Ga naar inhoud
  • 0

Lane-, sign-, grootlichtassist + vermoeidheidsverkenning inbouwen


Roy_01

Vraag

Afgelopen weken bezig geweest met de volgende mod.

Het uitrusten van de Scirocco met lane keep assist, verkeerdsbord herkenning, grootlichtassistent en vermoeidheidsherkenning.

Het probleem is alleen de optie grootlichtassistent is standaard een optie bij de Scirocco.

Via een kennis bij het Scirocco forum op een andere optie gewezen die hij zelf heeft uitgevoerd.

De grootlichtassistent camera uitbouwen uit de achteruitkijkspiegel en hier de lane assist camera inbouwen.

Enige wat ik nog uit moet zoeken zijn de bedrading en of de grootlichtassistent camera functie kan worden overgenomen door de lane assist camera? Of gaat dit altijd via een aparte camera, lijkt me stug.

 

Volgende onderdelen besteld:

 

- 7N0 907 530 AA CAN gateway met uitgebreidere functies

- 3AA 980 654 D 2e hands gecalibreerde lane assist camera

- 1k8 857 511 E scirocco binnenspiegel met grootlichtcamera

- 8E0 972 712 stekker

- 5N0 845 543 lane assist camera bevestiging

- 3C8 868 437 B afdekking camera

 

Het komt er ongeveer zo uit te zien:

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

mooi projectje !

Volgens ik wat topics kan volgen moet je boordnet ook geschikt zijn omdat deze de camera info ook moet verwerken om het groot licht aan te sturen.

En voor de lane assist moet je een geschikt stuurhuis hebben die het stuur kan bijstellen om binnen de lijnen te blijven. Mogelijks ook een andere hendel aan het stuur om de lane assist functie te activeren.. (deze is althans verkrijgbaar in de passat).

 

Succes, ben benieuwd naar het volgende verslag :thumb:  lekker bezig zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja leuk project voor de zomer. Ik heb het nieuwste boordnet erin zitten van de facelift versie. Hiermee moet het mogelijk zijn. Alleen de can gateway moet inderdaad vervangen worden, deze heb ik al besteld. Het stuurhuis schijnt al geschikt te zijn, omdat dit model standaard al een elektrische servo stuurinrichting heeft, dus dat scheelt weer. Het aan uit schakelen kan in de mfd door het aan/uit te vinken.

Zal het toch zeker even navragen voor de zekerheid allemaal om dit van te voren allemaal duidelijk te hebben.

Alleen ben ik er nog niet uit of ik de grootlichtassistent ook aan de praat krijg met de 3AA 980 654 D camera, ik hoop het wel want dit lijkt me ook een leuke optie om erop te hebben.

Bevestiging van de camerahouder aan het raam wordt ook nog even een puntje.

Als ik wat verder ben zal ik wel weer even een update geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met de DLA/Lane Assist/Sign Assist camera kan je ook Light Assist (LA) configureren.

Wel moet je nog even een andere ruit plaatsen die geschikt is voor je nieuwe camera, daar kan je de camera op klikken. De LA camera komt te vervallen en ook de spiegelbehuizing is anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De camera lijkt me wel een alleskunner te zijn afgaande op de beschrijving

 

Genuine VW control unit with camera for traffic sign recognition, dynamic high beam headlight, high beam assistant and lane assist

 

Part Number: 3AA 980 654 D

 

FITS

VW CC, Passat B7, Sharan, Tiguan since MY 2012 , Touran

 

Audi Q3 

 

Seat Alhambra

 

Ivm het stuurhuis heb je een meevaller, ik heb gewoon ook een stuurhuis met stuurbekrachtiging maar geen stuurhulp dus helaas geen PLA voor me zonder dat ik mijn stuurhuis vervang dus ook geen lane assist..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zou helemaal perfect wezen bedankt voor de info. Dan is het een kwestie van coderen om de high beam assist ook werkend te krijgen. Misschien wel nog een andere grootlicht hendel nodig.

Ja als het stuurhuis vervangen moest worden had ik er ook niet zomaar aan begonnen. Dat gaat aardig in de kosten lopen en meer een optie als zoiets defect raakt om dan mee te pakken.

Het probleem is voor de Scirocco is er geen ruit met bevestiging beschikbaar dus dan zou het al een ruit van een ander model moeten zijn die passend is. Dus hij gaat vooralsnog op de plaats van de grootlicht camera komen en dit is werkend te krijgen.

 

https://youtu.be/KeGYgLaOdC4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een  3AA 980 654 D gekalibreerde camera voor passat kan ik je aanbieden, ik heb de mijne juist vervangen door een 3Q0. De camera is ingesteld voor lane assist, verkeersbordherkenning en grootlicht assist. De stekker kan ik ook aanbieden en lossen pinnen voor de stekker ook.

 

Address A5: Frt Sens. Drv. Assist (R242)       Labels: 3AA-980-654.clb
   Part No SW: 3AA 980 654 D    HW: 3AA 980 654 
   Component: MFK_Gen1      H08 0300  
   Serial number: 0135394652
   Coding: 010101000102020D0201040101010000
   Shop #: WSC 12345 678 12120
   ASAM Dataset: EV_47X 001639
   ROD: EV_47X.rod
   VCID: 39725774B8B230F7FE-806C
 
No fault code found.
 

 

Maar :

 

De lane assist camera past helemaal niet op de plaats van de grootlichtassist camera. De lane assist camera is veel breder.

Je hebt een voorruit nodig met een verwarmingselement op de plaats waar de lane assist camera zit.

 

Om met de lane assist camera de grootlicht assist werkend te krijgen moet je de bestaande module voor grootlicht volledig uitschakelen of verwijderen. Doe je dat niet krijg je op een gegeven moment een knipperlicht effect omdat de ene assist je grootlichten aanzet of uitzet, terwijl de andere het juist andersom doet (ik spreek hier uit ervaring)

 

Het stuurhuis van de Scirocco lijkt met hetzelfde als dat van een Golf VI, ik denk niet dat daar problemen zullen mee zijn om te configureren.

 

Veel succes met dit project!

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een andere vraag. Kunnen de camera functies ook uitgeschakeld worden ? Ik heb namelijk geen geschikt stuurhuis en niet het juiste BCM maar ik zou eventueel wel de verkeersbordenherkenning erin willen. Kan dat dat met deze camera of is het alles of niets ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Elke functie kan afzonderlijk uitgezet of aangezet worden.

 

Dat je geen geschikt stuurhuis hebt lijkt me sterk... maar wel mogelijk. Ik heb het bij de blauwe ook moeten vervangen vooraleer ik het werkend had...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Elke functie kan afzonderlijk uitgezet of aangezet worden.

 

Dat je geen geschikt stuurhuis hebt lijkt me sterk... maar wel mogelijk. Ik heb het bij de blauwe ook moeten vervangen vooraleer ik het werkend had...

 

grtz, dre

Ik bedoel dat ik geen geschikt stuurhuis heb voor lane assist en bvb PLA1.5

(Althans dat heb ik me laten vertellen)

Dit stuurhuis heb ik erin

En volgens ik vernomen had moet ik er een 5N1 909 144 of 1K0 909 144 in hebben.

 

4b5f20dc8bcea615e082a7a050774e29.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Al verder gekomen met dit project. ?

Heb nog een vraag, de voorruit is niet uitgevoerd voor de assist camera. Deze camera houder plaats je volgens de foto's boven de spiegel, deze zit dan toch in het veld te kijken waar deze zonnewering zit (bolletjes structuur) of heeft deze geen invloed als de camera hierdoor moet kijken ?

Ben ook aan het kijken of ik nu ook een andere ruit erin moet hebben of dat het ook via deze oplossing kan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update:

 

De camera komt onderaan de spiegel te hangen, op de plek waar normaal de high beam assist camera zit bij de scirocco.

Deze functie zit ook in de lane assit camera. Hij gaat dus niet op de normale plaats komen, daar zitten bij mij inderdaad bolletjes en dat gaat niet werken.

Misschien dat een Passat CC ruit zou passen maar dan gaat het wel erg veel geld kosten.

Ik heb nu de raamhouder bij ome Ali gekocht omdat ze hem bij VW niet meer los verkopen. Deze zit in het raam verlijmd normaal.

Gebruik hem alleen om de rest van de cameramodule te kunnen bevestigen. Wel erg prijzig 170 dollar. Hij is in Nederland aangekomen dus zal van de week wel afgeleverd worden.

 

5N0 845 543 camera houders/frame

https://www.aliexpress.com/store/product/VW-OEM-Original-lane-assist-Lane-keeping-Camera-Support-FOR-Passat-B7-CC-5N0-845-543/625916_32331853919.html

 

Verder de extended can gateway erin gezet, even alle coderingen overnemen van de oude en werkt prima.

Ook de extended can meteen aangezet, deze zit onder channel 17 adaptation van de can gateway. Waarde aanpassen van 0 naar 1 en opslaan.

De lane assist camera gedemonteerd en aangepast en in de behuizing van de spiegel geplaatst. Hier was het nodige dremelwerk voor nodig.

IMG_4466.jpg

 

Het printje valt er precies in nu en deze vastgelijmd aan de behuizing.

IMG_4465.jpg

 

De stekker van de camera zit een beetje in de weg bij het metalen frame van de spiegel, daarom een gedeelte van het frame weg moeten slijpen.

IMG_4467.jpg

 

 

IMG_4468.jpg

IMG_4460.jpg

 

Voor de camera kabel een langere versie gekocht, deze is normaal 6cm. Bij ebay verkrijgbaar onder de naam FFC. Het is een 30 pin versie met pitch 0,5 en 15mm breedte versie A met aansluitingen een dezelfde kanten. Cameramodule komt in de steun te hangen in de originele houder. Daar is het wachten op.

Canbus en voeding heb ik al aangelegd, de laatste pak ik bij de spiegel zelf weg. De canbus komt bij mij op pin 6 en 16 van de gateway. Bij een passat zit de extended apart op 7 en 17.

IMG_4463.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Flink werk... Ik ben benieuw hoe de camera gaat reageren op lichtinval langs alle kanten, aangezien dat die origineel toch nogal in een tunnel zit.

 

Hoe ga je de ruitverwarming oplossen? Met een weerstand simuleren om de foutmelding te omzeilen?

 

Ik heb op deze manier de Mobius camera als dashcam in de spiegel verwerkt...

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja ik heb het zelf niet bedacht hoor er is mij al iemand voorgegaan (scirocco uk forum).

Maar het is wel een leuke bezigheid. Ik zal eens vragen hoe het probleem met de ruitverwarming op te lossen, goed punt.

De lichtinval maak ik me niet druk om, heb het al werkend gezien op dezelfde manier zonder problemen.

De camera zit ook een stukje verdiept in de behuizing (1cm). De high beam assist camera lijkt mij de meest gevoelige camera die zit er op dezelfde manier in.

Voor een dashcam is het ook een hele mooie oplossing, helaas kan ik hem daar nu niet meer voor gebruiken.

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, het is wel een systeem wat niet helemaal feilloos werkt begrijp ik en zie ik ook in het filmpje.

Maar voor de snelweg is het ideaal en de grootlicht assistent lijkt me daarna de handigste optie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik doe meer de suggestie dat de camera gecalibreerd wordt op de positie in jouw auto. Als je camera nu een paar graden verkeerd staat over een of meerdere assen, hoe goed kan het systeem dan uiteindelijk functioneren als je weet dat de Camera informatie van wel 400m ver weg kan verwerken.

 

Alternatief is de camera mechanisch goed uitlijnen en die positie dan ook kunnen borgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er dan iemand nood heeft aan zo'n calibratiebord : ik heb de nodige maten en info... Ik moet mijn camera ook calibreren en ga dat zelf proberen te doen zodra de geprinte versie hier toekomt.

Ik zal de nodige werken documenteren...

 

grtz, dre 

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe ga je de ruitverwarming oplossen? Met een weerstand simuleren om de foutmelding te omzeilen?

 

grtz, dre

De ruit weerstand zit toch bij zijn pakket van bij Ali express samen met de camera houder.

 

 

Ben benieuwd of deze spiegel ook in de passat zou passen. Is ineens mijn niet geschikte ruit probleem opgelost en kan ik bvb ook een scirocco spiegel plaatsen en de camera inbouwen zonder een passende ruit te moeten plaatsen

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

B7 is ook met een LA camera geleverd, dus een houder daarvoor vinden moet te doen zijn.

Die is te vinden op Ali,maar kost zo'n 160 euro... Daar zit ook de verwarming bij, inderdaad.  Misschien wel een mooie oplossing voor Wulfke...

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedoelde de Light Assist camera en niet de DLA camera. De Grootlichtassistent is ook op de B7 geleverd en kon je ook gewoon icm halogeenkoplampen bestellen.

Die houder past volgens mij op een standaard B7 ruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden