Ga naar inhoud
  • 0

Stekkerdoos trekhaak/aanhangwagen niet op alle pennen spanning


Kors Paap

Vraag

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en geen echte sleutelaar aan moderne auto's, hoewel ik mijzelf wel typeer als een handige doe-het-zelver.

Mijn auto is een VW Passat Stationwagen van 2007,  1968 cm3, vermogen 125,00 kW, dieseluitvoering.

 

Ik loop tegen een probleem aan betreffende de (7-polige) stekkerdoos die op de trekhaak is gemonteerd voor doorgifte van rem-achterlichten, richtingaanwijzers etc.

Alles heeft goed gefunctioneerd, tot gisterenmiddag, toen ik met de caravan naar de camping wilde. Bij controle bleek dat slechts enkele functies goed werkten, de richtingaanwijzer links (1/L), en het achterlicht/Breedtelicht rechts (5/58R). De overige lichten van de caravan deden dus niets terwijl bij de Passat alles goed werkte.

Ik dacht eerst aan een defect in de bedrading van de caravan, maar bij een test met een fietsendrager die ik even op de stekkerdoos aansloot, bleek dat ook de verlichting van de fietsendrager dezelfde beperkte functionaliteit had. Ben dus niet met de caravan de weg opgegaan, omdat een deel van de verlichting (remlichten en een richtingaanwijzer) niet werkte(n).

Ik heb gecontroleerd of de aansluiting van bedrading op de stekkerdoos wellicht niet goed was, maar die bleek in orde te zijn. Ik heb wel gelijk een nieuwe stekkerdoos moeten monteren omdat de boutjes zo verroest waren dat deze afbraken en ik nu toch gelegenheid had om een nieuwe stekkerdoos aan te brengen.

 

Ik heb het handboek van de auto nageslagen op de zekeringen, of wellicht een doorgebrande zekering de oorzaak zou kunnen zijn (waarom werkt anders een deel wel en een ander deel niet) maar de in het handboek genoemde zekeringen waarvan ik begreep dat die voor de aanhangwagen bedoeld zijn bleken allemaal nog goed te zijn. Het ging hier om zekeringen die aan de linkerzijde van het dashboard in de zekeringenkast zaten (nrs. 6; 29; 30; 31) nr. 6 was overigens leeg, dus die is kennelijk niet functioneel voor mijn auto geweest.

 

Al zoekend op Internet lees ik dat er mogelijk nog ergens een unit zou kunnen zijn die de stekkerdoos aanstuurt in combinatie met de parkeersensoren in de achterbumper, (om de sensoren uit te schakelen als er een aanhangwagen aangekoppeld is. Maar ik weet niet of ik dat goed begrepen heb en zo ja, of dat ook geldt voor de Passat van mijn type en jaargang.

Of wordt alles in de computer geregeld en is die van slag. Dan moet ik wellicht naar de garage om de computer te laten uitlezen neem ik aan. De computer is overigens vorig jaar vernieuwd en heeft tot nu toe zonder problemen gewerkt.

 

Zegt bovenstaand probleem van het disfunctioneren van de stekkerdoos op de trekhaak iemand iets en is er een oplossing die voor mij werkzaam is of moet ik toch naar de garage voor de metingen?

 

Ik zie reacties met belangstelling tegemoet,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je affabriek parkeersensoren hebt en de trekhaak ook affabriek gemonteerd is, is de kans heel groot dat er een trekhaakmodule aanwezig is.

Die is uit te lezen, dat doe ik graag voor je hoor.

Stuur me maar een PM en we komen er wel uit.

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAChttp://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/40700-Weekend-meet-Lubbertserf-t-Harde-8-9-en-10-sept-2017

Hoorn/ zwaag... kom morgen maar langs @@Kors Paap

Stuur maar PM

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ronald woont inderdaad bijna om de hoek. Daar bleek Martijn ook te zijn. Deskundig eerst de zekeringen gecontroleerd. Deze waren in orde. Beiden wisten dat er zeer waarschijnlijk een trekhaakmodule achterin (achter het linkerzijpaneel) aanwezig zou zijn. Vervolgens werd gestart met het uitlezen en toen gaf het programma aan dat er geen signaal aanwezig was van de aanhangwagenmodule. Achterwand gestript en toen kwamen we een Jaegermodule tegen. Ik heb een nieuwe module via internet gekocht. Kreeg keurig een nieuwer vervangend type en bij het uitlezen werd deze gelijk keurig herkend. Even de werking getest door een fietsendrager aan te koppelen en alles werkte weer perfect! Achterwand weer gemonteerd en klus geklaard.

Mijn bijzondere dank aan Ronald en Martijn die door hun deskundigheid en perfect gereedschap het probleem snel getackeld hadden!

Proficiat mannen! Jullie hebben onze vakantie gered!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en geen echte sleutelaar aan moderne auto's, hoewel ik mijzelf wel typeer als een handige doe-het-zelver.

Mijn auto is een VW Passat Stationwagen van 2007, 1968 cm3, vermogen 125,00 kW, dieseluitvoering.

 

Ik loop tegen een probleem aan betreffende de (7-polige) stekkerdoos die op de trekhaak is gemonteerd voor doorgifte van rem-achterlichten, richtingaanwijzers etc.

Alles heeft goed gefunctioneerd, tot gisterenmiddag, toen ik met de caravan naar de camping wilde. Bij controle bleek dat slechts enkele functies goed werkten, de richtingaanwijzer links (1/L), en het achterlicht/Breedtelicht rechts (5/58R). De overige lichten van de caravan deden dus niets terwijl bij de Passat alles goed werkte.

Ik dacht eerst aan een defect in de bedrading van de caravan, maar bij een test met een fietsendrager die ik even op de stekkerdoos aansloot, bleek dat ook de verlichting van de fietsendrager dezelfde beperkte functionaliteit had. Ben dus niet met de caravan de weg opgegaan, omdat een deel van de verlichting (remlichten en een richtingaanwijzer) niet werkte(n).

Ik heb gecontroleerd of de aansluiting van bedrading op de stekkerdoos wellicht niet goed was, maar die bleek in orde te zijn. Ik heb wel gelijk een nieuwe stekkerdoos moeten monteren omdat de boutjes zo verroest waren dat deze afbraken en ik nu toch gelegenheid had om een nieuwe stekkerdoos aan te brengen.

 

Ik heb het handboek van de auto nageslagen op de zekeringen, of wellicht een doorgebrande zekering de oorzaak zou kunnen zijn (waarom werkt anders een deel wel en een ander deel niet) maar de in het handboek genoemde zekeringen waarvan ik begreep dat die voor de aanhangwagen bedoeld zijn bleken allemaal nog goed te zijn. Het ging hier om zekeringen die aan de linkerzijde van het dashboard in de zekeringenkast zaten (nrs. 6; 29; 30; 31) nr. 6 was overigens leeg, dus die is kennelijk niet functioneel voor mijn auto geweest.

 

Al zoekend op Internet lees ik dat er mogelijk nog ergens een unit zou kunnen zijn die de stekkerdoos aanstuurt in combinatie met de parkeersensoren in de achterbumper, (om de sensoren uit te schakelen als er een aanhangwagen aangekoppeld is. Maar ik weet niet of ik dat goed begrepen heb en zo ja, of dat ook geldt voor de Passat van mijn type en jaargang.

Of wordt alles in de computer geregeld en is die van slag. Dan moet ik wellicht naar de garage om de computer te laten uitlezen neem ik aan. De computer is overigens vorig jaar vernieuwd en heeft tot nu toe zonder problemen gewerkt.

 

Zegt bovenstaand probleem van het disfunctioneren van de stekkerdoos op de trekhaak iemand iets en is er een oplossing die voor mij werkzaam is of moet ik toch naar de garage voor de metingen?

 

Ik zie reacties met belangstelling tegemoet,

Als je affabriek parkeersensoren hebt en de trekhaak ook affabriek gemonteerd is, is de kans heel groot dat er een trekhaakmodule aanwezig is.

 

Die is uit te lezen, dat doe ik graag voor je hoor.

Stuur me maar een PM en we komen er wel uit.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/40700-Weekend-meet-Lubbertserf-t-Harde-8-9-en-10-sept-2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Soortgelijk probleem ook gehad met mijn (naar wat bleek een achteraf gemonteerde trekhaak). Ik had een gedeeltelijk doorgebrande module van ECS. Na vervanging deed alles t weer.

Maargoed laat hem eerst idd eens uitlezen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan het zijn dat na het vervangen van de computer (welke computer ?) eea weer gecodeerd moet worden ?

Yep, dat kan als de trekhaakmodule nog niet gecodeerd is, maar dan werkt het remlicht wel.

Die heeft namelijk een extra input buiten het CAN systeem om.

 

Eerst zal deze uitgelezen moeten worden zodat er vanuit daar gekeken kan worden wat er aan de hand is.

 

 

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/40700-Weekend-meet-Lubbertserf-t-Harde-8-9-en-10-sept-2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan het zijn dat na het vervangen van de computer (welke computer ?) eea weer gecodeerd moet worden ?

Dit was de hoofdcomputer(?) en die is 2 jaar geleden vernieuwd. Tot deze week heeft alles goed gefunctioneerd, dus ik ga er vanuit dat daar niet het probleem ligt. Dank voor de reactie.

aangepast door Kors Paap
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Yep, dat kan als de trekhaakmodule nog niet gecodeerd is, maar dan werkt het remlicht wel.

Die heeft namelijk een extra input buiten het CAN systeem om.

 

Eerst zal deze uitgelezen moeten worden zodat er vanuit daar gekeken kan worden wat er aan de hand is.

 

 

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/40700-Weekend-meet-Lubbertserf-t-Harde-8-9-en-10-sept-2017

Dank voor je reactie. Zal contact opnemen met Fappie, dit woont super dichtbij en wil (ook) helpen met het uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zit bij een OEM stuurdoos ook nog een zekering onder de motorkap...

 

Zekeringen die je bij een OEM stuurdoos nodig hebt zijn in een passat MY 2007 : SC6, SC28, SC38 en SB4

 

post-13946-0-38051600-1496675346_thumb.jpg

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden