlijk via de canbus moeten gaan zodat de bcm dit kan zien.

Dus het is nog even uitzoeken hoe ik dit signaal kan verzorgen.

De BCM die ik heb is een 5k0 937 087 AB.

 

Gegevens teller:

 

Address 17: Instruments (J285)       Labels: 5K0-920-xxx-17.clb
   Part No SW: 1K8 920 884 A    HW: 1K8 920 884 A
   Component: KOMBI         H03 0407 
   Coding: 281D01
   Shop #: WSC 01357 011 00200
   ASAM Dataset: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09 A04114
   ROD: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09_SK35.rod
   VCID: 347E0C33CE3B9622CB68EA5-8060

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja inderdaad die naam kreeg ik ook door van die kennis van het Scirocco forum, hij schijnt ermee gestopt te zijn begrijp ik.

Kan ik de hendel gewoon wisselen of moet er dan ook een nieuwe module in komen?

Onderstaande zitten er in het stuurwiel:

 

Address 16: Steering wheel        Labels: 1K0-953-549-MY9.lbl
   Part No SW: 1K0 953 549 CD    HW: 1K0 953 549 CD
   Component: J0527           055 0111  
   Coding: 0001632
   Shop #: WSC 00020 790 00000
   VCID: 76FAF63B98C7C8B235FCC0D-8022

   Subsystem 1 - Part No: 5K0 959 542   Labels: 3C8-959-537.CLB
   Component: E221__MFL-TAS   H05 0010  
   Coding: 00000131
   Shop #: WSC 00000

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit raden jullie nooit ik heb het gewoon werkend gekregen met hulp van iemand van een Tiguan forum.

mod 09 byte 11 bit 3 high beam assist installed check
mod 09 byte 29 bit 6 momentary stalk check
mod A5 byte 2 op 01 FL assist

De truc is de grootlicht hendel gewoon als het andere type te bedienen. Dus 1 keer kort naar voren en terug halen en de A verschijnt in het cluster. Gelukkig zijn sommige dingen ook simpel op te lossen;)

Bij contact uit zetten gaat de functie wel uit, nog even verder zoeken of dit nog vastgehouden kan worden.

IMG_4677.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nice  B)

 

Mooi dat het allemaal gelukt is. 

 

De bijbehorende hendel heeft ook een drukknop op het einde. Als je die kort indrukt verschijnt het Assistenten menu en als je iets langer indrukt worden alle assistenten uitgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja zeker blij mee, erg handige opties dit.

En ook mooi dat er niet nog meer vervangen moest worden om het te laten werken.

Ja ik zag deze hendel inderdaad bij de Passat, ik hou het hier maar bij haha.

Eerst maar eens spelen met die grootlicht assistent en of het een beetje goed staat afgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit raden jullie nooit ik heb het gewoon werkend gekregen met hulp van iemand van een Tiguan forum.

 

mod 09 byte 11 bit 3 high beam assist installed check

mod 09 byte 29 bit 6 momentary stalk check

mod A5 byte 2 op 01 FL assist

 

De truc is de grootlicht hendel gewoon als het andere type te bedienen. Dus 2 keer kort naar voren en terug halen en de A verschijnt in het cluster. Gelukkig zijn sommige dingen ook simpel op te lossen;)

Bij contact uit zetten gaat de functie wel uit, nog even verder zoeken of dit nog vastgehouden kan worden.

 

Tof dat het zo ook werkt! 

 

Functie vasthouden lukt niet denk ik, toch nog niet gevonden hoe het kan. Ik moet hem ook altijd terug aanzetten.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja erg blij mee dat het zo werkt. Met het manueel activeren kan ik leven, zo vaak komt het ook weer niet voor dat ik in donkere gebieden rij en waar het rustig is en de optie kan gebruiken.

Om dan even te hendel 1 x heen en weer te bewegen is dan ook geen probleem :razz:

Gister even de optie getest en het werkt erg mooi, de camera is erg gevoelig. In combinatie met xenon en de dynamische bochtenverlichting heb je echt een hele sterkte meesturende bundel.

Wel kun je nog de lichtsterkte aanpassen waar hij af en inschakelt, dus misschien nog een beetje fijn tunen.

Het schijnt iets te snel bij te komen en soms iets te laat uit te schakelen als ik sommige mensen zo hoor.

Ook zit er een urban mode op waar je het in stedelijke gebieden met veel achtergrondverlichting ook kunt gebruiken.
Maar denk niet dat ik dat nodig ga hebben met xenon verlichting.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@dreke Heb jij misschien een foto van measuring blocks 6, 7 en 8 van de can gateway.

Ik weet niet of de vermoeidheidsherkenning al werkt, het signaal is nog niet voorgekomen.

Ik zie in block 8 bij fatigue detection fault code 1.0 staan.

Het is geactiveerd in de adaptation van module 19 can gateway en module 17 instruments.

IMG_4683.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@dreke Heb jij misschien een foto van measuring blocks 6, 7 en 8 van de can gateway.

Ik weet niet of de vermoeidheidsherkenning al werkt, het signaal is nog niet voorgekomen.

Ik zie in block 8 bij fatigue detection fault code 1.0 staan.

Het is geactiveerd in de adaptation van module 19 can gateway en module 17 instruments.

 

@@Roy_01 Ik zal eens kijken morgen of zo...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal top Dreke, dankjewel! Heb het vergeleken en zie eigenlijk niets verkeerds staan bij mij.

Alleen een oudere softwareversie en de waardes in block 7 (laatste waarschuwing) zijn wat hoger.

Hoe dit geteld wordt is me niet helemaal duidelijk. Het is wachten op de eerste waarschuwing om te zien of het nu werkt, ik hou het in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal top Dreke, dankjewel! Heb het vergeleken en zie eigenlijk niets verkeerds staan bij mij.

Alleen een oudere softwareversie en de waardes in block 7 (laatste waarschuwing) zijn wat hoger.

Hoe dit geteld wordt is me niet helemaal duidelijk. Het is wachten op de eerste waarschuwing om te zien of het nu werkt, ik hou het in de gaten.

Ik heb zelf nog maar een paar keer melding gehad, ondanks soms heel lange afstanden in één stuk gereden te hebben.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden