Ga naar inhoud
  • 0

Bonkend/zagend geluid


francisco

Vraag

Hallo allemaal,

 

Tot de laatste rekening was ik helemaal verliefd op mijn passat 2.0TDI 140PK uit het mooie geboorte jaar 2006 en 236.000 gelopen. APK ging ze met vlag en wimpel doorheen, wel hebben we de bekende draagarmrubber vervangen omdat ik gek werd van het bonkende geluid. Omdat het geluid niet weg ging en de auto soms lastig schakelde hebben we het totale koppelings pakket vervangen inc beide vliegwielen. Schakelen gaat nu super, maar het geluid blijft! jammer joh :wink:

 

Het geluid is hoorbaar boven de 70/80KM per uur, het geluid gaat niet sneller of wordt niet harder bij verhogen van de snelheid. Het geluid blijft constant en gaat soms even weg maar komt jammer genoeg altijd weer terug. (getest op een rustig stukje snelweg tot 150 km/h)

 

Bevindingen tot nu toe

  • Het maakt niet uit of ik de auto in z'n 4,5,6 rij of laat uitrollen in zn neutraal
  • Bij remmen lijkt het geluid minder/weg te zijn
  • Banden zijn gebalanceerd en omgegooid. 
  • Vandaag nog een andere set banden er opgegooid 16" zijn ipv 17" zelfde resultaat
  • Geen speling op de wiellager en het steur trilt niet (das is iets positiefs)
  • motor danst niet bij gas geven en snel loslaten, dus baksteun achter lijkt goed te zijn

 

Omdat ook de 3e verstuiver is vervangen en bovenstaande kosten er bij is mijn vakantie geld intussen op. En heb ik even geen zin in de garage, het is tenslotte heerlijk sleutel weer! dus ik sta open voor tips :grin:

 

Alvast bedankt!

Frank

 

**update, motor danst niet bij gas geven of loslaten

aangepast door francisco
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gister kon ik gebruik maken van een brug bij kennissen. Meten is weten met als resultaat: er zit eigenlijk nergens speling op!

 

Maar........

Het elc stuurhuis komt in aanmerking voor vervanging, deze knakt en knoekt bij volle belasting. Of ik dit ga vervangen weet ik nog niet zeker ivm werktijd en hoge kosten.

 

625423350.png

 

 

 

Iedereen weer bedankt voor het mee denken.

Frank

 

#plaatje toegevoegd en tekst gecorrigeerd

aangepast door francisco
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanavond alles eens rustig bekeken, maar de schokbrekers en veren zien er goed uit! Ze lekken niet en de veren zijn niet afgebroken. Van de week zet ik mijn eigen velgen weer terug en gaan we verder snuffelen. Bedankt alvast voor het meedenken.

Grt
Frank

 

#Even weer Nederlands gemaakt van mijn tekst ;-) 

aangepast door francisco
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Vdub, 

 

Vanmiddag neem ik vrij, om mijn 17" velgen er weer onder te zetten. Ik zal dan met een fusee vork even kijken of ik nog speling kan vinden die het veroorzaakt. Het moet toch ergens vandaan komen :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Korte vraag:

 

ik heb me hardware net uitgelezen en heb stuurhuis: 1K1909144L in mijn ogen is de L de eerste generatie. Op marktplaats staat een type M tekoop (1K0909144m) zijn die uitwissel baar ? 

 

Stel dat ik de M monteer, moet er softwarematig nog aanpassingen gedaan worden? of is het plug and pray ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben in tussen via wat verschillende Duitse sites wat wijzer geworden en heb een mooie how-to gevonden, om het stuurhuis er uit te halen:

https://www.motor-talk.de/blogs/shanny/lenkgetriebe-wechseln-anleitung-fuer-passat-b6-3c-cc-t4013962.html

 

overzicht van de kabels/kleurcodes:

https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=752260

 

De verkoper via marktplaats geeft aan dat Gen1 en 2 vervangen zijn door Gen 3. Gen 1 en 2 zouden ook niet meer gemaakt worden, dit heb ik nog niet kunnen controleren, maar Gen 3 schijnt te passen mits je één kabeltje aanpast.

 

Wordt vervolgt, alle input is natuurlijk welkom ;-)

 

Grt

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden