Ga naar inhoud
  • 0

Trillen van koude motor bij optrekken.


#19

Vraag

Het betreft hier een 2.0 TDi uit 2011 met ondertussen 162.000 Km op de teller.

Nog geen maand geleden en net bekomen van mijn versnellingsbak- avontuur, dient zich nu het volgende probleem aan:

Bij een koude motor rijd ik (ALTIJD) rustig weg.
Zo nu en dan begint de motor te trillen, en heeft hij veel vermogen te kort.
Het lijkt alsof hij op drie of twee cilinders loopt.
Als ik echter mijn koppeling intrap loopt het blok keurig op vier cilinders.
Kort daarna, als de motor gaat opwarmen is er niets meer aan hand.

Herkend iemand dit ?

Note:
Bij de vorige reparatie is de versnellingsbak, vliegwiel, drukgroep/plaat, druklager vervangen.
Bovendien was dit fenomeen al aan de hand voor de versnellingsbak wissel. 

Groet,
Rene Botman.
Velserbroek
 

aangepast door #19
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@@Vinniepilon: Massavliegwiel zou het volgens mijn garagist niet zijn. Ook de koppeling uitgesloten. Versnellingsbak ook niet.

 

Ondertussen de verstuivers eruit laten halen en opgestuurd naar Bosch. Bleken alle 4 in orde => dus da’s al goed nieuws.

 

Morgen gaat de garagist de dieselpomp ‘controleren’. Weet niet hoe ie dat gaat doen, misschien de waarden van de dieselpomp uitlezen. Ik hoor het morgen wel en geef het hier door.

 

Wordt vervolgd...

Grts

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Mohinhoh bedankt voor de terugkoppeling, bij mij is het nog niet zo erg en de koppeling doet ook nog steeds zijn werk goed, ondanks dat er ooit een opmerking is geweest bij de vorige eigenaar met 80.000km dat deze eraan zat te komen. Nu op 156.000 en getuned en nog steeds niks aan de hand. Ik heb wel het idee dat het massavliegwiel een beetje geluid maakt.

 

Ben benieuwd of er bij jou nog meer uit komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Slijtage aan de hd pomp is optisch zichtbaar. Zijn dan slijtagesporen zichtbaar. Je kunt het brandstoffilter laten controleren.

 

Ik zal zo even wat foto’s plaatsen van de mijne. Heb helaas geen foto’s van de defecte hd pomp.

aangepast door Fopperr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste allen,

 

Vrijdag heeft de garagist de waarden van de dieselpomp uitgemeten, bleek allemaal in orde. Vraag me niet hoe want ken er zelf niet veel van. Heb mijn wagen sinds vrijdag terug en voorlopig rijdt de passat van koudstand weer normaal => geen getril en getik meer bij het optrekken. Blijkbaar was het verwijderen en laten testen van de injectoren al voldoende. Weet niet wat ze bij Bosch gedaan hebben, maar het bracht wel soelaas. Ik heb het rapport van Bosch in mijn bezit, allemaal waarden en limieten. Was 1 rode waarde, misschien lag net daar de fout... Hier heeft de garagist die injector opnieuw moeten inleren. Anders zal ik eens een printscreen maken van het rapport en hier uploaden. 

 

Ik was eerst sceptisch maar tot hiertoe geen trillingen of getik meer ervaren. Misschien komt het terug, maar voorlopig zit het goed. En relatief goedkoop: 240€ om de injectoren te laten testen en werkuren. 

 

Hopelijk blijft het weg,

Grts

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kon de printscreens van de testresultaten hier helaas niet uploaden, heb ze in de gallery gezet. Onder titel: test injectoren Bosch. Daar kan je zien waar ze allemaal op getest zijn:

 

Start up

Clean run

Leak test injector

Conditioning testbench

Warm up testbench

Measure point VL

Measure point EM

Etc...

 

Kortom, uitgebreide analyse om de debietmeting en spuitbeeld in kaart te brengen. Ik denk dat ook op een speciale manier gereinigd werden (elektrolysebad of ultrasonisch). Moet mijns inziens wel hebben bijgedragen tot de oplossing.

 

Bedankt allen om mee te denken.

 

Grts

aangepast door Mohinho
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@19 en @@marijnensam Bij welke garage zijn jullie geweest? Ik zit met een vergelijkbaar probleem in dezelfde regio:

 

Bij koude start trilt en schudt de auto/motor. Vooral bij weinig gas geven en lage toeren. Als je flink op het gas gaat, lijkt de motor ook prima te lopen. Na ongeveer 5min zijn alle problemen weg. Uitlezen geeft geen foutmeldingen. EGR is al eerder weggeschreven. Recent een Forte dieselreiniger geprobeerd, maar dat helpt niet.

Ook maar eens de injectoren/hd pomp laten controleren?

 

Het gaat om een 2.0 BlueTDi uit 2012 met 175.000 op de teller.

aangepast door Velden
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@19 en @@marijnensam Bij welke garage zijn jullie geweest? Ik zit met een vergelijkbaar probleem in dezelfde regio:

 

Bij koude start trilt en schudt de auto/motor. Vooral bij weinig gas geven en lage toeren. Als je flink op het gas gaat, lijkt de motor ook prima te lopen. Na ongeveer 5min zijn alle problemen weg. Uitlezen geeft geen foutmeldingen. EGR is al eerder weggeschreven. Recent een Forte dieselreiniger geprobeerd, maar dat helpt niet.

Ook maar eens de injectoren/hd pomp laten controleren?

 

Het gaat om een 2.0 BlueTDi uit 2012 met 175.000 op de teller.

Wellicht kan Marijnensan jou helpen ... Hij heeft mij in ieder geval perfect geholpen.

Neem even contact met hem op.

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mede-forumers, ik heb sinds kort hetzelfde probleem als hier is beschreven; trillen en geluid uit de motor bij koude start.

Betreft een B7, 2.0TDI met 241.000 km.

Is er een forum lid die mij kan helpen of ander advies (bedrijf die dit kan herstellen?)

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3 XL met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden