Ga naar inhoud
  • 0

Kat in de zak gekocht?


KaanDSG

Vraag

Dag allen

 

Ik zal mij voorstellen allereerst. Mijn naam is Kaan, 34 jaar woon in Den Haag.

Al jaren Volkswagen gebruiker VW Golf 4 en VW Polo BM (lease) . Tussendoor een keer Peugeot gereden maar na 2 maanden weer verkocht.

Tevens jaartje of 4/5 bij de PON automobielhandel gewerkt, daarbij bijna alle VAG modellen wel eens mogen proeven :P

Vandaar misschien ook mijn voorkeur voor de VW (ook wel Audi overigens maar vind ik te prijzig).

 

Nu heb ik een Passat 1.4 TSI Variant met DSG gekocht uit 2010.

Auto zit rond 190.000 en heeft altijd bij dealer onderhoud gehad.

 

Ik lees nu hier en daar dat deze auto toch veel problemen met zicht mee brengt.

Wordt er toch een beetje bang van, want die Peugeot was al een drama. En heb geen zin om dagen bij de garage door te brengen.

 

Nu let ik echt overal op met de auto.

Misschien wordt ik wel paranoïde.

Ik vind  dat hij bij opstarten toch een beetje lawaai maakt, motor klinkt niet zuiver maar meer dieselachtig ook.

Daarnaast wordt hij na 10 minuten rijden al behoorlijk heet onder de motorkap.

Heb olie van Valvoline 5w30 erin gedaan, want was zo goed als leeg na aankoop.

 

Vraag: Moet ik me zorgen maken ? En is het handig om deze een keer te laten nakijken door de dealer/ vag  specialist om één en ander te voorkomen?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom en veel plezier op het forum. Ik hoop voor je dat het enkel futiliteiten zijn en dat je alsnog kan genieten van je nieuwe aanwinst. Draait het anders uit dan zal je helaas met jouw 4-5 jaar PON ervaring ook weten dat je niet moet terug vallen op het garantie systeem gezien ze zich er overal van tussen lullen in de richting van producteigeschap of iets dergelijks..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het dieselgeluid bij het starten kunnen je klepstoters zijn. Gros van de 1.4TSI'tjes hebben hier last van. Ook de eerdere 1.6. In principe zou het niet echt kwaad doen. Al zou je het maken komt het waarschijnlijk weer terug.

 

Toevallig dit weekend een jongen gesproken die hetzelfde had en er zich aan irriteerde. De dealer zei zelfs tegen hem dar ze het wel kunnen vervangen maar het gewoon terug zal komen en het geen kwaad zal doen. Heb zelden een verhaal gehoord waar de dealer zo oprecht is haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom op het forum.

 

1e vraag: Wat voor benzine gooi je erin?

En heb je het uitgelezen om te zien of er een storing is.

 

1e antwoordt: probeer hoge oceaan gehalte brandstof eens 98 of de 102 firezone.

 

Anders kan het ook je nokkenas sensor zijn

Dat het niet mooi loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo ik begrijp je zorgen, met koude start klinkt mijn tsi ook als een diesel... dit deed de onze nieuwe GT sport met vergelijkbare motor ook. Eenmaal 100m gereden klinkt alles weer normaal en rustig. De warme start gaat zonder gekke geluiden. Miss kan je het geluid eens opnemen, dan kunnen we beoordelen of dit ab-normaal of gebruikelijk is.

 

Gr Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb nog geen TSI gezien met klepstoterproblemen.. helaas klinken (T) FSI motoren wat dieselachtig, soms bij het starten door slappe kettingen(-spanners), soms door het voorverwarmen van de kat.

Overigens hoor je ook de injectoren tikken en de hogedrukbrandstofpomp..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb nog geen TSI gezien met klepstoterproblemen.. helaas klinken (T) FSI motoren wat dieselachtig, soms bij het starten door slappe kettingen(-spanners), soms door het voorverwarmen van de kat.

Overigens hoor je ook de injectoren tikken en de hogedrukbrandstofpomp..

Waar komt een harde ratel vandaan bij een koude start? 2 vrienden van mij hebben er last van gehad en toen werd dat dus geroepen. Ben wel benieuwd omdat ik een verkeerde veronderstelling had.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vader heeft een yeti 1.2tsi en ratelt/pruttelt ook bij starten. Warm/koud maakt niks uit. Hij is hiermee bij de dealer geweest en hebben eea nagemeten maar was niks aan de hand. Zijn yeti is uit 2011, dacht ik. De eerst van deze generatie motoren hadden wel meer problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar komt een harde ratel vandaan bij een koude start? 2 vrienden van mij hebben er last van gehad en toen werd dat dus geroepen. Ben wel benieuwd omdat ik een verkeerde veronderstelling had.

Kijk maar is op de Facebook pagina van Hartog tuning. Staan genoeg voorbeeldjes met tsi met rattel van de ketting. Sommige waren zover opgerekt dat de kleppen de zuiger hadden gekust.

aangepast door Schippersss
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom op het forum.

 

1e vraag: Wat voor benzine gooi je erin?

En heb je het uitgelezen om te zien of er een storing is.

 

1e antwoordt: probeer hoge oceaan gehalte brandstof eens 98 of de 102 firezone.

 

Anders kan het ook je nokkenas sensor zijn

Dat het niet mooi loopt.

Ik heb pas 1 keer getankt dat was direct na de aankoop. Wel Euro 95 geloof ik.

Zal je tip onthouden voor de volgende tankbeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Auto rijdt overigens prima en DSG reageert ook vooralsnog goed.

 

Ik schok alleen van dat het zo heet was onder de motorkap, na een simpel bezoek aan de supermarkt om de hoek.

Wellicht een idee om de auto een keer te laten uitlezen en klein onderhoud. (laatste is volgens onderhoudsboekje van half jaar terug).

 

Hij heeft ook een terugroepactie gehad voor de DSG olie zag ik daarin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijf af van die 95 want deze is niet goed voor de tsi en fsi.

 

Blijf 98 tanken en soms 102

Gisteren voor het eerst volgetankt. Man dat deed wel een beetje pijn hoor.. Iets boven de 100 euro aftikken voor circa 63 liter benzine :wink:

Flinke tank zit erop dat weer wel.

aangepast door KaanDSG
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren voor het eerst volgetankt. Man dat deed wel een beetje pijn hoor.. Iets boven de 100 euro aftikken voor circa 63 liter benzine :wink:

Flinke tank zit erop dat weer wel.

 

Ja zeker, ik ben er inmiddels ook mee begonnen met 98, of het zit tussen mijn oren maar de motor voelt krachtiger aan...We hebben dezelfde motorisatie en sinds jou klacht over de koude start ben ik er ook op gaan letten. Heb inmiddels 100+ filmjes op Youtube gezien met de koude start 1.4tsi allen klinken rauw en sommige zelfs na de reparatie van de ketiing e.d. Ik zal snel een filmpje maken met de koude start van mijn motor wellicht komen we tot een conclusie/discussie

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vond trouwens dit filmpje op You-tube 

 

 

 

dit geluid is vergelijkbaar met die van mij. De uploader geeft aan dat dit een gezonde motor betreft met bijhorende opstart geluiden (koude start),

 

zijn er meer mensen met de caxa motor en vergelijkbare koude start?

aangepast door Passat BMT
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden